Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

NIeuwe der in en alles inlezen :codes verstuivers en configuratie ,vin nummer (chassisnr),programeren .
Ik moet zeggen , heb er weinig gehad die deffect gaan zomaar. :shock:
Buiten de eerste 2.2 dci met draden van injectoren die doorschuren op aircoleiding ! dan ging de ECU wel kapot . :oops:
Heb onlangs eentje binen gedaan bij ACTRONICS maar konden ze niet herstellen . :(
daar was een probleem met sturing debiet actuator op pomp.
Dus effe een draadje trekken voor de ECU de schuld te geven he .stukje van een 700 à 800 euro zonder werk :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Ok, heb een nieuw draad vanuit de ECU (l2) naar de omvormer getrokken. Bij stationair toerental krijg ik nog steeds maar 10v. Het lijkt erop dat hij niet goed massa maakt. Dus het draadje heeft niet geholpen. Op naar de volgende stap??


Grt,

Alex

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

Ok 10V, maar heb je nog de storing ? zoals ik al eerder zei ,er komt nooit 12V op bij stationair draaien .
want dan heb je geen regeling van turbo .enkel op één draad ; die van 12 V op stekker .
ALs je meet bij stationair dan enkel op die draad en meter op moterblok of massa en niet andere draad van de stekker !
werkt je turbostang nu niet ?
Als de storing nog zelfde is en bedrading is goed dan controle van luchtleidingen en dergelijke volgens De storingscode .301 1def
ook controle van druksensor +- 1010mbar of gelijk aan atmosferische druk met contact op.
stap per stap lezen en volgen .
Op de regelaar je darmpjes niet verwisseld ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Storing is er nog steeds. 1 draad geeft 12v dus die is goed. Ik heb de leiding vanaf de luchtfilter al gecontroleerd. Zag er niet uit alsof deze lekt. De regelaar zit goed aangesloten. De bovenste loopt naar de vacuum en de onderste naar de act.

Had je toevallig een overzicht hoe de darmpjes moeten lopen? Misschien dat het wat makkelijker nakijkt en dat deze ergens los is geraakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

Beste , heb zojuist nog eens chassisnr ingegeven en :fp: , je hebt een 2.2 dci .
Ik zit over dingen na te denken bij 1.9 dci :oops:
Ik denk dat je probleem bij de EGR zit die vast zit en open staat.
tekening erbij geplaatst . :D
Egr(6) uitbouwen en reinigen en controleer ook de inlaatklep (11)of deze goed beweegt.
Anders heel de EGR huis(4) uitbouwen en reinigen (3 vijzen van 13 en 4 van buis egr (1)ook 13 ),de buis onderaan lossen naar intercooler en buis met spanringen op collector(14).
Intercooler staat niet bol of opengescheurd?
egr.pdf
Suc6 er mee
PS denkwijze is hetzelfde alleen dat er met deze meer dingen zijn die ik ken :wink:
Mvg kurt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

De intercooler staat voor de radiator (als ik het goed heb) en deze lekt niet. Het is ook niet dat die slangen zwaar onder druk staan. EGR heb ik begin dit jaar nog vernieuwd en is mechanisch afgedopt (plaatje tussen het EGR huis en de buis.

De inlaatklep wordt toch gestuurd via dat armpje aan de linkerkant van het brandstofhuis? Deze gaat netjes open zodra de motor loopt en sluit weer als de motor uit is.

Mvg,

Alex

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

Kan je me eens foto s mailen van de darmpjes en aansluitingen op de klep en turbo .
Ik ben eens nieuwsgierig of er niets verkeerd ligt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Ik zal morgen proberen fotos te maken van de darmpjes. Hoop dat dit gaat lukken aangezien de motor behoorlijk diep ligt.

Hoe moeten die slangen eigenlijk lopen? Kan ik eventueel meteen controleren of alles goed loopt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

dit zijn de enige tekeningen die ik kan vinden .
Mvg Kurt
vacuum1.pdf
vacuum2.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Hmm, als ik kijk naar vacuum2.pdf zie ik slang nummer 15. Deze zie ik bij mij niet lopen. Ik heb een paar foto's toegevoegd. Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.

Mvgr, Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Die sensor waar dat slangetje wat ik bedoel naartoe gaat zit er bij mij niet op vandaar dat ik deze dus niet heb. Zal morgen proberen duidelijke foto's te maken van de slangetjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

Jep , 15 is voor de SWIRL klep ,of turbulentieklep genoemd maar dan zou je nog een elektroklep nr 8 moeten hebben en dat zie ik niet op de foto dus geen SWIRL klepbediening.Het enige is dat de darmpjes niet origineel liggen , dat is alles .
Wat ik ook nog vergat te zeggen is dat soms de luchtfilter wordt opgezogen door vocht . deze gaat krom en komt voor de debietmeter zitten wat ook te weing lucht op inlaat kan veroorzaken .
Op de vacuumpomp kan je het plastiek klepje er af halen .
Daar zitten 2 aansluitingen op voor vacuum turbo en inlaatklep .en ook rembekrachtiger uiteraard.
kijk eens of deze mooi vrij zijn , anders met boortje 1.5 of 2 eens doorgaan .
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Luchtfilter had ik meteen gecontroleerd toen ik de LMM verving aangezien het makkelijker gaat als je het hele luchtfilterhuis eruit haald. Deze zag er goed uit, niet vochtig/krom. De vacuumpomp is niet verstopt of zo. Ik voel tot de omvormer netjes een vacuum onstaan op de slangetjes.

Ik heb nogmaals een test gedaan door het stangetje te bewegen met een tangetje en deze beweegt goed. Het lijkt er dus echt op dat deze gewoonweg niet aangestuurd wordt.

Stuurt de drukregelaar de ECU aan zodat deze uiteindelijk de omvormer weer aanstuurt? Begin nu echt te twijvelen of de drukregelaar niet het probleem is aangezien alles verder goed aangesloten is. Ik zal nog wel proberen foto's te maken vanaf de omvormer maar ik weet niet of deze gaan lukken. Het is nogal een lastige hoek om bij te komen :).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

De ECU stuurt de elektroklep van de turboregeling aan. De info die de ECU krijgt van de druksensor,debietmeter en EGR ivm druk inlaat ,luchtaanvoer. daardoor past de ECU de sturing van de elektroklep aan waardoor de vacuum meer of minder wordt naar de turbo toe.
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Ah, de debietmeter zit dus onder het luchtfilter neem ik aan? Ik zal daar in ieder geval nog eens naar kijken. Ook zal ik de EGR eens loshalen om te kijken hoe de staat van deze is. De druksensor, waar zit die eigenlijk verstopt in dat hele systeem en hoe kan ik testen of deze eventueel het probleem veroorzaakt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

Druksensor kan je alleen maar aflezen welke waarde deze heeft bij contact op . deze zit op luchtslang naar intercooler met drie draadjes erop ..
mapsensor.jpg
Deze moet gelijk zijn aan atmosferische druk +-1020 mbar zonder draaiende moter. controle clip.
Als EGR al dichtgemaakt is met een plaatje is dit niet nodig om open te maken .er kan toch geen uitlaatgas stromen naar inlaat .
De debietmeter is de LMM .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Ok, dus de debietmeter (LMM) is niet het probleem. Deze heb ik vervangen door een andere. EGR kunnen we dus ook schrappen aangezien deze dichtgemaakt is. Blijft de druksensor over. Ik moet vanmiddag naar de sloperij voor een nieuwe stekker. Ik zal dan ook maar kijken of ze nog een druksensor hebben liggen aangezien ik geen Clip heb en dus niet de mogelijkheid heb om deze te kunnen testen. Hij moet dus op de slang naar de intercooler liggen? Dat wordt zoeken. Ik neem aan dat hij voorbij het slakkenhuis zit aangezien daar de eigenlijke druk gemeten moet worden.

Hoeveel volt verwacht die sensor? dan kan ik dat in ieder geval ook controleren.

Betwijvel echter of het de sensor is. Als dat het geval was zou er toch ook een DF199 tijdens uitlezen naar boven zijn gekomen?

Zat zelf nog te denken aan de LMM. Er mag geen vuil op zitten. Ik heb eigenlijk alleen naar de staat van de weerstandjes gekeken en niet naar het roostertje. Ik zal die ook nogmaals onder de loep nemen. Als er vuil op zit hoe kan je dat dan het beste verwijderen? Met een tandenborstel of zo?

Is er een handige methode om te controleren of de slangen van en naar de turbo lek zijn en hoe kan je zien of de intercooler zelf misschien lek is? Misschien dat een van die slangen lek zijn en drukverlies veroorzaken waardoor de aansturing naar de ECU mis gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Wat mij vanmiddag opviel is dat er een plasje onder de motor lag. Het was niet vettig of zo maar leek wel ter hoogte van de turbo te liggen. Zou het kunnen dat een slang van/naar de intercooler stuk is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

Een lek in een leiding of intercooler hoor je , bij gas geven maakt het een sissend,blazend geluid en geeft olienevel af.
Als de rooster vuil is wil dit zeggen dat je luchtfilter het vuil niet tegen houd .
Je hebt toch een nieuwe gemonteerd ?
De LMM kan je niet echt controleren . Door een nieuwe te plaatsen is de snelste test .
Is de leiding tussen kleppendeksel en EGRhuis vastgezet?
Dit wordt al eens vergeten bij montage .Hopelijk heb je nieuwe dichtingen op het deksel geplaatst want deze durven lekken en druk in het oliecirquit duwen .met als gevolg moter :oops: eraan.
Zorg dat je met twee bent om drukverlies te controleren .eentje gas geven en andere luisteren of voelen waar het eventueel blaast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Bedoel je die stalen leiding? Die zit vast met zelfs een beetje pakking ertussen. Wat bedoel je met de dichtingen op het deksel? Bedoel je daarmee de kleppendeksel pakking? Deze zag er nog goed uit dus heb ik laten zitten.

Als er druk op het oliecirquit zou komen zou je dat dan merken als je bijvoorbeeld het peilstokje eruit haalt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

De darm tussen het deksel en huis.
met twee spanringen vast .
Kijk goed naar TEST 4 . ik kan je niet verder meer helpen van op afstand . :( je hebt voldoende info om de panne te vinden :D
De dichting die in het midden zit waar de injectoren en gloeikaarsen zitten .grijs kleur. pakking midden .
Deze houd de druk tegen .kleppendeksels durven scheuren vooraan .
ALs test 4 niets naar boven brengt , dan naar dealer .
Mvg Kurt
heb aangeduid waar de darm zit en waar het kleppendeksel kan scheuren
drukverlies.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

dan ben ik bang dat mijn kleppendeksel is overleden of de pakking die erin zit. Ga kijken of hij vanavond nog naar de garage kan zodat zij hem morgen kunnen fixen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Heb zojuist gebeld en kan morgen terecht. Ze gaan dan de kleppendeksel pakking inclusief de inlaatringen zodat we zeker zijn. Hij lijkt ook links eerlijk gezet natter dan aan de rechterkant (op de foto ook wel te zien aangezien hij glimt).

Bedankt voor al je hulp en hopelijk is het morgen allemaal opgelost.

grt,

Alex

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

Hopelijk is je deksel niet opengescheurd !
Normaal als je gas geeft voel je het blazen waar het gescheurd is .
achteraan dat olieverlies ter hoogte van turbo kan van dichting zijn die niet goed afsluit .
Dus moet alles er weer af ,incluis je injectoren ,rail en leidingen . :cry2:
Suc6 ermee . :thumb:
En het is graag gedaan :wink:
Laat resultaat weten he!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Zal ik doen man. Morgen gaat alles eraf en opnieuw erop met nieuwe pakkingen. bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Ok, heb de kleppendeksel eraf gehaald. Pakking ziet er nog perfect uit dus dat kunnen we schrappen. Deksel ziet er ook nog goed uit. geen scheurtjes of zo. Ook even in het brandstofhuis gekeken. Deze zag er ook nog schoon uit. Morgen verder zoeken. We zitten eraan te denken om een nieuwe kabelboom erop te gaan zetten in verband met eventuele andere draadbreuken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Zat mijzelf af te vragen aangezien de massasturing vanuit de ECU blijkbaar niet goed gaat: stuurt de ECU de massa over L3 heen voor dit component? Als dit component een eigen massa lijn heeft en M4 en L4 zijn wel goed kan het zijn dat die de weerstand veroorzaakt waardoor ik geen 12v draagstroom krijg. Het is een ideetje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

L3, M4,L4 zijn gezamelijke massas .
Als de weerstand goed is van de klep en de bedrading goed kan je nog eens meten vanuit de stekker van de rekeneenheid naar klep toe om te zien of de weerstand het zelfde blijft .
Dat voor het elektrische gedeelte.
Wat ook niet onbelangrijk is , wanneer je de nieuwe draden hebt gelegd , zijn de oude dan doorgeknipt of eraan verbonden ?
Want als er geen draadbreuk was maar massasluiting kom je weer op het zelfde probleem .
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Inderdaad het zijn gezamelijke massa's maar het kan zijn dat de ECU intern de massa van L2 naar L3 (als een schakeling zet). Als dan puur op L3 een draadbreuk zit kan het zijn dat deze slecht massa maakt.

De weerstand van de klep is goed en de bedrading heb ik vanuit beide kanten gemeten en gaven geen weerstand. Ik heb de draden doorgeknipt en ong 3-4 cm vanaf de stekker een nieuw draad erop gezet dus hij loopt niet over de oude bedrading.

In ieder geval geen slechte kleppendekselpakking en gescheurde kleppendeksel :). Zit er nog wel even aan te denken om de EGR er eens uit te halen. Is op zich een klusje van niks.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Ik heb op de sloperij een nieuwe kabelboom gescoord. Aangezien er nu natuurlijk redelijk in geknipt is en dergelijke gaan we nu de kabelboom volledig vervangen. We zijn het er 100% overeens dat die omvormer gewoonweg niet aangestuurd wordt en het is momenteel spitten naar een naald in een hooiberg om die kabelbreuk te vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Voordat ik de nieuwe kabelboom ga plaatsen ben ik eerst nog even bij de renault dealer geweest om het draadschema door te spreken. Aangezien bij contact aan 12 volt op de omvormer moet staan en de massa sturing niet 100% is bevestigde hij mij dat het waarschijnlijk een draadbreuk vanuit de ECU naar de massa kan zijn. Aangezien de ECU meerdere massapunten heeft (3 in dit geval) lijkt het dus in dit geval dat een van de 3 massapunten slecht is. Deze ga ik nu eerst doormeten en eventueel vervangen voordat ik de stap ga maken om een andere kabelboom te plaatsen.

Nu vraag ik mij alleen af: Waar zit het einde van de massapunt vanaf de ECU bevestigd? Zit deze vlak naast de ECU of loopt hij naar het blok toe? Dit is wel relevant om te weten zodat ik geen valse weerstand kan hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 30
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2013
Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Scenic2000 »

hallo, massas zitten geschroefd met een tientje op chassisbalk onder koplamp niet ver van de ECU .
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Dank je Kurt,

Ik ga hopelijk dit weekeinde als het weer mee zit eens even doormeten. Als ik het probleem dan nog niet opgelost heb gaat hij naar de garage en gaan zij er naar kijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Afgelopen zondag weer wezen meten. Heb de massa vanuit de ECU doorgemeten. geen Weerstand. Heb de bedrading vanuit de ECU naar de omvormer doorgemeten en ook daar geen Weerstand. Zodra ik de ECU ertussen zet meet ik gelijk 600 Ohm weerstand. Zet ik het contact aan meet ik ook maar 8 volt in plaats van de 12 volt die ik zou verwachten. Hierbij heb ik de motor nog niet gestart. Zodra ik de motor start schiet hij door naar 10 volt.

Volgens renault beverwijk zou hij op beide draaden bij contact aan 12 volt moeten krijgen aangezien die omvormer als een soort spoel werkt. Ik meet ook ergens een lekstroom maar ik heb geen idee waar ik het nou moet zoeken. Ik ga over 2 weken op vakantie dus ik moet het voor die tijd gerepareerd hebben. Iemand nog een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3522
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 06 jun 2025 14:20
Actief als: particulier
Locatie: 森のどこか van Almelo - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door Mathijs »

Audi gehad met soortgelijk probleem, daar was het de MAF sensor die was overleden. Ding was niet vooruit te trappen.

Wat ik in deze thread niet gelezen heb, vergeef me als het als nonsens overkomt:
  • foutmelding handmatig wissen, dan pas herpakken sommige ecu's het oude programma, anders blijven ze in een soort van noodloop
  • vacuumslangen controleren op lekken of 'dichttrekken' / verstopping / beknelling
  • vocht in aanlsuitinggedeelte ECU
just my two cents.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
alexvdvliet
Lid
Lid
Posts in topic: 63
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 mei 2013
Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
Actief als: particulier

Re: Drukomvormer krijgt maar 10 volt in plaats van 12 volt

Bericht door alexvdvliet »

Hi Mathijs,

De foutmelding wordt automatisch gewist. Deze blijft alleen in een log staan. Vacuumslangen en dergelijke heb ik ook allemaal gecontroleerd. ECU aansluitingsgedeelte heb ik ook ingespoten met contactspray om eventuele vochtproblemen te omzeilen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht