Zoe R240 wil niet laden bij gebruik van laadpas

Plaats reactie

Topic author
Orbit_be
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2022 21:51
Actief als: particulier

Zoe R240 wil niet laden bij gebruik van laadpas

Bericht door Orbit_be »

Goeienavond allen,

Wij zijn recent (redelijk impulsief) eigenaar geworden van een Zoe R240 van 2016 met 35k op de teller. Hoewel het niet moeders mooiste is (de vorige eigenaar(s) hebben het wagentje echt afgebeuld) lijkt de aandrijflijn prima zijn werk te doen, we rijden op een volle lading vlot 110 km bijeen waarbij de gom nog 45 km aangeeft en de SOC op 25 a 30% staat.

Het enige waar we nu mee kampen is dat het ons niet lukt om de wagen te laden, gebruik makende van een laadpas (Dats24, een kleinere Belgische aanbieder, tevens mijn werkgever). Laden via apps zoals Smoov of Bonnet (aanrader!!) verloopt vlekkeloos, op dezelfde Allego palen.

Welke volgorde ik ook probeer van aansluiten en swipen, ik eindig of met een zoe die eindeloos 'verbinding controleren' weergeeft of met een rood dashboard en een foutmelding op de paal. Ff de boel afkoppelen, de app erbij pakken, zelfde paal kiezen en hoppakee, het laden start meteen foutloos.

Herkent er iemand dit probleem? Gezien zowel de laadpaal als de Zoe weinig info verschaffen kan ik niet afleiden of er iets scheelt met deze specifieke laadpas ofdat onze Zoe deze laadprocedure niet leuk vind. Als je laad via een app activeer je de paal natuurlijk wel voor je de kabel aansluit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoe R240 wil niet laden bij gebruik van laadpas

Bericht door zoe2goe »

Het mechanisme is als volgt
- de auto herkent dat er een plug wordt ingestoken en springt op "Controleren". Volgorde maakt niet uit mits je maar geen minuten wacht tussen de ene en de andere plug
- pasje presenteren. De meeste palen geven dan een gele indicatie. Dat is een teken dat de paal probeert te communiceren met de achterkant
- als het lukt, wordt de indicatie meestal blauw en hoor je een flinke klik in de paar. De auto gaat dan na een paar seconden laden
- als het niet lukt met de "achterkant", wordt de indicatie meestal blauw.

Als ik je verhaal zo hoor is je pas gewoon niet goed of is het systeem van Dats24 niet goed geroamed. Het lijkt niets met de paal of auto te maken te hebben aangezien ik begrijp dat dat gewoon met een andere pas werkt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zoe R240 wil niet laden bij gebruik van laadpas

Bericht door Sordone »

Het kan ook zijn dat de autorisatie van de laadpas langer duurt dan met de app. Bij sommige laadpalen moet je de laadpas enkele seconden op de rfid reader houden om de pas te lezen en toestemming te krijgen om te gaan laden. Dan is swipen niet genoeg en gaat de paal niet "aan" met het rode dashboard tot gevolg. Dat kan je dus proberen de volgende keer.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Orbit_be
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2022 21:51
Actief als: particulier

Re: Zoe R240 wil niet laden bij gebruik van laadpas

Bericht door Orbit_be »

Vandaag met de Zoe naar een Dats24 laadpaal om nogmaals de Dats24 laadpas te testen.

Zelfde resultaat maar deze laadpalen hebben een LCD scherm en ik kreeg duidelijk de melding 'ongeldige laadpas'. De laadsessie starten via de website van Dats24 ging dan weer wel.

Lijkt me nu wel duidelijk dat de pas of de config achter de schermen kaduuk is, k'heb dan ook meteen het callcenter gebeld en ze zullen me contacteren zodra er een oplossing is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht