Bougies vervangen Captur 1.3 TCe 2019

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Plaats reactie

Topic author
hein weijers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 mei 2021 19:02
Actief als: particulier

Bougies vervangen Captur 1.3 TCe 2019

Bericht door hein weijers »

Volgens het onderhoudsschema van de Captur moeten de bougies vervangen worden na 90000 km of na 4 jaar. Mijn auto is nu 4 jaar oud, maar heeft pas 34000 km op de teller. Is het nou echt nodig om de bougies al te vervangen? Speelt de leeftijd van de bougies een rol? Bij olieverversen kan ik me dat wel voorstellen, maar bij bougies? :?

Groet, Hein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bougies vervangen Captur 1.3 TCe 2019

Bericht door mechanic »

Voor de werking maakt leeftijd niet veel uit nee. Zag ik voorheen heel vaak dat mensen die weinig reden nooit aan de bougietermijn kwamen, en dus eindeloos deden met een setje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Bougies vervangen Captur 1.3 TCe 2019

Bericht door Renault47 »

Bij mijn Captur 0,9 2019 staat in het onderhoudsschema ook een termijn van 4 jaar ongeacht het aantal km's. Kreeg bericht in my renault app dat de bougies aan vervanging toe waren, km. stand nu 41000. Bougies toch maar vervangen, "oude" waren alle drie nog in prima staat met correcte elektrodenafstend van 0,7 mm. Wel wat zwarter dan ik verwacht had, hoewel de Captur na 8000 km nog geen druppel olie heeft verbruikt en ik E5 tank. Maar in feite konden ze nog veel langer mee.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bougies vervangen Captur 1.3 TCe 2019

Bericht door mechanic »

Zelf een Japans 3pittertje, met zo het blijkt best dure bougies als voorschrift. €18 p/s, termijn is 100.000km/7jaar.

Vorig jaar was het autootje 7 jaar oud, en 70.000km gelopen. Toch eruit gehaald, maar nog niet vervangen. Ook nog in prima conditie, bij de kilometer termijn gaan ze eruit.

Lang geleden bij de dealer een clio 1 in onderhoud, 60.000km bougie interval zonder leeftijd.
Er werd wellicht 500km per jaar mee gereden, die auto had nog nooit nieuwe bougies gehad en was wellicht al 20jaar oud.
Natuurlijk is die techniek niet te vergelijken, maar het idee wel. Een bougie vonkt enkel, alleen is bij de huidige motoren een goede vonk belangrijker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht