[ Twingo 1 2002 ] bonkjes bij korte scherpe bochten

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
GvbuuH
Lid
Lid
Actief als: particulier

[ Twingo 1 2002 ] bonkjes bij korte scherpe bochten

Bericht door GvbuuH »

De Twingo heb ik sinds begin 2024 en het begon als een heel klein bonkje als ik met lage snelheid een scherpe bocht neem, bijvoorbeeld een zijstraatje insturen waar aan het begin een betonnen inritband ligt. Een bonkend geluidje linksvoor, dat weer weg is als de bocht flauwer wordt.

Dit voorjaar moest er voor de APK een nieuwe stofhoes op beide aandrijfassen aan motorzijde. Door een algemene garage gedaan. Sinds die tijd is er nu ook een bonkje rechtsvoor bijgekomen, dat luider klinkt dan links. Ook in scherpe bochten, lage snelheid, hobbelig wegdek. Betreffende garage had geen tijd en zin om er opnieuw naar te kijken. "Een bonkje hoort bij een oude auto, rij er maar mee door tot het stuk is, dan repareren we wel".

Nu ben ik naar een andere garage gegaan en daar is het onderzocht. Het is volgens de garagehouder een probleem met het "centrale stuurhuis". Om dit te vervangen zou een hele dikke klus worden en ook een dure, gezien het aantal benodigde uren. Ik zou kunnen zoeken naar een centraal stuurhuis van de sloop, met risico of ik een miskoop doe.

Het probleem is niet van belang voor de APK. Kan geen kwaad, geen kans dat het sturen niet meer goed zou gaan.

Eerder heb ik al een speling in de linker homokinetische koppeling gehad. Daar is naar gekeken, waarna de auto uitgelijnd is.

Begin vorig jaar 2 nieuwe banden laten zetten, maar de laatste garagehouder die pas de auto bekeken heeft, constateerde slijtage aan buitenzijde beide voorbanden. Advies was om opnieuw te laten uitlijnen.

De auto is verder in zeer goede staat. Alles werkt, altijd starten rijden, rijdt verder heerlijk.

Dus, wat nu? Toch maar zoeken naar een centraal stuurhuis, een nieuwe of gereviseerde bestellen en laten repareren, of ermee door blijven rijden? Of opzoek naar een andere auto, maar deze inruilen of verkopen wordt lastig denk ik.

Ik zal op advies van de huidige garagehouder de auto eerst weer laten uitlijnen, de banden zijn nu nog goed genoeg voor APK.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Re: [ Twingo 1 2002 ] bonkjes bij korte scherpe bochten

Bericht door mechanic »

Bij dit type twingo herinner ik me dat het kan helpen de bouten van het stuurhuis te lossen en opnieuw vast te zetten voor deze specifieke klacht.
Zit er daadwerkelijk speling in het interne deel is vervangen nodig helaas.

Kijk ook goed naar de kruiskoppeling onder dashboard.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GvbuuH
Lid
Lid

Re: [ Twingo 1 2002 ] bonkjes bij korte scherpe bochten

Bericht door GvbuuH »

Dank voor het antwoord.

Het viel me op dat de bonk aan rechterzijde pas begon (en direct luider) na het vernieuwen van die stofhoes. Ik dacht dat er …login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 3 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken