Fussee Kangoo.

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Fussee Kangoo.

Bericht door Landseer »

Zit net naar m'n oude bericht te kijken van november 2012 over de lekkende tank van m'n Kangoo 1.5Dci 70 2003
En ja, de APK zit er weer aan te komen, en vanmiddag even een voorkeuring gedaan .
Buiten de gloeispiralen die steeds meer beginnen te protesteren met een ontzettend ochtendhumeur.
Zijn de bochten met de Kangoo uitgegroeid tot het adrenaline momentje van de dag.
Rechter Fussee kogel schijnt heel erg versleten te zijn.
En links zit er ook aan te komen.
Nieuwe voorbanden die na 40.000 snelweg km's echt op zijn.
Schuifdeur repareren, want die is niet meer van buiten te openen.(had ik mechaniek veranderd omdat er mensen zijn die wel eens bij de honden willen kijken, en zomaar een deur optrekken)
En wil ook gelijk de filters en olie laten vervangen..
800 Eurie's voor alles bij elkaar..
Staat nu 270.000 op de teller, en de Kangoo rijdt nog steeds heerlijk en betrouwbaar elke dag de 250 woonwerk km's weg.

Het deurmechanisme van de schuifdeur repareer ik zelf aangezien ik weet hoe ik het onbruikbaar heb gemaakt. :roll:
Ik zit enkel te twijfelen over de fusee kogels, is dat bij dit model goed zelf te doen.
En bespaar ik er echt veel tijd mee voor de garage , dus garage tarief.?
Speciaal gereedschap wat nodig is, ben ik 6 uur bezig, terwijl de garage het binnen 1,5 voor elkaar heeft.??

Ik hoop dat jullie advies hebben..

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16673
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door mechanic »

Reken 0.5uur per kant. Geen speciaal spul nodig, wel hamer en beitel en basis gereedschap. Gloeistift geen afkeur bij 2003, pag vanaf 2006 obd uitlezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door Landseer »

Dat wordt dan meer een keuze om gezellig zelf aan de auto te sleutel, of dit door de garage te laten doen.
Voor het geld maakt het niet zo heel veel uit dan.

Ja, de gloeipitten..
Vorig jaar het zelfde liedje toen het kouder werd.
Toen een nieuwe accu geplaatst (was 8 jaar oud), en hij starte weer prima..
Maar vanaf de heerlijk warme zomer is verdwenen...weer het zelfde probleem.
Gewoon niet willen aanslaan van de motor...tot je na 2 minuten sleutels omdraaien de startkabels er maar bij ging pakken..
En dan was het 1 tik en draaien.
Nou snap ik best wel iets van auto en elektrotechniek, maar als ik van div. "professionele'' kanten te horen krijg dat een gloeipit niet een klein beetje defect kan zijn, maar of goed is, of defect..?!
Dan ging ik er dus vanuit dat ze nog goed waren, en misschien de startmotor zwaar liep, olie te dik..of iets van die strekking.
Accu en laadstroom had ik al gemeten , en waren goed
Maar blijkbaar is er 1 pit echt slecht, en de andere 3 geven ook een verkeerde waarde volgens de garage.(welke waarde heb ik verder niet gevraagd).

Maar goed, ik ga eens even kijken wat de fusee kogels kosten, want denk dat ik het dan zelf doe.

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door WillemS »

Zitten er wel de juiste gloeibougies in? Er zijn verschillende lengte's meen ik.En is verder de massa tussen motor en accu in orde?
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16673
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door mechanic »

Ook even de weerstand meten, al heeft de garage dat ook al gedaan.. Alles minder dan 1ohm is goed buiten een onderbreking,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door Landseer »

Massa tussen motor en accu.?, nee niet gemeten.
Weerstand zou ik nog even kunnen meten, maar volgens de garage was er 1tje echt slecht, en de andere voldeden ook niet aan hun waardes.

Zoals ik al schreef was ik toch al verbaasd omdat ik van div kant te horen had gekregen dat ze of goed of kapot zijn.
Dus niet een beetje slecht.

Vanmiddag eerst de vsnaar vervangen die wel steeds meer geluid ging maken.
Na 08:00 maakt dat dan opzich niet zoveel uit.
Maar aangezien ik om 05:45 weg rij zullen de buren wel blij zijn dat ze nu van eindelijk kunnen uitslapen.
Vorig jaar bij een originele renault garage laten vervangen , maar deze lag dus niet in lijn met de poli.
Lag er dus eigenlijk scheef op, waardoor op de hele riem stukjes rubber weg waren gesleten.

Nog eens even naar die fusee gekeken, maar ziet er redelijk simpel uit.
Dus even uitzoeken welke model nieuwe kogels ik nodig heb , en dan vervang ik deze toch maar zelf.
Leuk zo'n Belgische Kangoo, maar op de ketekencheck van vanmiddag voor de Vsnaar kwamen ze er niet uit.
Of is de Nederlandse 68PK 1.5Dci mijn Belgische 70PK 1.5Dci.?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door WillemS »

Kan je leverancier niet op VIN # zoeken, dat is eenvoudiger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16673
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door mechanic »

Alle v-snaren voor de 1.5dci zijn gelijk, muv wel of geen airco.
De gloeispiralen zijn ook eenvoudig te vervangen, check goed of ze loskomen,anders even laten weken in wd40. Lang dopje 10mm en verlengstuk en rateltje is het enige wat je nodig hebt eigenlijk. Aandraaien op ong. 18nm.
Raar dat een dealer de riem verkeerd gelegd heeft, moet overal op de buitenste banen van de poulie's liggen. Je zou haast zeggen garantie..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16673
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door mechanic »

Wat betreft je fusee kogel. Of bijv. mister-auto wordt onderscheid gemaakt tussen diverse types, bijv kw01/kc01. Dit zijn de eerste 4 letters/cijfers van je chassisnummer na het vf1xxxxxxxxxxxx. Dat maakt het al een hoop makkelijker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door Landseer »

Dank voor de reacties.
Afgelopen week de kangoo bij de garage neergezet voor de gloeispiralen, beurt, en APK.
Gloeispiralen vervangen......en donderdagavond ik de auto opgehaald.
APk was nog niet gelukt, want hij starte niet.
Toen ik de sleutel omdraaide terwijl er 2 monteurs boven de motorruimte hingen hoorde ik het al gelijk.
Startmotor draaide echt heel langzaam, en mijn commentaar was dat dit niet ging lukken.
Aangezien ik al een maandje met startkabels rondrij, begin je de motor te snappen.
Of , nouja, je hoort het toerental waarbij de motor aanslaat.
En dat was absoluut nog niet het toerental wat ik bij de garage hoorde.
Starthulp helemaal leeg gestart, en monteurs weer in de motorruimte.
Nog het 1 en ander uitgelezen terwijl ik aan het starten was, en de dieseldruk ? was veel te laag, dus.....pomp.?!
Na aandringen dan toch eindelijk een draaiende auto ernaast gezet (zoals ik m'n kangoo al een maand elke ochtend start).
En na 4 minuten dat de startmotor steeds harder rond ging, hoorde ik het toerental er aan komen waarbij hij altijd start.
En ja, ook deze keer weer.
Tik..starten, en draaien.
Het apparaat voor de uitlezing zat er nog op, en ja , alle druk waardes van de pomp waren prima.
Helaas snapte zij er net zoveel van als ik....niets.
De accu is prima, laadstroom perfect, nieuwe gloeistiften (die ondanks dat er 2 echt slecht waren) dus eigenlijk het probleem ook niet hebben opgelost.

20 graden buitentemp, en hij start bij een koude motor in de ochtend na 3 seconden
16 graden buitentemp, en de startmotor lijkt het zwaarder te krijgen bij een koude motor, en na 3 of 4 keer starten slaat hij netjes aan.Bam, en draaien....geen gesputer of iets.
Koude motor met buitentemp van 10 graden.. draait de startmotor nog iets zwaarder lijkt het wel, waardoor ik m'n accu leeg zal starten.
Zet ik de draaiende auto van m'n vrouw aan de startkabels, heeft de startmotor nog een minuut nodig om het juiste toerental te halen.
En dat toerental van de startmotor is best hoog voor een diesel voor mijn gevoel.
Maar blijkbaar heeft hij die snelheid nodig om de reeldruk te bereiken.(als ik het een beetje snap)

Auto is dus nog niet gekeurd, ik mag de hele week weer met de startkabels aan de gang, en de garage zou gaan informeren wat het zou kunnen zijn.
Ik...en met mij de monteurs worden er een beetje simpel van.
Iemand suggesties.?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door WillemS »

Heb je er geen accu van een benzinemotor in?
Geef eens de gegevens van de accu op, Amp, EN, enzo.
Het Amperage is minder belangrijk dan de EN-waarde of startcapaciteit, in het Engels heet het Cold Cranking Capacity.
Een diesel heeft daar een hogere waarde van nodig ivm de hoge compressie van de motor.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Fussee Kangoo.

Bericht door Landseer »

Ik heb even een nieuw topic aangemaakt..
Wel zo duidelijk qua titel.
koude-start-kangoo-1-5-70-t16104.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht