Beslagen ramen

Plaats reactie

Topic author
R. Schrijver
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2020 07:07
Actief als: particulier
Locatie: Noordoostpolder

Beslagen ramen

Bericht door R. Schrijver »

Ik ben net lid geworden van dit forum om te kijken of mijn probleem met de Zoe 135 uit december 2019 door een tip van jullie tot een oplossing kan leiden of jullie dit ook hebben meegemaakt; kan het vooralsnog niet vinden bij eerdere onderwerpen dus vandaar hier mijn vraag.
Ongeacht weer (droog/nat) heb ik regelmatig dat tijdens het rijden mijn ramen in een keer gaan beslaan; ik heb het luchtcirculatiesysteem dan ,ongewijzigd!, handmatig ingesteld staan op de voorruit en op 2/3 'streepjes'. De auto beschikt over climate control maar als ik deze gebruik wordt alleen de voetenstand ingeschakeld en. Dit beslaan gebeurd mn. als ik op de snelweg rij en dan al zo'n 15 minuten onderweg ben. Bij de start zijn de ramen niet beslagen.Het voelt aan alsof tijdens het rijden er in een keer warmere/vochtigere lucht in de auto komt terwijl ik niks wijzig aan de instellingen. Ik rij niet op de eco stand. Daarnaast sinds een aantal weken een vochtvreter in de auto liggen. Ik rij alleen en heb geen natte voorwerpen in de auto.
Heel bizar omdat het ook niet iedere keer gebeurd.
De dealer heeft al gekeken en updates uitgevoerd; vloeistofpeil airco was iets te laag maar hielp niet door bij te vullen. voor hen is hiermee de kous af en kunnen niks meer doen zeggen ze!! Al diverse auto's aangeschaft bij ze dus valt me enorm van ze tegen.
Het rijden in de Zoe bevalt verder prima maar dit is iets wat het rijplezier grondig verpest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Beslagen ramen

Bericht door Sordone »

Hi R. Ik heb het wel eens meegemaakt maar dan is het bijvoorbeeld vochtig en rij ik een kouder bos in. Door de ontwasemingsknop te drukken krijg je dit snel weg. Knop op 26 gr en vol blazen richting ruit. Zou het kunnen dat je een vaste route rijdt waar een kouder gebied in zit ? Als je denkt dat er technisch iets mis is, dan kan je met Canze de werking van de warmtepomp monitoren. Nu is de vraag heb je Canze en een dongle ? Zo niet, kan je in je profiel aangeven in welke regio je woont zodat er misschien locale hulp geboden kan worden ?
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door A110 »

Is er al gekeken of het interieurfilter niet verstopt of nat/vochtig is?
Of de parafaan niet verstopt is waardoor er wat (regen)water het kachelhuis binnen komt. Airo water afvoer open is.

Wat ik veel doe met de auto van mijn vrouw die vanaf maart thuis werkt en dus nauwelijks meer rijd.
Ikzelf de auto 1x per week meeneemt naar mijn werk en bij goed, lees droog weer de ramen op een kier zet zodat het vocht uit de auto kan. Zo staat de auto dan heel de dag met de ramen open. Het mooiste is met zon en vorst natuurlijk (droge lucht) maar dat is momenteel ook niet aan de orde.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 290
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Andere Peter »

Een heel vervelend verhaal, kan me er wel iets bij voorstelen😒
Net als hierboven staat dacht ik ook aan de parafaan maar, opdat het zo plots is lijkt me dat ook niet het probleem.
Zijn de vloer matten wel droog? Omdat je fan op de benen staat?
Zijn de raamrubbers oké, vreemd dat de dealer er niet op doorgaat.
Vochtvreter is altijd goed maar die moet niet in 1 week vol staan.
Elders op dit forum staan wel verhalen, geen elektrische auto’s btw
Hoop dat je er snel achter komt wat het is en natuurlijk hier dan ook weer deelt
Succes
Ps canze alleen android versie beta voor de r135
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Mastah »

Ik heb geen technische inhoudelijke bijdrage aan mogelijke oplossing voor je. Maar dat dit probleem optreed, en nog steeds niet is opgelost maar de dealer verder niets meer wil betekenen hoort natuurlijk niet. Je hebt garantie op de auto, en dat betekent dat het gewoon opgelost behoort te worden. En dat de zoektocht misschien wat langer is naar wat de oorzaak precies is, en dat soms moeilijk is, dat kunnen we allemaal wel begrijpen. Maar gewoon opgeven hoort niet.

Ik zou je aanraden om contact op te nemen met Renault Nederland, zodat zij ook meekijken. Zij hebben ook een technisch team dat kan meedenken en contact heeft met Frankrijk, en de dealer kunnen aansturen voor het verzorgen van een oplossing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door zoe2goe »

AL eerder gemeld maar een verstopte parafaan is een welbekend issue, vooral als je veel bladeren vangt waar je parkeert. Als het nat is onder de voormatten is het zeer waarschijnlijk bingo. Op YouTube vind je wel een aantal doe-het-zelf video's voor de handige types. Anders toch de dealer er specifiek naar laten kijken. Het niet erg lastig maar je moet wel de ruitenwisser arm(en?) verwijderen als ik me goed herinner.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
R. Schrijver
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2020 07:07
Actief als: particulier
Locatie: Noordoostpolder

Re: Beslagen ramen

Bericht door R. Schrijver »

Dacht dat ik al eerder een reactie had gepost maar vond deze niet terug dus daarom nogmaals een poging.
Bedankt voor jullie reacties. M’n zoon die informatica studeert gevraagd of hij naar Canze wil kijken en toepassen. De andere opties zal ik nogmaals met de dealer bespreken; interieurfilter is overigens net vervangen.
Heb wel meldingen gevonden van Captur 2020 rijders met storingen in de software en airco problemen (o.a. sensor die ervoor zorgt dat airco wordt uitgeschakeld zodat leidingen niet bevriezen?)
Ga komende week weer richting dealer en hou jullie op de hoogte.
N.B. Op welke instelling zetten jullie de ventilatie/climatecontrol als je gaat rijden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Knarf93 »

We mogen aannemen dat je zelf de luchtrecirculatie uit heb staan?

Heeft je auto een sensor welke verontreinigde lucht kan detecteren?
De ZOE's die hiermee zijn uitgerust kunnen namelijk ook zelf de luchtrecirculatie aan en uitzetten.

Bij mij staat de climate control meestal op 22° automatisch, luchtuitblazen op de voorruit. Bij beslagen ramen druk ik op de onwazemingsknop.

Stukje uit de handleiding:

" Afhankelijk van de auto bepaalt het systeem of er wel of geen luchtkringloop wordt toegepast afhankelijk van de kwaliteit van de buitenlucht.

De luchtkwaliteit wordt aangegeven door het oplichten op het multimediadisplay van één van de volgende controlelampjes (van de gezondste lucht tot de meest verontreinigde lucht):

  .

NB:

- in de kringloopstand wordt de lucht aangevoerd vanuit de auto en zonder bijmenging van buitenlucht teruggevoerd in het interieur van de auto;

- De lucht circuleert in de auto zonder bijmenging van buitenlucht (als u in een gebied met verontreinigde lucht rijdt enz.).

- de lucht circuleert in de auto om sneller de gewenste temperatuur in het interieur te bereiken.

Bij langdurig gebruik van deze stand kunnen de ruiten aan de binnenkant beslaan of weer aanvriezen.
"
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rickvp
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2016 22:15
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Rickvp »

Volgens mij is het onderstaande functie (automatische luchtrecycling) die ervoor zorgt dat de luchtcirculatie automatische in en uit wordt geschakeld zoals knarf aangeeft. De instelling staat onder instellingen -> info -> luchtkwaliteit. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk

Zoë ZE40 2017 | Zoë Intens ZE50 R135 2019 | Megáne E-tech EV60 Techno 2023

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 359
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Beslagen ramen

Bericht door daf55 »

Geen problemen met onze Zoe:

Stand automatisch, en 21 graden, daar ben ik niet af nauwelijks iets aan veranderd sinds vorig jaar bij aanschaf. Zoe kiest in ons geval blijkbaar gewoon steeds de juiste airco stand, en de richting.

Natuurlijk wel even de voorruitontwaseming handmatig aanzetten als hij beslagen is, maar dat kan na een klein poosje gewoon uit door op "auto" te drukken, om het daarna weer auytomatisch te laten regelen.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
R. Schrijver
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2020 07:07
Actief als: particulier
Locatie: Noordoostpolder

Re: Beslagen ramen

Bericht door R. Schrijver »

De instelling van automatische luchtrecycling bekeken en dit staat al op of.
Het voelt wel aan dat alsof de lucht recycling in werking treedt als het probleem zich voordoet; zonder dat ik iets wijzig aan de instellingen gaat de lucht warmer/vochtiger aanvoelen en gaan de ramen beslaan. Kan zijn dat na een minuut of 10 de boel weer op gaat klaren en de instromende lucht ook koeler voelt.
Probleem doet zich voor als ik na 10 min rijden op 80 km weg naar de snelweg ga en met hogere snelheid ga rijden; gebeurde ook op moment dat ik door aquaduct reed?? Andere ritten weer geen last.
Ga de dealer weer raadplegen en anders Renault Nederland. Hebben zij ook al gedaan zeiden ze; als het niet aan rijden op Eco stand ligt wisten die het ook niet. Wat steviger aanpak nodig om ze in actie te laten komen.
Wordt vervolgd.
1C39EAEB-51F4-4323-9B19-C50F3D80BD29.jpeg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 359
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Beslagen ramen

Bericht door daf55 »

Ik rij nooit op de Eco stand, dat is misschien een verschil?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1400
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Beslagen ramen

Bericht door Pepone »

Wij rijden altijd op de Eco stand, en ook nooit last van beslagen ramen.
Zie trouwens niet in wat dat voor invloed zou kunnen hebben.

@Topic Starter; Zou het misschien kunnen dat de stand binnen re- circulatie aan blijft staan, die moet voor ontwasemen altijd op buitenlucht staan.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Mastah »

Ook wij rijden vrijwel de gehele tijd op de eco-stand. Temperatuur op 20 tot 21.5 op auto, en nooit last van beslagen ramen. De auto-stand blaast zelf op de voorruit indien dat nodig is. Manueel op ontwasemen zetten is alleen nodig bij het instappen indien er niet voorverwarmd is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Injector1
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 apr 2019 21:01
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Injector1 »

Als je Climate controle hebt, stel je alleen de temperatuur in.
Verder hoef je in principe niets te doen.
Het systeem regelt zelf, hoe de luchtstroom verdeeld wordt.
Veel al, staat de luchtverdeling, op de voeten.
En dat is ook logisch.
Warme lucht stijgt op, dus is die stand uitstekend.
Als je begint met rijden en je hebt beslagen ramen, dan even tijdelijk, zoals eerder geschreven, voor voorruit ontwaseming kiezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

yudansha
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2020 12:53
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door yudansha »

Ik rij pas sinds begin november in de ZOE.
Rij voornamelijk op eco stand en tussen de 16.5 en 17.5 graden ingesteld.
Heb dit probleem alleen als ik de lucht niet deels op de voorruit zet. Dit is dus alleen als er een kou kleum in de auto zit. Die warme lucht op voeten en lichaam nodig heeft.
De ontwassem stand brengt dan snel de oplossing al moet dit dan wel met enige regelmaat herhaald worden.

Heb dit probleem wel bij een vorige auto gehad. Er was toen met wassen vocht onder tapijt in de achterbak gekomen.

Ik hoop dat jouw probleem snel opgelost is want goed zicht is toch wel erg prettig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Injector1
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 apr 2019 21:01
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Injector1 »

In de eco stand, worden kachel en airco, geknepen.
Dit is om het electrisch erbruik te verminderen.
Ook werkt de stuurbekrachtiging wat minder, om dezelfde reden.
Maar nogmaals, zet de Climate controle altijd aan.
Dat geeft het beste resultaat.
Ik neem aan, dat je wel onder alle vloermatten gekeken hebt, of alles droog is.
Let ook even op de achterlichten, of daar geen condens in zit, dst wijst n.l. meestal, op lekkage in de kofferruimte

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Injector1
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 apr 2019 21:01
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Injector1 »

Er schiet mij nog iets te binnen.
Als e helemaal geen lekkages kan vinden, rol dan , elke veiligheidsgordel helemaal af, om te controleren, of deze nat is.
Dat die je dus bij elke gordel.
Volledigheidshalve, ze moeten iteraard, droog zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
R. Schrijver
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2020 07:07
Actief als: particulier
Locatie: Noordoostpolder

Re: Beslagen ramen

Bericht door R. Schrijver »

Na wat vrije dagen deze week weer iedere dag met de Zoë op pad. Heb de climatecontrol ingesteld op 21-22 gr en laten staan en moet zeggen dat dit al duidelijk scheelt. Ik had er zelf voor gekozen ,gezien zuinig rijden, 19 gr te gebruiken.
Met de hogere temperatuur blijft de ventilator langer op hogere stand blazen en neemt ook meer de vooruit mee.
Blijft nog wel wat condens zichtbaar onderaan de vooruit en raam passagierszijde achter mij. In ieder geval niet meer na 10 min een acute bewaseming die optreedt.
Ik zie wel dat er condens in de achterlichten hoog in de nok aan beide zijden zit. Ik heb alles uit de bagageruimte gehaald maar kon daar verder geen vocht ontdekken. Interieur voelt verder voor zover ik het kan voelen bij matten droog aan.
Ga in ieder geval naar de dealer voor de lichten. Bedankt weer voor jullie suggesties!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Mastah »

Enige condens in de achterlichten is wel normaal hoor. Dat treed gewoon op bij temperatuurverschillen. Alleen moet die condens wel weg kunnen, er zit als het goed is een klein gaatje (aan de binnenzijde van de auto) waar het overbodig vocht weg gaat. Als de zon er even op heeft gestaan, zou je geen vocht in het licht zelf mogen zien. (Dan is er wat mis)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Injector1
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 apr 2019 21:01
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Injector1 »

Wat ook belangrijk is, alle kleppen in het dashboard, moeten open staan, anders kan het climate controle , niet goed weken.
Het systeem zelf, regelt waar de luchtstroom, luchtstromen, uit komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Sebastiaanmark
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2020 08:25
Actief als: particulier

Re: Beslagen ramen

Bericht door Sebastiaanmark »

Ik had van de week (vrijdag) ook veel last van beslagen ramen in de auto. Ik rijd nooit op ECO, altijd de climate control op 'auto' en nu zo rond de 21 graden. Toch bleef de auto beslaan. De voor/achterruit verwarming aan geeft te veel herrie (je hoort de radio niet meer) voor een flink stuk rijden (250km). Beetje gespeeld en kwam erachter dat door de 'a/c' knop aan te zetten, er flink ontvochtigd werd, terwijl het ook aangenaam bleef in de auto. Wellicht kun je er wat mee :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
R. Schrijver
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2020 07:07
Actief als: particulier
Locatie: Noordoostpolder

Re: Beslagen ramen

Bericht door R. Schrijver »

Een aantal maanden verder een update van mijn beslagen ramen. Begin februari zoveel condens in de achterlichten dat deze vervangen. Daarnaast windvangers laten plaatsen om meer te kunnen ventileren. Deze laatste eigenlijk weinig gebruikt maar ondanks dat gaat het nu veel beter. Kan hem gewoon op Climate Control zetten, ook bv 19 gr en geen last. Zeer wonderlijk maar blij dat het nu zo gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht