Vering Grand Espace IV 2004

Plaats reactie

Topic author
Charley
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 18 apr 2016 09:36
Actief als: particulier

Vering Grand Espace IV 2004

Bericht door Charley »

Tijdens onze vakantierit naar Spanje deed de Espace het prima... Maar ik moet eerlijk toegeven dat mijn oude Espace ( een grand type III, 2.2 Dt uit 1999) fijner aanvoelde. Ik vond de auto erg windgevoelig...

Nu zit de auto echt tot de nok vol, 6 personen erin en een koffer op het dak, maar dat doe ik al jaren....
Zou het helpen als ik er hulpveren onder zet? Of beter een set stugge veren monteren?
Hebben meer IV rijders hier last van? De auto is voor mijn gevoel erg 'licht op het stuur', in de stad wel prettig, maar op hoge snelheden toch wat minder..

grtn, Charley

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 27 mar 2025 07:46

Bericht door Pleiades »

raar ik vond mijn Grand Espace IV veel beter rijden dan de Grand Espace III die ik had.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12

Re: Vering Grand Espace IV 2004

Bericht door mechanic »

Charley schreef:Tijdens onze vakantierit naar Spanje deed de Espace het prima... Maar ik moet eerlijk toegeven dat mijn oude Espace ( een grand type III, 2.2 Dt uit 1999) fijner aanvoelde. Ik vond de auto erg windgevoelig...

Nu zit de auto echt tot de nok vol, 6 personen erin en een koffer op het dak, maar dat doe ik al jaren....
Zou het helpen als ik er hulpveren onder zet? Of beter een set stugge veren monteren?
Hebben meer IV rijders hier last van? De auto is voor mijn gevoel erg 'licht op het stuur', in de stad wel prettig, maar op hoge snelheden toch wat minder..

grtn, Charley
Je geeft zelf al beetje aan dat de auto eigenlijk overbeladen is. Dit heeft veel invloed op het veergedrag uiteraard!
Het lichte stuurgevoel kan te maken hebben met teveel gewicht op de achteras, en dat de voorkant omhoog komt. Maar de espace stuurt zoiezo erg licht, en ongevoelig. Weet niet of je met electrische/mechanische stuurbekrachtiging hebt?! Je zou inderdaad hulpveren kunnen monteren, betere oplossing dan de stuggere veren. ( als die al te leveren zijn ) Verder zou ik niet teveel eraan doen, gezien meerdere renault modellen hier last van hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Grand Pierre
lid
lid
Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50

Bericht door Grand Pierre »

Mijn Grand III heeft hulpvering sinds ik er een LPG onderbouwtank in heb, en het moet gezegd : een stukje stugger als-ie leeg is en lekker hoog op z'n achterpoten.
Tijdens de vakantie heb ik zelfs mijn koplamphoogteverstelling niet nodig gehad (weliswaar niet tot de nok beladen, maar duidelijk minder week dan vroeger).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Charley
Lid
Lid

Bericht door Charley »

even een follow-up:
De hulpveren van MAD zitten er nu een paar weken onder.... en ik moet eerlijk toegeven dat het veel beter rijdt....
De veren waren ongeveer 100,- per set, en het monteren was echt maar een kwartiertje werk....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Mooie oplossing en een goede tip voor andere Espace IV rijders. Bedankt voor de follow-up Charley. Zo heeft een forum echt nut! :idea:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

seep
Lid
Lid
Laatste bezoek: 13 jul 2015 19:22

Bericht door seep »

@ charley:
top dat j dit hebt gedaan en je ervaring wilt delen. Heb zelf ook net een grand espace uit 2004 gekocht. Heb altijd /rij nog steeds veel stugger geveerde auto's en moet dus wel erg wennen hoewel ik de wegligging beter vind worden naar mate de snelheid hoger wordt, dus houd ik altijd het gas er maar op :wink:

wegligging tussen normale en grand espace zal ook verschillen vanwege de langere wielbasis.

Zou je ook kunnen doorgeven waar deze te verkrijgen zijn, eventueel via PB omdat reclame via forum waarschijnlijk niet is toegstaan.

grt.

Reynier

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mallepietje
repeating visitor
repeating visitor
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Luchtvering

Bericht door Mallepietje »

Ik heb zelf bij mijn grand espace van januari 2005 2.0 turbo veerballen gemonteerd, die met een compressor op druk gebracht kunnen worden.
Geen belading , ballen zo goed als leeg laten lopen, wel beladen ballen weer oppompen > ideaal!! en aan te bevelen.
de wegligging is nu perfect, zomers rijden wij met caravan, hebben een rubberboot van 60 kilo in de kofferbak, daarbij een 25 pk langstaart buitenboordmotor en de voortent en geen centje pijn.
De ballen zijn van MAD!
De montage is hooguit een uurtje werk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Charley
Lid
Lid

Bericht door Charley »

seep schreef:@ charley:
top dat j dit hebt gedaan en je ervaring wilt delen. Heb zelf ook net een grand espace uit 2004 gekocht. Heb altijd /rij nog steeds veel stugger geveerde auto's en moet dus wel erg wennen hoewel ik de wegligging beter vind worden naar mate de snelheid hoger wordt, dus houd ik altijd het gas er maar op :wink:

wegligging tussen normale en grand espace zal ook verschillen vanwege de langere wielbasis.

Zou je ook kunnen doorgeven waar deze te verkrijgen zijn, eventueel via PB omdat reclame via forum waarschijnlijk niet is toegstaan.

grt.

Reynier
Sorry, kom niet zo vaak hier, maar had vandaag een probleempje met de sensors an mijn winterbanden, vandaar dat ik weer eens mijn neus liet zien..

maarik heb gewoon op google gezocht, en had direct 3 bedrijven te bedrijven... zonder reclame te maken (anders moet je me maar een bericht sturen) scheelde het niet echt veel onderling. Was een prima conact in Rijswijk of Delft of zo...... was in ieder gevaal 100,- incl verzendkosten. ben nu een paar maanden verder, en vering bevalt nog steeds prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut