Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Worteltjestaart »

Hallo allemaal,

Sinds enkele weken ben ik eigenaar van een 2015er Mégane 3 Estate Limited met 1.5dCi-motor en EDC-versnellingsbak.
Het is echt een heerlijke wagen.
Ik had me al veel eerder aangemeld hier, we hebben hiernaast ook al twee jaar een Clio met 1.2 TCe uit 2011, maar die is probleemloos dus geen reden om hier te posten :oops:

Nu valt me wel op dat er bij de Mégane twee geluiden uit de motor komen waarvan ik me afvraag of dat zo hoort. Nu is het zo dat geluid beoordelen adhv een beschrijving op het forum erg lastig is, maar ik ga toch een poging doen.
Het is al weer een tijd terug dat ik een diesel had dus dat is sowieso wennen aan de geluiden, maar desalniettemin twijfel ik of dit normaal is.

1) een metalig geluid als de motor écht goed warm gereden is, in het lage toerengebied, in de praktijk alleen te horen bij optrekken vanuit stilstand. Het treedt op in elke versnelling (dus ook in P, R of N een dotje gas geven). De verkopende dealer heeft het ook gehoord en spreekt van een producteigenschap, namelijk dat dit bij elke 1.5dCi voorkomt en het gevolg is van een strakke distributieriem. Hij noemde het letterlijk 'zingende distributieriem".
2) een zoemend/fluitend/jankend geluid dat achter het dashboard vandaan lijkt te komen. Alleen in lage toeren, komt ook voor bij koude motor maar is duidelijker bij warme motor. Bij warme motor klinkt er een beetje resonantie in door.
Doet wel heel erg denken aan wat je op dit YouTube-filmpje hoort: en bij warm hoor je vaag iets als dit: De dealer zegt dit geluid niet te horen (kan op zich wel, het is niet altijd even hard).

Vooropgesteld: de auto heeft garantie tot eind februari 2019 (bijgekocht door de vorige eigenaar die nu een Kadjar heeft gekocht ivm de hogere instap) dus ik maak me geen zorgen over over de kosten, maar dit is zo ongeveer het enige waarvan ik vind dat de auto niet doet wat ik verwacht. Maar als de dealer het niet hoort of zegt dat het een producteigenschap is, kom ik niet veel verder.
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Worteltjestaart »

Niemand een idee?
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Renault47 »

geen idee maar wel irritant. Een bekende truc is de motor zonder multiriem te laten draaien. Is het geluid weg, dan is één van de aangedreven onderdelen als aircocompressor, dynamo, stuurbekrachtiging (ik weet niet of deze Megane een elektrische stuurbekr. heeft) of de span- of looprol of de multiriem zelf de veroorzaker. Is het geluid er nog, dan kan je ervan uitgaan dat deze componenten goed zijn.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16022
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door mechanic »

Dat klinkt niet zoals het hoort inderdaad.
Wat een k#$ garage als je zegt dat de riem te strak staat en elke 1.5dci dit heeft. Dan gooi je de boel los en controleer je de spanning en zet deze desnoods wat losser. Deze k9k heeft geen automatische spanner,te strak knapt de riem vroegtijdig en andere onderdelen geven eerder de geest.

Fijn mee terug gaan en op laten lossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Hendricus1
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2013 14:23
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Hendricus1 »

Mijn Megane 3 automaat maakt ook deze geluiden bij ca 1200 ome/min. Geluid komt van HD pomp. 2 Renault dealers herkenden het niet, maar bij Diesel Buechli in Harderwijk wel bekend. Heeft volgens hun te maken met aansturing van opbrengst regelventiel op de pomp en het geluid ontstaat door snelle druk verandering in de Continental pomp. Op een Australisch forum ooit gelezen dat er een software aanpassing zou bestaan. Dit is bij Renault Ned. echter niet bekend. Met een stethoscoop op de pomp klinkt het heel verontrustend, maar volgens Buechli voor gevoelige oren helaas een producteigenschap. Mijn auto is juist 200.000 km gepasseerd en rijdt heerlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Peter Gorter
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2018 08:22
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Peter Gorter »

Goedemorgen. net nieuw op de site want eigenlijk nog nooit geen problemen gehad.
Heb diverse megane 1.5 dci,s gehad en ben nu sinds een poosje in het bezit van 1 uit 2014 ( laatste type vorige model) wel handgeschakeld.
Het fluiten/ janken doet die van mij ook , renault kan het probleem niet vinden . Versnellingsbak olie is vervangen dit helpt niets.
Hij maakt dit geluid alleen als je zuinig rijdt oftewel bijna geen gas geeft bij ca 1700 tot 2000 touren .Zodra je gas geeft is het weg.

Nu was ik natuurlijk benieuwd of het ook daadwerkelijk de hd pomp was en aanvullend wat is een hd pomp is dit de hoogedrukpomp van het brandstofsysteem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Worteltjestaart »

Toevallig lijkt het sinds vorige week (vrijwel) opgelost.

Na nogmaals, bij de standaard beurt, het gemeld te hebben dat het er nog steeds is en dat het echt niet de turbo is (wat de dealer mij eerst probeerde wijs te maken), maar brandstofdrukgerelateerd (bij heuvel af op de motor remmen maakt dat het geluid weg is, en een mm het gaspedaal induwen gaf precies weer dat fluitje), hebben ze op mijn uitdrukkelijk verzoek de brandstofleidingen een paar millimeter verlegd (voor zover de constructie dat toeliet).

En, wat denk je? Geluid is vrijwel geheel verdwenen. Ik zeg vrijwel, want het zit er nog wel in, te horen met de radio uit, maar zoals het verbeterd is, vind ik het heel acceptabel.
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Peter Gorter
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2018 08:22
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Peter Gorter »

Ok. Bedankt voor het melden. Ik Ga Er mee aan de slag. Ik ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Worteltjestaart »

Succes!
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Peter Gorter
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2018 08:22
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Peter Gorter »

Heb even de renault gehad omdat ik echt naar wordt van het geluid, deze gaf aan dat het mogelijk is omdat de brandstof onder hoge druk gaat dat dit een geluid geeft.
Echter gezien het feit dat dit allemaal stalen ( vaste ) leidingen zijn snappen ze niet hoe ze die moeten verleggen , zitten vast volgens hen.
Zou ik mogen weten bij welke garage jij hem in onderhoud hebt. ik kom zelf uit Friesland maar heb er wel een ritje voor over om van het geluid af te komen. Advies ook eerder geschreven in dat het ventiel op de HD pomp dit geluid kon geven konden ze niets mee?
En waarom hebben ze de leidingen uiteindelijk verlegd kwamen ze daar zelf mee of had je zelf het idee dat het dit kon zijn.

Ik hoor het graag
Mvg Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Worteltjestaart »

Mijn auto komt van Stam in Nieuwegein.
Ik had zelf viavia gehoord van de brandstofleiding (zie ook deze YouTube-video en dan de eerste reactie onder die video). Ik ben het bij de autoreviews van AutoWeek ook ergens tegengekomen, maar die kan ik niet zo snel meer terugvinden.

Hoe ze het verder precies gedaan hebben weet ik niet, ik weet wel dat de leidingen met plastic klemmetjes vast zitten, mogelijk zitten die wat los bij jou, dan kan wat hittebestendig foam en een tierap een boel doen.

Het verleggen kwamen ze zelf mee, maar pas nadat ik had aangedrongen om de brandstofleidingen na te lopen. En ze zijn dan wel van metaal, maar er zit echt wel wat beweegruimte op.
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Peter Gorter
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2018 08:22
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Peter Gorter »

Heb eens even zelf gekeken vanavond en heb het idee dat 1 van de leidingen al een is vervangen. Zit nog een sticker op. Klemmetjes zijn ook niet goed meer . 1 punt ook ver vangen door tyrip. Leidingen lopen verder achter het brandschot en kan niet zien hoe de klemmen daar zijn maar die ik kan zien zijn niet goed. Ik denk dat ik maar naar Nieuwegein ga. Deze kennen het probleem. Weet niet hoe lang ze er mee bezig zijn maar heb er een dagje voor over. Brutale vraag. Zou ik jouw naam en of kenteken daar door mogen geven? Weten ze waar ik het over heb

Mvg peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Worteltjestaart »

Ik zou ze eerst even bellen, naam houd ik ivm anonimiteit graag voor me, maar het kenteken mag je wel: acht-Zacharias-Peter-Simon-acht-negen (beetje cryptisch, maar dan word ik niet door de zoekmachines gevonden op de code).
Om een vruchteloos ritje te voorkomen, leg ze wel zo veel mogelijk uit aan de telefoon om te zien of ze wat denken te kunnen doen...
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Peter Gorter
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2018 08:22
Actief als: particulier

Re: Twee 'twijfelachtige' geluiden (1.5dCi)

Bericht door Peter Gorter »

Geweldig, kenteken moet ik toch genoeg aan hebben neem ik aan.


Ik laat je weten hoe het afloopt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht