Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Lucass2t
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 sep 2020 16:23
Actief als: particulier

Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door Lucass2t »

Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een Twingo 1.2 16v uit 2001 met de D4F motor.
Er zit een storing in de motor, Torque pro (android appje) en nog een andere fysieke OBD uitlezer geven een storing in de TPS (P0220 en P0225).
Heeft iemand een handleiding over hoe het gasklephuis te demonteren (inlaatspruitstuk moet eraf?) en hoe een (evt) nieuwe sensor opnieuw in te regelen (als nodig)?

Dank u!

Gr. Lucas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lucass2t
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 sep 2020 16:23
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door Lucass2t »

Ben er ondertussen achter dat het inlaatspruitstuk eraf moet om de gasklep te vervangen.
Ik ben van plan een nieuwe te monteren, daarvoor dient de nieuwe gasklep schijnbaar ingeleerd te worden.
Heeft iemand een handleiding hoe dit dient te gebeuren?

Bedankt.

Gr. Lucas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door Renault47 »

het inleren moet bij de Renault dealer gebeuren. Maar waarom controleer je niet eerst of je gasklephuis is vervuild en of de stekker en die van het gaspedaal wel goed contact maakt.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lucass2t
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 sep 2020 16:23
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door Lucass2t »

Renault47 schreef: 12 sep 2020 15:32 het inleren moet bij de Renault dealer gebeuren. Maar waarom controleer je niet eerst of je gasklephuis is vervuild en of de stekker en die van het gaspedaal wel goed contact maakt.
Vervuiling zou een mooie en relatief makkelijke oplossing zijn. Echter denk ik dat het sleepcontactje in de TPS versleten is gezien het patroon in hoe de storing zich manifesteerd.
De storing komt vooral bij lage snelheid (weinig gas geven), op de snelweg boven de 110 km/u blijft ie nagenoeg weg (getest tijdens ritje Berlijn heen en terug).
Het is verder geen drive by wire systeem, gewoon klassieke gaskabel. Dus in het pedaal zit geen sensor.
In mijn ervaring met oudere Volvo's (lees 70's tot 00's) is dat TPS'en nooit hoeven te worden ingeleerd. Dus voor mij is dit nieuwe materie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16011
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door mechanic »

Zover ik weet heeft de twingo met 1.2 16v d4f motor (waarbij gasklep in inlaatspruitstuk zit) géén gaskabel.
Deze gaskleppen gaan vaak defect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lucass2t
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 sep 2020 16:23
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door Lucass2t »

mechanic schreef: 13 sep 2020 19:49 Zover ik weet heeft de twingo met 1.2 16v d4f motor (waarbij gasklep in inlaatspruitstuk zit) géén gaskabel.
Deze gaskleppen gaan vaak defect.
Klopt, de D4F 702.
De Clio met D4F heeft drive by wire, maar de twingo heeft gewoon een kabel aan het pedaal zitten.
Als je wil kan ik een foto maken? :think:
Ik weet dat deze gasklephuizen vaker stuk gaan, dus het moet gerepareerd worden.
Echter breng ik hem pas naar de dealer als er écht geen andere optie meer is.
Ik heb namelijk bij 20 jaar oude auto's nog nooit meegemaakt dat de dealer 'iets' kan waar de community tegen die tijd nog geen eigen oplossing voor gevonden heeft...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16011
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door mechanic »

Wellicht zit ik er grandioos naast. Heb je ook gekeken waar de kabel vanaf het pedaal naartoe gaat? Er zijn meerdere modellen Renault waarvan de gaskabel vanaf het pedaal naar een zwarte kunststof behuizing in de motorruimte gaat, en vanaf daar via bedrading naar de gasklep.

Een gasklep welke via gaskabel bediend wordt hieft naar mijn weten zoiezo niet ingeleerd te worden.
Een electronische unit meestal wel, dat kan een lokale garage met beetje apparatuur ook.

Ben te lang weg bij Renault om uit geheugen te weten of de klep bij een d4f motor daadwerkelijk ingeleerd dient te worden. Wellicht een ander forumlid welke het weet. Kunt altijd proberen eerst de huidige te reinigen, of direct een nieuwe aan te pluggen. Het zou zonaar direct kunnen werken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lucass2t
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 sep 2020 16:23
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door Lucass2t »

mechanic schreef: 15 sep 2020 08:51 Wellicht zit ik er grandioos naast. Heb je ook gekeken waar de kabel vanaf het pedaal naartoe gaat? Er zijn meerdere modellen Renault waarvan de gaskabel vanaf het pedaal naar een zwarte kunststof behuizing in de motorruimte gaat, en vanaf daar via bedrading naar de gasklep.
Nu je dat zegt ga ik twijfelen :think: Ik ga het straks even checken.
mechanic schreef: 15 sep 2020 08:51 Een gasklep welke via gaskabel bediend wordt hieft naar mijn weten zoiezo niet ingeleerd te worden.
Een electronische unit meestal wel, dat kan een lokale garage met beetje apparatuur ook.
Precies! Dat dacht ik zelf dus ook.
mechanic schreef: 15 sep 2020 08:51 Ben te lang weg bij Renault om uit geheugen te weten of de klep bij een d4f motor daadwerkelijk ingeleerd dient te worden. Wellicht een ander forumlid welke het weet. Kunt altijd proberen eerst de huidige te reinigen, of direct een nieuwe aan te pluggen. Het zou zonaar direct kunnen werken.
Ik heb van meerdere bronnen gehoord/gelezen dat de connectoren die in deze generatie renaults gebruikt zijn, niet de beste zijn. Controleren, schoonmaken, evt repareren en het opnieuw terugprikken van een stekker zijn vaak genoeg handelingen die een storing kunnen oplossen bij deze auto's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16011
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door mechanic »

Dat is inderdaad correct.
Ik vermoed dat de klep electronisch bediend wordt, en dat er zoals eerder in dit topic aangegeven is een bedradingseuvel is of een intern defect aan de klep.

Enige manier is adhv schema te zoeken en doormeten. Wellicht zie je bij de ecu al doorgesleten kabels.
Direct een nieuwe is uiteraard een prijzige gok. Vast ledeb die je kunnen helpen aan een schema.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lucass2t
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 sep 2020 16:23
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door Lucass2t »

Vandaag geprobeert de gaskabel te volgen naar hetgeen waar die aan vast zit.
De kabel loopt door het schutbord, maar door de extreem kleine motorruimte en de relatief grote motor was het onmogelijk de kabel te volgen.
Luchtfilter eraf gehaald, hielp iets qua overzicht maar niet veel.
Zodra ik het inlaatspruitstuk eraf heb kan ik meer zien, dan vervang ik meteen he gasklephuis.
Kost me €90, maar hoef ik later niet nóg een keer het spruitstuk eraf te halen.
https://www.autodoc.nl/era/14554967

Weet iemand verder nog of de handzenders (fm transmitter versie) bij twingo's onderling uitwisselbaar zijn na inleren?
Ik weet dat bij mijn volvo de zender ontvanger combi een eigen unieke code hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16011
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16v 2001. Gasklephuis storing

Bericht door mechanic »

Die zijn niet uitwisselbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht