Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
@rvdput: dank voor de info. Gelijk maar even een tweetje naar Renault gestuurd om van hen wat te horen. Januari klinkt wat laat al duurt december nog maar een week.TNM vs Fastned
-
- Donateur
- Posts in topic: 45
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 43
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
TNM vs Fastned
Ik sta op het punt om te beslissen om ipv 100% privé en deel zakelijk, 100% van mijn privé en 100% van mijn zakelijke km's met de (=een tweede) Zoe te gaan rijden. Met 40.000 km per jaar is het dan zeer gewenst om bij Fastned boven de 35 kW te kunnen blijven snelladen, dus ik hoop van harte dat dat gaat lukken! Moet er (nog) niet aan denken om een ander model EV te gaan rijden (behalve de Tesla Model S of X maar die zijn buiten bereik).
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 30
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Martijn, het volgende schrijf ik als zakelijke (in mijn eigen BV) rijder en met, hoe jullie mij wel kennen, het grenzeloze enthousiasme voor de Zoe, mijn heerlijkste auto ooit..........
Als ik verstandig moest gokken denk ik dat ze het laden er wel onder krijgen, hoewel het minder makkelijk zal zijn dan "ff een filtertje" er tussen zetten. Worst case blijft het bij de huidige populatie AC43 snelladers.
Dat gezegd hebbende, zegt mijn glazen bol dat de Q210 de eerste en laatste AC43 auto is. Net zoals buiten Nissan en Mitsubishi de laatste ChaDeMo auto's zullen zijn met enige Europeese marktpenetratie. De keuze voor CCS is hier de facto gemaakt of we hte leuk vinden of niet. Snelladers zullen uitgebreid worden met CCS, niet met AC en ChaDeMo, en uiteindelijk zelfs ten koste van die twee. Fastned is daar in zijn visie ook heel duidelijk in: de lader hoort in het station, niet in de auto, dus waarschijnlijk zullen zij met die visie eerder vóór dan achter gaan lopen in die ontwikkeling. Type 2 blijft bestaan voor sloom en slomer laden (thuis, op het werk, en in de straat). Die 11 / 3.7 kW AC infrastructuur zal heel erg lang blijven bestaan.
Eigenlijk alleen "erg" voor de huidige bezitters. Van een avant-garde-auto in een snel evoluerende markt is de restwaarde natuurlijk altijd...... laten we zeggen ..... niet zo hoog. Waardoor we haar waarschijnlijk erg lang zullen rijden. Ik ben zelf er van overtuigd dat de volgende Zoe CCS zal hebben voor snelladen en Type 2 voor 11, misschien 22kW. Gelukkig zal dat in de neus in één connector passen. En dat zal voor de toekomstige kopers net zo prima, zo niet beter werken dan voor ons nu. Hoe lang gaat dat proces duren? Zeg het maar. Mijn gok is dat over 5 jaar de transitie al stevig is ingezet.
Om een lang verhaal kort te maken: Als je echt snelladen nodig hebt denk doe je er denk ik verstandig aan te kijken of je dat met de huidige AC43 laadstructuur, die overigens bepaald niet beroerd is in dit land (plus nog wel wat erbij) comfortabel kan behappen. Een afbouw kun je dan best in de resttijd behappen denk ik. Wil je 100% op zeker spelen, moet je wachten op Zoe "3".
Als ik verstandig moest gokken denk ik dat ze het laden er wel onder krijgen, hoewel het minder makkelijk zal zijn dan "ff een filtertje" er tussen zetten. Worst case blijft het bij de huidige populatie AC43 snelladers.
Dat gezegd hebbende, zegt mijn glazen bol dat de Q210 de eerste en laatste AC43 auto is. Net zoals buiten Nissan en Mitsubishi de laatste ChaDeMo auto's zullen zijn met enige Europeese marktpenetratie. De keuze voor CCS is hier de facto gemaakt of we hte leuk vinden of niet. Snelladers zullen uitgebreid worden met CCS, niet met AC en ChaDeMo, en uiteindelijk zelfs ten koste van die twee. Fastned is daar in zijn visie ook heel duidelijk in: de lader hoort in het station, niet in de auto, dus waarschijnlijk zullen zij met die visie eerder vóór dan achter gaan lopen in die ontwikkeling. Type 2 blijft bestaan voor sloom en slomer laden (thuis, op het werk, en in de straat). Die 11 / 3.7 kW AC infrastructuur zal heel erg lang blijven bestaan.
Eigenlijk alleen "erg" voor de huidige bezitters. Van een avant-garde-auto in een snel evoluerende markt is de restwaarde natuurlijk altijd...... laten we zeggen ..... niet zo hoog. Waardoor we haar waarschijnlijk erg lang zullen rijden. Ik ben zelf er van overtuigd dat de volgende Zoe CCS zal hebben voor snelladen en Type 2 voor 11, misschien 22kW. Gelukkig zal dat in de neus in één connector passen. En dat zal voor de toekomstige kopers net zo prima, zo niet beter werken dan voor ons nu. Hoe lang gaat dat proces duren? Zeg het maar. Mijn gok is dat over 5 jaar de transitie al stevig is ingezet.
Om een lang verhaal kort te maken: Als je echt snelladen nodig hebt denk doe je er denk ik verstandig aan te kijken of je dat met de huidige AC43 laadstructuur, die overigens bepaald niet beroerd is in dit land (plus nog wel wat erbij) comfortabel kan behappen. Een afbouw kun je dan best in de resttijd behappen denk ik. Wil je 100% op zeker spelen, moet je wachten op Zoe "3".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 43
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Dankjewel voor je uitgebreide meedenken!
Ik vind de Zoe ook de fijnste auto ever , en dat zeg ik als Volvo - gek sinds klein jochie haha.
Daarom ga ik niets liever dan de uitdaging aan om ook zakelijk Zoe te gaan rijden door heel Nederland en af en toe België. Zelfs met de beperkingen die nu technisch opduiken. De infra in NL is inderdaad buitengewoon goed. Met een combi Fastned en Allego moet het nu al goed lukken om het hele land efficient door te komen. Ik hoop echter dat een 100% Fastned scenario ook mogelijk blijft. Even afwachten wat er uit het onderzoek van Renault komt met het middenspanningsnetaansluitingprobleem. (Scrabble!)

Ik vind de Zoe ook de fijnste auto ever , en dat zeg ik als Volvo - gek sinds klein jochie haha.
Daarom ga ik niets liever dan de uitdaging aan om ook zakelijk Zoe te gaan rijden door heel Nederland en af en toe België. Zelfs met de beperkingen die nu technisch opduiken. De infra in NL is inderdaad buitengewoon goed. Met een combi Fastned en Allego moet het nu al goed lukken om het hele land efficient door te komen. Ik hoop echter dat een 100% Fastned scenario ook mogelijk blijft. Even afwachten wat er uit het onderzoek van Renault komt met het middenspanningsnetaansluitingprobleem. (Scrabble!)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 30
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Nou, ik heb weer wat meer informatie in de "zou het kunnen wezen" sfeer. Dit wordt een erg technische post, dus gauw afhaken als je niet van die interesse bent. Twee zaken.
- rvdput zegt dat de de 43kW van de Zoe minder dan 10% van het trafovermogen is. De kleinste distributietrafo's zijn 400KVA (stel je een staalplaten doos van 75 bij 50 bij 75 voor met een paar aansluitingen en koelribben), dus ik ga voor het gemak maar even uit van 500KVA, op 10kV. Betekent in transformatorland dat dat het vermogen is wat je er IN kunt stoppen aan de primaire kant, en dat deze systemen meestal dubbel worden gedimensioneerd maar dat terzijde. Hitte door eddy-currents door harmonsichen is wel degelijk een thema, maar ik ben het eens hoor, deze verhouding is behoorlijk overmaats. Als er nou 4 Zoe's stonden te laden was het wat anders, maar dit moet wel lukken. Valt overigens een pagina over vol te schrijven aan leuke feitjes, annecdotes, etc, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. De belangrijkste indicatie voor deze stuurman aan wal is dat de lader uitschakelt en niet de transformatorbeveiliging.
- de beveiliging van de lader schakelt zeer waarschijnlijk uit op een aantal parameters:
o auto neemt meer af dat hij toegewezen krijgt door het pilotsignaal --> goede beveiliging, niet het issue;
o AC of DC aardlek --> ditto
o maar deze kende ik niet: fase-gelijkheid
In principe worden de fases gelijkelijk belast. Bij zo'n laadstation al helemaal want alle aansluitingen zijn symmetrisch over de drie fases verdeeld, behalve als je met een één fase auto AC gaat laden, en dat niet aan de orde hier. Als de fases scheef gaan betekent dat dat er iets lelijk mis is. Een terechte beveiliging dus. Er zijn meerdere methodes om dat te meten. Een ervan is kijken naar de stroom door de nul-geleider. Bij een nette afname wordt is dat nulpunt netjes door de drie fasen "in het midden gehouden" en loopt er geen stroom door die ader. Bij ongelijke belasting gaat er wel stroom door de nul-geleider lopen. Maar een gezonde Zoe trekt natuurlijk niet ongelijk aan de fases. Edoch, als de derde harmonische (200 Hz) sterk is vertegenwoordigd levert die opgetelt WEL een stroom door de nul-geleider. Het is heel goed denkbaar dat het probleem hierdoor wordt veroorzaakt: de betreffende opstelling (Zoe, type trafo, kabellengtes) geeft een sterke derde harmonische. De ABB lader staat waarschijnlijk tamelijk krap afgesteld op stroom door de nul-geleider, tja, en dan gaat het fout. Samenloop van 4 omstandigheden dus.
**Als** dit klopt:
- hoorde je het het eerst op renaultforum.nl
- is met die overgedimensioneerde trafo de simpelste oplossing de ABB lader wat relaxter in te stellen voor nul-geleider stromen. De oplossing op wat langere termijn is hopen dat met wat filteren die derde toch nog voldoende onderdrukt kan worden, maar misschien is dat helemaal niet nodig.
Ik ben echt benieuwd!
- rvdput zegt dat de de 43kW van de Zoe minder dan 10% van het trafovermogen is. De kleinste distributietrafo's zijn 400KVA (stel je een staalplaten doos van 75 bij 50 bij 75 voor met een paar aansluitingen en koelribben), dus ik ga voor het gemak maar even uit van 500KVA, op 10kV. Betekent in transformatorland dat dat het vermogen is wat je er IN kunt stoppen aan de primaire kant, en dat deze systemen meestal dubbel worden gedimensioneerd maar dat terzijde. Hitte door eddy-currents door harmonsichen is wel degelijk een thema, maar ik ben het eens hoor, deze verhouding is behoorlijk overmaats. Als er nou 4 Zoe's stonden te laden was het wat anders, maar dit moet wel lukken. Valt overigens een pagina over vol te schrijven aan leuke feitjes, annecdotes, etc, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. De belangrijkste indicatie voor deze stuurman aan wal is dat de lader uitschakelt en niet de transformatorbeveiliging.
- de beveiliging van de lader schakelt zeer waarschijnlijk uit op een aantal parameters:
o auto neemt meer af dat hij toegewezen krijgt door het pilotsignaal --> goede beveiliging, niet het issue;
o AC of DC aardlek --> ditto
o maar deze kende ik niet: fase-gelijkheid
In principe worden de fases gelijkelijk belast. Bij zo'n laadstation al helemaal want alle aansluitingen zijn symmetrisch over de drie fases verdeeld, behalve als je met een één fase auto AC gaat laden, en dat niet aan de orde hier. Als de fases scheef gaan betekent dat dat er iets lelijk mis is. Een terechte beveiliging dus. Er zijn meerdere methodes om dat te meten. Een ervan is kijken naar de stroom door de nul-geleider. Bij een nette afname wordt is dat nulpunt netjes door de drie fasen "in het midden gehouden" en loopt er geen stroom door die ader. Bij ongelijke belasting gaat er wel stroom door de nul-geleider lopen. Maar een gezonde Zoe trekt natuurlijk niet ongelijk aan de fases. Edoch, als de derde harmonische (200 Hz) sterk is vertegenwoordigd levert die opgetelt WEL een stroom door de nul-geleider. Het is heel goed denkbaar dat het probleem hierdoor wordt veroorzaakt: de betreffende opstelling (Zoe, type trafo, kabellengtes) geeft een sterke derde harmonische. De ABB lader staat waarschijnlijk tamelijk krap afgesteld op stroom door de nul-geleider, tja, en dan gaat het fout. Samenloop van 4 omstandigheden dus.
**Als** dit klopt:
- hoorde je het het eerst op renaultforum.nl

- is met die overgedimensioneerde trafo de simpelste oplossing de ABB lader wat relaxter in te stellen voor nul-geleider stromen. De oplossing op wat langere termijn is hopen dat met wat filteren die derde toch nog voldoende onderdrukt kan worden, maar misschien is dat helemaal niet nodig.
Ik ben echt benieuwd!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 43
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Interessant, zoe2goe! Dank je voor dit minicollege. Weer wat bijgeleerd. Vraagje nog: Wat gebeurt er met die derde harmonische als je een EV aankoppelt die laadt met twee fasen? Mijn Volvo 240 Electric heeft (naast Chademo) twee Brusa laders: 1 op fase 1 en 1 op fase 2. Daarmee heb ik wel eens aan een Fastned ABB lader geladen (22kW losse socket), zonder problemen. Of is dit door jou genoemde issue er dan niet.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 30
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Volgens mij is dit issue er dan wel, stevig zelfs, zij het niet op een harmonische. Pleit tegen mijn veronderstelling.
Maar het kan zijn dat die beveiliging wordt uitgeschakeld als er wordt gedetecteerd dat het geen driefase-afname is (een of twee fases stroomloos).
Nou college, dank je, maar ook maar een half uur eerder zelf geleerd van mijn deskundige die ook zelf even had doorgevraagd
Maar het kan zijn dat die beveiliging wordt uitgeschakeld als er wordt gedetecteerd dat het geen driefase-afname is (een of twee fases stroomloos).
Nou college, dank je, maar ook maar een half uur eerder zelf geleerd van mijn deskundige die ook zelf even had doorgevraagd

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 19
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 06 aug 2014
- Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
door fivari » 22 Dec 2015 16:58
Snellaadpaal (van TNM) vroeg steeds na 1...2 minuten om weer in te loggen.
Dat was begin dit jaar ook al zo
en ik had gehoopt/verwacht dat dit ondertussen zou zijn opgelost.
Niet dus.
Of ligt dat aan mijn Zoë ?
Gisteravond bij Alberts Corner / Tulip Inn in Bodegraven:De AC snellaadpalen van TNM werken zonder problemen
Snellaadpaal (van TNM) vroeg steeds na 1...2 minuten om weer in te loggen.
Dat was begin dit jaar ook al zo
en ik had gehoopt/verwacht dat dit ondertussen zou zijn opgelost.
Niet dus.
Of ligt dat aan mijn Zoë ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
ik was daar (bodegraven) vorige week nog en dat ging helemaal prima. Geen onderbrekingen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 30
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Hoewel ik het zelf niet heb meegemaakt, en al helemaal niet bij de TMN snelladers, hebben sommige laders problemen als de auto het laadproces even pauzeert, en dat doet de Zoe als de batterijkoeling aangaat. En dat doet ze weer veel later als de auto in ECO mode staat. Wat je zou kunnen proberen is vlak voordat je stopt ECO aan te zetten. Ik weet het, het klinkt vaag, maar who cares als het helpt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 19
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 06 aug 2014
- Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
zoe2goe,
ik rijd altijd in eco-modus.
Als ik jouw ervaring en die van PieterZoe optel,
dan ga ik denken dat het aan mijn Zoë ligt.
Na oud-en-nieuw maar eens even langs de garage.
ik rijd altijd in eco-modus.
Als ik jouw ervaring en die van PieterZoe optel,
dan ga ik denken dat het aan mijn Zoë ligt.
Na oud-en-nieuw maar eens even langs de garage.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 14 sep 2013
- Laatste bezoek: 13 jun 2017 20:41
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Vandaag ook bij 2 TNM snel laders problemen. Eerst in arhem westervoort. Probleemloze start, na 5 min bij aanslaan, melding kan niet laden. Kon direct weer verder (auto uit, deuren vergrendelen, wachten, niet nodig, alleen stekker er uit, auto aaan-uit). Maar na 2 minuten weer zelfde.
Verplaatst naar TNM van der valk Eindhoven. Ook hier probleem, maar hier sloeg ie pas af nadat de ventilator al een keer aan was geweest. Helaas dit keer wel echte 'rode neus' die niet weg wilde. Na wachten met deueren op slot, na 5 min klik en melding weg. Opnieuw geprobeerd en na 2 min gelijk weer er uit. Nu kreeg ik melding niet meer weg.
Later in Veenendaal, na nog eens 14 min wachten dan toch klik en melding weer weg. Bij ev-box paal ca 15 min kunnen laden en weer afgeslagen en melding 'kan niet laden'.
Bij greenflux breukelen, 22 kw, nog 10 min geladen, zonder probleem. Auto staat nu al weer gewoon een uur te laden aan mijn eigen 11kw paal, geen probleem.
Ik heb dit bij de TNM 1x eeerder gehad. Verder heel vaak zonder problemen bij TNM geladen.
Verplaatst naar TNM van der valk Eindhoven. Ook hier probleem, maar hier sloeg ie pas af nadat de ventilator al een keer aan was geweest. Helaas dit keer wel echte 'rode neus' die niet weg wilde. Na wachten met deueren op slot, na 5 min klik en melding weg. Opnieuw geprobeerd en na 2 min gelijk weer er uit. Nu kreeg ik melding niet meer weg.
Later in Veenendaal, na nog eens 14 min wachten dan toch klik en melding weer weg. Bij ev-box paal ca 15 min kunnen laden en weer afgeslagen en melding 'kan niet laden'.
Bij greenflux breukelen, 22 kw, nog 10 min geladen, zonder probleem. Auto staat nu al weer gewoon een uur te laden aan mijn eigen 11kw paal, geen probleem.
Ik heb dit bij de TNM 1x eeerder gehad. Verder heel vaak zonder problemen bij TNM geladen.
Zoe life 2013
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 45
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Afgelopen weekeind ook problemen gehad in Eindhoven TNM, de ANWB-paal kwam niet verder als 8 kW. TNM Heerlen en Meerkerk OK
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 43
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Van welk bouwjaar/maand is jullie Zoe? Indien van 2013: Heeft jullie Zoe de update van de ECU's gehad? Dit is een update die alleen via de dealer gedaan kan worden (versie laten checken via CLIP).
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 19
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 06 aug 2014
- Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Dinsdag 12 jan wordt mijn Zoë geïnspecteerd door de garage wegens de problemen met snelladen.
Ik zal het resultaat laten weten.
Ik zal het resultaat laten weten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 14 sep 2013
- Laatste bezoek: 13 jun 2017 20:41
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Mijn Zoe is i.d.d. Uit 2013. Geen idee of update van ECU is gedaan. Enkele maanden geleden wilde de Zoe helemaal niet meer laden, zonder meldingen in dashboard. Maar er gebeurde helemaal niets. Auto is toen afgesleept. Na overleg met Renault NL is er toen een software update uitgevoed, waaarna alles weer werkte. Geen idee of dit de ECU software update is. In november heeft de auto ook nog de 40k beurt gehad. Neem dus eigenlijk aan van wel. Wat is CLIP?
Zoe life 2013
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 43
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
CLIP is het werkplaatssysteem van Renault waarmee dealers de systemen van de auto kunnen uitlezen en updaten
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 14 sep 2013
- Laatste bezoek: 13 jun 2017 20:41
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Aha, welk versie nummer is het 'goede' nummer. Ik ga altijd naar Aalsmeer, hoop dat ze daar op de hoogte zijn van dit geheel. Ga ze denk ik morgen toch maar bellen en langs, want is niet prettig als je, zoals ik regelmatig lange ritten, maakt en dan afhankelijk bent van kunnen laden onderweg.
Zoe life 2013
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 43
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
TNM vs Fastned
Versienummers zijn mij daarvan niet bekend. Heb je CANZE? Dan kun je enigszins inzicht krijgen in de versienummers in jouw auto en kun je die vergelijken met die bij andere CANZE gebruikers.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 14 sep 2013
- Laatste bezoek: 13 jun 2017 20:41
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Helaas geen CANZE bij mij. Maar ik ga het in ieder geval navragen bij de dealer. Onderhoudshistorie zou daar bekend moeten zijn, dus wellicht kan ik morgen telegonisch checken of die update is uitgevoerd. Bedankt voor de tip in ieder geval.
Zoe life 2013
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 mar 2015
- Laatste bezoek: 29 dec 2018 09:21
- Actief als: professional
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Ik heb een update m.b.t. de laadproblemen van de ZOE op Fastned stations met een middenspanningsaansluiting. Afgelopen week hebben we uitgebreid getest met Renault Frankrijk, laderfabrikant ABB en de netbeheerder. Zonder op alle technische details in te gaan, lijkt de verstoring bij deze stations alleen zichtbaar bij de eerdere modellen van de ZOE. Nieuwere modellen hebben iets andere hardware waardoor de verstoring zich niet voor lijkt te doen.
Op dit moment zijn we gezamenlijk een aantal potentiële korte en lange termijn oplossingen aan het uitwerken. Dit is complexe materie en het kost daarom de nodige tijd. We kunnen helaas nog niet aangeven op welke termijn we verwachten deze oplossingen te kunnen implementeren.
Overigens is AC-laden op station Ooiendonk nu ook beperkt tot 22 kW.
Op dit moment zijn we gezamenlijk een aantal potentiële korte en lange termijn oplossingen aan het uitwerken. Dit is complexe materie en het kost daarom de nodige tijd. We kunnen helaas nog niet aangeven op welke termijn we verwachten deze oplossingen te kunnen implementeren.
Overigens is AC-laden op station Ooiendonk nu ook beperkt tot 22 kW.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 45
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Top (voor wat betreft je snelle reactie).
Ik voel dat er weer een bezoekje aan de dealer aankomt.
Moeten we even een afvaardiging van forumleden naar een station toesturen voor een check?
Ik voel dat er weer een bezoekje aan de dealer aankomt.
Moeten we even een afvaardiging van forumleden naar een station toesturen voor een check?

Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 mar 2015
- Laatste bezoek: 29 dec 2018 09:21
- Actief als: professional
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
We hopen een mogelijke oplossing te kunnen vinden via een aanpassing in de snellader of het elektriciteitsnetwerk. Maar het is nog niet zeker of dit gaat lukken.
Een mogelijkheid die we overwegen als tussentijdse oplossing is om op elk station de AC-kabel van 1 lader te beperken tot 22 kW (met een tijdelijke sticker) en de AC- kabel van de andere lader op 43 kW terug te zetten. Afhankelijk van de specifieke ZOE kan deze dan laden op 43 kW en mocht dat niet goed werken kun je alsnog terugvallen op de andere lader die op 22 kW werkt. Dit maakt het alleen wel wat ingewikkelder, dus de vraag is hoe jullie dit - als ervaren ZOE-rijders - zien. Ook rekening houdend met minder ervaren ZOE-rijders natuurlijk.
Een mogelijkheid die we overwegen als tussentijdse oplossing is om op elk station de AC-kabel van 1 lader te beperken tot 22 kW (met een tijdelijke sticker) en de AC- kabel van de andere lader op 43 kW terug te zetten. Afhankelijk van de specifieke ZOE kan deze dan laden op 43 kW en mocht dat niet goed werken kun je alsnog terugvallen op de andere lader die op 22 kW werkt. Dit maakt het alleen wel wat ingewikkelder, dus de vraag is hoe jullie dit - als ervaren ZOE-rijders - zien. Ook rekening houdend met minder ervaren ZOE-rijders natuurlijk.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 45
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Ik heb een topic met een stemming aangemaakt. Daar kunnen we ook verder over de technische kant van dit fenomeen communiceren en blijft dit topic zuiver.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Ik begrijp dat Fastned bezorgt is om de minder ervaren Zoe rijders, maar ik zou b.v. bij Leiderdorp en Meerkerk graag met 43 kW kunnen laden als mijn Zoe (Augustus 2013) ook niet voor problemen zorgt.
Wellicht dat stickers tijdelijk andere Zoe rijders op de "juiste" lader kunnen duiden.
Wellicht dat stickers tijdelijk andere Zoe rijders op de "juiste" lader kunnen duiden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 19
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 06 aug 2014
- Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Gisteren is mijn Zoë (30 juni 2014) geïnspecteerd door de garage wegens de problemen met snelladen.
(bij 43 kW opladen steeds na 1,5 minuut weer opnieuw inloggen).
Geen (mogelijke) oorzaak gevonden.
(ik rijd altijd in eco-modus).
(bij 43 kW opladen steeds na 1,5 minuut weer opnieuw inloggen).
Geen (mogelijke) oorzaak gevonden.
(ik rijd altijd in eco-modus).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 18
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: TNM vs Fastned
@Luc Weide,
Heb je die problemen bij zowel Fastned als TNM?
Wat is nu met de Renault garage afgesproken? want het lijkt me dat de problemen niet spontaan zullen oplossen.
Heb je die problemen bij zowel Fastned als TNM?
Wat is nu met de Renault garage afgesproken? want het lijkt me dat de problemen niet spontaan zullen oplossen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 19
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 06 aug 2014
- Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Harm, met Fastned heb ik geen ervaring.
Omdat ik vorig jaar (jan en dec) problemen had in Bodegraven
dacht ik eerst dat het aan de paal lag.
Maar iemand hier op het forum had daar in dec probleemloos opgeladen.
En toen dacht ik dat het misschien aan mijn Zoë kon liggen.
Maar volgens de garage gisteren gedraagt ze zich netjes.
Ik denk nu dat ik maar eens wat 43 kW palen ga testen.
En dan zien we wel verder.
Omdat ik vorig jaar (jan en dec) problemen had in Bodegraven
dacht ik eerst dat het aan de paal lag.
Maar iemand hier op het forum had daar in dec probleemloos opgeladen.
En toen dacht ik dat het misschien aan mijn Zoë kon liggen.
Maar volgens de garage gisteren gedraagt ze zich netjes.
Ik denk nu dat ik maar eens wat 43 kW palen ga testen.
En dan zien we wel verder.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 aug 2015
- Laatste bezoek: 04 apr 2021 13:11
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Verhoogde tarieven snelladen 43 KW bij TNM
Hoe vinden jullie het dat je nu ipv 25 cent per KW opeens 50 cent per minuut moet afrekenen? Dat is voor zo'n 80 procentjes laden al gauw € 15. Een prijsstijging van zo'n 200 %.
Het argument van TNM is dat het de langparkeerders weert. Prima maar op deze manier ook de kort-laders wat mij betreft (< 30 min) :S
Hoe zien jullie dit?
Hoe vinden jullie het dat je nu ipv 25 cent per KW opeens 50 cent per minuut moet afrekenen? Dat is voor zo'n 80 procentjes laden al gauw € 15. Een prijsstijging van zo'n 200 %.
Het argument van TNM is dat het de langparkeerders weert. Prima maar op deze manier ook de kort-laders wat mij betreft (< 30 min) :S
Hoe zien jullie dit?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 45
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Dat zien we in het draadje Onduidelijke laadtarieven. Voor mij duidelijk; naar Fastned
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 02 dec 2015
- Laatste bezoek: 15 mar 2018 13:35
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Ik ben helemaal voor
Maar ik zie dagelijks 232 snelweg km's zonder een Fastned station tegen te komen. Werk aan de winkel dus 


Zoe Intens QC, maart 2016
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 45
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Klopt, tempo is er een beetje uit. Onlangs heeft de familie Lubbers wat met de portemonnaie gewapperd en kunnen ze weer een tijdje vooruit. Denk dat binnenkort wel weer bouwactiviteiten te zien zijn.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 25
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 27 nov 2014
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: TNM vs Fastned
@Kjschuil: Zelfde als GertjanVB, naar Fastned.
Staat ook vaak niet direct op de route, dus rijdt ik om of keer ik even naar de andere kant van de weg (bijvoorbeeld A12 richting westen laadt ik bij Bijleveld aan de verkeerde kant van de weg). Ik vindt de hogere prijs niet opwegen tegen die 15 minuten extra, met mijn 12 euro fastned abonnement scheelt het erg veel namelijk.
Staat ook vaak niet direct op de route, dus rijdt ik om of keer ik even naar de andere kant van de weg (bijvoorbeeld A12 richting westen laadt ik bij Bijleveld aan de verkeerde kant van de weg). Ik vindt de hogere prijs niet opwegen tegen die 15 minuten extra, met mijn 12 euro fastned abonnement scheelt het erg veel namelijk.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 15
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: TNM vs Fastned
Voor wie er belang bij heeft, de Allego 43 kW laadpaal bij het AC / Tulip Inn restaurant Bodegraven rekent wel normale tarieven (€ 2,06 voor 8,2 kW = +/- € 0,25 per kW). Zit mijn rekeningen door te spitten en ik ga die Allego's echt mijden als de pest, maar die in Bodegraven kun je dus rustig laden blijkbaar, op alle rekeningen kom ik op € 0,25 / kW. Eigenlijk best goedkoop dus, helemaal voor een snellader.
Edit: Hetzelfde geldt voor de Allego lader bij het AC restaurant in Barneveld, dus ook € 0,25 / kW.
Edit: Hetzelfde geldt voor de Allego lader bij het AC restaurant in Barneveld, dus ook € 0,25 / kW.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 18
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: TNM vs Fastned
Fastned gaat samenwerking aan met The New Motion!
Wat zou je dan via TheNewMotion-pas voor tarief betalen bij Fastned?Snelladen bij Fastned nu ook mogelijk met The New Motion pas.
Vanaf vandaag is het mogelijk om met de pas van The New Motion te laden bij Fastned. Na het eenmalig invoeren van het betreffende pasnummer in de Fastned app kunnen EV-rijders gemakkelijk laadsessies starten en stoppen met de Fastned app. Betalen gebeurt automatisch via de verzamelfactuur van The New Motion, wat scheelt in de administratie.
Fastned CEO Michiel Langezaal: “Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker. Daarbij draait het allemaal om gemak en vrijheid. Door de koppeling met The New Motion, de grootste aanbieder van laadpassen in Nederland, verminderen we de administratieve last van EV rijders. En hebben ze de vrijheid om overal naartoe te kunnen rijden.”
Sytse Zuidema, CEO van The New Motion: “Onze focus op de continue uitbreiding van het aantal laadpunten in Europa, en het gemak van de afwikkeling, wordt door onze klanten hoog gewaardeerd. Door de samenwerking met Fastned zorgen we dat The New Motion ook in Nederland het meest uitgebreide netwerk van laadpunten blijft ondersteunen. Wij zijn dan ook erg blij dat berijders met een pas van The New Motion nu ook kunnen betalen bij het snellaadnetwerk van Fastned.”
De koppeling is al operationeel dus EV-rijders met een The New Motion pas kunnen direct gebruik maken van deze nieuwe mogelijkheid. MultiTankCard en Travelcard koppelden vorig jaar hun tankkaarten al aan het snellaadnetwerk van Fastned.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 43
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: TNM vs Fastned
Het tarief is hetzelfde tarief als bij Fastned. Alleen de afrekening gaat via je TNM account (ipv direct via je bankrekening of credit card).
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut