Lugtenburg schreef:@Iedereen:
Je pakt eerst een krik en krik je auto omhoog tot dat de band van de grond is. Daarna pak je een kruissleutel die zet je op de wielbout of wielmoer en zet even kracht op de kruissleutel wanneer dit los schiet rustig los draaien.
Ik raad aan om toch eerst de wagen op te krikken tot de BAND nog net voldoende grip heeft om de bouten allemaal 1 slag los te kunnen draaien en dan pas de band +- 1 cm van de grond te krikken om alles los te draaien......
Vastdraaien is andersom : eerst manueel de bouten/moeren vastdraaien zodat het wiel er volledig (vlak) op zit en vervolgens laten zakken tot de band weer net de grond raakt én voldoende grip heeft om "kruisgewijs" de bouten/moeren vast te draaien.....
Zit alles vast , laat dan heel de wagen zakken en draai nogmaals kruisgewijs aan ( andere volgorde bvb dan voorheen ) en klaar is Kees .
Een momentsleutel kan idd beter zijn om alle bouten/moeren met identieke kracht vast te zetten , mijn ervaring is dat ik nog geen enkel wiel ben kwijtgeraakt na -tig keer wisselen van de wielen
Mijn mening : vast is vast en als je dat met een beetje gevoel kan , dan heb je geen momentsleutel nodig .
De betere bandenboeren zetten trouwens de wielen vast met hun "boloneuse" op de laagste stand en nemen dan hun momentsleutel om alles mooi na te trekken op de juiste spanning .
Vraag hier anders achter omdat je anders je wiel niet meer los krijgt bij een eventuele platte band.....