Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Bij ons ook in 2002-2005 of zoiets.
Wel eens een kapotte sensor gehad en sensors die sneuvelden bij het wisselen naar winterbanden en terug.
En als je voor en achter wilde wisselen mocht je de boel nieuw programmeren...
Daarna die optie maar nooit meer aangevinkt.
Ja, maar die wissel was wellicht in de bandencentrale gebeurd. Die maken er dikwijls stuk, maar de bandencentrale die ik ken hier in de buurt betaalt je wel nieuwe als ze een sensor beschadigen. Voor en achter wisselen kan, maar dan heb je een verkeerde uitlezing. Maar bij die Scenic kon je wel met de clip de sensoren uitschakelen als je dat wou.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Bij ons in de werkplaats kwamen regelmatig klanten met kapotte ventielen door het (niet goed) oppompen van de banden.
Die combinatie bandensensoren/ventielen gingen vaak stuk en waren erg gevoelig voor goed oppompen.
Ja inderdaad, kwam meestal omdat ze bij het oppompen die ventielen afbraken. Heb zo ene geweten die een nieuwe espace kocht en de zaterdag kwam ophalen. Zondag zat er o,2 verschil links en rechts (door de zon wellicht). hij reed naar het tankstation voor hij op uitstap zou gaan met z'n nieuwe wagen en... hij had prijs. Je moet heel voorzichtig te werk gaan en het zorgen dat je het blaasstuk niet als hefboom op je ventiel gebruikt. ik hou het blaasstuk (of hoe noem je dit?) steeds onderaan vast, zo kan er niets gebeuren. Beter nog is oppompen met een flexibel blaasstukje.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Vandaag even 2 winterbanden met een ander velg op mijn captur gelegd.
auto geeft geen storing of signaal dus ik hoef geen aparte sensoren te kopen.
Mijn captur is een dynamic uitvoering geleverd 8 aug. Besteld 18 mei.
Volgens mij hadden de sensoren er wel op moeten zitten.
De sensoren worden gemonteerd vanaf modeljaar 2015 en die productie wordt pas opgestart nà de fabrieksvakanties van augustus.
Verder hoor je met 4 winterbanden te rijden i.p.v. 2, anders ben je strafbaar.
Volgens de dealer zit er bij de Captur een sensor in het ventiel, zou volgens mij beteken een actief systeem, bij de standaard winterbanden zitten deze niet bij en moeten deze ventielen er apart bijgekocht/vervangen worden a =/- 50 euro per stuk.
Dit klopt. Het bestelnummer is 407000435R.
Deze kosten €48.95/stuk ex btw. Tezamen met het inlezen/inleren van de sensoren op de auto, het plaatsen ( de banden moeten van velg afgenomen en weer gemonteerd/gebalanceerd worden omdat de sensoren/ventielen nu eenmaal van binnenuit geplaatst worden) komt het aanpassen van een set op het bedrag van 391,80 incl btw.
Handhaven hoeft niet. Het is een verplichting vanuit de overheid naar de fabrikant. Ben wel nieuwsgierig of de aanwezigheid van een bandenspanningcontrolesysteem nog consequentie's heeft voor een APK
@petrel:
Huite bedoelt met handhaven de sensoren in de winterbanden en heeft in dit geval dus niets met 'af fabriek' te maken, dat geldt alleen voor de originele wielen.
Bij de APK wordt alleen gekeken naar de bandenspanning, zie onderstaande uittreksels RDW-regelgeving:
WIJZE VAN KEUREN.pdf
TOELICHTING.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Baalde eerst dat ik ze niet had maar nu niet meer. Op mijn oude Megane zaten ze zelfs, bij het monteren van de winterbanden had mijn auto volgens het plaatje geen banden meer zaten natuurlijk geen sensoren op.
Kunnen ze dat inlezen eenmalig doen of moet dat bij elke wissel, wissel ze namelijk zelf. Maar dat is pas een puntje voor de volgende auto en dat duurt nog wel even als het goed is.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Het inlezen van een set winterbanden zou maar 1 keer hoeven te gebeuren. de ecu kan tot 11 sensoren registreren. De ecu ziet de sensor als een soort van mac adres.
Als de ECU inderdaad doet waarvoor deze geprogrammeerd is, kun je na het wisselen van een of meer banden met (geregistreerde) sensoren meteen uit de garage wegrijden en worden de sensoren na enkele minuten rijden herkend.
De ervaring heeft echter geleerd dat dit niet 100% goed werkt en moeten 1 of meer sensoren alsnog ingelezen worden.
Is er al ervaring opgedaan dan hoe dit op de captur werkt?
Ik mag toch hopen dat Renault dit soort systemen door ontwikkeld en dit soort fouten er uit haalt.
Indien bandenspanningcontrolesysteem ( ik ga dat vanaf nu maar BSC noemen) in de Captur aanwezig is, maar er geen sensoren aanwezig zijn ( ivm winterbanden-wissel oid) dan gaan er twee lampjes in het dashboard branden:
1: een oranjegekleurd klein symboollampje, voorstellende een halfzachte autoband met een uitroepteken erin ( deze knippert eerst een enkele minuut om de aandachtswaarde te vergroten, hierna blijft deze continue branden
2: een centraal in het dashboard gemonteerd algemeen oranje waarschuwingslampje met een afbeelding van een steeksleutel erin. ( deze impliceert dat er "service" moet worden gepleegd)
Met een beetje Crea-Bea het servicelampje minder fel gemaakt. Het branden van het BSC lampje neem ik gewoon voor lief.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je dus een Captur hebt met BSC en de winterbanden er onder zonder sensoren, waardoor je dus in overtreding bent volgens de huidige wetgeving, zie mijn eerdere reactie en dat dus makkelijk door de dienders te handhaven is daar de brandende controlelampjes op het dashboard duidelijk zichtbaar zijn.
@Capturbo (ofwel de man met de 1000 Nicks...)
Waaruit moet ik opmaken dat de politie op dit onderwerp gaat handhaven?
En dat de politie gaat reageren op oranje servicelampjes geloof ik niet.
Brand bij mij ook wel eens op basis van een Hill Assist bug in mijn Captur.
Geen reden voor een prent lijkt mij zo.
@Huite: mijn oorspronkelijke gebruikersnaam was ooit eens Capturbo en later h5f turbo. Aan de moderatoren gevraagd om mijn oorspronkelijke gebruikersnaam weer terug te krijgen hetgeen geschiedde.
Ik ben sinds 4 oktober in het bezit van een captur met BSC heb tot nu toe 1400 km gereden en het enigste wat ik zie is bij het starten de band met ! gaat meteen uit. Op het computerdisplay kan ik de tekst inleren bandenspanning naar voren halen. Naar het schijnt kom hierin te staan als de bandenspanning te laag is. Heb het BSC zo ruim mogelijk af laten stellen door de dealer.
besteld 02-05-2014 / Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City / R-link / Zwarte middenarm steun Geleverd 04-10-2014
@Huite:
niet verder vertellen, maar ik wilde mijn eigen naam niet meer gebruiken omdat ik een keer met 'googlen' zag dat de info van diverse fora ook op google e.d. te vinden is, daarom vond ik een pseudoniem/alias/nickname wel zo passend.
Flesje Elske (+) voor wie mij kan vertellen hoe je dat BSC op een nette manier het zwijgen kan opleggen...
Heb n.l. geen zien om mijn winterwielen van die sensoren te voorzien.
ik heb de vraag gesteld aan RN en volgens hen kun je het BSC niet uitzetten.
volgens de dealer overigens ook niet heeft er naar gekeken omdat het bij andere types Renault wel softwarematig
uit te zetten was. Schijnt te maken te hebben met de nieuwe wetgeving.
besteld 02-05-2014 / Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City / R-link / Zwarte middenarm steun Geleverd 04-10-2014
Van Renault had ik geen andere reactie verwacht. Begrijp ik ook wel.
Hoop dat handige software jongens (m/v) hier hulp kunnen bieden.
Bijvoorbeeld ZIP of zo. Die bieden allerlei softwarediensten aan: http://www.ziptuning.nl/Diagnose.html
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Hallo,
De ecu van mijn Scenic 2 geeft een te lage spanning aan. Dit gaat wel weer terug naar de normale waarde van 14,2 Volt maar lijkt mij niet goed.
Foto's zijn bijgevoegd.
Weet iemand of dit zo hoort of heb ik een massa / bekabelings probleem?...
Sindskort een mooie Clio met een media navigatie systeem. Daar is echter een klein probleempje mee en terug naar fabrieksinstellingen werkt niet..
Hopelijk weet één van jullie iets .
Elke keer als de motor uit is geweest vergeet dit ding zijn...
Allen,
Ik ben sinds 3 jaar in het bezit van een Captur 2, plugin hybride. Het lijkt mij dat de active noodrem niet fungeert, niet dat ik hem ooit nog nodig heb gehad. Wel komt er af en toe een waarschuwings( rood) scherm, met een luide toon, als het...
Wij rijden sinds 5 oktober 2024 een Renault Zoë R240 uit 2015. De eerste week hadden we al een waslijst aan fouten ontdekt bij de auto en zijn wij terug gegaan naar de dealer waar wij hem gekocht hebben. Alles kon gemaakt worden op de...
Hallo, sinds 1 week krijg ik op mijn Clio 5 Etech de melding Banden oppompen en initialiseren . De garage heeft hierna de banden op de juiste spanning gebracht en een reset uitgevoerd. Echter, de volgende dag is het weer mis en krijg ik opnieuw...
ik heb dus een Nav evolution systeem op mijn master.
Maar nu gaat het geluid elke zachter als het te hard staat.
En dan vooral bij de bas en zang enzo. ik zie niet perse het geluid veranderen. maar 25 klinkt bijv hetzelfdr als 31.
Beste mensen
Hoe krijg ik Gen2 of 2.1 op mijn r- link 2 systeem?
Renault Espace 5 uit 2016
Heb usb onderdeel besteld 280239665R
Eigen systeem staat nu op gen 1.1
2.2.19.300
En is software 3 of hoger met die usb 280239665R genoeg om Apple CarPlay...