Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.

Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Dick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:26

Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door Dick »

Espace 3.0 V6 1997 210.000 benzine

Sinds enkele weken licht na een koude start vrijwel direct het waarschuwingslampje transmissiestoring op.

Automaat lockt in 3, optrekken als een tractor en verbruik omhoog natuurlijk. Dealer denkt aan magneetkleppen en wil graag eerst bekabeling helemaal doormeten, prijs € 1700. Daar wil ik nog even een second opinion over. Eigen garage vind dit ook pittig. Garage heeft olie versnellingsbak vervangen, zoals hoort bij eerste diagnose.
Vandaag start ik de auto warm en hè? geen storing, schakelt op en af en rijden als vanouds bij normaal verbruik.
Daarna na afkoelen opnieuw starten en meteen in storing. Motor opnieuw warm gereden en gestopt en opnieuw gestart.
En rijden zonder storing. Zelfde test bij beetje warme motor, dan in storing.
Kortom, duidelijke relatie tussen storing en bedrijfstemperatuur.

Wie heeft een suggestie? Espace 3.0 V6 1997 210.000 benzine.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door WillemS »

Als dit de eerste oliewissel is voor de automaat, dan is de kans groot dat er nu vervuiling is losgekomen, tenzij de bak is gespoeld via de leidingen van de oliekoeler, Bij een normale oliewissel komt er maar 3,3 liter uit de bak terwijl er 7,6 liter in zit. Bij spoelen wordt ook die andere olie ververst.
Echter nieuwe olie heeft weer alle reinigende dope's, dus die maakt aangekoekt vuil weer los. Wellicht is het een oplossing de bak nogmaals te spoelen en met de juiste olie te vullen.
Realiseer je echter wel dat ook deze automaat aan slijtage onderhevig is, de meeste gaan zo rond de 180.000 al voor een revisie naar de specialist.
SUC6
Het is wellicht ook mogelijk aleen het kleppenblok te reviseren.
Ga wel naar een specialist toe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:26

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door Dick »

Willem,

De bak was al eens gereviseerd. Bleek bij een motorwissel, zo'n 20.000km geleden.
Ik leg je goede suggestie aan mijn monteur voor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:26

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door Dick »

Ik heb me inmiddels ingelezen. Probleem komt vaker voor bij oudere 3.0 V6's en Safrane's. zelfde bak/leeftijd wellicht.
Vaak lees ik dat er gedacht wordt aan oliedruk in de bak. Enkele malen bleek de oliepomp idd defect en de oorzaak.
>> Is dat een aparte oliepomp of is dat dé oliepomp die ook de motorolie rondpompt?
Andere genoemde mogelijke oorzaak: defecte rekeneenheid transmissie en corrosie op kontakten onder/aan accu.

Mijn garage als ook transmissiespecialist kunnen diag niet in de bak kijken en dealer geeft geen printout diag.(alleen 'reviseren')

Wie kan me verder op weg helpen? Thermische sensor in de bak? Is dat simpel te testen?
Toch probleem met brandstofinjectie (koude motor)? Immers zelfde controlelampje vlgs manual.

Dilemma: als motor warm is rijdt hij uitstekend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door CPTR »

Ik weet niet of de automaten in 1997 al elektrokleppen hebben, maar daar zou je ook even naar kunnen kijken.

Dit was bij mij het geval in de afgelopen 2 jaar, in de winter steeds noodloop, in de zomer niet. Dus afgelopen december laten maken en rijdt nu weer als vanouds. Nu niet meer temperatuurgevoelig.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door WillemS »

Dick, de automaatbak heeft een eigen oliepomp, deze zit achter de koppelomvormer in de bak.
Zoals ik eerder stelde kan het zijn dat er nu losgekomen vuil rondzwerft. Als dit in de plunjers komt die de schakeling verzorgen kan dit dit soort storingen geven. Jouw monteur zou nog alle stekkers kunnen controleren op corrosie.
Wat voor type bak is dit ? Er zijn er verschillende gemonteerd rond die tijd.
Geef anders even het VIN nummer door dan zoek ik verder.
Groet,
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:26

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door Dick »

Willem,

Garage merkte bij koud stationair ook onregelmatig lopen motor op, alsof 1 cylinder hapert, daarvoor bougies vervangen.
Ik las ook iets over vervuilde injectoren die de auto in noodloop met [v^v^v^v^] indicatielampje zouden kunnen zetten.
Nu heb ik de laatste tijd iets te vaak met een iets te lege benzinetank gereden, dus vervuiling zou goed kunnen.
Na koud starten gaat de auto in noodloop na de eerste dot gas in D, bij warme motor zou een vervuilde injector misschien geen storing genereren? In dat geval zou een brandstofreiniger soelaas bieden.
Het is frustrerend dat problemen in één van twee essentiële systemen (brandstof en/of transmissie) rudimentair met één lampje worden aangegeven. Een te snelle aanname kan inhouden dat men in de verkeerde hoek zoekt. Vooral ook omdat Renault échte bakproblemen ook niet kan uitlezen, naar ik begrijp. (en foutcodes ook niet altijd geheel juist interpreteert)
Ik hink op twee gedachten, vooral omdat als de auto warm is de bak probleemloos werkt.

Beetje beschaamd: wat is het VIN-nummer van de auto? Is dat het chassisnr?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door WillemS »

VIN staat voor Voertuig Identificatie Nummer(chassisnummer)
Als je tank bijna leeg is gooi dan een injectorreiniger in de tank dan is de concentratie hoog en dan een flink stuk rijden.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



asteenb
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door asteenb »

Ik had hetzelfde probleem tot deze week. Het probleem bestond al twee jaar! Iedere morgen bij koud starten na een paarhonderd meter noodloop.
De startmotor van mijn Espace III 2002 benzine hield er afgelopen maandag mee op. Mijn buurman tikte op de startmotor en gaf met zijn rubber hamer ook een paar klopjes op de automaat. Sindsdien schiet de automaat niet meer in de noodloop!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door Domi1963 »

De automaat eens laten flushen en nieuwe olie erop.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



asteenb
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door asteenb »

Domi1963 schreef:De automaat eens laten flushen en nieuwe olie erop.
Dankjewel. Heeft u een idee wat zoiets kost?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor

Bericht door Domi1963 »

Neen, deze prijzen ken ik niet zo onmiddellijk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht