Master start niet

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
ketelbinkie
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 14 nov 2017 20:06
Actief als: particulier

Master start niet

Bericht door ketelbinkie »

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Renault Master 1.9 DCI uit 2005 met F9Q motor. Hij wil sinds de laatste keer niet meer starten, bij de laatste start hoorde ik een vreemd geluid toen ik de sleutel omdraaide en de bus aansloeg. Zelf verwacht ik een probleem met de startmotor, maar wil graag de mening van de experts. Als ik de auto op contact zet branden alle controlelampjes en werkt ook de aanjager (ook in de hoogste stand), maar zodra ik de sleutel omdraai om hem te starten doet hij echt niets. Ook hoor je de startmotor niet inschakelen. De accu is volledig geladen, en tijdens het starten vallen ook de aanjager, het klokje en de radio weg. De lampjes op het instrumentenpaneel blijven wel branden.

Nu kan ik wel klakkeloos de startmotor en onder wegdraaien, maar dat valt ten eerste niet mee als je geen brug te beschikking hebt, en je kan er niet echt lekker bij. Iemand een idee of het probleem inderdaad echt de startmotor is, of misschien gek genoeg toch het contactblokje o.i.d.?
Ik dacht ook de startmotor even te testen, om even kijken of er ook spanning op komt tijdens het starten, maar ik kan ook niet goed bij het startrelais komen vanaf onderen. Dat gaat dus ook niet lukken.

Ik hoop dat hier iemand is die mij kan zeggen of de startmotor echt 100% de oorzaak van het probleem is.

Groeten,
Ketelbinkie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 03 jul 2025 08:18

Re: Master start niet

Bericht door mechanic »

Je verwacht eigenlijk iets wat niet kan,100% zekerheid zonder te de juiste diagnose te doen.
Best is toch te meten of er spanning komt op het startrelais.
Om evt de starter te demonteren is het op de vlakke grond ook knap lastig. Ben je voornemens het toch te doen kun je ook even onder de wagen kruipen om te meten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
ketelbinkie
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Laatste bezoek: 14 nov 2017 20:06

Bericht door ketelbinkie »

Mechanic, bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad een beetje veel gevraagd om 100% zekerheid te krijgen. Het meten is eigenlijk niet goed te doen, omdat ik niet de ruimte heb om bij de + aansluiting op het startrelais te komen. Ik ben bang dat ik hem inderdaad zal moeten demonteren, en dan even kijken wat hij doet als ik er met startkabels stroom op zet.

Ik had eigenlijk een beetje hoop dat er iemand was die misschien kon bevestigen of er nog andere oorzaken konden zijn, waar ik tot nu toe niet aan gedacht heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 03 jul 2025 08:18

Bericht door mechanic »

Eerst eens meten het relais,dat is stap 1 eigenlijk. Uit gokken onderdelen vervangen is niet de beste manier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut