Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Volgens de dealer zit er bij de Captur een sensor in het ventiel, zou volgens mij beteken een actief systeem, bij de standaard winterbanden zitten deze niet bij en moeten deze ventielen er apart bijgekocht/vervangen worden a =/- 50 euro per stuk. Als ik het instructieboekje bekijk zie ik tekening staan van het systeem waarbij er een passief systeem zou zijn met een sensor op het ABS, in dit geval zijn aparte ventielen niet nodig.
Heb de vraag ook bij RN uitstaan ook zij moeten dit uitzoeken.
besteld 02-05-2014 / Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City / R-link / Zwarte middenarm steun Geleverd 04-10-2014
Volgens het nieuwste instructieboekje (versie maart 2014) is het een passief systeem. Het dashboard laat ook niet toe een actief systeem te laten zien.
Slechte zaak dat de dealer z'n eigen auto's niet kent.
En, inderdaad, die verplichting geldt inderdaad voor nieuwe automodellen gehomologeerd vanaf november 2014.
De Renault Captur is in november 2012 al gehomologeerd en daarvoor geldt de verplichting dus niet.
Misschien wel een verplichting in andere landen en dat Renault daarom beslist heeft voor modeljaar 2015 bepaalde typen Captur er standaard mee uit te rusten.
Het zou ook erg mooi zijn als dit softwarematig aangezet kan worden, daar het een passief systeem is en de basisvoorzieningen al aanwezig zijn.
Ik heb het instructieboekje voor me en op blz 2.18 geeft hij een "Band" als indicatie, in het ANWB artikel is dit een passief systeem maar in de tekst daaronder (instructieboek) praat men over een druksensor in het ventiel
"De werking van het systeem
Elk wiel (behalve het reservewiel) beschikt
over een drukzender in het ventiel die de
bandenspanning tijdens het rijden periodiek
meet.
Het controlelampje 1 blijft branden
om de bestuurder te waarschuwen dat de
druk lager is dan de referentiewaarde.. "
De dealer heeft het ook over een sensor in het ventiel. In mijn ogen wordt de verwarring dus gewekt na het lezen van het ANWB artikel
besteld 02-05-2014 / Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City / R-link / Zwarte middenarm steun Geleverd 04-10-2014
In mijn ogen blijft het een passief systeem, want het geeft niet aan welke band het is, alleen dat een band een afwijking vertoont t.o.v. de referentiewaarde
Dan is de conclusie duidelijk:
het is een actief systeem dat niet uitgezet kan worden met een uiterst simpel weergavesysteem: je kunt zien dat er een band leeg of lek is, maar je moet nog wel even om de auto heen lopen om te kijken welke band het is.
Gebruik je winterbanden op aparte velgen heb je daar ook sensoren voor nodig.
Ik heb me nog een beetje verder verdiept in het bandenspanning controle systeem en volgens mij is het zo als ik het instructieboekje hierover goed lees dat en een indicatie is op het dashboard en dat de waarden van de bandenspanning op te roepen zijn via de boordcomputer. Dus hierin zou je moeten kunnen zien welke band lek is oid.
Het juiste antwoord weet echter pas als ik mijn nieuwe captur op heb kunnen halen.
besteld 02-05-2014 / Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City / R-link / Zwarte middenarm steun Geleverd 04-10-2014
Zoals je in onderstaande aangehaalde tekst uit het instructieboekje kunt lezen moet je dus zelf de 4 banden nalopen om te kijken welke lek en/of te zacht is:
Aanduiding
Het display 2 op het instrumentenpaneel informeert
u over eventuele afwijkingen (lage
bandenspanning, lekke band, enz.).
BANDENSPANNING AANPASSEN
Het controlelampje blijft branden
en de boodschap “BANDENSPANNING
AANPASSEN” verschijnt. Dit betekent dat
minstens een van de banden lek is. Controleer en corrigeer indien nodig de bandenspanning
van de vier koude wielen. Het
controlelampje dooft na enkele minuten
rijden.
Als het een systeem is met sensoren is het wel bizar dat dit niet meer met de clip uit te zetten is. Op alle Renault modellen kon je op de clip 'wagen zonder bandendrukcontrole' aanduiden. Dit om bvb winterwielen zonder sensoren te monteren.
Misschien omdat het een wettelijke verplichting is, dat je ze nu niet meer kan uitschakelen. Maar dus ben je verplicht om een wintersetje ook uit te rusten met die ventielen.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
En voor zo'n extra setje betaal je natuurlijk de hoofdprijs.
Er zal vast wel een manier worden gevonden om de sensoren te manipuleren.
Desnoods neem je vier oude autoventielen, lijm ze op een binnenband van een step, draai daar de sensoren in of op, breng de band op druk en mik hem in de kofferbak.
Kun je met winterwielen rijden zonder gezeur.
Ellende... ik weet niet of je dat zo mag noemen. Is nu eenmaal een veiligheidsitem. Rijden veel te veel mensen met onjuiste bandendruk. En dit verandert het weggedrag van het voertuig. Ook kan een traag leeglopende band op de snelweg gevaarlijk zijn. Het kost misschien iets, maar eenmaal aangekocht heb je het voor lang. Per gereden kilometer gerekend zal dit de prijs niet echt veel opdrijven.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Tja... alles evolueert he. Of het altijd zoveel beter is, weet ik niet. Maar als het de veiligheid verhoogt ben ik pro. Je herinnert je de tijd ook zonder ABS bvb. In vergelijking is dit toch een serieuze verbetering. idem voor ESP. Nu die bandendrukcontrole zal ook zorgen voor minder slachtoffers. Zal wel minder zijn dan ABS en ESP, maar wat het is, is het...
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Mee eens wat betreft ABS en ESP.
Heb alleen geen beste ervaring met de bandencontrole systemen van Renault.
En vind het vooral zo'n gedoe met banden wissels en winterbanden/wielen.
Zou het nog wel willen als het (zelf) uitschakelbaar was.
Maar vooral voor technisch weinig onderlegde mensen kan het een veilig hulpmiddel zijn.
Mijn bandencontrolesysteem,ik heb een fietspomp,met een goede drukmeter, achterin de brommert liggen, zodra er een flinke temperatuur ,verschil = loop ik mijn banden na ,zo houd je ze ook op spanning,10 graden verschil,= zomaar een 0,5 bar,schelen
+ je meet altijd met koude banden. het = zo makkelijk?
Groeten Rob-PowerbootCappie.
Captur TCe 120 EDC Dynamique
Motor:TCe 120 EDC Brandstof:B
Uitrustingsniveau Automatis versnellingsbak Besteld op 17/05/2013
Pack Style
wielen in kleur Diamantee Noir
Privacy glass
Pack City Camera
Two-tone Ivoire / Noir Etoilé
Lichtmetalen wielen 17 D N
@Huite, welke probs had je dan met het systeem. Ik heb dat in Vel Satis, Scenic, Latitude en 2x Espace gehad en nu nog. Ben daar uitermate tevreden over eigenlijk. Nooit gefaald of zo. Ze hebben er wel een jaartje mee gesukkeld in de Laguna. Toen was het systeem niet bijster goed. Maar dat was bij de eerste Laguna's van 2001 tot 2002.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Bij ons ook in 2002-2005 of zoiets.
Wel eens een kapotte sensor gehad en sensors die sneuvelden bij het wisselen naar winterbanden en terug.
En als je voor en achter wilde wisselen mocht je de boel nieuw programmeren...
Daarna die optie maar nooit meer aangevinkt.
Ja, maar die wissel was wellicht in de bandencentrale gebeurd. Die maken er dikwijls stuk, maar de bandencentrale die ik ken hier in de buurt betaalt je wel nieuwe als ze een sensor beschadigen. Voor en achter wisselen kan, maar dan heb je een verkeerde uitlezing. Maar bij die Scenic kon je wel met de clip de sensoren uitschakelen als je dat wou.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Bij ons in de werkplaats kwamen regelmatig klanten met kapotte ventielen door het (niet goed) oppompen van de banden.
Die combinatie bandensensoren/ventielen gingen vaak stuk en waren erg gevoelig voor goed oppompen.
Ja inderdaad, kwam meestal omdat ze bij het oppompen die ventielen afbraken. Heb zo ene geweten die een nieuwe espace kocht en de zaterdag kwam ophalen. Zondag zat er o,2 verschil links en rechts (door de zon wellicht). hij reed naar het tankstation voor hij op uitstap zou gaan met z'n nieuwe wagen en... hij had prijs. Je moet heel voorzichtig te werk gaan en het zorgen dat je het blaasstuk niet als hefboom op je ventiel gebruikt. ik hou het blaasstuk (of hoe noem je dit?) steeds onderaan vast, zo kan er niets gebeuren. Beter nog is oppompen met een flexibel blaasstukje.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Vandaag even 2 winterbanden met een ander velg op mijn captur gelegd.
auto geeft geen storing of signaal dus ik hoef geen aparte sensoren te kopen.
Mijn captur is een dynamic uitvoering geleverd 8 aug. Besteld 18 mei.
Volgens mij hadden de sensoren er wel op moeten zitten.
De sensoren worden gemonteerd vanaf modeljaar 2015 en die productie wordt pas opgestart nà de fabrieksvakanties van augustus.
Verder hoor je met 4 winterbanden te rijden i.p.v. 2, anders ben je strafbaar.
Volgens de dealer zit er bij de Captur een sensor in het ventiel, zou volgens mij beteken een actief systeem, bij de standaard winterbanden zitten deze niet bij en moeten deze ventielen er apart bijgekocht/vervangen worden a =/- 50 euro per stuk.
Dit klopt. Het bestelnummer is 407000435R.
Deze kosten €48.95/stuk ex btw. Tezamen met het inlezen/inleren van de sensoren op de auto, het plaatsen ( de banden moeten van velg afgenomen en weer gemonteerd/gebalanceerd worden omdat de sensoren/ventielen nu eenmaal van binnenuit geplaatst worden) komt het aanpassen van een set op het bedrag van 391,80 incl btw.
Handhaven hoeft niet. Het is een verplichting vanuit de overheid naar de fabrikant. Ben wel nieuwsgierig of de aanwezigheid van een bandenspanningcontrolesysteem nog consequentie's heeft voor een APK
@petrel:
Huite bedoelt met handhaven de sensoren in de winterbanden en heeft in dit geval dus niets met 'af fabriek' te maken, dat geldt alleen voor de originele wielen.
Bij de APK wordt alleen gekeken naar de bandenspanning, zie onderstaande uittreksels RDW-regelgeving:
WIJZE VAN KEUREN.pdf
TOELICHTING.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Hallo,
De ecu van mijn Scenic 2 geeft een te lage spanning aan. Dit gaat wel weer terug naar de normale waarde van 14,2 Volt maar lijkt mij niet goed.
Foto's zijn bijgevoegd.
Weet iemand of dit zo hoort of heb ik een massa / bekabelings probleem?...
Allen,
Ik ben sinds 3 jaar in het bezit van een Captur 2, plugin hybride. Het lijkt mij dat de active noodrem niet fungeert, niet dat ik hem ooit nog nodig heb gehad. Wel komt er af en toe een waarschuwings( rood) scherm, met een luide toon, als het...
Sindskort een mooie Clio met een media navigatie systeem. Daar is echter een klein probleempje mee en terug naar fabrieksinstellingen werkt niet..
Hopelijk weet één van jullie iets .
Elke keer als de motor uit is geweest vergeet dit ding zijn...
Wij rijden sinds 5 oktober 2024 een Renault Zoë R240 uit 2015. De eerste week hadden we al een waslijst aan fouten ontdekt bij de auto en zijn wij terug gegaan naar de dealer waar wij hem gekocht hebben. Alles kon gemaakt worden op de...
Hallo, sinds 1 week krijg ik op mijn Clio 5 Etech de melding Banden oppompen en initialiseren . De garage heeft hierna de banden op de juiste spanning gebracht en een reset uitgevoerd. Echter, de volgende dag is het weer mis en krijg ik opnieuw...
ik heb dus een Nav evolution systeem op mijn master.
Maar nu gaat het geluid elke zachter als het te hard staat.
En dan vooral bij de bas en zang enzo. ik zie niet perse het geluid veranderen. maar 25 klinkt bijv hetzelfdr als 31.
Beste mensen
Hoe krijg ik Gen2 of 2.1 op mijn r- link 2 systeem?
Renault Espace 5 uit 2016
Heb usb onderdeel besteld 280239665R
Eigen systeem staat nu op gen 1.1
2.2.19.300
En is software 3 of hoger met die usb 280239665R genoeg om Apple CarPlay...