Ik rijd nu bijna 45 jaar auto, had in de jaren 70 en 80 enkele R-6 's, die al 1 op 15 reden met vrouw en 2 kleine kinderen erin....kijk NU eens naar de berichten (oa in Autoweek) dat de fabricanten de nieuwste auto's qua gebruik veel rooskleuriger opgeven dan het werkelijke gebruik.
Nu woog een R-6 vermoed ik maar een 800 kg of zo, maar dat waren nog die (als een naaimachientje zo mooi lopende) 1100 motoren met carburateur (ontwikkeld in de jaren 60 ?), zonder computersturing of inspuiting.
En vwb diesels, ik ben in 1990 begonnen met dieselrijden met een BX 1.9D van 1986, dat PSA blok hebben ze rond 1982 in gebruik genomen, daar reed ik (gewicht 1030 kg) 1 op 18 mee en soms als ik veel 80-km wegen reed zelfs tegen de 1 op 20, zonder ECU, Indirecte inspuiting...kortom ouderwetse techniek nog.
Nu zijn er dan de DCI blokken en bij PSA de HDI.....maar verder dan 1 op 20 komen ze niet (ik heb het dan wel over de middenklasse modellen), we zijn ondertussen alweer 30 jaar verder.
Overigens gebruikt mijn nu 2e 1.9 DTI Kangoo (weegt 1065 kg) zelfs nog iets minder dan mijn vorige DTI, met veel snelweg kms zit ik elke keer op 1 op 18 (!) en dat voor een blok wat ze volgens mij al in 1998 invoerden. (heeft nog geen commonrail)
Voor stadsauto'tjes lijkt me een start-stop systeem misschien nog wel nuttig, maar zit je er meer mee op de snelweg, dan is dat volgens mij dus overbodige techniek.

(en de startmotor zat er in mijn vorige DTI al 360.000 km in, nog nooit vernieuwd !)