Master ombouwen naar benzine

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Peter R
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2018 21:11
Actief als: particulier

Master ombouwen naar benzine

Berichtdoor Peter R » 19 okt 2018 21:26

Ik ben in het bezit van een camper master 3.0 dci.
Wat voor problemen kom ik tegen als ik een espace benzine moter en aandrijving in de master wil bouwen.
Ik denk om een complete donor auto te kopen

Gr Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
jans01
lid
lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:23
Actief als: particulier

Re: Master ombouwen naar benzine

Berichtdoor jans01 » 19 okt 2018 21:41

Alleen al de vraagstelling op dit forum doet vermoeden dat je geen ervaring hebt op dit gebied.
Een ervaren sleutelaar zou zo'n vraag hier niet stellen maar zelf de (on) mogelijkheden overzien.

Ombouwen van diesel naar benzine is ook niet echt logisch i.v.m. koppel en branstofverbruik.
Megane Scenic RX4,Twingo Air, Burgman 400.
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
Mathijs
Donateur
Donateur
Berichten: 2570
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で
Contacteer:

Re: Master ombouwen naar benzine

Berichtdoor Mathijs » 20 okt 2018 08:44

Of, om het misschien wat vriendelijker te verwoorden, je gaat een enorme klus op je hals halen en mogelijk overzie je de complexiteit daar niet geheel van.

Vroeger (en dan praat ik echt vroeger) kon je volstaan met een blok overzetten, de benzinetank en leidingen, en wat geknutsel met draden.
Dat was dan eigenlijk ook een beetje de tijd van vóór de APK; auto's waren relatief simpel

Tegenwoordig zijn auto's rijdende computers, enerzijds vanwege de uitlaatgas eisen, anderzijds vanwege luxe zaken zoals airco, en niet zelden zijn deze computers uit oogpunt van diefstal-preventie (of het eigenlijk waardeloos maken van het gestolen product) met elkaar gekoppeld of delen informatie (zoals chassisnummer oid).
De ECU/BCM uit de ene auto werkt niet zonder meer in een andere geheel identieke auto, daar moet soms eerst nog weer wat aan gewijzigd worden.

Deze zaken zal je dus ook moeten overzetten, dus de computer(s) en de gehele bedrading.
Tevens zal je een motor moeten zien te vinden die voldoende koppel (dus niet pk maar Nm) kan leveren om één en ander van zijn plek te krijgen en nog een beetje fatsoenlijk op snelheid te houden 'de berg op', ook al is een camper niet zo zwaar beladen als zijn bestelwagen broertje met volle belading.

Het is zeker wel mogelijk, maar je moet wel erg veel van je camper houden om het te doen.
Bedenk ook dat in de toekomst benzine de nieuwe diesel zal worden, m.a.w., nu is men bezig de dieselrijder 'de nek om te draaien', in de toekomst zal dat ook bij de benzine rijder gaan gebeuren.

Je kan echter misschien wel een veel interessanter conversie doen, en ik heb het op youtube al zien gebeuren: Electrisch!!!
Ook niet goedkoop, maar in vergelijking met ombouw naar benzine ook niet veel duurder (accu's zijn het duurst), EN je hebt koppel, en je bent je tijd super vooruit, etc.
Er zijn zelfs bedrijfjes die auto's ombouwen naar electrisch, een camper zal ook kunnen.

https://www.youtube.com/results?search_ ... conversion
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast