Olieverversingsinterval Espace IV 2.0 verkorten
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 02 apr 2017 20:50
- Actief als: particulier
Olieverversingsinterval Espace IV 2.0 verkorten
Model/uitvoering : Espace IV 2.0 F4R_
Bouwjaar : 2005_
Brandstof : Benzine/LPG G3_
Mijn Espace heeft officieel een olie verversinterval van 30.000 km. Nu lees ik hier en daar nog weleens het advies om dit te halveren naar 15.000 km omdat de oliekwaliteit toch achteruitgaat en olie vervuilt waardoor kleine oliekanaaltjes verstopt kunnen raken. Tot nog toe heb ik dan ook netjes rond de 15.000 km ververst (dit doe ik zelf dus kost weinig). Echter, gezien mijn gebruik (dagelijks 2x50 km snelweg, 100 km/u cruise en op LPG) vraag ik me af of die olie werkelijk zoveel te lijden heeft en vervuilt, en dus eigenlijk of ik het niet té netjes doe.
Iemand een mening?
Ter info, de auto heeft nu 240.000 gereden (waarvan de eerste 200.000 onderhoud volgens het boekje dus elke 30.000), olieverbruik is +- 1L op 15.000 km en ik zou het niet erg vinden als de nieuw distributieset die ik komende maand ga monteren niet de laatste is (ik wil er nog wel flink wat km bijzetten).
Bouwjaar : 2005_
Brandstof : Benzine/LPG G3_
Mijn Espace heeft officieel een olie verversinterval van 30.000 km. Nu lees ik hier en daar nog weleens het advies om dit te halveren naar 15.000 km omdat de oliekwaliteit toch achteruitgaat en olie vervuilt waardoor kleine oliekanaaltjes verstopt kunnen raken. Tot nog toe heb ik dan ook netjes rond de 15.000 km ververst (dit doe ik zelf dus kost weinig). Echter, gezien mijn gebruik (dagelijks 2x50 km snelweg, 100 km/u cruise en op LPG) vraag ik me af of die olie werkelijk zoveel te lijden heeft en vervuilt, en dus eigenlijk of ik het niet té netjes doe.
Iemand een mening?
Ter info, de auto heeft nu 240.000 gereden (waarvan de eerste 200.000 onderhoud volgens het boekje dus elke 30.000), olieverbruik is +- 1L op 15.000 km en ik zou het niet erg vinden als de nieuw distributieset die ik komende maand ga monteren niet de laatste is (ik wil er nog wel flink wat km bijzetten).
2005 Espace 2.0 16V LPG Expression
2002 BMW R1150GS Adventure
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Re: Olieverversingsinterval Espace IV 2.0 verkorten
Ik laat de mijne eenmaal per jaar onderhouden. op aanraden van de garage, maar of dit eerder uit commerciele overwegingen is weet ik niet. Ik doe ongeveer 18 a 20k per jaar. garage raadde aan om de 15 k of jaarlijks, dus volgens hun ga ik te laat op onderhoud.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Laatste bezoek: 14 jan 2019 22:20
Ik zou die 30.000km wel aan kunnen met jouw afstanden.
Heb hiervoor een Audi A4 2.0 20V op LPG gehad (dagelijks 200km WW) en deze verbruikte wel behoorlijk wat (1 op 5000km werd later 1 op 2500km), (387.000km) maar dat was een kwaal van de motor zelf. Op een gegeven moment alleen maar het filter vervangen bij elke 30.000km. De olie verversen deed het blok al uit zichzelf
Zelf heb ik nu de 2.0T waarbij de olie al eerder vervangen dient te worden. Ben zelf wel van plan dit op de km's te doen en niet standaard 1 maal per jaar ongeacht kilometrage.
Succes met de keuze. Zullen er vast genoeg zijn die het je af zullen raden.
Heb hiervoor een Audi A4 2.0 20V op LPG gehad (dagelijks 200km WW) en deze verbruikte wel behoorlijk wat (1 op 5000km werd later 1 op 2500km), (387.000km) maar dat was een kwaal van de motor zelf. Op een gegeven moment alleen maar het filter vervangen bij elke 30.000km. De olie verversen deed het blok al uit zichzelf

Zelf heb ik nu de 2.0T waarbij de olie al eerder vervangen dient te worden. Ben zelf wel van plan dit op de km's te doen en niet standaard 1 maal per jaar ongeacht kilometrage.
Succes met de keuze. Zullen er vast genoeg zijn die het je af zullen raden.
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km
'09 Citroen C1 99.500 km
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21
Op lpg wordt je motor,en dus ook de olie heter. Hierdoor werken de 'dopes' eerder uit.
Je zegt het zelf al,je doet het zelf dus kost weinig. Zou het zeker eerder doen dan 30k. Op lpg dienen bougies eerder vv te worden,elke 30k. Laatste puur ter info..
Je zegt het zelf al,je doet het zelf dus kost weinig. Zou het zeker eerder doen dan 30k. Op lpg dienen bougies eerder vv te worden,elke 30k. Laatste puur ter info..
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Laatste bezoek: 14 jan 2019 22:20
Dat ben ik met je eens mechanic.
Heb wel eens gelezen dat je de hitte van een lpg blok te vergelijken is met die van een benzine blok maar dan 1000rpm hoger. Dus 3000rpm lpg is gelijk aan 4000rpm benzine. Zodoende is het ook verstandig om met een op lpg lopende motor niet te hoog toerig te belasten.
Als Jcruit zich echter aan die 100km/h op de cruise houdt zal het mijns inziens wel weer mee vallen met die extra hoge hitte belasting op de dopes in de olie.
Heb wel eens gelezen dat je de hitte van een lpg blok te vergelijken is met die van een benzine blok maar dan 1000rpm hoger. Dus 3000rpm lpg is gelijk aan 4000rpm benzine. Zodoende is het ook verstandig om met een op lpg lopende motor niet te hoog toerig te belasten.
Als Jcruit zich echter aan die 100km/h op de cruise houdt zal het mijns inziens wel weer mee vallen met die extra hoge hitte belasting op de dopes in de olie.
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km
'09 Citroen C1 99.500 km
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21
Ik rijd maar 10.000km per jaar,maar doe elk jaar olie vervangen. Of een andere auto en nieuwe olie.
Kost zo weinig,beter voorkomen dan genezen.
Kost zo weinig,beter voorkomen dan genezen.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Goedendag,
Als ik u was zou ik gewoon doorgaan met het geen wat je nu doet. En idd niet te ver doortrekken op LPG. Wel zou ik regelmatig eens 25 km op benzine rijden, dit om injectiesysteem gangbaar te houden.
Na het starten even op benzine is niet genoeg.
Als je nog veel km wil maken, zou ik ook de versn.bak eens van nieuwe olie voorzien.
Suc6 en nog veel leuke km.
Martin
Als ik u was zou ik gewoon doorgaan met het geen wat je nu doet. En idd niet te ver doortrekken op LPG. Wel zou ik regelmatig eens 25 km op benzine rijden, dit om injectiesysteem gangbaar te houden.
Na het starten even op benzine is niet genoeg.
Als je nog veel km wil maken, zou ik ook de versn.bak eens van nieuwe olie voorzien.
Suc6 en nog veel leuke km.
Martin
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Laatste bezoek: 02 apr 2017 20:50
Wisselende reactie zo te horen, maar nog geen hard bewijs dat een korte interval beter is. Blijft een gevoelskwestie en mijn gevoel zegt ergens wel elke 15k.
Martin, van die bakolie is wel een aardig idee, ik vind hem sowieso niet bijster soepel schakelen maar heb ook weleens gelezen dat dat met de verkeerde olie alleen maar erger wordt. Wat voor bakolie zou je adviseren?
Martin, van die bakolie is wel een aardig idee, ik vind hem sowieso niet bijster soepel schakelen maar heb ook weleens gelezen dat dat met de verkeerde olie alleen maar erger wordt. Wat voor bakolie zou je adviseren?
2005 Espace 2.0 16V LPG Expression
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Goedendag,
15.000km motor verversen is prima, en beter voor je motor. Doe er dan ook gelijk even een ander oliefilter op.
Persoonlijk vind ik de ververs intervallen tegenwoordig veel te groot. Maar dat moet een ieder zelf weten.
Versnellingsbak gewoon even bij Renault laten doen, heb je de juiste olie, want doe je teveel olie erin dan krijg je grote problemen.
De bakolie ververs ik trouwens elke 80.000 km, die van mij schakelt als een warm mes in de boter.
Suc6 Martin
15.000km motor verversen is prima, en beter voor je motor. Doe er dan ook gelijk even een ander oliefilter op.
Persoonlijk vind ik de ververs intervallen tegenwoordig veel te groot. Maar dat moet een ieder zelf weten.
Versnellingsbak gewoon even bij Renault laten doen, heb je de juiste olie, want doe je teveel olie erin dan krijg je grote problemen.
De bakolie ververs ik trouwens elke 80.000 km, die van mij schakelt als een warm mes in de boter.
Suc6 Martin
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in