Aankooptips Kangoo diesel

Gebruikersavatar

Topic author
erka
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2006 21:57

Re: Aankooptips Kangoo diesel

Bericht door erka »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Hardstikke bedankt BramvT!
Ik had hem op marktplaats ook nog bekeken en Bishai wat vragen gesteld. Maar nu weet ik genoeg. Dit is geen optie. Die deuk zie je alleen op de MP foto als je weet dat ie er zit. Ik heb trouwens ook het idee dat de linker schuifdeur wat wijkt aan de achterkant.
Zoals ik al zei, nu nemen we eerst even een pauze. Ikzal af en toe eens speuren op MP en andere sites. Mochten jullie iets mogelijk interessants tegen komen, dan houd ik me aanbevolen.

En anders moet het wellicht toch een dci worden, maar hoe herken je een goede?

Bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Aankooptips Kangoo diesel

Bericht door BramvT »

door erka » Do Sep 13, 2012 6:23 pm

Mochten jullie iets mogelijk interessants tegen komen, dan houd ik me aanbevolen.

En anders moet het wellicht toch een dci worden, maar hoe herken je een goede?
Ik neem aan dat je er eentje zoekt (qua prijsklasse) van zo BJ. rond 2003....dus tot 2500 euro ?

Ik zou dan sowieso gaan voor de 80 pk uitvoering....in 2010 las ik op dit forum (+ hoorde ik van een goede vriend die al 25 jaar werkplaatschef is bij een Renault-Dealer)...dat er bij de eerste series DCI's wat kinderziektes waren...ik heb toen hier een draadje opgestart waar wellicht nog nuttige informatie staat over de DCI (zoek ik straks wel even op en zet dat hier neer)....ik zat er toen net zo voor als jij en heb toen ook met een nog vrij jonge (qua kms) 1.5 DCI-80 proefgereden.
Als er z.g. modificaties zijn gedaan aan zo'n Kangoo die te koop staat, moet dat na te trekken zijn bij de dealer waar hij is onderhouden....vooral dus de krukaslagers e.d. las ik toen veel over.

Opzich merkte ik weinig verschil qua acceleratie met een 1.9 DTI, logisch want beiden hadden 80 pk...wel klinkt de 1.9 DTI op lange ritten wat prettiger qua motor, een rustige brom zal ik maar zeggen...qua toerental ontlopen ze elkaar weinig in mijn herinnering....bij 120 km p.u zit je rond de 2800 rpm.

Aangezien ik vanaf 1970 met diesels rijd (vrachtauto, bus en personenauto's) , plus het CCVB diploma heb gehaald rond 1975, waar je extra les kreeg in dieseltechniek (maar dan nog geen monteur bent uiteraard ! :oops: )...heb ik blijkbaar een *oor* voor die motoren gekregen, waarmee ik familie (oa. zoon) en kennissen tot nu toe zonder kleerscheuren een dieseltje heb mee helpen zoeken.

Tip als je er eentje treft op MP : vraag of ie er nog staat maar zeg NIET dat je ''zo en zo laat'' komt kijken....want als het een slechte starter is, zorgen handelaren er wel voor dat ie net voordat jij aankomt, even heeft gelopen zonder warm te worden (dus zeg 5 seconden of zo).
Daarmee krijg je al meteen een indruk van hoe hij koud start, dat kon in mijn geval niet in 2010, want anders was ik voor de kat z'n viool IN een Suzuki Alto vanuit Friesland naar Boxtel gereden. :D
Blijkbaar had die handelaar hem even eerst gestart en kon ik die echte Koude start niet doen helaas.
En trek VOOR het starten eerst even de oliepeildop eraf en kijk naar het peil + de kwaliteit van de olie....zegt vaak al wat over het onderhoud.

Verder is het bij een diesel belangrijk, als test, dat je hem op de snelweg goed warm rijdt...daarna stationair even laten draaien...goed luisteren naar vreemde ratels of andere bijgeluiden, kijk ook onder de motor of hij ergens lekt...en dan even de dop van het expansievat rustig losdraaien en kijken of er (te) veel druk op zit, of nog erger...de boel eruit spuit.
Is dat laatste het geval, deur dichtdoen, sleutel terug even en DOEI zeggen. :!:

Wat ik ook altijd test zijn de aandrijfassen....rij er mee naar een plein of zo, waar je een rondje kunt rijden met stuur helemaal naar rechts en naar links in de 1e versnelling.....gas geven en gas los, terwijl je dat doet luister dan of je de bekende knak-knak geluiden hoort (homokineet)...ook de koppeling, drukgroep en lager kun je vrij gemakkelijk zelf testen....door in de 2e versn. met de handrem erop even kijken of hij meteen afslaat, danwel dat er enige vertraging in zit (slippende koppeling) en of je verschil in geluid hoort met koppeling ingetrapt en los (druklager mag je niet horen).

Verder natuurlijk de ge-eikte zaken als banden, uitlaat, deurscharnieren enz enz....maar dat weet je wel.

Mocht ik een leuke DCI met geel kenteken tegenkomen, dan merk je dat wel. :wink:

Hier een draadje uit Mei 2010, toen ik nog zoekende was..: viewtopic.php?f=249&t=6814
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
erka
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2006 21:57

Re: Aankooptips Kangoo diesel

Bericht door erka »

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Heb ik je toch weer kunnen verleiden tot veel typwerk... :dance:
Nee zonder gekheid, ik ben er blij mee dat je je ervaringen wilt delen. Ik zal zelf ook wel een en ander in de gaten houden.
En ja, de 80 PK versie spreekt mij wel meer aan dan de 65 PK versie, hoewel die mij ook niet tegenviel bij een proefrit.
Nogmaals bedankt en ik hou dit draadje in de peiling voor het geval er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Groet,

Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht