uitlaatspruitstuk demonteren


Topic author
robpg1963
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2015 10:15
Actief als: particulier

uitlaatspruitstuk demonteren

Bericht door robpg1963 »

RENAULT ESPACE III (JE0_) | 1996.11-2002.10 - 2.0 16V (JE0N, JE0L, JE02) - 1998ccm 140pk

Wellicht uitlaatspruitstuk lek, dus aan de bak.
We dachten deze bovenlangs weg te kunnen halen dus eerst het inlaatspruitstuk weggehaald. Veel gezoek met spiegeltjes. Dit is ergens beschreven op dit forum.
Ik ga naar de onderzijde.
Neem de tijd hiervoor. In een garage staat er 4 uur voor het verwijderen van de uitlaatspruitstuk.
Demonteer de aandrijfas rechtsvoor om ruimte te krijgen. Haal de uitlaatpijp met flexiubel deel los. Haal het schild weg wat boven dit deel hangt en naar achteren loopt anders krijg je dit deel van de uitlaat niet weg en het geeft je meer ruimte om boven langs te kijken.
DW40 gebruiken als de schroeven en moertjes roestig zijn. Haal de hitteschilden los en weg. Ik weet ff niet waar de stekker van de lambdasonde heenloopt maar deze moet je los halen.Het sschild wat om de spruitstuk heen zit heeft 2 moertjes bovenop het spruitstuk en 2 aan de achterzijde, dopje 10. Als deze niet over de lambdasonde heen is te halen zul je dit schil een beetje moeten buigen.
Her spruitstuk heeft 4 moertjes boven(achter het hitteschild) en 5 onder. Er zijn nog 2 losse hitteschilden die je ook weg moet halen. voordat je bij het grote schild. Deze ook weghalen om erbij te kunnen. Ik heb zelf met verlengstukken een soort t-deel gemaakt om de dop op de moeren te kunnen krijgen die tussen de pijpen zitten. Zit de dop op de moer dan kun je de ratel erop zetten.
Uiteindelijk heb je alles los en kun je het spruitstuk rechts naar onder weg krijgen. Wij hebben een paar scheuren gelast, een grote moer (oud centrale wielmoer) er ook op gelast voor de lambdasonde omdat het schroefdraad daarvan helemaal stuk was. Nieuwe pakking kost 7 euro en een beetje.
Als het niet reparabel is zul je een ander exemplaar moeten zoeken.
Vervolgens kun je weer beginnen de nieuwe pakking te plaatsen, het spruitstuk erop zetten, hitteschilden, uitlaat( eventueel met nieuwe pakking) en de aandrijfas weer monteren.
Als je gelast heb ga je snel genoeg merken of je het goed hebt gedaan. Anders weet je iig hoe je het moet doen en wat je aan tijd kwijt bent.
Het is een lastige klus waarbij je weinig zicht hebt en ruimte moet maken om erbij te kunnen. Neem de tijd en en sleutel rustig door. Je doet dit niet eventjesop 1 middag. Reken 1 dag voor demontage en reparatie en een halve dag voor het terugbouwen.
Het is een k-klus maar het is wel te doen. Wel voor de doorzetter. En als het klaar is, heb je het toch maar weer eventjes gedaan. Wel jammer dat sommige dingen zo raar geconstrueerd zijn, maar dat is inherent aan franse auto's heb ik mij laten vertellen.
suc7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht