airco pomp/poelie lager stuk
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 21 aug 2025 08:25
- Actief als: particulier
airco pomp/poelie lager stuk
Mijn motor maakt een raar geluid. Klinkt raar bij een lager. Pechhulp was langsgeweest die dacht de krukas poelie. Naar garage gereden die gaven als analyse de aircopomp.
Ik vermoed een kapot lager van de airco pomp of krukas poelie. Maar naar gehoor waar het vandaan kom vermoed ik een lager van de airco.
Kan bij de aircopomp ook alleen de poelie met lager vervangen worden of is dan de hele aircopomp unit aan de beurt.
Verder is dit een beetje zelf te doen. Wat is dan de beste methode. Wiel rechtsvoor eraf en spatscherm weg. Maar heb je dan genoeg ruimte om bij de aircopoelie te komen.
Ik vermoed een kapot lager van de airco pomp of krukas poelie. Maar naar gehoor waar het vandaan kom vermoed ik een lager van de airco.
Kan bij de aircopomp ook alleen de poelie met lager vervangen worden of is dan de hele aircopomp unit aan de beurt.
Verder is dit een beetje zelf te doen. Wat is dan de beste methode. Wiel rechtsvoor eraf en spatscherm weg. Maar heb je dan genoeg ruimte om bij de aircopoelie te komen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 20 aug 2025 13:02
Re: airco pomp/poelie lager stuk
Eerst even een goede diagnose, dat bepaald of de gehele compressor of enkel de magneetkoppeling vervangen dient te worden.
Wanneer is de multiriem incl poelie laatst vervangen?
Wanneer is de multiriem incl poelie laatst vervangen?
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 20 aug 2025 13:45
Ja als je zeker weet dat het lager stuk is kun je de compressor zelfs op de auto laten zitten, poelie met lager eruit en lager vervangen, poelie zou niet zomaar wat mee zijn en kun je hergebruiken.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 20 aug 2025 13:02
Ga je de compressor vervangen is het raadzaam de multiriem en krukaspoulie mee te vervangen. Eventueel icm distributie riem, maar afhankelijk van het verleden.
Heb het niet meer paraat maar ik vermoed dat de voorbumper even los moet voor de ac compressor aan te kunnen icm rv wiel en wielkuip, daarachter zit nog een aluminium steuntje dan heb je zeeën van ruimte.
Als je dat alles los hebt en het ac systeem is leeg doe je er wijs aan direct de condensor en droger te vervangen.
Enkel de magneetkoppeling is een eenvoudiger ingreep echter moet door de sterke magneet de koppeling er wel af getrokken worden.
Airco ingreep meestal alles in 1 de beste oplossing, en spullen zijn relatief gezien voordelig en eenvoudig te verkrijgen.
Heb het niet meer paraat maar ik vermoed dat de voorbumper even los moet voor de ac compressor aan te kunnen icm rv wiel en wielkuip, daarachter zit nog een aluminium steuntje dan heb je zeeën van ruimte.
Als je dat alles los hebt en het ac systeem is leeg doe je er wijs aan direct de condensor en droger te vervangen.
Enkel de magneetkoppeling is een eenvoudiger ingreep echter moet door de sterke magneet de koppeling er wel af getrokken worden.
Airco ingreep meestal alles in 1 de beste oplossing, en spullen zijn relatief gezien voordelig en eenvoudig te verkrijgen.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Laatste bezoek: 21 aug 2025 08:25
De garage geeft analyse dat de poelie van de airco pomp lager stuk is. Zij geven nu aan dat ze geen losse poellie kunnen krijgen en dus de hele pomp moeten vervangen. Dan gaat het richting de 850 euro met nieuwe pomp (492 ex btw), werkloon (1 uur), afvullen weer van airco.Volgens een schappelijke prijs maar heb het liever voor minder. Ze gaven nog wel aan dan een pomp van de sloop.
De poelie maakt minder lawaai met airco ingeschakeld dan uitgeschakeld
Is er een losse poelie ergens te krijgen. Deze willen ze wel monteren.
De multiriem heb ik in maart vervangen toen de lagers van de stuurbekrachtingingspomp en spanrol stuk waren. Wat ik toen met behulp van dit forum heb gedaan.
Distributieriem is in voorjaar 2022 vervangen.
Dus korte vraag is er ergens een losse poelie te krijgen en welke heb ik dan nodig.
Anders hoe goed is het zelf te doen poelie verwijderen en het lager te vervangen. Heb wel een paar youtubes gekeken leek te doen maar weet niet of dat hetzelfde gaat als bij de espace. Wie weet dan welk lager ik nodig heb
Indien ik de airco poelie wil bybassen weet iemand toevallig welke lengte de multiriem moet hebben dan en hoe die moet lopen
De poelie maakt minder lawaai met airco ingeschakeld dan uitgeschakeld
Is er een losse poelie ergens te krijgen. Deze willen ze wel monteren.
De multiriem heb ik in maart vervangen toen de lagers van de stuurbekrachtingingspomp en spanrol stuk waren. Wat ik toen met behulp van dit forum heb gedaan.
Distributieriem is in voorjaar 2022 vervangen.
Dus korte vraag is er ergens een losse poelie te krijgen en welke heb ik dan nodig.
Anders hoe goed is het zelf te doen poelie verwijderen en het lager te vervangen. Heb wel een paar youtubes gekeken leek te doen maar weet niet of dat hetzelfde gaat als bij de espace. Wie weet dan welk lager ik nodig heb
Indien ik de airco poelie wil bybassen weet iemand toevallig welke lengte de multiriem moet hebben dan en hoe die moet lopen
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-