Niet dat ik betrokken partij ben...

Maar uit ervaring weet ik dat concept van de Scenic veel moderner is dan dit van de Picasso. De Picasso stemt van een oudere generatie af, laat ons zeggen dat it de concurrent was voor het oude model Scenic. Nadelen van deze Picasso zijn er genoeg: minder veilig, zeer grote draaicirkel, matig confort, goekoop interieur, defectgevoeliger dan Scenic, meer lawaai (windgeruis)... Hij verkocht wel goede omwille van de grote prijsakties die erop gedaan werden.
Zelf had ik eerder een Grand Scenic 1.6 16V van 2005. Minpunten: 6de en 7de zitplaats alleen voor kinderen, hoge toeren op de snelweg (maar dit is bij Picasso ook zo), bobines die zowieso stuk gaan (daar heb je wel coulance op), ruitmechanieken die stuk gaan (tenzij hij de modificatie bij de dealer kreeg), airco mocht krachtiger zijn, soms gerammel aan stuurkolom (eenvoudig een moer aantrekken). Pluspunten zijn het snelheidsafhankelijke stuur, mooie lijn, confort tijdens rijden. Als je een Scenic wil kopen ga dan zeker bij de dealer langs met het chassisnummer om te zien of alle terugroepakties uitgevoerd werden. Of beter, koop een phase 2, daar zijn alle kinderziekten uit en is een prima betrouwbare wagen.
Ik kan de verschillen vrij goed beoordelen omdat ik door mijn werk regelmatig uitgenodigd werd de concurrentie van Renault proef te rijden....en omdat ikzelf met alle Renaultmodellen al heb gereden. Nu heb ik de Scenic geruild voor een Espace 2.0 Diesel, niet omdat de Scenic niet voldeed maar gewoon omdat ik iets anders wilde...