Laden in de kou.

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 14
Laatste bezoek: 22 mei 2019 13:14
Actief als: particulier

Re: Laden in de kou.

Bericht door rgr »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

2 graden. 80% bij fastned. Duurt 1:20 uur zegt ie. Wel weer hetzelfde station, swentibold.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

Romeinse put. 43kw 5 graden in de zon. Dit gaat we heel rap. Accu is ook opgewarmd. Betreft een efacec kast van tnm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Je maakt een leuk ommetje. Hoe rap is rap?
Goede reis!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

De volgende stop was in t harde 43kw ook supersnel. Daarna abe lenstra stadion, ook 43kw. Ik kan momenteel alleen maar concluderen dat de temp van de accu absoluut van belang is. De temp was nagenoeg gelijk ongeveer 2 a 3 graden. Het lijkt er ook op dat de accu pas opgewarmd is na een ritje van ongveer 50km. Dat maakt de hele toestand ook gelijk minder vervelend, want we staan niet om de 10km stil om te laden. Einddoel was dokkum. Netjes gehaald, maar wat ontbreekt het hier echt aan de 22kw laders. Ben nu in grou en de enige optie is n 3,7kw paal van tnm. Die staat nu achter slot en grendel op het terrein van het waterschap.

Gemiddeld van 24 naar 85% in ongveer 30 minuten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Mooi ritje en acceptabele laadtijd. Jammer van de beperkte mogelijkheden in Friesland.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Bericht door zoe2goe »

Mooie rit hoor! Het beeld klopt wel van de temperatuur. 300 kg materiaal warm je niet zo maar even op.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

Die rit an sich gaat prima 100kmh, afstand 350 km. Duurt wel even, maar we hebben geen haast. Gemiddelde stop duurde ook 30min. Dan is ie nirt vol, maar tot de volgende stop gaat dat prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Gisteren onze eigen subzero race gedaan vanuit het Brabantse Winterwonderland naar de grote stad Amsterdam en terug.

Gestart met het sneeuwvrij maken van de ZOE, de kabel zat er al in dus de voorverwarming was aan en had de auto lekker op temperatuur gebracht. Stekkers maar netjes schoongeborsteld en zonder startproblemen vertrokken. Onderweg nog even een stukje niet geheel sneeuwvrije routes. Even oppassen met het remmen dat gaat wat heftiger, gasloslaten is meestal al genoeg bij een rustige rijstijl.

Aangekomen bij De Meern (nu wel vrij :-) ) de laderkabel aangesloten. Laadtijd was eerst teleurstellend 1,5 uur, het klokken van de percentages leverde echter 20 seconden per procent, dus prima. Voorverwarming ingesteld en aan de koffie. Later wat overtollige sneeuw uit het rooster onder de bumper geveegd want er vormde zich beslagen ramen tijdens het voorverwarmen. Stekkeraansluiting weer wat schoongeborsteld van sneeuw en met nagenoeg volle batterij ( 55% in een half uur ) weer vertrokken in een lekker warme auto.

In Amsterdam even aansluiten om in Arena parking P1 te komen. Dit keer was P1 gereserveerd voor het speciaal evenement maar alle laadpalen nog onbezet en vrije keuze. Je moet 1 verdieping lager, beneden rechts af dan naar en links lang de buitenzijde naar de roze zone, daar staat een aantal laadpalen die met de MobiEurope app kunnen worden bediend. Dat lukte mij niet, je scant met de app de code op de paal, daarna geef je gewenste te laden kW en vertrektijd aan en dan start. Bij mij gebeurde er 4 keer niets bij twee laadpalen, dus het noodscenario met de normale laadpas toegepast, dat ging goed en wederom een warme auto met volle batterij bij vertrek.

Op de terugweg langs De Bilt om een vorkje te prikken en te laden. De laadpaal daar heeft een stekkerblok wat voor de sparing schuift als je de lader activeert. Alleen ik hoorde wel wat zoemen, maar ik zag geen stopcontact te voorschijn komen. De sneeuw bleek zich een eigen dekseltje te hebben gevormd in de sparing en na het met de laadpas wegtikken en blazen van die sneeuw kwam het stopcontact te voorschijn. Ondertussen bleken er op de terugweg 5 auto's op de Gorkumse brug op elkaar te zitten, dus deze pauze was ook geen verloren tijd.

Ik verval in herhaling: weer volle batterij en warme auto voor de laatste etappe op nu schone wegen, met hier en daar nog wat ijsresten. De verwarming doet het prima, geen moment onvoldoende, en nu met de wind in de rug (scheelt ca. 5 kWh!) met prima verbruik (17 a 18 kWh bij 100 - 105km/h ) naar huis.

Wel winterse omstandigheden met nog niet echt vreselijke temperaturen (rond vriespunt) maar de ZOE kan er goed weg mee! Een handvegertje voor het verwijderen van sneeuw op kritische plekken blijkt handig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

@getjan. Ik ben het met je eens. De schrik zat er wel even in mbt het laden met een koude accu. Maar dat blijkt uiteindelijk allemaal mee te vallen. Ik ben nu in Friesland (Heerlen-Friesland) en heb ruim 550km afgelegd in 3 dagen. Ik moest wel gehaald/gebracht worden naar een laadpaal in dokkum. Maar tot nu toe prima. Alleen de verwarming. Ik heb altijd koude voeten en handen en voel langs de deur een koude trek. Toch eens uitzoeken wat dat is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51

Bericht door HarmOtten »

Ik zet een handvegertje op het lijstje voor de Sub-zero race :D
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

@rgr: ja ik zat ook te wachten op die koude ervaring, maar degene die meestal klaagt over kou en tocht, begon te puffen en haar jas open te ritsen. Van de achterbank ook geen klacht gehoord. We hebben dus wel 4 kacheltjes in de auto gehad. In aanvang de blaasstand voor ontwasemen van de voorruit gebruikt ( maak ventilatiekanalen vrij van sneeuw ) en nadien de kachel op 20 a 19 met airco op auto en verder nergens aankomen.

@harm: 't zijn de kleine dingen die het doen....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Gisterenavond laat, de auto had twee dagen stilgestaan in vriezen-dooien-vriezen-sneeuw weer. Zat haar neus toch dubbel vastgevroren, beide klepjes! Leerpuntje: Dat handvegertje is wel een goeie, en ook gebruiken na een sneeuwbui, opladen of niet ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
Contacteer:

Bericht door daf55 »

Die van mij was niet onder gesneeuwd, maar wel vast gevroren, door zachtjes rondom te drukken kwam hij gelukkig wel los.

In het vervolg sluit ik de kabel elke avond maar even aan, dat gebeurd mij niet nog een keer!
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

We staan nu in oirlo. Het laden gaat heerlijk snel met 43kw. Zeker nu ik weet wat de oorzaak was. Enige veraraasing was wel Fastned in lokkant. Geen AC??? Why? Sta je daar met net genoeg km's tot het volgende punt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

1000km in 3 dagen met ZOE. Weer thuis nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Lokkant heeft toch wel AC? Losse (22kW) contactdoos voorop de kast, ipv vaste (43kW) kabel.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur

Bericht door HarmOtten »

Klopt Martijn, Fastned Lokkant aan de A73 bij Haps heeft wel AC laadmogelijkheid, maar inderdaad slechts 22kW, en je moet je eigen kabel gebruiken.
Dit zijn een van de eerste Fastned-locaties die gebouwd zijn, en toen waren de 43kW AC laders er nog niet. Die zullen nog wel een keer komen daar.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Fastned
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 07 jan 2015 13:53
Actief als: professional
Contacteer:

Bericht door Fastned »

Klopt Martijn, Lokkant heeft wel een aansluiting voor AC (22kW). @rgr: deze moet je aansluiten met je eigen laadkabel. Op onze nieuwe stations kun je met een vaste laadkabel 43 kW laden (geen eigen laadkabel nodig!).
Met vriendelijke groet,

Fastned Support

Kijk voor meer informatie ook op onze website: www.fastned.nl!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

Hallo Fastned,

Ik heb de socket gemist. Ik verwachtte een 43Kw lader, vandaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur

Bericht door HarmOtten »

In het instructieboekje staat het volgende:
Instructieboekje blz 1.11 schreef:Laad uw auto niet op en parkeer deze niet
bij extreme temperatuursomstandigheden
(hitte of kou).
Wanneer de auto gedurende meer dan 7
dagen geparkeerd staat bij temperaturen
lager dan -25 °C, kan de tractiebatterij mogelijk
niet opgeladen worden.
Wanneer de auto gedurende meer dan 3
maanden geparkeerd staat met een laadniveau
rond de nul, kan de batterij mogelijk
niet opgeladen worden.
Om de levensduur van uw tractiebatterij te
vrijwaren, moet u vermijden om uw auto gedurende
meer dan een maand met een hoog
laadniveau geparkeerd te laten staan, vooral
in perioden van extreme warmte.
U kunt de tractiebatterij het beste opladen
na het rijden en/of in een omgeving met een
gematigde temperatuur. Anders kan het opladen
lang duren of onmogelijk zijn.
Op deze site staat nog meer technische informatie over hoe batterijen op te laden bij hoge of lage temperaturen.
Hierin staat o.a. het advies om Li-Ion cellen bij 0°C helemaal niet op te laden, en snelladen alleen bij 5 - 45°C. Maar dat speciale Li-Ion cellen voor EV's soms bij -10°C met een beperkte stroomsterkte wel geladen kunnen worden.

Bij koude omstandigheden kun je dus het beste de accu opladen direct nadat je gereden hebt, als de accu nog warm is. Doe je dat niet, en laat je de accu eerst afkoelen, dan zal Zoe de stroom bij het opladen beperken om de accu niet te beschadigen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

RTF dus ;-)
Niet "Trial & Error" want dan kun je van een koude kermis thuiskomen (niet thuiskomen misschien in dit geval)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bunnybugs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Laatste bezoek: 09 apr 2025 21:02

Bericht door bunnybugs »

Men "kan" een Li-ion batterij bij 0 graden Celcius en eronder opladen , maar dan geraakt die onherropelijk beschadigd. Het is de electronica in de ZOE ( en de andere Renault electrische wagens ) zelf die de temperatuur meet en de laadsstroom eraan aanpast. Mijn ervaring met mijn Kangoo ZE is dat de laadstroom aanpassing begint bij +10 graden Celcius. Remmen op motor gaat ook minder sterk ( hierdoor groter verbruik ! ) omwille van dezelfde reden , dus dat men de stroom naar de batterij begrenst. En verder , wil je de levensduur van de batterij sparen , laad dan nooit volledig op bij een buitentemperatuur boven de 30 graden C.

Opmerking : Een Li-ion ontlaadt zichzelf het minst als die voor ongeveer 40 % geladen is. Een weetje als je de auto lang niet zoudt gebruiken ( bij een vliegreis bvb. )

Nog een weetje : De Renaults gebruiken het veiligste Li-ion batterij type , nl. de LiFePO4 ( Litium ijzer phosfaat ). De batterijen van de Tesla kunnen meer vermogen per gewicht stockeren , maar kunnen ook bij oververhitting ( of korstsluiting ) in brand vliegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

De eerste verschijnselen van de koude doen zich al weer voor (beperkte laadsnelheden ed). CanZE blijkt een goed instrument om dit proces te begrijpen en/of te bewaken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur

Bericht door HarmOtten »

Een mooi voorbeeld van iemand uit Noorwegen, waar de buitentemperatuur op dat moment -11°C was. De batterijtemperatuur liep tijdens het laden met 22kW AC op van 5 naar 12°C. En de SOC ging van 7 naar 90%.
Met dank aan CanZE!:
20160118 charging at -11°C 22kW Batt 5-12°C.png
In het groen heb ik de temperaturen erbij vermeld. Duidelijk zie je dat bij elke graad stijging van de batterij het maximale oplaadvermogen ook even stijgt.
Ik hoop binnenkort meer data bij nog lagere temperaturen te ontvangen, zodat ik de grafiek MaxChargePower verder compleet kan maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Ik zou die knaap even vragen of hij het totale scherm kan sturen Harm, dan heb je de SOC erbij. Wel geinig om ook het formule-model fijn te slijpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04

Bericht door RudyH »

Gisteren wederom in Eindhoven moeten bijladen bij het van der valk hotel. Omdat Venray - Best heen en terug bij deze temperaturen net niet haalbaar is. Voor het Laden 15min al gereden en vervolgens 15min. Aan de laadpaal Gestaan en 3,79kw geladen. Volgens de laadpaal. Afbeelding

Voor de rest van de week auto (hybride) omgeruild met vrouwtje omdat zij laadpalen op het werk hebben en ik het vertik om in de kou in de auto te gaan zitten.

Accu van de ZOE is na het laden 90km actieradius. -7 graden. Flinke afname dus.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48

Bericht door BB-One »

Voor de rest van de week auto (hybride) omgeruild met vrouwtje omdat zij laadpalen op het werk hebben en ik het vertik om in de kou in de auto te gaan zitten.
Tip van de week :D
Auto aansluiten op de lader. Deur op slot. Airco knopje op je sleutel lang indrukken, 10 seconden wachten totdat de Zoe begint met voorverwarmen en dan lekker in de auto gaan zitten...
(Ik heb het ook geprobeerd door in de auto te gaan zitten en dan het het knopje voor de verwarmplanning in te drukken, maar mijn gevoel zegt dat er dan alleen lauwe lucht naar binnen wordt geblazen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Die tip ga ik gebruiken onderweg naar Oostenrijk :D
@RudyH: geen problemen daar in Eindhoven met TNM-lader? ik werd er 4 keer afgegooid (2wkn terug)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bunnybugs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door bunnybugs »

Dat men de batterij met een beperkte laadstroom ( dus trager ) moet laden is bekend , maar dat het totale vermogen hierbij ook daalt heb ik nog nergens beschreven gezien. Ik rij reeds 1,5 jaar met een Kangoo ZE ( en dus 2 winters ) en ik merk dat mijn actieradius daalt van 130 km in de zomer naar 110 km in de winter. De voornaamste reden hiervoor is dat afremmen op motor , en dus het recuperen van energie naar de batterij , minder efficient is. De reden van dit femomeen is hier ook de beperking van de teruggevoerde stroom naar de batterij. Het vermogen dat ik persoonlijk verbruik is 14,8kWh/100km zowel in de winter als in de zomer. Zet ik de verwarming aan , dan is het verbruik uiteraard hoger ( ca. 15,5 kWh/100 km ) en daalt de actieradius.

In Belgie bestaat de mogelijkheid om een optie "Bijkomende verwarming" te selecteren voor de prijs van 600 Euro. Die extra verwarming is ... een mazoutkacheltje op diesel/biodiesel. Op de Nederlandse Renault site vind ik echter die optie niet terug. Is die bij de ZOE te seleteren ? Helaas heb ik niet voor die extra verwarming gekozen , en dus behelp ik mij met een extra trui :) "Functioneert" ook perfect. :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Volgens mij is het ook niet zo dat de capaciteit substantieel minder wordt.

Het remsysteem van de Kangoo en de Zoe is zeer verschillend, maar maakt in deze situatie niet zo gek veel uit. Bij de Kangoo is alle rem via het rempedaal frictie, regeneratief remmen wordt bestuurd met "geen gas geven" en is veel krachtiger dan bij de Zoe, tot 35 kW uit mijn hoofd.

Voor de zoe, zie: http://canze.fisch.lu/the-zoe-braking-system/

Als range niet heel belangrijk is en er veel geremd moet worden is daarom een strategie om gewoon niet volgeladen weg te rijden. Als het heel koud is werkt dat niet maar bij een batterijtemperatuur van 10C is het verschil tussen 100% geladen en 50% geladen toch gauw meer dan 20 kW in regeneratief vermogen. Als je meteen de snelweg oprijdt maakt het natuurlijk niks uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bunnybugs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door bunnybugs »

Mijn Kangoo remt inderdaad zeer krachtig op motor , en inderdaad , het ogenblikkelijk teruggevoerde vermogen stijgt boven de 30 kW. Met een beetje oefening hoef ik praktisch nooit de rem te gebruiken om stil te komen , tenzij bij iets onvoorzienbaars. Mijn remschijven zien er zelfs regelmatig roestig uit wegens te weinig gebruikt. Als de batterij net volgeladen geweest is , is het motor remvermogen praktisch nihil gedurende de eerste 5 kilometer. Dit is ook het geval bij zeer lage temperaturen. Het verschil tussen het "normaal" remvermogen en het gereduceerd remvermogen begin ik te merken bij ongeveer +10 graden C. Voor de rest , een prima machine. Ik laad de batterij nu nog steeds uitsluitend via die zgn. "noodlader" op , en soms zelfs via een lange verlengkabel. Nog nooit hiermee een probleem gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid

Bericht door RudyH »

@GertjanVB: ik werd de laatste keer idd na 15 min. Uitgegooid. Gezien ik toen genoeg actieradius had om thuis te komen heb ik biet verder geladen. Maar hier verder nog nooit last van gehad.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur

Bericht door HarmOtten »

Ik heb vandaag bij de 43kW lader van TNM bij vdValk in Eindhoven geladen zonder problemen.
Doordat m'n batterij nog relatief koud was +/-10°C ging het vooral het laatste stuk erg traag.
(Zoe van Mei2013 waarbij de motor 1x en BCB 2x vervangen zijn.)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Ik vermoed in Eindhoven een los contactje. Als je de stekker secuur en rechtstandig inplugd gaat het goed totdat de auto beweegt (in- of uitstappen, of verzitten als je in de auto zit). Soort gelijke ervaringen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid

Bericht door RudyH »

Mijn BT CanZE is ook binnen. Nu nog uitvogelen hoe Android werkt. Kan ik volgende keer ook het laden volgen.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen