Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 dec 2007
- Laatste bezoek: 26 mar 2011 16:20
Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Espace 3.0 V6 1997 210.000 benzine
Sinds enkele weken licht na een koude start vrijwel direct het waarschuwingslampje transmissiestoring op.
Automaat lockt in 3, optrekken als een tractor en verbruik omhoog natuurlijk. Dealer denkt aan magneetkleppen en wil graag eerst bekabeling helemaal doormeten, prijs € 1700. Daar wil ik nog even een second opinion over. Eigen garage vind dit ook pittig. Garage heeft olie versnellingsbak vervangen, zoals hoort bij eerste diagnose.
Vandaag start ik de auto warm en hè? geen storing, schakelt op en af en rijden als vanouds bij normaal verbruik.
Daarna na afkoelen opnieuw starten en meteen in storing. Motor opnieuw warm gereden en gestopt en opnieuw gestart.
En rijden zonder storing. Zelfde test bij beetje warme motor, dan in storing.
Kortom, duidelijke relatie tussen storing en bedrijfstemperatuur.
Wie heeft een suggestie? Espace 3.0 V6 1997 210.000 benzine.
Sinds enkele weken licht na een koude start vrijwel direct het waarschuwingslampje transmissiestoring op.
Automaat lockt in 3, optrekken als een tractor en verbruik omhoog natuurlijk. Dealer denkt aan magneetkleppen en wil graag eerst bekabeling helemaal doormeten, prijs € 1700. Daar wil ik nog even een second opinion over. Eigen garage vind dit ook pittig. Garage heeft olie versnellingsbak vervangen, zoals hoort bij eerste diagnose.
Vandaag start ik de auto warm en hè? geen storing, schakelt op en af en rijden als vanouds bij normaal verbruik.
Daarna na afkoelen opnieuw starten en meteen in storing. Motor opnieuw warm gereden en gestopt en opnieuw gestart.
En rijden zonder storing. Zelfde test bij beetje warme motor, dan in storing.
Kortom, duidelijke relatie tussen storing en bedrijfstemperatuur.
Wie heeft een suggestie? Espace 3.0 V6 1997 210.000 benzine.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Als dit de eerste oliewissel is voor de automaat, dan is de kans groot dat er nu vervuiling is losgekomen, tenzij de bak is gespoeld via de leidingen van de oliekoeler, Bij een normale oliewissel komt er maar 3,3 liter uit de bak terwijl er 7,6 liter in zit. Bij spoelen wordt ook die andere olie ververst.
Echter nieuwe olie heeft weer alle reinigende dope's, dus die maakt aangekoekt vuil weer los. Wellicht is het een oplossing de bak nogmaals te spoelen en met de juiste olie te vullen.
Realiseer je echter wel dat ook deze automaat aan slijtage onderhevig is, de meeste gaan zo rond de 180.000 al voor een revisie naar de specialist.
SUC6
Het is wellicht ook mogelijk aleen het kleppenblok te reviseren.
Ga wel naar een specialist toe.
Echter nieuwe olie heeft weer alle reinigende dope's, dus die maakt aangekoekt vuil weer los. Wellicht is het een oplossing de bak nogmaals te spoelen en met de juiste olie te vullen.
Realiseer je echter wel dat ook deze automaat aan slijtage onderhevig is, de meeste gaan zo rond de 180.000 al voor een revisie naar de specialist.
SUC6
Het is wellicht ook mogelijk aleen het kleppenblok te reviseren.
Ga wel naar een specialist toe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 dec 2007
- Laatste bezoek: 26 mar 2011 16:20
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Willem,
De bak was al eens gereviseerd. Bleek bij een motorwissel, zo'n 20.000km geleden.
Ik leg je goede suggestie aan mijn monteur voor.
De bak was al eens gereviseerd. Bleek bij een motorwissel, zo'n 20.000km geleden.
Ik leg je goede suggestie aan mijn monteur voor.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 dec 2007
- Laatste bezoek: 26 mar 2011 16:20
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Ik heb me inmiddels ingelezen. Probleem komt vaker voor bij oudere 3.0 V6's en Safrane's. zelfde bak/leeftijd wellicht.
Vaak lees ik dat er gedacht wordt aan oliedruk in de bak. Enkele malen bleek de oliepomp idd defect en de oorzaak.
>> Is dat een aparte oliepomp of is dat dé oliepomp die ook de motorolie rondpompt?
Andere genoemde mogelijke oorzaak: defecte rekeneenheid transmissie en corrosie op kontakten onder/aan accu.
Mijn garage als ook transmissiespecialist kunnen diag niet in de bak kijken en dealer geeft geen printout diag.(alleen 'reviseren')
Wie kan me verder op weg helpen? Thermische sensor in de bak? Is dat simpel te testen?
Toch probleem met brandstofinjectie (koude motor)? Immers zelfde controlelampje vlgs manual.
Dilemma: als motor warm is rijdt hij uitstekend.
Vaak lees ik dat er gedacht wordt aan oliedruk in de bak. Enkele malen bleek de oliepomp idd defect en de oorzaak.
>> Is dat een aparte oliepomp of is dat dé oliepomp die ook de motorolie rondpompt?
Andere genoemde mogelijke oorzaak: defecte rekeneenheid transmissie en corrosie op kontakten onder/aan accu.
Mijn garage als ook transmissiespecialist kunnen diag niet in de bak kijken en dealer geeft geen printout diag.(alleen 'reviseren')
Wie kan me verder op weg helpen? Thermische sensor in de bak? Is dat simpel te testen?
Toch probleem met brandstofinjectie (koude motor)? Immers zelfde controlelampje vlgs manual.
Dilemma: als motor warm is rijdt hij uitstekend.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 22 feb 2008
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Ik weet niet of de automaten in 1997 al elektrokleppen hebben, maar daar zou je ook even naar kunnen kijken.
Dit was bij mij het geval in de afgelopen 2 jaar, in de winter steeds noodloop, in de zomer niet. Dus afgelopen december laten maken en rijdt nu weer als vanouds. Nu niet meer temperatuurgevoelig.
Dit was bij mij het geval in de afgelopen 2 jaar, in de winter steeds noodloop, in de zomer niet. Dus afgelopen december laten maken en rijdt nu weer als vanouds. Nu niet meer temperatuurgevoelig.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Dick, de automaatbak heeft een eigen oliepomp, deze zit achter de koppelomvormer in de bak.
Zoals ik eerder stelde kan het zijn dat er nu losgekomen vuil rondzwerft. Als dit in de plunjers komt die de schakeling verzorgen kan dit dit soort storingen geven. Jouw monteur zou nog alle stekkers kunnen controleren op corrosie.
Wat voor type bak is dit ? Er zijn er verschillende gemonteerd rond die tijd.
Geef anders even het VIN nummer door dan zoek ik verder.
Groet,
WillemS
Zoals ik eerder stelde kan het zijn dat er nu losgekomen vuil rondzwerft. Als dit in de plunjers komt die de schakeling verzorgen kan dit dit soort storingen geven. Jouw monteur zou nog alle stekkers kunnen controleren op corrosie.
Wat voor type bak is dit ? Er zijn er verschillende gemonteerd rond die tijd.
Geef anders even het VIN nummer door dan zoek ik verder.
Groet,
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 dec 2007
- Laatste bezoek: 26 mar 2011 16:20
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Willem,
Garage merkte bij koud stationair ook onregelmatig lopen motor op, alsof 1 cylinder hapert, daarvoor bougies vervangen.
Ik las ook iets over vervuilde injectoren die de auto in noodloop met [v^v^v^v^] indicatielampje zouden kunnen zetten.
Nu heb ik de laatste tijd iets te vaak met een iets te lege benzinetank gereden, dus vervuiling zou goed kunnen.
Na koud starten gaat de auto in noodloop na de eerste dot gas in D, bij warme motor zou een vervuilde injector misschien geen storing genereren? In dat geval zou een brandstofreiniger soelaas bieden.
Het is frustrerend dat problemen in één van twee essentiële systemen (brandstof en/of transmissie) rudimentair met één lampje worden aangegeven. Een te snelle aanname kan inhouden dat men in de verkeerde hoek zoekt. Vooral ook omdat Renault échte bakproblemen ook niet kan uitlezen, naar ik begrijp. (en foutcodes ook niet altijd geheel juist interpreteert)
Ik hink op twee gedachten, vooral omdat als de auto warm is de bak probleemloos werkt.
Beetje beschaamd: wat is het VIN-nummer van de auto? Is dat het chassisnr?
Garage merkte bij koud stationair ook onregelmatig lopen motor op, alsof 1 cylinder hapert, daarvoor bougies vervangen.
Ik las ook iets over vervuilde injectoren die de auto in noodloop met [v^v^v^v^] indicatielampje zouden kunnen zetten.
Nu heb ik de laatste tijd iets te vaak met een iets te lege benzinetank gereden, dus vervuiling zou goed kunnen.
Na koud starten gaat de auto in noodloop na de eerste dot gas in D, bij warme motor zou een vervuilde injector misschien geen storing genereren? In dat geval zou een brandstofreiniger soelaas bieden.
Het is frustrerend dat problemen in één van twee essentiële systemen (brandstof en/of transmissie) rudimentair met één lampje worden aangegeven. Een te snelle aanname kan inhouden dat men in de verkeerde hoek zoekt. Vooral ook omdat Renault échte bakproblemen ook niet kan uitlezen, naar ik begrijp. (en foutcodes ook niet altijd geheel juist interpreteert)
Ik hink op twee gedachten, vooral omdat als de auto warm is de bak probleemloos werkt.
Beetje beschaamd: wat is het VIN-nummer van de auto? Is dat het chassisnr?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
VIN staat voor Voertuig Identificatie Nummer(chassisnummer)
Als je tank bijna leeg is gooi dan een injectorreiniger in de tank dan is de concentratie hoog en dan een flink stuk rijden.
SUC6
Als je tank bijna leeg is gooi dan een injectorreiniger in de tank dan is de concentratie hoog en dan een flink stuk rijden.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 mei 2018
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:10
- Actief als: particulier
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Ik had hetzelfde probleem tot deze week. Het probleem bestond al twee jaar! Iedere morgen bij koud starten na een paarhonderd meter noodloop.
De startmotor van mijn Espace III 2002 benzine hield er afgelopen maandag mee op. Mijn buurman tikte op de startmotor en gaf met zijn rubber hamer ook een paar klopjes op de automaat. Sindsdien schiet de automaat niet meer in de noodloop!
De startmotor van mijn Espace III 2002 benzine hield er afgelopen maandag mee op. Mijn buurman tikte op de startmotor en gaf met zijn rubber hamer ook een paar klopjes op de automaat. Sindsdien schiet de automaat niet meer in de noodloop!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 03 jan 2014
- Laatste bezoek: 16 apr 2021 14:43
- Actief als: particulier
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
De automaat eens laten flushen en nieuwe olie erop.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 mei 2018
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:10
- Actief als: particulier
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Dankjewel. Heeft u een idee wat zoiets kost?Domi1963 schreef:De automaat eens laten flushen en nieuwe olie erop.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 03 jan 2014
- Laatste bezoek: 16 apr 2021 14:43
- Actief als: particulier
Re: Automaat V6 1997 in noodloop bij koude motor
Neen, deze prijzen ken ik niet zo onmiddellijk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 393 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 2 Reacties
- 404 Weergaves
-
Laatste bericht door c7rl
-
- 15 Reacties
- 1318 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 349 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 5 Reacties
- 251 Weergaves
-
Laatste bericht door Rik Baudoin
-
- 2 Reacties
- 370 Weergaves
-
Laatste bericht door marcelhorjus