EGR klep vuil, of ander probleem ?
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
EGR klep vuil, of ander probleem ?
Hoi mensen.....lang geleden dat ik een vraag had over mijn Kangoo 1.5 DCI-82 pk, inmiddels alweer de zoveelste Kangoo omdat ik er nog steeds mee koerier ondanks dat ik al bijna 70 jaar ben en al een paar jaar met pensioen (80 tot 100.000 km p/jr) en aangezien ik steeds een gebruikte Kangoo type 1B rijd (dus model met de nieuwe gril en dashbord maar nog wel type 1 tot begin 2008 gemaakt)...ze zijn lekker licht (1045 kg), stoel zit beter dan die van het nieuwe model vanaf 2008 en je hebt meer beenruimte.
Goed, mijn technische vraag (is Mechanic nog aanwezig hier, deze man heb ik namelijk hoog zitten qua kennis) :
Mijn Kangoo 1.5 dci met 82 pk heb ik nu 4 maanden, onderhouds historie is bekend, jarenlang in onderhoud geweest bij de fa; Indumij in Breda, kocht hem met de km.st 182.000 NAP en zag aan de km.standen dat hij de laatste 5 a 6 jaar maar 50.000 km heeft gereden, ik maakte hem natuurlijk wel wakker met binnen 3 maanden al 10.000 km verder.
Nu heeft hij vanaf de eerste dag een rare fout, hij loop bij het starten eerst meteen op 4 cylinders, maar al na een paar seconden lijkt het wel een Detroit 2-takt diesel, (alleen bij STATIONAIR draaien), maak je meer toeren dan loopt hij gewoon op 4 poten, mijn Renaultdealer (Velserbeek Haarlem) heeft hem al 3x uitgelezen en steeds weer kwam de foutmelding : Verbranding slecht of zoiets, code zoveel....zij adviseerden mij een dieselreiniger te gebruiken, heb dat 2x gedaan maar weinig tot geen effect.
Maar GEEN melding dus van problemen met de verstuivers of EGR klep en juist die laatste verdenk ik ervan dat hij ondanks geen melding van EGR wel een probleem zou kunnen zijn...aangezien ik al bij 2 eerdere Kangoo's 1.5 dci met vergelijkbare km.st. (en ook veel korte ritten gereden tot hij bij mij terecht kwam) de EGR klep moest laten vernieuwen.
Dus mijn vraag is, zou het toch aan de EGR klep kunnen liggen of zou er nog iets anders mee kunnen spelen.....overigens start hij als hij koud is met 1 tik, dat was bij de motoren met slechte EGR klep wel anders, dan haalde hij nauwelijks nog de 100 km p/u...terwijl deze Kangoo de 160 wel haalt (op de Duitse autobahn, niet op de A2 uiteraard)
Graag reacties
Goed, mijn technische vraag (is Mechanic nog aanwezig hier, deze man heb ik namelijk hoog zitten qua kennis) :
Mijn Kangoo 1.5 dci met 82 pk heb ik nu 4 maanden, onderhouds historie is bekend, jarenlang in onderhoud geweest bij de fa; Indumij in Breda, kocht hem met de km.st 182.000 NAP en zag aan de km.standen dat hij de laatste 5 a 6 jaar maar 50.000 km heeft gereden, ik maakte hem natuurlijk wel wakker met binnen 3 maanden al 10.000 km verder.
Nu heeft hij vanaf de eerste dag een rare fout, hij loop bij het starten eerst meteen op 4 cylinders, maar al na een paar seconden lijkt het wel een Detroit 2-takt diesel, (alleen bij STATIONAIR draaien), maak je meer toeren dan loopt hij gewoon op 4 poten, mijn Renaultdealer (Velserbeek Haarlem) heeft hem al 3x uitgelezen en steeds weer kwam de foutmelding : Verbranding slecht of zoiets, code zoveel....zij adviseerden mij een dieselreiniger te gebruiken, heb dat 2x gedaan maar weinig tot geen effect.
Maar GEEN melding dus van problemen met de verstuivers of EGR klep en juist die laatste verdenk ik ervan dat hij ondanks geen melding van EGR wel een probleem zou kunnen zijn...aangezien ik al bij 2 eerdere Kangoo's 1.5 dci met vergelijkbare km.st. (en ook veel korte ritten gereden tot hij bij mij terecht kwam) de EGR klep moest laten vernieuwen.
Dus mijn vraag is, zou het toch aan de EGR klep kunnen liggen of zou er nog iets anders mee kunnen spelen.....overigens start hij als hij koud is met 1 tik, dat was bij de motoren met slechte EGR klep wel anders, dan haalde hij nauwelijks nog de 100 km p/u...terwijl deze Kangoo de 160 wel haalt (op de Duitse autobahn, niet op de A2 uiteraard)
Graag reacties
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: EGR klep vuil, of ander probleem ?
Al 3 j sukkel ik, vermoedelijk heb ik de dieselbacterie. Bardahl DAB heeft er goede uitleg over. Dat gaat dan over filterverstopping en minieme waterdruppeltjes in je leidingen die zo vervuild geraken en vernauwing geven.
De ene keer is het goed de andere keer niet. Het roken komt dan omdat de vervroeger werkt op vloeistofdruk en er te weinig diesel in de pomp is.
Je kan het proberen met die toevoegingen, verbetert het dan dan is dat de juiste denkrichting.
Ik ben van mijn toestand bijna zeker, de onderste leiding onder je auto, het laagste punt, en daar zit je water. Ik heb die koppelingen vervangen. Bij losmaken kwam er zwarte dras uit .
De ene keer is het goed de andere keer niet. Het roken komt dan omdat de vervroeger werkt op vloeistofdruk en er te weinig diesel in de pomp is.
Je kan het proberen met die toevoegingen, verbetert het dan dan is dat de juiste denkrichting.
Ik ben van mijn toestand bijna zeker, de onderste leiding onder je auto, het laagste punt, en daar zit je water. Ik heb die koppelingen vervangen. Bij losmaken kwam er zwarte dras uit .
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: EGR klep vuil, of ander probleem ?
Antwoord bijna 1 jaar later (sorry)...het was 1 verstuiver, daar is in oktober '19 een nieuwe in gegaan en het probleem was voorbij, inmiddels sinds aanschaf Mei 2019 85.000 km verder.BramvT schreef: ↑14 sep 2019 21:46 Hoi mensen.....lang geleden dat ik een vraag had over mijn Kangoo 1.5 DCI-82 pk,
..........
Dus mijn vraag is, zou het toch aan de EGR klep kunnen liggen of zou er nog iets anders mee kunnen spelen.....overigens start hij als hij koud is met 1 tik, dat was bij de motoren met slechte EGR klep wel anders, dan haalde hij nauwelijks nog de 100 km p/u...terwijl deze Kangoo de 160 wel haalt (op de Duitse autobahn, niet op de A2 uiteraard)
Graag reacties
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
- Actief als: particulier
Re: EGR klep vuil, of ander probleem ?
Beetje laat maar toch mooi om de oplossing nog te posten.BramvT schreef: ↑20 aug 2020 17:06Antwoord bijna 1 jaar later (sorry)...het was 1 verstuiver, daar is in oktober '19 een nieuwe in gegaan en het probleem was voorbij, inmiddels sinds aanschaf Mei 2019 85.000 km verder.BramvT schreef: ↑14 sep 2019 21:46 Hoi mensen.....lang geleden dat ik een vraag had over mijn Kangoo 1.5 DCI-82 pk,
..........
Dus mijn vraag is, zou het toch aan de EGR klep kunnen liggen of zou er nog iets anders mee kunnen spelen.....overigens start hij als hij koud is met 1 tik, dat was bij de motoren met slechte EGR klep wel anders, dan haalde hij nauwelijks nog de 100 km p/u...terwijl deze Kangoo de 160 wel haalt (op de Duitse autobahn, niet op de A2 uiteraard)
Graag reacties
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: EGR klep vuil, of ander probleem ?
Dit kwam omdat ik maandenlang problemen had met inloggen, blijkbaar is er het laatste jaar iets veranderd aan het forum, normaal stond ik altijd ingelogd (al 10 jaar lid hier)....en natuurlijk ook omdat ik dit jaar nog geen problemen had met de Kangoo.
(afkloppen, is levensgevaarlijk om dit te roepen)
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: EGR klep vuil, of ander probleem ?
Top dat het inmiddels/uiteindelijk verholpen is!
Je bent een ervaring rijker, als je dit soort klachten opnieuw hebt weet je waar je het mede kunt zoeken.
Natuurlijk is de kans als er 1 defect geraakt is de andere ook al wat geleden hebben. Maarja ze zijn duur!
Succes met koerieren!
Je bent een ervaring rijker, als je dit soort klachten opnieuw hebt weet je waar je het mede kunt zoeken.
Natuurlijk is de kans als er 1 defect geraakt is de andere ook al wat geleden hebben. Maarja ze zijn duur!
Succes met koerieren!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: EGR klep vuil, of ander probleem ?
Ja, een nieuwe verstuiver zit zo op 240 euro en dan moet hij nog ingelezen worden...de reguliere garage hier heeft een z.g. Clip (heet die zo?) en daarmee kunnen ze hetzelfde doen als bij de Renaultdealer....ik kom graag bij een dealer, maar arbeidsloon van 100 euro per uur EX BTW gaat ze denk ik steeds meer klanten kosten.mechanic schreef: ↑20 aug 2020 18:50 Top dat het inmiddels/uiteindelijk verholpen is!
Je bent een ervaring rijker, als je dit soort klachten opnieuw hebt weet je waar je het mede kunt zoeken.
Natuurlijk is de kans als er 1 defect geraakt is de andere ook al wat geleden hebben. Maar ja ze zijn duur!
Succes met koerieren!
Toch zijn er klusjes die ik liever bij een dealer laat doen, zoals een nieuwe D riem + spanrollen...dan maar 200 euro extra betalen, maar de zekerheid en garantie die je dan hebt vind ik wel prettig.
Overigens heeft die reguliere garage toen alle 4 de verstuivers als nieuw ingeleerd....dat schijnt een trucje te zijn waardoor je minder snel storingen met je verstuivers krijgt of zo?
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: EGR klep vuil, of ander probleem ?
Een can-clip inderdaad, met Dialogys software.
Het kan soms zomaar gebeuren dat de verstuivercodes 'verdwijnen' uit de ecu, dat zorgt voor problemen. Vervangt men 1 verstuiver, is het slim te kijken of ze allen nog aangeleerd zijn.
Met een wat oudere auto is de dealer vaak enkel nog interessant voor lastige zaken. €100 per uur is erg fors! Natuurlijk snap ik dat daar ook het licht moet branden en dat er hogere kosten zijn dan bij een onafhankelijke garage, maargoed dat het duur is is een feit.
Het kan soms zomaar gebeuren dat de verstuivercodes 'verdwijnen' uit de ecu, dat zorgt voor problemen. Vervangt men 1 verstuiver, is het slim te kijken of ze allen nog aangeleerd zijn.
Met een wat oudere auto is de dealer vaak enkel nog interessant voor lastige zaken. €100 per uur is erg fors! Natuurlijk snap ik dat daar ook het licht moet branden en dat er hogere kosten zijn dan bij een onafhankelijke garage, maargoed dat het duur is is een feit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 98 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 7 Reacties
- 277 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 181 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 260 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 466 Weergaves
-
Laatste bericht door koidokter
-
- 3 Reacties
- 213 Weergaves
-
Laatste bericht door MJMannes
-
- 6 Reacties
- 635 Weergaves
-
Laatste bericht door carlo81