verbruik
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 09 feb 2014 22:51
- Actief als: particulier
verbruik
hallo allen
normaal gesproken is het verbruik niet zo gunstig 11 ltr per 100 km is vrij netjes gemiddeld verbruik eerder 12 ltr per 100 km of bij veel ritjes in de stad ietsjes hoger. echter tot mijn eigen verbazing heb ik gisteren 8,8 ltr verbruikt op 390 km wel grotendeels snelweg met een gemiddelde van 95,2 volgens de boordcomputer het meest gunstige dat ik ooit gehaald heb en dat niet eens bij volledige autoweg, het gunstigste was tijdens deze rit 8,6 ltr per 100km
met 4 personen over de A2 maastricht hilversum retour,
normaal bij autoweg verbruik 9,5 a 10 ltr per 100km bij V6 nu had ik een nieuw wiellager en nieuwe schijven achter zou dat het verschil maken , of waren de omstandigheden gunstig ?
rob
normaal gesproken is het verbruik niet zo gunstig 11 ltr per 100 km is vrij netjes gemiddeld verbruik eerder 12 ltr per 100 km of bij veel ritjes in de stad ietsjes hoger. echter tot mijn eigen verbazing heb ik gisteren 8,8 ltr verbruikt op 390 km wel grotendeels snelweg met een gemiddelde van 95,2 volgens de boordcomputer het meest gunstige dat ik ooit gehaald heb en dat niet eens bij volledige autoweg, het gunstigste was tijdens deze rit 8,6 ltr per 100km
met 4 personen over de A2 maastricht hilversum retour,
normaal bij autoweg verbruik 9,5 a 10 ltr per 100km bij V6 nu had ik een nieuw wiellager en nieuwe schijven achter zou dat het verschil maken , of waren de omstandigheden gunstig ?
rob
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Contacteer:
Hoi Rob,
Mijn verbruik houd ik altijd bij. Mijn boordcomputer heeft tot nu toe waardes aangegeven tussen 8,7 l/100km en 10,4 l/100 km. Die 8,7 was wel uitzonderlijk tijdens een vakantierit (90% snelweg met de cruisecontrol op ca. 120 km/u). Over het algemeen scoor ik op de boordcomputer net onder of boven de 10 l/100 km. Ik rij daarbij veel 80 km/u wegen, de gemiddelde snelheid ligt dan ergens tussen de 41 en 60 km/u. Overigens is het werkelijke verbruik altijd net iets hoger, als mijn boordcomputer 9,6 l/100 km aangeeft weet ik dat ik de 1 op 10 gehaald heb.
Dave
Mijn verbruik houd ik altijd bij. Mijn boordcomputer heeft tot nu toe waardes aangegeven tussen 8,7 l/100km en 10,4 l/100 km. Die 8,7 was wel uitzonderlijk tijdens een vakantierit (90% snelweg met de cruisecontrol op ca. 120 km/u). Over het algemeen scoor ik op de boordcomputer net onder of boven de 10 l/100 km. Ik rij daarbij veel 80 km/u wegen, de gemiddelde snelheid ligt dan ergens tussen de 41 en 60 km/u. Overigens is het werkelijke verbruik altijd net iets hoger, als mijn boordcomputer 9,6 l/100 km aangeeft weet ik dat ik de 1 op 10 gehaald heb.
Dave
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 13:49
Hoi Rob,
Een wiellager zou zoveel niet mogen uitmaken en rem schijven al helemaal niet, tenzij de remklauwen niet zouden lossen.
Het meest gustige is natuurlijk de lange rit en constante snelheid.
Groet Martin
Een wiellager zou zoveel niet mogen uitmaken en rem schijven al helemaal niet, tenzij de remklauwen niet zouden lossen.
Het meest gustige is natuurlijk de lange rit en constante snelheid.
Groet Martin
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 28 nov 2023 10:53
Hoi rob,
mijn verbruik is over 15.000km 1liter op 10.8 km, zo' n 5000km vakantie met bagage (tent) en in de bergen met autosnelweg 140km-150 km p/u. De rest is zo'n 1000 km met autoambulance (met auto erop) en een tandemasser met 1200kg puin. De rest gewoon korte en lange ritten. gemiddeldelde snelheid is 68km.
1x per jaar komt er een speciaal potje door de benzine (niet bij de pomp weg) dat het injectie systeem reinigt. En komt er een potje door de oude olie om de motor te reinigen en daarna een potje in de nieuwe olie voor een betere smering met name de lagers en voor behoud van de motor (motor lopen dan een stuk rustiger). Doe ik bij al mijn Renaults. Ik tank altijd 98 octaan benzine.
Goed onderhoud geeft een laag verbruik, mits de voet niet te veel lood bezit.
Groet Wim
mijn verbruik is over 15.000km 1liter op 10.8 km, zo' n 5000km vakantie met bagage (tent) en in de bergen met autosnelweg 140km-150 km p/u. De rest is zo'n 1000 km met autoambulance (met auto erop) en een tandemasser met 1200kg puin. De rest gewoon korte en lange ritten. gemiddeldelde snelheid is 68km.
1x per jaar komt er een speciaal potje door de benzine (niet bij de pomp weg) dat het injectie systeem reinigt. En komt er een potje door de oude olie om de motor te reinigen en daarna een potje in de nieuwe olie voor een betere smering met name de lagers en voor behoud van de motor (motor lopen dan een stuk rustiger). Doe ik bij al mijn Renaults. Ik tank altijd 98 octaan benzine.
Goed onderhoud geeft een laag verbruik, mits de voet niet te veel lood bezit.
Groet Wim
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 21 feb 2016 13:47
- Contacteer:
wij zitten nu voor dit jaar (5334 km) op 11.89 liter op 100 km (hou het bij in Excel)
dus ik doe het minder goed dan jou Wim !
even voor het rijtje, de Clio 1.6 16v 7.19 liter op 100 km
de 5 1.7 EBS Baccara 8.39 liter op 100 km
dus ik doe het minder goed dan jou Wim !
even voor het rijtje, de Clio 1.6 16v 7.19 liter op 100 km
de 5 1.7 EBS Baccara 8.39 liter op 100 km
Hide post links |
-
- Lid
Hoi Arie,
Zeg zie ik jou a.s zondag ook!
Met de Clio doe jij het stuk beter daarmee zit ik op een gemiddelde van 7.8 l op 100km over 9000 KM, maar die rijdt dan ook op gas. de R5 1.7 EBS ik heb geen idee, ik heb altijd het idee dat die het zuinigste is. Mijn dochter heeft een R5 GTX die heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 17 maar zij trekt rustig op en rijdt ook heel rustig. De andere R5 1400 cc met dubbele carbaratuur (waarvan ik een poort dicht heb gezet) loopt 1 op 20.
Zeg zie ik jou a.s zondag ook!
Met de Clio doe jij het stuk beter daarmee zit ik op een gemiddelde van 7.8 l op 100km over 9000 KM, maar die rijdt dan ook op gas. de R5 1.7 EBS ik heb geen idee, ik heb altijd het idee dat die het zuinigste is. Mijn dochter heeft een R5 GTX die heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 17 maar zij trekt rustig op en rijdt ook heel rustig. De andere R5 1400 cc met dubbele carbaratuur (waarvan ik een poort dicht heb gezet) loopt 1 op 20.
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 21 feb 2016 13:47
- Contacteer:
ik hoop zondag te komen, maar ik word rond 12 uur al opgehaald, dus het wordt krap
probleem is met ons brandstofverbruik hier, is dat we vaak in de file staan he
gelukkig rijdt de Avantime nog vaak een ritje België, maar met de Clio en EBS stonden we vaker stil dan dat we reden
de Clio heb ik nu niet meer (total loss) en de EBS is naar Frankrijk
als dagelijks vervoer hebben we een smart, nog zuiniger
maar je dochter (die ken ik nog van de Raalte meeting) doet het netjes zeg, ik heb ook een dichte GTX gehad, daar reed ik 7.28 liter op 100 km
maar dat was zo'n 100 euro auto, die gebruikte ik meer om mee te racen dan dat ik er normaal mee reed
toen was ik nog jong zeg maar
probleem is met ons brandstofverbruik hier, is dat we vaak in de file staan he
gelukkig rijdt de Avantime nog vaak een ritje België, maar met de Clio en EBS stonden we vaker stil dan dat we reden
de Clio heb ik nu niet meer (total loss) en de EBS is naar Frankrijk
als dagelijks vervoer hebben we een smart, nog zuiniger

maar je dochter (die ken ik nog van de Raalte meeting) doet het netjes zeg, ik heb ook een dichte GTX gehad, daar reed ik 7.28 liter op 100 km
maar dat was zo'n 100 euro auto, die gebruikte ik meer om mee te racen dan dat ik er normaal mee reed
toen was ik nog jong zeg maar
Hide post links |
-
- Lid
Hoi Arie,
klopt haar vijf stond naast onze EBS.
We hadden de zelfde collectie Renaults maar dat is voorbij wel jammer.
Helaas weer een EBS minder in Nederland. Die van ons staat netjes in de garage, er moest een nieuwe distributie riem om na vijf jaar, de EBS had maar 7000 km gereden. Wel vreemd dat heb ik nog nooit eerder gehad zo weinig km. met een auto rijden.
Hoop nog even de AVANTIME van jou te zien.
Groet, wim
klopt haar vijf stond naast onze EBS.
We hadden de zelfde collectie Renaults maar dat is voorbij wel jammer.
Helaas weer een EBS minder in Nederland. Die van ons staat netjes in de garage, er moest een nieuwe distributie riem om na vijf jaar, de EBS had maar 7000 km gereden. Wel vreemd dat heb ik nog nooit eerder gehad zo weinig km. met een auto rijden.
Hoop nog even de AVANTIME van jou te zien.
Groet, wim
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut