Goedendag medeforummers,
Even een korte introductie. Ik ben Martin, 47 jaar, en sinds kort in het bezit van een Renault Scenic 1.6 uit 2002. Deze is uitgevoerd met LPG G3. Inmiddels heeft hij al een respectabele kilometerstand van 231000km staan, en met de nodige reparaties (koppeling/versnellingsbak)
Sinds de aankoop (particulier) kort geleden doet er zich een probleem met de verwarming voor. Dit probleem was mij niet erder opgevallen, daar het tijdens de aankoop lekker weer was,en ik eigenlijk geen acht sloeg op dit probleem....
Wat is er aan de hand?
De Scenic is uitgevoerd met de climate Control module.
Als ik de control op auto zet, en hem dan instel op bijvoorbeeld 16 graden, dan is de gevoelstemperatuur hoger dan 16 graden. Een in de auto geplaatste temperatuurmeter bevestigd dat ook,soms 18 graden ++
Als ik vervolgens de temperatuur instel op min en het is, zoals vanochtend -4 graden buiten, dan zou de temperatuur in de auto ook aardig af moeten koelen.
In tegendeel........door de ventilatiegaten stroomt weliswaar koele, maar zeker geen koude lucht!!!
Het lijkt erop dat of de kachel radiator niet volledig afgesloten wordt, of de climate control kuren/storing heeft.
Ik hoop dat ik het probleem duidelijk genoeg uitgelegd heb, anders wil ik natuurlijk het een en ander verder toelichten....
Is er iemand op dit forum dit dit probleem herkend en weet wat er aan gedaan kan worden??
Alvast bedankt voor de reply.
Groetjes
Martin
Kachelkuren Scenic 1.6 2002
-
Verwijderd 13250
Topic author
-
WillemS
- Gerespecteerd lid

- Actief als: particulier
Re: Kachelkuren Scenic 1.6 2002
Je hebt climate control. Nu is het zo dat de kachel deel uitmaakt van het koelsysteem dus altijd warmte afgeeft (mits er geen luchtbellen in het systeem zitten). De afgifte in de wagen wordt geregeld door kleppen, die door motortjes bedient worden. De aansturing vind plaats middels het regelblok met behulp van sensoren. Er zit ook een ventilatormotortje dat de lucht uit het interieur langs een temperatuur sensor blaast. Deze willen nogal eens vervuilen door stof enzo. De weerstand schoonmaken en de as van de ventilator smeren lost al veel problemen op. Verder is het mogelijk de kleppen weer in de basisstand te laten zetten, maar dit kan geloof ik alleen met de "clip".
SUC6 mvg WillemS
SUC6 mvg WillemS
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
DHL
- Gerespecteerd lid

- Actief als: particulier
Re: Kachelkuren Scenic 1.6 2002
Je zegt dat bij 16 graden de gevoelstemp hoger is. Ik denk eerlijk gezegd dat dit altijd zo is. Zeker in de opwarmfase zal het warmer aanvoelen. Ook i…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 6 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Vraagbaak Renault Megane scenic 2002
door Fredfender » 25 jul 2025 15:31 » in Onderdelen en accessoires gezocht -
Reacties: 3
Weergaves: 847 -
Laatste bericht door mechanic
09 sep 2025 08:06
-
-
-
Megane I break 2002 ter overname aangeboden
door nikk » 02 mei 2025 21:20 » in Aanbod auto's (Renault) -
Reacties: 1
Weergaves: 755 -
Laatste bericht door nikk
07 mei 2025 20:47
-
-
-
Gezocht: schakelaar centrale vergrendeling Twingo uit 2002.
door natuwes » 30 jun 2025 16:38 » in Onderdelen en accessoires gezocht -
Reacties: 4
Weergaves: 847 -
Laatste bericht door natuwes
19 jan 2026 17:19
-
-
-
[Mégane 1.6 16v bj.2002] Hoe BDP-sensor vervangen, wat moet er los?
door Fientje » 24 apr 2026 21:39 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 2
Weergaves: 66 -
Laatste bericht door mechanic
26 apr 2026 19:25
-
-

-
Electronica probleem na reparatie [scenic III, 1.5dci]
door Calysk » 28 apr 2025 15:56 » in Elektronica Scenic III -
Reacties: 2
Weergaves: 1048 -