Branden lampje voorverwarming dieselmotor, mogelijk in combinatie met uitvallen snelheidsmeter/kilometerteller


Topic author
heinvoge
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2018 13:03
Actief als: particulier

Branden lampje voorverwarming dieselmotor, mogelijk in combinatie met uitvallen snelheidsmeter/kilometerteller

Bericht door heinvoge »

Ik rijd sinds 2009 een Renault Trafic 100 DCI met dubbele cabine, dit naar grote tevredenheid. Nu heb ik sinds enige tijd een tweetal problemen.
Probleem 1:
Sinds enige tijd, (langer dan een jaar), gaat zo af en toe het lampje van de voorverwarming dieselmotor/elektrische storing dieselmotor branden. In het begin gebeurde dit bij het oprijden van pittige bergen, nadat de motor goed warm gelopen was. Als dit gebeurde verloor de motor ook fors aan vermogen, zodat ik vanuit de 6e versnelling terug moest naar de 5e en even later zelfs naar de 4e, waarmee ik uiteindelijk met zo'n 80 km-tjes/uur naar boven reed, (let wel normaal ging dit gewoon met 120 en >/uur). De eerste keer dat dit gebeurde, ben ik gestopt en heb ik de motor uitgeschakeld, na de auto opnieuw op contact te hebben gezet, was het lampje weer uit en bleef het uit. Na dit enkele keren te hebben meegemaakt ben ik naar mijn garage gegaan. Deze kon geen fout uitlezen en na lang zoeken was het enige te vinden probleem dat een van de gloeibougies minder vermogen afgaf. Dit zou echter niet de verklaring van mijn probleem zijn. Starten was geen enkel probleem, ook niet in de winter. Advies "even" aanzien. Nu neemt de frequentie van deze storing echter toe en gebeurt het steeds vaker op een zo goed als vlakke of licht stijgende weg. Niet altijd verliest de motor dan aan vermogen en kan er zelfs meer snelheid????? gemaakt worden. Kortom wie kan mijn enig idee geven waar ik moet zoeken?
Probleem 2:
Ongeveer gelijktijdig (niet heel veel later dan begin probleem 1), kreeg ik een ander probleem. Plotseling, altijd als ik al langer rijd of bij het opnieuw wegrijden na een lange rit, begint de naald van de snelheidsmeter te trillen, vervolgens op en neer te "dansen" tussen de actuele snelheid en 0km/uur. Vervolgens slaat de wijzer naar 0 en blijft daar kilometers lang staan of zelfs de hele rit. Daarna doet 'ie gewoon weer zijn werk alsof er niets aan de hand is. In het begin dacht ik nog om de kabel te vervangen (vaker gedaan bij andere auto's), maar mijn garagist vertelde me dat hier geen kabel mee deed en dat het een en ander elektronisch werkte. Hij rade me af om dit probleem meteen de kop in te drukken, daar het geen eenvoudige en geen goedkope klus zou zijn. Nu dit echter steeds vaker en langer optreedt, wil ik dit euvel toch wel graag oplossen.
Wellicht staan beide problemen volledig los van elkaar (ik zou de combi ook nooit bedacht hebben), maar toch wel typisch is dat beide euvels vaak tegelijkertijd of kort naar elkaar optreden (toeval??). Dus weer, wij kan/wil mij helpen????
Alvast dank voor goede ideeën!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht