Waar op letten bij aanschaf Captur?

past het niet in de andere Captur rubrieken, dan is hier nog ruimte voor je vraag
Plaats reactie

Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Zo, helemaal nieuw op dit forum. Of toch niet? Ik geloof dat ik in mijn Renault verleden (Laguna 2 ph2, Modus) al eens een account heb gehad maar uiteraard vergeten. Enfin weer terug, er staat weer eens een Renault op het verlanglijstje. Mijn huidige Kia Cee'd 1.6GDi DCT is een heel fijne en luxe auto maar, met mijn slechte linkerpoot, is het lastig in- en uitstappen. Dus een hogere auto gezocht en bij de Captur uitgekomen. Wel even een Subaru XV overwogen maar die heeft amper meer zithoogte dan mijn zeer lage Cee'd. Is ook heel wat duurder in gebruik maar wel vrij zeldzaam = exclusief

Een Captur past beter bij mijn wensen en ik heb een late 2013 Captur 120 EDC Dynamique gevonden met trekhaak en parkeersensoren, 35k op de teller bij een bekende Renault dealer. Over het bij te betalen bedrag zijn we het al eens, de Kia is aardig waardevast. Nu wacht nog de proefrit en daarvoor wil ik graag weten waar ik op moet letten. Mijn ouders hebben een Captur gehad en hebben hem weg gedaan wegens olieverbruik. Volgens de dealer is dat exemplarisch (zou ik ook zeggen :D ). Het is wel zo dat ze in hun Pulsar, met dezelfde motor, dat euvel niet heeft.
Verder heb ook iets opgevangen over een fluittoon uit de transmissie. De banden moet ik ook even naar kijken, er lijkt iets van 3mm op te zitten en dat lijkt me wat weinig voor een topoccassion. Enfin, elke tip is welkom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door FrankV »

Welkom!
Olieverbruik van de 120 TCe motor is hier al meer aan de orde geweest. ik heb er zelfs ook last van gehad. Bij mij (en meerdere) is dat verholpen met een software update. Erg vreemd dat de dealer van jouw ouders dat niet wist, is inmiddels een 'gekend' probleem, even navragen bij de verkopende dealer of die software update is uitgevoerd.

Wat betreft die fluittoon: ik heb de indruk dat dit erg 'persoonlijk' is. Ik heb mijn Captur nu ruim 2 jaar & 50.000 km en het is mij (en de rest van de bestuurders van deze auto, vrouw en 2 zonen) nog nooit opgevallen.
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Dat is zeer nuttige informatie, Mijn grootste zorg was het olieverbruik. Het is inderdaad vreemd dat de dealer dat niet weet. Volgens hem was het een exemplarisch probleem maar mijn ouders hebben hem daarom toch weg gedaan. Heeft ze aardig wat geld gekost. Als ik vanmiddag naar de dealer ga zal ik het toch eens hebben over die software update. Wat betreft de fluittoon; als het niets schadelijks is zit ik er (denk ik) niet mee. Verder ziet de auto er zeer netjes uit. Misbruikt is hij zeker niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door mechanic »

Een top ocassion heeft een goede garantie,dus evt problemen binnen deze termijn melden en het wordt opgelost.
Voor het bandenprofiel geldt bij een top ocassion een minimum,dacht 4mm maar dat weet ik niet zeker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Het is inderdaad een top occassion. Zo op het oog zitten de banden rond de 3mm (alle vier). Misschien kan ik banden naar mijn keuze krijgen (Quatrac 5) als ik wat bijleg. Anders leggen ze er waarschijnlijk de goedkoopste onder die ze kunnen vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door mechanic »

Welke banden eronder komen kun je wellicht bespreekbaar maken in de onderhandeling.
In principe dezelfde als die er onder weg komen.
Een top occasie met 3mm banden is zeker slordig,maar zal vast goed komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

De voorbanden waren bijna op de slijtage indicator, achter nog prima Michelins. Met de voorbanden komen we elkaar tegemoet; ik betaal het verschil met de el-cheapo banden die de dealer erop zou leggen en de A-merk all-seasons die ik wil. Dat wordt ofwel Michelin Cross Climat, Goodyear Vector of Vredestein Quatrac. Allemaal prima. Enfin, de koop is gesloten. Tijdens de proefrit niets bijzonders gehoord, gevoeld of gezien. Geen fluittoon. Over het olieverbruik hebben we het gehad en de auto wordt geleverd met alle laatste updates, uitgezonderd de kaartupdate. Updates koop ik eigenlijk nooit voor een ingebouwd navi. Veel te duur. Met de oude navigatie kom ik meestal wel dichtbij waarna de smartphone het overneemt. Ieder zijn smaak natuurlijk, net als met mijn keuze voor all-seasons.

Het is een hemelsbreed verschil tussen de Cee'd en de Captur. De Cee'd (135pk DCT) is rustig (net een Prius) en de Captur levendig. De schakelmomenten van de Captur zijn iets voelbaarder. Ik zal wel alle luxe van de Cee'd missen. De Captur heeft in ieder geval alles wat ik nodig heb en gebruik. Vanwege de problemen met mijn linkerbeen moet ik ook een rolstoel meezeulen. Tot mijn verbazing kon die rechtop in de koffer van de Captur. De Cee'd is daarvoor veel te laag.

Weer terug naar Renault!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door mechanic »

Proficiat met de aankoop,goed dat er overeenstemming is bereikt.

Copy paste van het www:
Renault top occasions zijn nauwelijks van nieuwe auto’s te onderscheiden, zijn nooit ouder dan 5 jaar, zijn van binnen en van buiten gecheckt en komen alleen door de selectie als alles in orde is.

Toch vreemd dat een dealer niet de kosten voor zich neemt om een zgan auto te voorzien van nieuwste navi kaart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Je hebt volkomen gelijk maar ik wil blijkbaar duurdere banden dan de dealer standaard gebruikt. Dat is natuurlijk een B/C-merk. Het is lastig om daar over in discussie te gaan. Zijn nieuwe banden goed genoeg of moet het de originele band van Renault zijn voor een top occassion? Ik denk het laatste maar of ze dat doen? De meeste klanten zien toch niet wat erop ligt als het maar profiel heeft. Af en toe lopen ze tegen zo'n pietlut aan als ik. Ik heb daarom maar water bij de wijn gedaan en de bijbetaling was schappelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Zo, de Captur staat eindelijk voor de deur met nieuwe Vredestein Quatrac 5's. Ik ben al aan het spelen geweest met het multimedia systeem. Gaat goed alleen de kaartversie stelt me voor raadselen. Op het scherm zie ik v960.v4881. Na wat googlen lijkt dat de kaart van 2013 te zijn. Ik probeer nu uit te vinden hoe een update werkt en wat ie moet kosten. Kan ik gewoon een nieuwe SD card kopen of moet ik deze aan de PC hangen? In het verleden heb ik wel eens card-updates gedaan van een Prius maar daar kon ik een jonge tweedehands kaart voor kopen (op SD) en dan de oude weer via MP verkopen. Blijft het toch betaalbaar :wink: Kan dit bij de R-link kaarten ook? Verder kan ik niet goed vinden wat updates kosten. Is het nu 99 of 169 euro????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Sorry, heb tomtom-kaartupdate-t16544-925.html al gevonden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Denk dat ik toch maar eens ga proberen om een SD card van 2015 te krijgen. Dat zou allicht een stuk schelen t.o.v. een van 2016 . Een jaar achterlopen is geen probleem. Eens op zoek gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door TCe120ECD »

@ Paultje1965, een Europakaart kost € 99,00 en voor 3 jaar kost dat € 169,00. Je kan via de pc een update kopen, dan wordt je R-Link Store/Mijn Producten bijgewerkt en heb je geen problemen met opnieuw installeren als je kaartproblemen hebt (kaart wordt niet meer herkend door R-Link). Koop je een nieuwe SDkaart met een nieuwere versie dan de R-Link Store, dan kan je NIET MEER herstellen via de pc/R-Link Store/Mijn Producten. Want daar staat immers een oudere versie. Is mij overkomen, heb nog steeds via R-Link Store/Mijn Producten v960 staan, maar had via Renault Nederland in mei een SDkaart aangeschaft met v965. Op advies van RN moest ik mijn Mijn Producten/Mijn Apps Beheren bijwerken met mijn kaart, dan zou v960 bijgewerkt worden naar v965. Helaas, het omgekeerde gebeurde. En RN laat het erbij zitten.

V960 is van 16-3-2016 en wordt nog steeds aangeboden.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Bedankt, weer wat geleerd! Het blijft toch uitkijken met die dingen. Ik had al een aanbieder op Marktplaats gevonden die 2016 SD cards aanbiedt voor 89 euro. Vermoedelijk geen zuivere koffie vrees ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ikke57
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jun 2014 11:43
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door ikke57 »

Vandaag contact gehad met RN een abonnement voor een Europa kaart is nog in behandeling en men weet nog niet wanneer
die uitgebracht wordt, er is alleen een nieuwe kaart te krijgen/downloaden voor €99.
besteld 02-05-2014 / Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City / R-link / Zwarte middenarm steun Geleverd 04-10-2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Ik heb zojuist in 'Te koop gevraagd' gevraagd naar een 2015 SD card. De kans is klein maar het zou kunnen dat iemand net een 2016 SD heeft gekocht. In dat geval heb ik wel interesse in het 'ouwetje'. 1 jaar achterlopen voor een lagere prijs is niet erg. Ik heb dit bij de TNS510 van Toyota vaker gedaan. Tweedehands kaartje kopen van 1-2 jaar oud en dan mijn 4 jaar oude kaartje weer verkopen. Een erg goedkope manier om toch enigszins up-to-date te zijn. Helaas zijn R-link cards niet dik gezaaid. Op MP in ieder geval niet. Renault is slim om het updaten via downloads te promoten. Zo voorkom je dit soort tweedehands handel :(

Enfin, we zien wel. Ik ga nu de Captur nog een beetje personaliseren. Zojuist instaplijsten besteld en de Osram Nightbreakers liggen ook al klaar. Ik ga nu eens niet met Xenon aan de slag. Nog een dopje voor de trekhaak (beetje krenterig van de dealer) en een hulpkoppeling en dan is het wel klaar. Oh ja, ook even de trekhaak met hamerslag behandelen vanwege roestplekjes.
De kentekenplaat voor heb ik ook al vastgepopt, achter doe ik niet omdat ik geen gaten in het plaatwerk wil boren. Misschien nog wat kit? Je moet toch wat om je eigen stempel op een auto te drukken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door TCe120ECD »

Ik weet niet of je bij het KOPEN van een nieuwe SDkaart, je oude moet inleveren. Wel heb ik mijn oude SDkaart (origineel gekregen bij aanschaf Captur) moeten inleveren voor een ander SDkaart (v965!). Mijn oude kaart was defect geraakt tijdens een verplichte update. De nieuwe kaart was trouwens GRATIS en ik update niet meer, vindt het prima zo.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Dat zou vreemd zijn, de SD card is tenslotte je eigendom. Ik heb in een webshop van een Reanult dealer ook al SD cards gevonden. 2016 uiteraad! Als je hem in een webshop koopt kun je de oude ook niet terug geven. Ik kan zo'n SD card kopen maar ik vrees dat niemand belangstelling heeft voor mijn 2013 SD card :( En anders dan maar geen upgrade en eens zien hoe erg hij achterloopt. Ik tenslotte mijn smartphone nog met Here. Helemaal gratis!

Enfin, ondertussen heb ik de NIght Breakers in mijn Captur en heb ik het oliepeil na de afleverbeurt gemeten. Staat netjes tussen min en max. Ik hoop dat het zo blijft. Gezien de slechte ervaring in de familie met olieverbruik hoop ik maar het beste. De dealer heeft beloofd alle updates erop te zetten. :pray:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door TCe120ECD »

Ik heb zelf nog niet olie hoeven bijvullen, auto is bijna aan tweede onderhoudsbeurt toe. Ik controleer regelmatig alle vloeistoffen. Enige wat ik moet bijvullen is ruitenwisservloeistof, door vaak gebruik.

Een SDkaart heb ik nog niet gekocht, maar gekregen van RN. Misschien daarom de oude moeten inleveren. Ik heb als backup, TomTom op mijn Smartphone. Mocht ik ergens een straatje niet kunnen vinden via R-Link, dan de Foon gebruiken.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

En ja hoor: hij zuipt zoveel olie dat het wel een tweetakt lijkt. Omdat ik beducht was op olieverbruik, vanwege de ervaringen van mijn ouders met hun Captur, heb ik ca 100km geleden gepeild. Netjes tussen min en max. 100km verder komt het bericht 'olie bijvullen op het scherm'. Het zal toch niet waar zijn? In slechts 100km :twisted:

Morgen eens peilen als ie koud is. Hopelijk is het gewoon de sensor van de peilstok. Ik twijfel daar ten zeerste aan. Ik baal behoorlijk. UIteraard heb ik garantie maar dit is lastig. Eerst moet bewezen worden dat hij echt zoveel verbruikt, dan moet gekeken worden of de software update gedaan is en als dat alles niet werkt zal de motor uit elkaar moeten. Zal de dealer niet echt happig op zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Vanmorgen was de auto koud en kon ik eindelijk peilen: meer dan voldoende olie. Phew! Het lijkt erop dat de 'oliepeil sensor' kuren heeft. Dat heb ik een stuk liever dan de andere optie. Ben weer redelijk opgelucht. Niets erger dan olieverbruik. In het simpelste geval moet de update gedaan worden maar in moeilijkste geval.........

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Net even naar de dealer geweest. De valse melding werd waarschijnlijk niet veroorzaakt daar een defecte oliepeil sensor. Blijkbaar gaan die dingen zelden kapot. Als het weer gebeurd zouden ze hem aan de computer hangen en de zaak helemaal uitzoeken. Het probleem is dat je zo'n melding niet kunt negeren, het zou zomaar eens echt waar kunnen zijn. Moet je de auto aan de kant zetten, een tijd wachten en dat peilen. Lekker handig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Een beetje zitten filosoferen over die valse foutmelding: de meting van het oliepeil gebeurd voor de start. Na de start wordt de olie door de motor geklutst, dan is geen meting mogelijk. In mijn geval ging de melding pas aan nadat ik al een tijdje onderweg was. D.w.z. dat de meting van het oliepeil onderweg is gebeurd. Uiteraard is het peil in het carter dan laag omdat de olie overal in het blok zit. Nu 'alleen' nog uitzoeken waarom de meting van het oliepeil op het verkeerde moment is gebeurd.

Andere optie is dat ergens een contactje in het circuit van de oliepeil sensor een beetje twijfelachtig is. Zal niet gemakkelijk te vinden zijn. Ik heb wel enige ervaring met 'af en toe' fouten. Niet in auto's maar met meetinstrumenten. Beter om te wachten tot de melding constant in het scherm staat.

Ik zal eens op problemcar kijken of het bekend is, dat zoekt wat gemakkelijker. Ik heb wel garantie maar ik probeer zelf te begrijpen wat er aan de hand is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door DHL »

Je wagen stond toch niet op een helling of zo bij het starten? En wat noem je eventjes rijden? Paar kilometer of enkele honderd meters?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Een kilometer of 5, de auto stond daarvoor op een oprit met een minimale afloop voor het regenwater. Als dat de oorzaak zijn krijgt iedereen voortdurend waarschuwingen. Bij een flinke helling wil ik het wel geloven, al de olie in het carter gaat dan naar een kant.
Ik heb vandaag nog een tijdje rondgereden in allerlei condities; even stoppen en starten en wat langer stilstaan en starten en hij geeft geen krimp. Hopen dat het zo blijft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Zojuist weer een valse melding gehad 'olie bijvullen'. Deze kan ik wel begrijpen, ik heb de auto binnen 1 minuut gestart nadat ik terug was van een ritje. De olie is dan natuurlijk niet afgezakt. Er staat me iets bij dat ik dat met een andere Franse auto (Peugeot 307?) ook had.

Hoe gaat dat eigenlijk met een start&stop systeem? Zit niet op de mijne (EDC).

Toch is het vervelend die melding; liefst zou ik het ding uitzetten. Ik peil wel olie net als met de meeste andere auto's. Het probleem met die melding is ook dat ie gewoon aan blijft tot je de auto uitzet en een tijdje laat staan. :twisted:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Het instrumentenpaneel (?) is opnieuw geprogrammeerd en de melding is, tot nu toe, weg gebleven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Alweer 10 dagen verder en die vervelende 'olie bijvullen melding' is weg gebleven. Phew! Toch moet ik wel een minpuntje aan de dealer uitdelen: Op MyRenault staat nog een airco beurt open, die is nog nooit uitgevoerd. Toch zou die om de 2 jaar moeten gebeuren. De auto is nu 3 jaar.
Dat heb ik even aan de garage gemeld. Hun email: 'de werking van de airco is getest bij aflevering. Een airco hoeft pas om de 5 of 10 jaar onderhoud' :? Huh! Volgens mij staat ie na 10 jaar volledig droog!
Ze proberen duidelijk er onderuit te komen dat ze formeel een aircobeurt hadden moeten doen bij aflevering. Bij een top occassion moet toch al het onderhoud volgens schema gedaan zijn? 'Top occassion' blijkt toch niet veel om het lijf te hebben. Garantie is bv. ook maar 6 maanden. Renault geeft voor top-occassions een garantie aan van 1-2 jaar met een km-beperking van 30000km. Bij een termijn van 6 maanden geldt geen km-beperking. Alsof ik 30000km in 6 maanden ga rijden. Zullen niet echt veel mensen doen.
Enfin, ik kan nu wel zeuren om die aircobeurt maar ik kan toch niet controleren of ze het gedaan hebben. Ik zou het alleen kunnen ruiken :( Ga wel naar de airco specialist en voor reparaties en onderhoud (buiten de garantie) naar een andere dealer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheSarge
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 241
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:42
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door TheSarge »

Wat een ...verhaal zeg. Geen onderhoud nodig en pas na 10 jaar. Elk laat elk jaar de airco van onze auto's controleren, reinigen en waarnodig bijvullen. Dit voorkomt een hoop ellende

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Ben ik het helemaal mee eens. Een nieuwe compressor is een heel stuk duurder. Afgezien daarvan ruikt het nu ook niet zo fris. In ieder geval hebben ze bij de dealer wel een erg dikke duim :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

De melding 'olie bijvullen' is weer aan. Op zich zou dat niets bijzonders zijn na ca. 15000 km maar ik heb begin juni nog gepeild. Toen zat hij nog tegen max. Dat is dus wel een heel snelle daling. Ik zal voor mijn vertrek nog even peilen en bijvullen met 5W40. Ik heb gelukkig altijd een fles bij me van dat spul. Zou het iets te maken hebben met die gigantische file waar ik 2 weken geleden in stond? Een verkeersinfarct rond Rotterdam. Ik probeerde toen te voorkomen dat de boel zo oververhitten door telkens mijn auto uit te zetten. Ik heb geen start-stop dus dat ging wat onhandig. Ik ben er toen ook achter gekomen dat een Cappie alleen start in de 'P'. Ik had gedacht dat dit ook in de 'N' zou kunnen. Waren dus telkens een aantal handelingen nodig om weer een paar meter vooruit te rijden. Naar 'P', uitzetten (of andersom), dan starten en weer door de 'R' naar de 'D'. Fijn voor de achterligger, zo'n achteruitrijlicht dat dan even aangaat :D . Enfin, toch maar weer wekelijks peilen ipv maandelijks want zo'n melding komt altijd op een onmogelijk tijdstip (5:00 in de ochtend....).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door mechanic »

In een 'echte' file is het op den duur raadzaam de motor inderdaad uit te zetten,maar vooral de airco. Dat doet de motortemperatuur vaak geen goed bij lang stilstaan.
Zolang de auto vlak geparkeerd staat,en je het peil koud controleerd heb je iig een goede meting.
Wat bijvullen na 15.000km is geen schande,maar fraai is het ook niet.
Laarste vakantie met de polo 2uur in de file gestaan met 32gr zonder airco,dat was niet geheel aangenaam. Maar het oude beestje lust geen slok olie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aanschaf Captur?

Bericht door Paultje1965 »

Het zit me ook niet helemaal lekker. Afgezien van mijn Peugeot 406 1.8 heb ik eigenlijk bij geen enkele auto olie hoeven bijvullen tussen 2 beurten. Uiteraard mag het wel na 15000km maar wat me wel zorgen baart is dat het begin juni nog in orde was. Tja, downsizers (denk aan de TFSI) hebben blijkbaar toch meer last van olieverbruik dus het blijft een aandachtspunt.

De volgende keer in de file zal ik er aan denken de airco uit te doen, goeie tip! Deze file was echt extreem; ik kon de lucht van oververhitte olie al ruiken. Een uur vertraging door file ben ik wel gewend bij mijn wekelijkse ritjes naar Delft maar 3 uur is (gelukkig) nog uitzonderlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht