Modus 2005; RA licht storing

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
mission
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 nov 2023 22:44
Actief als: particulier

Modus 2005; RA licht storing

Bericht door mission »

Vandaag de verlichting achter maar eens aangepakt. Een vorige eigenaar heeft er een trekhaak ondergezet maar de manier waarop was tamelijk 💩
IMG_0206.jpeg
Al die troep eruit en netjes gemaakt;
IMG_0207.jpeg
IMG_0208.jpeg
En tot slot een originele vleugelmoer om de lamp weer netjes vast te zetten en daarmee is links weer in orde.

Alleen nu rechts: twee dingen.

1. Rechts blijken ook een 2e mistlamp en 2e achteruitrijlamp te zitten, maar deze werken niet. Ook niet met de werkende peertjes van links.

2. De lamp werkt enkel wanneer er een extra aardedraad ligt. Knullig met een oogje tussen de banen gepropt door iemand voor me.

En ik weet het nu even niet. Ik heb geen storing op t dashboard, trekhaak 7pin werkt en alle verlichting behalve rechts achter mist en achterruit.

De logica van de extra aarde ontgaat mij een beetje. Enige wat me opviel was links een extra aardedraad aan de auto geschroefd die nergens heen ging, een paar aftakken zonder aftakking en 2 niet aangesloten draden van de trekhaak (grijs en een blauw, mist en permanent?)

Beetje wazig verhaal, maar heeft iemand enig idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
mission
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 nov 2023 22:44
Actief als: particulier

Re: Modus 2005; RA licht storing

Bericht door mission »

Zelf wat verder gezocht,

Als ik de linkerunit op rechts aansluit dan flikkert deze en werken de lampen ook niet. Probleem is dus ergens in de bedrading en niet de lichtunit. Ik had liever een defecte unit want dan waren we voor 20 euro klaar 😅

Maar goed, op dit moment werkt alles behalve mistlicht rechts. 2e achteruitrijlamp werkt nu wel na schoonmaken. Door de baan in de lamp had iemand al een gat geboord, dus ik heb die aardedraad met een zelftappertje en krimpkous in dat gat geborgd. Ik durfde met die kwetsbare banen het niet aan om er een popnagel in te drukken. Aan de auto kant maak ik er nog even schuifverbindingje in zodat de lamp ook van de auto los kan.

En eigenlijk denk ik dat we daar de grens moeten trekken. Alles werkt zonder storing nu behalve een 2e mist achterlicht welke niet voor de apk of veiligheid hoeft.

Uit gaan vogelen wat een van de vorige 4 eigenaren verprutst heeft de afgelopen 18 jaar word ook erg gebed zonder einde vrees ik.

Enigste is dat mijn 7pin geen mistachterlicht of achteruitrijlicht heeft en dat kan nog wel eens gezeur opleveren met een hele zure agent maar ach meestal heb ik alleen de fietsendrager en das volgens de wet geen aanhanger 😁

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Modus 2005; RA licht storing

Bericht door mechanic »

Volgens mij werkt bij een modus ph1 sowieso de achteruitriilamp en mistlamp alleen links.
Niets mis mee, zou mij enkel irriteren.

Je zou een 7pin stekkerdoos met mistlamp schakelaar kunnen plaatsen. Al is dat wel een fragiel iets.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
mission
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 nov 2023 22:44
Actief als: particulier

Re: Modus 2005; RA licht storing

Bericht door mission »

Maar rechts zitten beide peertjes ook? Ik weet t ook niet, 2x achterruitrijlicht is wel handig qua zicht, die mistlamp maakt me niet zoveel uit. Die heb ik zelden tot nooit aan.

Stekkerdoos vervangen is inderdaad een optie, maar ideaal is het niet met dat schakelaartje. Maar het kan altijd nog natuurlijk. Belangrijkste is dat alles veilig is en goed werkt.

En zo te zien zit ik wettelijk goed;
De anwb zegt;

U stelt de vraag of een achteruitrijlicht verplicht is op een aanhangwagen. Dat hangt af van de maximum toelaatbare massa van de aanhanger.

Bij aanhangwagens tot 750 kg, dus zonder eigen kenteken, is achteruitrijverlichting toegestaan, maar niet verplicht.

Aanhangwagens met een maximum toelaatbare massa van meer dan 750 kg (met eigen kenteken) moeten zijn voorzien van één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 2012 in gebruik is genomen.


Dus eigenlijk alleen die mistlamp in orde maken mocht ik ooit met de kar weg gaan ipv de fietsendrager en dan zitten we goed. Dat stelt gerust

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
mission
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 nov 2023 22:44
Actief als: particulier

Re: Modus 2005; RA licht storing

Bericht door mission »

Nog even zitten speuren, ik lees op een Engels forum klagen dat hun mistlamp aan de passagierskant niet werkt. Dus waarschijnlijk is het gewoon goedkoper om die peertjes overal in te stoppen en dan gewoon 1 uit te schakelen.

Dus dat maakt deze opgelost :)
Bedankt voor het meedenken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht