Kachelweerstand vervangen en stationair lopen
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 nov 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Kachelweerstand vervangen en stationair lopen
Hallo allemaal,
Sinds 2 dagen bezitter van een Scenic uit (eind) 1999.
Een aantal kleine defectjes opgelost, maar ik heb er nog twee over.
1.
De kachel/blower werkt alleen op stand 4, met en zonder Airco.
Nu lijkt mij dat dat de weerstand is, maar waar kan ik deze vinden?
Op dit forum (uitermate handig overigens!) vindt ik 2 verschillende plaatsen; achter het dashboard kastje en onder de tweeterspeaker (rechts).
Kan iemand mij vertellen wat de juiste is.
Als ik mij niet vergis heb ik een Scenic I Phase II (als iemand dit kan bevestigen hoor ik dat graag, of waar ik het aan kan zien...)
2.
Scenic heeft G3. Met koude motor (tot tweede streepje ongeveer) slaat de motor af bij intrappen koppeling. Heeft overigens niets met de LPG te maken, het gebeurd ook als ik op benzine rijdt. Het " normale " toerental bij stilstand als de motor warm is, is ongeveer 750 rpm. Lijkt mij ook aan de wat lage kant. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Vooral het afslaan met koude motor is erg irritant, zeker als je vooraan staat bij een verkeerslicht/rotonde! Conitnue gas gaan staan geven staat zo lekker asociaal!)
Alvast Thanks voor jullie bijdrage!
Sinds 2 dagen bezitter van een Scenic uit (eind) 1999.
Een aantal kleine defectjes opgelost, maar ik heb er nog twee over.
1.
De kachel/blower werkt alleen op stand 4, met en zonder Airco.
Nu lijkt mij dat dat de weerstand is, maar waar kan ik deze vinden?
Op dit forum (uitermate handig overigens!) vindt ik 2 verschillende plaatsen; achter het dashboard kastje en onder de tweeterspeaker (rechts).
Kan iemand mij vertellen wat de juiste is.
Als ik mij niet vergis heb ik een Scenic I Phase II (als iemand dit kan bevestigen hoor ik dat graag, of waar ik het aan kan zien...)
2.
Scenic heeft G3. Met koude motor (tot tweede streepje ongeveer) slaat de motor af bij intrappen koppeling. Heeft overigens niets met de LPG te maken, het gebeurd ook als ik op benzine rijdt. Het " normale " toerental bij stilstand als de motor warm is, is ongeveer 750 rpm. Lijkt mij ook aan de wat lage kant. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Vooral het afslaan met koude motor is erg irritant, zeker als je vooraan staat bij een verkeerslicht/rotonde! Conitnue gas gaan staan geven staat zo lekker asociaal!)
Alvast Thanks voor jullie bijdrage!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Hallo Jeroen d,
De kachelweerstand zit bij deze auto onder de tweeter.
De klachten lijken te duiden op een vervuild gasklephuis.
Laat deze eens schoonmaken, of doe het uiteraard zelf.
Laat even weten als alles gelukt is.
Antonio.
De kachelweerstand zit bij deze auto onder de tweeter.
De klachten lijken te duiden op een vervuild gasklephuis.
Laat deze eens schoonmaken, of doe het uiteraard zelf.
Laat even weten als alles gelukt is.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 19 mar 2008
- Laatste bezoek: 15 aug 2011 19:45
Beste Jeroen,
Ik heb een megane 1.6 16v uit nov. 1999.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, draait deze stationair ook ongeveer 750 toeren.
Dus het stationaire toerental lijkt me normaal.
De eerste keer toen ik deze auto reed moest ik bij stilstand regelmatig op het dash kijken of de motor nog wel liep.
Hiervoor had ik een astra 1.6 8v.
Met de rest van de punten kan ik je helaas weinig van dienst zijn.
Succes!
groeten Ruud
Ik heb een megane 1.6 16v uit nov. 1999.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, draait deze stationair ook ongeveer 750 toeren.
Dus het stationaire toerental lijkt me normaal.
De eerste keer toen ik deze auto reed moest ik bij stilstand regelmatig op het dash kijken of de motor nog wel liep.
Hiervoor had ik een astra 1.6 8v.
Met de rest van de punten kan ik je helaas weinig van dienst zijn.
Succes!
groeten Ruud
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 nov 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Rossy en Ruud,
Alvast bedankt voor je reactie's.
Weerstand is besteld en komt morgen binnen. Vandaag even vlug het kapje van de tweeter verwijderd, maar daaronder zie ik helaas niets anders dan alleen de stekker voor de aansluitng van de tweeter.
Zit de weerstand verder onder het dashboard? Voorste gedeelte (raamkant) of onder het grote deel?
Stationair op bedrijfstemp. gaat wel goed, vond het alleen wat aan de lage kant ( moet inderdaad ook af en toe kijken of hij nog draait).
Ik hou jullie op de hoogte, en meer tips zijn altijd welkom.
Jeron
Alvast bedankt voor je reactie's.
Weerstand is besteld en komt morgen binnen. Vandaag even vlug het kapje van de tweeter verwijderd, maar daaronder zie ik helaas niets anders dan alleen de stekker voor de aansluitng van de tweeter.
Zit de weerstand verder onder het dashboard? Voorste gedeelte (raamkant) of onder het grote deel?
Stationair op bedrijfstemp. gaat wel goed, vond het alleen wat aan de lage kant ( moet inderdaad ook af en toe kijken of hij nog draait).
Ik hou jullie op de hoogte, en meer tips zijn altijd welkom.

Jeron
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 05 aug 2006
- Laatste bezoek: 18 feb 2017 19:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Drenthe
de kachelweerstand zit vlak achter de airback unit (als je in de auto zit), je moet de gehele boven kant van het dashbord verwijderen en het is het makkelijkste om de ventilatiebuis die naar de rechter rooster gaat er af te trekken.
de weerstand zit op de luchtaanvoerbuis.
succes.
mvg. Mark
de weerstand zit op de luchtaanvoerbuis.
succes.
mvg. Mark
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 nov 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Mark,
Bedankt voor je reactie. heb nu het dashboard open. Weerstand gevonden stekkers die erop zitten los, losgeschroefd. Maar nu komt het, de rood/zwart stekker (aansluiting van de weerstand op de kabelboom waarschijnlijk) kan ik niet vinden. Hij loopt naar onder weg en ik zie nergens waar ik hem los kan koppelen.
Er komt ook weinig beweging in als ik eraan trek.
Ik heb al onder het dash gelegen, maar zie hem niet lopen.
Iemand raad....
Graag zsm is namelijk lastig /raar autorijden nu met de bvenkant van het dash eraf.
Thanks alvast.
Bedankt voor je reactie. heb nu het dashboard open. Weerstand gevonden stekkers die erop zitten los, losgeschroefd. Maar nu komt het, de rood/zwart stekker (aansluiting van de weerstand op de kabelboom waarschijnlijk) kan ik niet vinden. Hij loopt naar onder weg en ik zie nergens waar ik hem los kan koppelen.
Er komt ook weinig beweging in als ik eraan trek.
Ik heb al onder het dash gelegen, maar zie hem niet lopen.
Iemand raad....
Graag zsm is namelijk lastig /raar autorijden nu met de bvenkant van het dash eraf.
Thanks alvast.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Die draad is waarschijnlijk de voedingsdraad naar de kachelmotor.
Deze zit hier in geplugd met een stekker.
Hier kan deze losgehaald worden, dan moet de draad wel mee moeten komen.
TIP: Knoop een losse draad of een touwtje aan de stekker van de weerstand als je de stekker los hebt, dan heb je een geleider om de draad van de nieuwe weerstand makkelijker te kunnen plaatsen.
Antonio.
Deze zit hier in geplugd met een stekker.
Hier kan deze losgehaald worden, dan moet de draad wel mee moeten komen.
TIP: Knoop een losse draad of een touwtje aan de stekker van de weerstand als je de stekker los hebt, dan heb je een geleider om de draad van de nieuwe weerstand makkelijker te kunnen plaatsen.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 05 aug 2006
- Laatste bezoek: 18 feb 2017 19:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Drenthe
zo als rossy al op merkt is de draad die naar de kachelventielator loopt ik heb zelf de ventielator even gedemonteerd om er makkelijker bij tekomen
de ventielator zit tegen de wielkast onder het dashboord
wat betreft een touw is een mogelijkheid maar is zonder tedoen (eigen ervaring).
de ventielator zit tegen de wielkast onder het dashboord
wat betreft een touw is een mogelijkheid maar is zonder tedoen (eigen ervaring).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 nov 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Inmiddels gelukt.
Stekker zit bij de beenruimte passagier, tegen de wielkast inderdaad (waarom zo ver weg
). Met veel gevloek en op zijn kop liggen met het hoofd onder het dashboard is het gelukt.
Bedankt voor alle tips.
Stekker zit bij de beenruimte passagier, tegen de wielkast inderdaad (waarom zo ver weg

Bedankt voor alle tips.

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 05 jun 2009
- Laatste bezoek: 19 mei 2016 12:20
Mijn kachel werstand was ook kapot..
Heb het laten doen.. gelukkig maar, want ik hoor dat het pokke werk is..
Heb het laten doen.. gelukkig maar, want ik hoor dat het pokke werk is..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16695
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 20 mei 2025 18:30
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Kachelweerstand + kachelmotor vervangen is met een een 30min gedaan.
Je komt er wat vervelend bij inderdaad, maar het stelt eigenlijk niks voor.
Je komt er wat vervelend bij inderdaad, maar het stelt eigenlijk niks voor.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 603 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 268 Weergaves
-
Laatste bericht door jordi14
-
- 3 Reacties
- 136 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 254 Weergaves
-
Laatste bericht door RichTrip
-
- 5 Reacties
- 825 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 474 Weergaves
-
Laatste bericht door stadium III
-
- 8 Reacties
- 761 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic