Ik overweeg een tweedehands Zoe te nemen. Voor 80% hiervan overtuigd, voor 20% nog twijfel. Vandaar deze vraag in verband met gebruikerservaring.
Ik heb 5 vragen:
Vraag 1: R-link & oplaadpunten
De Zoe bevat R-link en daarmee ook een overzicht van oplaadpunten in Nederland. Is in dat overzicht een selectie te maken van alleen snel-oplaadpunten?
Vraag 2: oplaadtijd
Op Internet vind ik tegenstrijdige info over de oplaadtijd (onderweg) bij een snel-oplaadpaal. De ene heeft over 15 minuten de andere over 30 minuten. Wat wijst de praktijk uit?
Dit gegeven is voor mij belangrijk in verband met lagere trajecten die afgelegd moeten worden.
Vraag 3: planning stops
Wat is verstandig (onderweg), of om de 100 km laden of om de 150 km?
Dit gegeven is voor mij belangrijk in verband met de aantal stops in een (lange) route (zeker in combinatie met de tijdsverlies bij het laden). Uiteraard is e.e.a. ook afhankelijk van de buitentemperatuur. Hoe minder stops, hoe minder tijdsverlies bij een lange route.
Vraag 4: pasjes
Welke pasjes zijn minimaal nodig om zeker te zijn dat je ergens kan snel laden? En, welke pasjes?
Dit gegeven is voor mij belangrijk in verband met én ritten in Nederland én in Duitsland.
Vraag 5: Duitse snel-laadpalen
Ik heb de indruk dat in Nederland (op bepaalde plekken) ook snellaadstations aan de snelweg liggen of bij een op- en afrit van een snelweg, waardoor er geen tijdverlies ontstaat. In Duitsland krijg ik de indruk dat dit anders en ver af moet wijken van de snelweg. Bijvoorbeeld, langs de weg Eemden-Ruhrgebied. Klopt dat?
Dit gegeven is voor mij belangrijk. Er is wel een Nederlandse website met (snel)laadpalen. Eenzelfde soort website voor Duitsland heb ik nog niet gevonden
Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie!
Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen
-
AtH
Topic author - Lid - eerste logo binnen

- Actief als: particulier
-
zoe2goe
- Gerespecteerd lid

Re: Overweeg tweedehands Zoe: 5 vragen
Vraag 1: ik denk (ik ga even met spreekwoordelijk piepende banden door de bocht) dat vrijwel niemand gebruik maakt van R-Link om laadpalen te vinden. Beantwoort dat de vraag?
NB: meer nuance is uiteraard mogelijk.........
vraag 2: Maximale "innamesnelheid is erg afhankelijk van de hoe vol de batterij is. Boven 80% moet je stoppen met snelladen. Ook begin je natuurlijk zelden op 0%. Zeg nou eens dat je vaak van 20 naar 80 moet, dan mag je daar grofweg 20 minten voor rekenen.
vraag 3: Fivari heeft in het forum daar een hele berekening over gemaakt. Heb het resultaat niet meer paraat. Even zoeken. Mijn advies, voor wat het waard is: beetje risico vermijden is verstandig, dus niet "mikken" op 5% lading over op je geplande laadpunt. Bezet, stuk, harde tegenwind, you name it kan je opbreken dan wel tenminste een heel naar bilnaadgevoel geven. Anderzijds: Bedenk dat je, uitgaande van een thuislader, niet vol hoeft te laden, alleen maar thuis te komen. In mijn praktijk betekent dat vaak dat eventjes bijnippen voldoende is; bij andere rijpatronen kan dat uiteraard heel anders zijn.
vraag 4: Nederland: Alles werkt is mijn ervaring. TMN werkt daarnaast ook behoorlijk goed in het buitenland is mijn eigen ervaring en die zou ik dan ook tenminste nemen. Ook voor de zekerheid een plugsurfing sleutelhanger genomen, die in Duitsland vrij goed zou moeten werken (geen praktische ervaring mee!).
vraag 5: volgens mij staan in Duitsland weinig 43kW AC laders. 22kW is daar meer de norm voor AC en da's wel jammer. Over lokaties kan ik zelf weinig zeggen, maar er zijn zat leden hier die wel die ervaring hebben.
Succes met de aankoop. Ik heb geen seconde spijt van "haar"
vraag 2: Maximale "innamesnelheid is erg afhankelijk van de hoe vol de batterij is. Boven 80% moet je stoppen met snelladen. Ook begin je natuurlijk zelden op 0%. Zeg nou eens dat je vaak van 20 naar 80 moet, dan mag je daar grofweg 20 minten voor rekenen.
vraag 3: Fivari heeft in het forum daar een hele berekening over gemaakt. Heb het resultaat niet meer paraat. Even zoeken. Mijn advies, voor wat het waard is: beetje risico vermijden is verstandig, dus niet "mikken" op 5% lading over op je geplande laadpunt. Bezet, stuk, harde tegenwind, you name it kan je opbreken dan wel tenminste een heel naar bilnaadgevoel geven. Anderzijds: Bedenk dat je, uitgaande van een thuislader, niet vol hoeft te laden, alleen maar thuis te komen. In mijn praktijk betekent dat vaak dat eventjes bijnippen voldoende is; bij andere rijpatronen kan dat uiteraard heel anders zijn.
vraag 4: Nederland: Alles werkt is mijn ervaring. TMN werkt daarnaast ook behoorlijk goed in het buitenland is mijn eigen ervaring en die zou ik dan ook tenminste nemen. Ook voor de zekerheid een plugsurfing sleutelhanger genomen, die in Duitsland vrij goed zou moeten werken (geen praktische ervaring mee!).
vraag 5: volgens mij staan in Duitsland weinig 43kW AC laders. 22kW is daar meer de norm voor AC en da's wel jammer. Over lokaties kan ik zelf weinig zeggen, maar er zijn zat leden hier die wel die ervaring hebben.
Succes met de aankoop. Ik heb geen seconde spijt van "haar"
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
GertjanVB
- Donateur

- Contacteer:
Re: Overweeg tweedehands Zoe: 5 vragen
Vraag 1 Snellaadpalen
ac snellaadpalen in nl
Vraag 2 laadsnelheid
on board diagnostics
Vraag 3 actieradius
hoe ver van huis ben je geweest
huidig ver…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
ac snellaadpalen in nl
Vraag 2 laadsnelheid
on board diagnostics
Vraag 3 actieradius
hoe ver van huis ben je geweest
huidig ver…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 21 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1117 -
Laatste bericht door zoemen
02 jul 2025 14:25
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 743 -
Laatste bericht door carlh
26 mei 2025 09:53
-
-
Automatische parkeerrem zoe uitschakelen.
door Frankzoe » 02 jul 2025 14:42 » in Technische vragen Zoe -
Reacties: 9
Weergaves: 1856 -
Laatste bericht door aarthodo
08 jul 2025 18:58
-
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 702 -
Laatste bericht door 4f4hogehoed
04 sep 2025 18:26
-
-
Weergaves: 459 -
Laatste bericht door Aboriginal
10 nov 2025 09:05
-
-
Renault Zoe R135 Intens 52kWh (Accu koop) SoH 96%
door jetaime » 09 nov 2025 09:08 » in Aanbod auto's (Renault) -
Reacties: 0
Weergaves: 679 -
Laatste bericht door jetaime
09 nov 2025 09:08
-
-
-
Zoe ZE50 R135 firmware update LBC nodig?
door Jacco22 » 22 jan 2026 09:21 » in Technische vragen Zoe -
Weergaves: 304 -
Laatste bericht door Pepone
22 jan 2026 14:26
-