Kachelkuren Scenic 1.6 2002

Plaats reactie

Topic author
Verwijderd 13250

Kachelkuren Scenic 1.6 2002

Bericht door Verwijderd 13250 »

Goedendag medeforummers,

Even een korte introductie. Ik ben Martin, 47 jaar, en sinds kort in het bezit van een Renault Scenic 1.6 uit 2002. Deze is uitgevoerd met LPG G3. Inmiddels heeft hij al een respectabele kilometerstand van 231000km staan, en met de nodige reparaties (koppeling/versnellingsbak)
Sinds de aankoop (particulier) kort geleden doet er zich een probleem met de verwarming voor. Dit probleem was mij niet erder opgevallen, daar het tijdens de aankoop lekker weer was,en ik eigenlijk geen acht sloeg op dit probleem....
Wat is er aan de hand?
De Scenic is uitgevoerd met de climate Control module.
Als ik de control op auto zet, en hem dan instel op bijvoorbeeld 16 graden, dan is de gevoelstemperatuur hoger dan 16 graden. Een in de auto geplaatste temperatuurmeter bevestigd dat ook,soms 18 graden ++
Als ik vervolgens de temperatuur instel op min en het is, zoals vanochtend -4 graden buiten, dan zou de temperatuur in de auto ook aardig af moeten koelen.
In tegendeel........door de ventilatiegaten stroomt weliswaar koele, maar zeker geen koude lucht!!!
Het lijkt erop dat of de kachel radiator niet volledig afgesloten wordt, of de climate control kuren/storing heeft.
Ik hoop dat ik het probleem duidelijk genoeg uitgelegd heb, anders wil ik natuurlijk het een en ander verder toelichten....

Is er iemand op dit forum dit dit probleem herkend en weet wat er aan gedaan kan worden??

Alvast bedankt voor de reply.

Groetjes

Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier

Re: Kachelkuren Scenic 1.6 2002

Bericht door WillemS »

Je hebt climate control. Nu is het zo dat de kachel deel uitmaakt van het koelsysteem dus altijd warmte afgeeft (mits er geen luchtbellen in het systeem zitten). De afgifte in de wagen wordt geregeld door kleppen, die door motortjes bedient worden. De aansturing vind plaats middels het regelblok met behulp van sensoren. Er zit ook een ventilatormotortje dat de lucht uit het interieur langs een temperatuur sensor blaast. Deze willen nogal eens vervuilen door stof enzo. De weerstand schoonmaken en de as van de ventilator smeren lost al veel problemen op. Verder is het mogelijk de kleppen weer in de basisstand te laten zetten, maar dit kan geloof ik alleen met de "clip".
SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Je zegt dat bij 16 graden de gevoelstemp hoger is. Ik denk eerlijk gezegd dat dit altijd zo is. Zeker in de opwarmfase zal het warmer aanvoelen. Ook is de aanduiding op je display eerder een richting die aangegeven wordt qua regeling. Zet je ze op 16 dan wil dit zeggen vrij fris, hierdoor zal het niet exact 16 graden in je auto worden.
Ik herinner me dat iemand ooit de temperatuur ging controleren met een thermometer. Na overleg met de technische dienst van Renault zelf werden de afwijkingen als normaal bevonden. Het is eigenlijk een aanduiding maar geen correcte weergave. Een schaalverdeling als het ware.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 13250

Goedemorgen,

Willem en DHL bedankt voor de reacties en het meedenken!

@DHL,
Gevoelstemperatuur bij de instelling van 16 graden op auto, kan ik me iets bij voorstellen.
Echter, Als ik de temperatuurinstelling op min zet, zou er, hoe dan ook gewoon koude lucht uit de ventilatie openingen moeten stromen lijkt mij....

@WillemS,
Zoals je het nu uitlegd, klinkt het al heel logisch.
Maar nu komt het...Waar zit dit ventilatortje en/of weerstandblok? Want dan wil ik jouw suggestie als eerste gaan proberen.

Ik kan het alleen op dit moment niet proberen daar de auto sinds vrijdagochtend bij de garage staat.
Op de een of andere stomme reden wil de auto niet starten.... Stroom genoeg maar op t moment dat ik de sleutel omdraai om de auto te starten gaan alle controle lampjes uit,geen klik geen enkel geluid...niet eens de strtmotor die poging doet om te gaan draaien niks.. Startkabels geprobeerd...ook niks...Met de sleepkabel 10 meter en hij liep...grrrrrrrrrr
Garage kan tot nu toe niks vinden. Reparatie history zegt 2 jaar geleden een NIEUWE starttmotor gemonteerd... Wat ze wel vonden was dat de akkuklem aan de minpool 'lamgedraaid'was. Ondanks volledig aangedraaid trokken ze hem zo van de pool af....overgangsweerstand??? Maar ja de startkabels had ik aan de akkuklemmen bevestigd.... uitgesloten zou ik denken....
Pffff spookstoringen zijn echt doffe ellende......

Bedankt alvast weer

Groetjes

Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Even eerst over de startproblemen; Stroom aan de accuklemmen helpt dus niet, nou dan kan het heel goed een massa verbinding zijn tussen motor en carrosserie (berucht bij Renault's) De verbinding ziet er goed uit maar de klem aan de strip zit los. Meten is weten.Kan ook vergeten zijn bij de eerdere reparatie van koppeling/versnellingsbak).
Het ventilatortje zit bij de Scenic geloof ik bij de binnenspiegel, je moet hem horen als de cc aanstaat.
SUC mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 13250

Hallo WillemS,
Nou......na heel wat ellende is er een doorbraak. Gelijk na terugkeer van de garage wilde hij weer niet starten..
Laten staan en de garage gebeld, deze kwamen hem gelijk ophalen.Ook zij constateerden gelukkig nu t euvel.
Echter, na een flinke klap op de startmotor liep hij......... :o GRRRRRRRR
Toch naar de garage. Daar bleek dat er een connector van de startmotor niet goed in elkaar gestoken was. Deze was gaan knetteren,waardoor er steeds slechter contact kwam. Connector vervangen, en voila tot op heden geen problemen meer (knock knock on wood)
Goed, nu het kachel probleem.
De ventilator gevonden. Schoongemaakt, samen met de weerstand ie voor de in/uitstroom opening zit. Geen enkel verschil.
Als de climate control op min staat, en de motor warmt op dan is de uitstromende lucht uit de ventilatie roosters voelbaar warm.
als de auto op bedrijfstemperatuur is, word tie wel iets koeler maar hij voelt nog steeds niet koud aan, terwijl ik er toch van uit mag gaan dat er dan ook echt koude lucht uit moet stromen.
Als ik de CC van max naar min verstel, dan hoor ik ter hoogte van mijn voeten een geluid alsof er iets hakerig open of dicht geschoven wordt.....
Kan het zijn dat de toevoer naar de kachel radiator niet helemaal dicht getrokken wordt bij min instelling?
Kan ik ergens handmatig de warmte toevoer helemaal dichtzetten zodat ik weet of dat het euvel is?
Soms werkt de koude lucht toevoer wel even goed, maar vervalt al gauw weer naar zijn oude gedrag (warme lucht, niet heet..warm...)

Grtz

Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

De kachelradiateur maakt deel uit vanhet koelsysteem en blijft net zo warm als de koelvloeistof de temperatuur wordt geregeld met kleppen. Deze worden door een motortje aangestuurd. Op het asje zit een tandwieltje dat wel ens kapot kan gaan(1 tandje breekt af) waardoor de klep niet goed meer kan worden bedient, dit is het geluid dat je hoort.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 13250

Hallo Willem,

Bedankt voor de reactie.
Hmz....Is het mogelijk om redelijk makkelijk bij dat motortje te komen, en dat tandwiel te controleren?
Of is het een kwestie van achter het geluid aangaan...

Klinkt ontzettend logisch wat je hieronder gezegd hebt dus wil ik die mogelijkheid nakijken/uitsluiten.

Bedankt alvast weer

Groetjes
Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Ben bang van niet, het zit allemaal ingebouwd achter het dashbord. Op het geluid afgaan kan wel de richting bepalen.
SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen