zin en onzin van een start-stop-systeem....

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 25 aug 2015 19:56
Actief als: particulier

zin en onzin van een start-stop-systeem....

Bericht door grandscenicman »

(vond niet meteen een bestaand topic hierover :oops: )

Betreft niet bepaald 1 type motor/auto maar meer algemeen :

Wie kan er een beetje een deftige uitleg geven aan de zin en onzin van een start-stop-systeem ivm :

-het mindere verbruik tegenover het vaker starten door de startmotor

Veel gehoorde/gelezen dingen zijn oa dat je op termijn een nieuwe startmotor zal nodig hebben en dat dan het mindere verbruik dan teniet wordt gedaan.....

Ook al gelezen dat zo'n startmotor voorzien wordt om 200 000 keer te starten . Maar wie moet je nu gaan geloven ?

Waarom : ik ben sinds kort ook in het bezit van zulk systeem en vraag me af wanneer ik dit nu het best in de praktijk breng.

Mijn auto is btw een 1.5 dci :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02

Re: zin en onzin van een start-stop-systeem....

Bericht door mechanic »

Dat de motor niet draait bij stilstaan, scheelt milieu vervuiling en verbruik.
In de praktijk is het verschil vaak te verwaarlozen, maar fabricanten willen een zo zuinig mogelijke auto maken en dit soort systemen helpen op papier prima.
Die startmotoren, sjah die moeten eindeloos mee kunnen. Maar heb er al een boel vervangen bij S&S motoren...
Het systeem werkt pas als de motor op bedrijfstemperatuur is, en bij voldoende accuspanning. Dus het bepaald zelf wanneer het gebruikt kan worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid

Dat van die "op bedrijfstemperatuur" is niet waar hoor , zelfs na enkele km doet dat ding z'n..........ding :mrgreen:

Daarstraks nog ondervonden dat het zelfs werkt als de zetelverwarming op max staat.......ik ga het eens bekijken met mijn pas gevulde tank (km's opgeschreven op tankbonnetje) en zal eens zien waar ik uitkom gemiddeld op +- 1 volle tank en meerdere na mekaar .

Wat is zowat de gem. kost van zo'n nieuwe startmotor (GSIII 1.5 dci ) ? (anders is het zinniger om na elke tankbeurt het deel van je uitgespaarde centen opzij te zetten voor die...nieuwe startmotor... :doh: )

Wat is de gem. km-stand van die auto's dan waar je ze hebt vervangen ?

Is het in C dan ook slecht voor je batterij , anders maak ik er beter geen gebruik van .....een battery kost ook weeral wat :think:

Sorry voor de vele vragen, 't is dan ook een forum voor iets hé :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Als ik er 1 zou mogen kiezen, neem ik dat i-stop van Mazda(zijn trouwens heeeeel goed bezig!!)
Lees dit maar eens door:
http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/hebbe ... s-wel-nut/
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Wat ik heb begrepen van de werkplaats cursus is dat het echt pas werkt bij een bepaalde temperatuur, maargoed ik rijd niet zelf met zo'n auto dusja jij zal het beter weten :thumb:
Je hebt 3jaar garantie, dus de eerste jaren als een startmotor kapot gaat is het zoiezo garantie. Hierna zal er nog een coulance regeling zijn daar het aantal starts wat gemaakt is uit te lezen is met de computer.
Heb er vervangen bij auto's die 300km gelopen hadden, maar ook bij 50.000km.
Een accu is ook garantie de eerste 3jaar, dus maak je nog geen zorgen over kosten.
Is je accu minder dan 75% werkt het S&S niet, ook al voorgekomen natuurlijk. Nieuwe accu erin en klaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13

Bericht door BramvT »

Ik rijd nu bijna 45 jaar auto, had in de jaren 70 en 80 enkele R-6 's, die al 1 op 15 reden met vrouw en 2 kleine kinderen erin....kijk NU eens naar de berichten (oa in Autoweek) dat de fabricanten de nieuwste auto's qua gebruik veel rooskleuriger opgeven dan het werkelijke gebruik.

Nu woog een R-6 vermoed ik maar een 800 kg of zo, maar dat waren nog die (als een naaimachientje zo mooi lopende) 1100 motoren met carburateur (ontwikkeld in de jaren 60 ?), zonder computersturing of inspuiting. :roll:

En vwb diesels, ik ben in 1990 begonnen met dieselrijden met een BX 1.9D van 1986, dat PSA blok hebben ze rond 1982 in gebruik genomen, daar reed ik (gewicht 1030 kg) 1 op 18 mee en soms als ik veel 80-km wegen reed zelfs tegen de 1 op 20, zonder ECU, Indirecte inspuiting...kortom ouderwetse techniek nog.

Nu zijn er dan de DCI blokken en bij PSA de HDI.....maar verder dan 1 op 20 komen ze niet (ik heb het dan wel over de middenklasse modellen), we zijn ondertussen alweer 30 jaar verder.

Overigens gebruikt mijn nu 2e 1.9 DTI Kangoo (weegt 1065 kg) zelfs nog iets minder dan mijn vorige DTI, met veel snelweg kms zit ik elke keer op 1 op 18 (!) en dat voor een blok wat ze volgens mij al in 1998 invoerden. (heeft nog geen commonrail)

Voor stadsauto'tjes lijkt me een start-stop systeem misschien nog wel nuttig, maar zit je er meer mee op de snelweg, dan is dat volgens mij dus overbodige techniek. :wink:
(en de startmotor zat er in mijn vorige DTI al 360.000 km in, nog nooit vernieuwd !) :)
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Hebben jullie 3 jaar garantie? Zelfs op de accu?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De auto heeft 3jaar volledige garantie, bij jullie tot de deur? :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25

Bericht door Renault47 »

Ik ben het helemaal met je eens Bram. Ik heb bijna 7 jaar in een Toyota Carina met een 70-liter LPG tank gereden. Geen G3 systeem maar gewwon een slang die van de verdamper kwam en in het luchtfilter was aangesloten en d.m.v. een koperen ring met gaatjes lpg toevoerde. Starten op benzine en daarna oversschakelen op lpg zoals nu? Wat een onzin, gewoon een "gasknopje" op de middenconsole indrukken om lpg in te spuiten en dan starten en rijden, ook bij -10 gr. Wel af en toe op benzine rijden om de pakkingen/leidingen soepel te houden. Backfire? nog nooit meegemaakt met dat systeem. Netjes op tijd bougies en filters vervangen De Toyota gekocht bij km. stand 72000 en weggedaan bij km. stand 278000. Gemiddeld erbruik 1:9 op lpg en 1:11 op benzine... Maar ja, G3 betekende vooruitgang.....
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Meestal beginnen bij lpg auto's met hogem km-standen pas de problemen..
Bij veel snelweg verkeer heeft een start&stop systeem ook geen nut, daarom zie je veel lease rijders wel een auto met zo'n systeem en bijbehorend lage bijtelling rijden. Scheelt in de kosten, maar nut heeft het niet bij dit soort dingen.
Met hydride hetzelfde..

Moderne diesels zijn een stuk schoner dan de ouderwetse, maar dat komt zo met zijn eigen probleempjes. Voorruitgang is het zeker, maar de praktijk laat ook de andere kant hiervan zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid
Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13

Bericht door BramvT »

@Mechanic : en die bijtelling voor die Hybrides mogen ze van mij per direct opheffen, zie regelmatig Priussen (Gadver$#, wat een vreselijke auto) langs scheuren, die dan dus echt niet op de electromotor rijden. :snooty:
Lekker frustrerend ook voor de dieselrijder (zoals ik) die met een dieseluitstoot volgens de laatste roetmeting op 0,5 zat....vraag me dan af wat die Prius aan het uitstoten is :evil: terwijl IK elke maand 70 euro WBL moet ophoesten.

Oke, ik geef toe dat diesels tegenwoordig een stuk minder vervuilend zijn, door allerlei technische maatregelen....dan pakweg 20 a 30 jaar geleden, maar behalve dan de (vrij kleine) VW Lupo 3L TDI (+ zijn halfbroer de SEAT Arosa), die inderdaad gemiddeld 1 op 28 kan rijden (1 op 33 halen ze alleen onder zeer goede omstandigheden), is het verder met de dieseltechniek niet echt veel opgeschoten qua verbruik. :wink:
Sterker nog.....de oude trouwe dieselblokken haalden (van de betere merken) meestal op hun sloffen de 6 ton of meer aan kms.....de huidige moderne diesels hebben nu zoveel extra zaken erbij gekregen, dat ze die standen vaak niet halen, denk dat jij daar ook op doelt. :think:

Doe mij overigens maar het systeem van WBL betalen zoals in Belgie...daar hoef je blijkbaar geen extra WBL te betalen, maar zit dat in de prijs van diesel....zou de economie ook een flinke boost geven, maar ja....wie zijn wij, hm ? :think:

@Renault47 : mee eens :thumb:
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid

Ik heb bij mijn weten maar 2 jaar garantie..... :cry2:

Voor zo'n 3e jaar zal ik moeten bijbetalen , al was dat bij mijn vorige GSIII van 2011 wel 3 jaar als je intekende op 1 of andere site van Renault zelf (myrenault) .

Heb er ergens nog een mail van .......(voor de huidige wagen) :

Mijn vraag :

Beste , Afgelopen week heb ik mijn nieuwe GSIII Privilege mogen ontvangen bij de afleverdienst van Renault Antwerpen. Bij mijn vorige GSIII kon ik intekenen voor 1 jaar extra garantie . Hoe zit dit met mijn nieuwe wagen ?
MVG Danny
ps : wordt mijn huidig profiel nu automatisch geschrapt en hoe kan ik een nieuw profiel aanmaken met de gegevens van mijn nieuwe wagen ?

Antwoord :

Geachte heer

Wij hebben uw bericht van 11 februari goed ontvangen en danken u hiervoor.

Allereerst wensen wij u te felicteren met de aankoop van uw nieuwe wagen, wij wensen u alvast veel rijplezier. Uw oude Renault kan u verwijderen uit uw profiel door te klikken op de “gedetailleerde fiche” en daarna klikken op “onderhoudsagenda wagen niet meer tonen”. Daarna kan u uw nieuwe Renault toevoegen in uw huidig profiel door te klikken op “auto toevoegen”. Een uitbreiding van garantie is altijd mogelijk, u kan daarvoor best contact opnemen met uw garage die hiervoor een contract kunnen opmaken.

Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest en wensen u alvast een prettige dag.

Indien u nog vragen heeft, kan u ons steeds bereiken op het nummer 078 05 11 15 van 9u00 tot 17u00 of op het e-mailadres contact-client.be@renault.com.

Met vriendelijke groeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Vroeger had je luie diesels met een inhoud van 1.9L vaak. Deze wat grotere inhoud zorgde ervoor dat een turbo niet perse nodig is om fatsoenlijk mee te kunnen. Rijd eens door de binnenwegen van frankrijk, je wordt ingehaald door oude peugeots 1.9D die de bergen beklimmen als een idioot.
Nu wil iedereen een kleine motor met hetzelfde vermogen/meer, wat er voor zorgt dat je dus een turbo nodig hebt en een hoop andere maatregelen om ook nog eens aan de emissie te voldoen.
Ik leg de voorkeur ook niet op een flink gekieteld 1500cc dieseltje, maar op een ouderwetse diesel.
Dat er milieu technisch een hoop voortgang is geboekt is natuurlijk mooi, maar de fiscale voordelen die eraan hangen voor velen is belachelijk, maar dat is een andere discussie.

Ik zie bij de nieuwe modellen steeds 3jaar garantie staan? Natuurlijk met een maximum aan kilometers op een gegeven moment.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Bij ons is dit 2 jaar garantie dacht ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut