Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door daf55 »

Ik heb zojuist een berichtje terug gehad van de dealer dat het niet mogelijk is om het irritante voetgangers geluid uit te zetten via instellingen door de garage. Ook kan ik geen zekering vinden die zoals bij de oude Zoe wel stil te krijgen was.

Heeft iemand al een idee hoe dat definitief uit te schakelen is? Elke keer op het knopje drukken (wat ook niet echt lekker in beeld zit) is ook niet handig...
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door zoe2goe »

Plug uit het ding zelf trekken? Zit links bovenop de (echte, dus niet de plastic kap) bumper gemonteerd. Niet héél toegankelijk geloof ik en misschien komt er een foutmelding.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door daf55 »

Ja, daar zat ik ook mee. Het is mij nu te koud en nat om de bumper of wielkuip te demonteren. Maar als er geen softwarematige oplossing is, dan blijft er zoiets wel over als optie. In het voorjaar...
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door maestro12 »

Het is tegenwoordig verplicht dat de 'e-auto's' geluid maken bij lage snelheid (en terecht).
Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ik iemand zou aanrijden omdat die de auto niet hoorde aankomen, maar schijnbaar is eigen smaak belangrijker dan dat.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door renault15.17 »

Ik zet al zes jaar het geluid elke rit uit via het knopje. Is gewoon een automatisme geworden. Geen probleem.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door larsdijkstra 16v »

Eens, niet uitschakelen. Ben op het werk ook altijd blij dat ze geluid maken bij lage snelheid. En mocht je het toch uit willen zetten, automatisme van maken bij starten. Na 5 x weet je niet beter... Net als met start/stop systeem: starten, gordel om en start/stop uitzetten :wink:
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door zoe2goe »

Met het risico van enige "scherpte": ik vraag me af of alle lieden die zo gepassioneerd pleiten voor het volgen van de regels, en die dat vaak (zie vooral daf55's parallel post op goingelectric.de) nog eens van een laagje glazuur voorzien ("wacht maar totdat je een kind dood rijdt, en wat de verzekering EN de politie EN de APK dan doet"), ook zo consequent redeneren over, zeg eens wat, de maximum snelheid, of het oordeel van de gemeente over je verbouwing. Laten we vooral waken voor "do as I say, not as I do".

Dat gezegd hebbende: ja, VPS is een regel. Ja, VPS systemen gaan stuk. Ja, als je het niet eens bent met een regel kun je hem (op eigen risico, en bespaar me alsjeblieft "en het risico voor dat kind dan") negeren, of je kunt proberen die regel te veranderen, of beide.

Persoonlijk (PERSOONLIJK) vind ik het idioot dat we juist in gebieden die veel stiller zouden moeten zijn, namelijk waar we wonen, als norm het geluid van de uitstervende verbrandingsmotor nemen. Mensen worden ook doodgereden door fietsen. Opletten en een beetje rustig aan doen is de oplossing, niet deze bel-man die voor de stoomwagen moet uitlopen. Ik vergelijk het met het afspelen van drumgeluiden in open parkeergarages, dicht bij huizen, omdat dat "een veiliger omgeving creëert". En wie denkt dat ik met dat laatste een grapje maak nodig ik uit voor een kopje koffie in het centrum mijn stadje. Schijnt zelfs een prijs/prijzen te hebben opgeleverd. Om het maar eens in goed Nederlands te zeggen "who ARE these people????" :fp:

Bottom line: deze discussie gaan we niet uitkomen. Als we voor de ZE50 weer een makkelijke zekering vinden, wordt die wel bekend en geldt de tweede paragraaf van deze post.

PS Er is ook iemand die een klein apparaatje in elkaar heeft geknutseld die als het ware bij elke start op het knopje drukt, maar dat is mij persoonlijk te dol.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door daf55 »

Ik was ook hoogst verbaasd over de reacties op het Duitse forum. Ik vraag iets technisch en er komen toch een bult reaccties over het wel en wee van het nu van het geluid.

Ik heb ook nog een Volvo V70, en die motor is ook erg stil als deze (vrijwel) stationair met lage snelheid rijdt. De banden maken net zoals die van de Zoe meer geluid. Dus in mijn ogen mag de speaker uit. Wat dat juridisch voor gevolgen zou hebben, dan zal ik dan wel zien, mijn zaak toch?

Ik kijk af en toe wel eens van die fimpjes op Youtube over Useless boxes, heerlijk! Zo'n automatisch vingertje zou ik best aan mijn dashboard willen schroeven!
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door Riesbak »

Als Europa wat voorschrijft, waarom dan niet 1 standaard geluid voor alle EV's? Dan wordt hopelijk een EV herkend aan het geluid. Mijn ervaring is dat het meestal geen bal uitmaakt of je UFO geluid aanstaat of niet. Mensen letten niet op, of zijn smartphone zombies. Ik zet hier bij het werk als ik achter mensen loop het geluid aan, uit en weer aan: geen reactie, mensen koppelen het totaal niet aan een auto.

Ik hou er als bestuurder rekening dat mensen me niet horen en ineens oversteken etc.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door daf55 »

Sterker nog, als het een Europesche verplichting zou zijn/is, waarom dan wel een handmatige aan/uit knopje? Dat zou dan toch ook niet mogen?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door larsdijkstra 16v »

zoe2goe schreef:Met het risico van enige "scherpte": ik vraag me af of alle lieden die zo gepassioneerd pleiten voor het volgen van de regels, en die dat vaak (zie vooral daf55's parallel post op goingelectric.de) nog eens van een laagje glazuur voorzien ("wacht maar totdat je een kind dood rijdt, en wat de verzekering EN de politie EN de APK dan doet"), ook zo consequent redeneren over, zeg eens wat, de maximum snelheid, of het oordeel van de gemeente over je verbouwing. Laten we vooral waken voor "do as I say, not as I do".

Dat gezegd hebbende: ja, VPS is een regel. Ja, VPS systemen gaan stuk. Ja, als je het niet eens bent met een regel kun je hem (op eigen risico, en bespaar me alsjeblieft "en het risico voor dat kind dan") negeren, of je kunt proberen die regel te veranderen, of beide.

Persoonlijk (PERSOONLIJK) vind ik het idioot dat we juist in gebieden die veel stiller zouden moeten zijn, namelijk waar we wonen, als norm het geluid van de uitstervende verbrandingsmotor nemen. Mensen worden ook doodgereden door fietsen. Opletten en een beetje rustig aan doen is de oplossing, niet deze bel-man die voor de stoomwagen moet uitlopen. Ik vergelijk het met het afspelen van drumgeluiden in open parkeergarages, dicht bij huizen, omdat dat "een veiliger omgeving creëert". En wie denkt dat ik met dat laatste een grapje maak nodig ik uit voor een kopje koffie in het centrum mijn stadje. Schijnt zelfs een prijs/prijzen te hebben opgeleverd. Om het maar eens in goed Nederlands te zeggen "who ARE these people????" :fp:

Bottom line: deze discussie gaan we niet uitkomen. Als we voor de ZE50 weer een makkelijke zekering vinden, wordt die wel bekend en geldt de tweede paragraaf van deze post.

PS Er is ook iemand die een klein apparaatje in elkaar heeft geknutseld die als het ware bij elke start op het knopje drukt, maar dat is mij persoonlijk te dol.
Het was alleen goed bedoeld, meer niet :wink:
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door zoe2goe »

I know :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Voetgangersluidspreker Zoe ZE50 uitschakelen?

Bericht door larsdijkstra 16v »

zoe2goe schreef:I know :-)
:D :wink: :thumb:
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht