Renaul Scenic 2005 LPG console defect

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Topic author
Koenest
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2020 15:52
Actief als: particulier

Renaul Scenic 2005 LPG console defect

Bericht door Koenest »

Beste Renault liefhebbers,

Ik lees al een tijdje mee op het forum (niet dat ik veel van dienst heb kunnen zijn omdat ik niet heel veel ervaring heb met klussen aan auto's maar wel interessant vind).

Uiteraard had ik dit bericht liever niet geplaatst :cry2:, maar na een hoop proberen ben ik ten einde raad. Wij hebben 2 fantastische Renaults staan:
Scénic (2005) 1.6 16v Automaat
Grand Scénic (2005) 2.0 16v Automaat
Ik wil nooit meer terug :twisted: Beide hebben ze een Eurogas installatie fabriek-af.

Nu heb ik een heel raar probleem met de 1.6v Automaat, heb reeds 60.000 probleemloos op de teller gezet tot nu 300.000 en rijdt nog steeds als een zonnestraal. Alleen.... niet meer op LPG en dat doet pijn met die wegenbelasting en 1 op 9.5 rijden.

Ik wil het beknopt houden, maar wil ook geen details weglaten. Ik hoop zoooooo erg dat iemand mij kan helpen, ben echt ten einde raad maar goed ben heel erg gehecht aan deze auto. Dus hierbij loon ik €50 euro voor de werkende goude tip uit :pray:

Begin van het probleem:
Na een ritje van 40km vermeldde de auto dat hij te warm was, ik kon het niet geloven maargoed kwam net aan op bestemming en liet hem afkoelen. Na 1.5 uur wilde ik weer weggaan en was hij nog steeds te warm. Ik kon dat niet geloven en wist vrijwel zeker dat het de temperatuur sensor was. In principe zelfs zeker genoeg om naar huis te rijden, alleen het lukte niet want de motor stotterde alleen maar en viel constant uit. Na 1 uurtje op de ANWB te hebben gewacht bevestigde hij mijn vermoeden en trok de stekkers van de temperatuur sensor los, en mijn geliefde Renaultje reed weer als een zonnestraal naar huis, welliswaar op benzine wat ik toen al redelijk raar vond.

Eenmaal thuis heb ik de handige buurjongens (apk meester en monteur - Bosch garage) gevraagd een nieuwe sensor er in te zetten. Zo gezegd zo gedaan sensor erin en hij ging een proefritje maken. Ook toen brandde het lampje nog wel, maar schakelde hij niet naar LPG na het ritje auto even neergezet en gekeken, daarna starte hij hem toch weer en piepte hij heel erg hard. Sindsdien brand het console lampje niet meer. De temperatuur meter doet het wel weer :thumb:

Probeersel 1
Nu is het vrij handig dat ik 2 Scénics op LPG heb, want zo konden we kosteloos het console van de ene Scénic op de andere zetten. Dit was het niet, verder heeft hij ook de gewone computer (dus niet de lpg computer) uitgelezen en gereset. Geen bijzondere fouten voor de leeftijd van de wagen, aldus hem. Alle bedrading op weerstand gemeten, ook daar geen rare dingen gevonden.

Probeersel 2
Nadat hij als niet LPG expert niet verder kwam, contact gezocht met een LPG expertise bedrijf (Agin BV te Rotterdam). Een vrij ervaren man (bijna 20 jaar) in de LPG wereld hielp mij en begon ook met het console te vervangen. Ook geen succes. Daarna probeerde hij de computer uit te lezen, zonder succes. Maarrrrr na de "massa's door te lussen" zoals mij verteld is kon hij de computer wel uitlezen. Wat er verder inhoudelijk te zien was durf ik niet te zeggen. Toen kwam hij met een case van heel lang geleden met ook een Eurogas installatie, dat deze LPG installaties een originele Renault temperatuur sensor vereiste. Na een week wachten en 50 piek :think: was de orihinele sensor er dan eindelijk. Je raadt het al... geen succes.

Probeersel 3
Nu was ik zelf natuurlijk aan het internetten geslagen. En kwam ik op iemand die ongeveer hetzelfde probleem had, bleek een kapotte LPG computer te zijn en had het laten fixen door Luccio engineering voor €150. Contact met ze opgenomen (al weet ik niet eens of dit het probleem is, maar het was daar no cure no pay), maar dit doen zij blijkbaar al lang niet meer.

Probeersel 4
Toch nog een keer met de buurman gekeken naar de spanning op de draden en dan in het specifiek om de 2 Scénics te vergelijken. Waar de 2.0 het blauwe en rode draad naar het console 5v gaf, deed hij bij de kapotte 1.6 helemaal niks.

Inmiddels met al het onderzoek en onderdelen ben ik ongeveer €320 verder wat fors veel geld is voor deze auto, maargoed wat ik zei ik ben er gehecht aan. Mijn vermoeden zelf is dat het de computer kapot is, maar ik zoek dus nu eigenlijk iemand die het zeker weet. Ook zoek ik iemand die dit dus voor een redelijke vergoeding kan fixen.

Help mij mijn liefje weer op LPG rijden :pray: :pray:

Ik hoor het graag!

Groetjes Koen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht