Piepend geluid bij Twingo 1999

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
SvenSoeterbroek
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 28 apr 2014 16:08
Actief als: particulier

Piepend geluid bij Twingo 1999

Bericht door SvenSoeterbroek »

Model/uitvoering : Twingo 1.2 Helios
Bouwjaar : 1999
Brandstof : Benzine

Goedemorgen iedereen,

Ik heb nu twee jaar een Twingo in mijn bezit.
Deze heeft zo zei de vorige eigenaar vaak stilgestaan en is niet actief gebruikt. Dit kon kloppen, toen ik de auto kocht stond hij op 57.000 kilometer, nu is dit ongeveer 75.000 kilometer.
Toch kwam ik er al snel achter bij mijn eerste APK keuring dat de auto niet goed onderhouden was. Hij had toen een piepend en jankend geluid. Omdat er weinig gegevens beschikbaar waren heb ik toen in overleg met de monteur de distributieriem laten vervangen. Dat hij slecht onderhouden was, werd steeds duidelijker. Zo zat de fabrieksbrandstoffilter etc. nog in de auto (ondertussen rijp voor het Renault museum). Ik gebruik de auto best wel veel, hierdoor laat ik sowieso ieder jaar de olie en de filters vervangen. Ik weet dus zeker dat het geluid daar niet vandaan kan komen.

De auto is prima, maar ik heb nu sinds kort weer een jankend geluid bij mijn wielen vandaan. Een half jaar geleden is de aandrijfas (2de hands) vervangen en toen was het geluid weg. Een week geleden is dit geluid teruggekomen na een reis van Alkmaar - Brussel en weer terug. Het is een zeurend geluid, wat naar mijn idee bij de banden/ assen vandaan komt. De banden zijn in Maart bij de APK vervangen. De auto heeft toen ook weer een grote beurt gehad.
Nu heb ik gisteren geconstateerd dat als ik op een lage snelheid de handrem aantrek dat de auto amper remt en alleen de achterkant naar het wegdek duikt. Het geluid wat de auto produceert is van een dusdanig geluid dat als de radio op 80% sterkte staat het geluid de radio weet te overstemmen.

Heeft iemand van jullie weleens dit geluid gehad, of weet wat dit misschien kan zijn?

Alvast bedankt :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20

Re: Piepend geluid bij Twingo 1999

Bericht door de mon »

't Is moeilijk via de pc te kijken .Defect wiellager geeft bij linkse of rechtse bocht extra meer zeurend geluid.
Of zijn de remblokjes tot op het ijzer versleten ?
Je hebt nog zoiets als versleten veerpootlagers,de wielvlucht is dan niet juist meer(band wordt ook warmer en slijt scheef)
Of is het een aandrijfas met defect tussenlager.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SvenSoeterbroek
repeating visitor
repeating visitor

Het vreemde is, is dat de auto prima remt. Als je de handrem er op stilstand op zet dan staat hij muurvast. Hij remt alleen niet als ik rijd.

Maar dat zeurende geluid weet ik echt niet. Ben ook niet heel handig. Alleen als ik rechtdoor rijd of naar rechts beweeg dan blijft het geluid. Een ruk naar links dan stopt het direct. Als ik stuur dan voel ik ook een bepaalde knik. Kan het toch de homokineet zijn?
Bij uitschakelen van de motor blijft het geluid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20

Bericht door Valkenet »

Hoi Sven,

Dat van de handrem is logisch, de handrem is om de auto in parkeerstand niet te laten wegrollen en om evt de auto langzaam tot stilstand te krijgen als je geen normale remmen meer zou hebben.
En dan gaat idd de achterkant naar beneden omdat daar de handrem gemonteerd zit.
En dan moet je niet denken dat de auto binnen een paar meter stil staat.
Je handrem wordt dmv staalkabels bedient en aangetrokken door handkracht, dus zonder bekrachtiging.

Het jankende geluid kan goed een wiellager zijn, dit kun je op een stille weg controleren door met je stuur heen en weer van links naar rechts te sturen. Wordt het geluid dan meer en dan weer minder dat is het waarschijnlijk een wiellager.
Een aandrijfas die versleten is hoor je echt "knokkeren" als je een bocht maakt.

Suc6 Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SvenSoeterbroek
repeating visitor
repeating visitor

Hoi Martin,

Bedankt voor je reactie.
Zoals je al merkt ben ik best wel een leek op het gebied van auto's. Dus vandaar dat ik dat van die handrem dus ook niet wist. Gelukkig is dat dan niet het probleem van de auto. Zou namelijk een te dure reparatie worden dan denk ik.

De aandrijfas vond ik ook al niet logisch omdat die kort geleden vervangen is. Daarna kwam dat geluid weer vrij snel heel licht terug.
Ik ga gewoon vragen of de wiellagers dan versleten zijn en vervangen kunnen worden. Dan merk ik vanzelf of het geluid weg is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Wie zegt dat het geluid van voren komt?
Krik eens een achterwiel op nadat je een blokje voor en achter het tegenoverliggend voorwiel hebt geplaatst(tegen het wegrollen). Nu draai je aan het wiel en luistert heel goed of je geluiden hoort. en dan bij het andere achterwiel. Zijn die beiden geluidloos dan kan je die lagers uitsluiten.
Bij de voor wielen is het lastiger, maar een goede monteur kan je wellicht helpen. Het kan ook nog zijn dat de remklauw(en) niet geheel gangbaar meer is, die remklauw moet wat heen en weer kunnen over de geleidepennen, als dat stroef gaat kan het gaan piepen en met een ruk forceer je de klauw even een stukje.
mvg WillemS

mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SvenSoeterbroek
repeating visitor
repeating visitor

Dit is ook een goede.
Ik ga zaterdag de auto dan maar eens omhoog krikken en luisteren.

Bedankt voor de tip!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20

Bericht door Valkenet »

Hallo,

Ik Zeg niet dat het geluid van voren komt, je kunt alleen makkelijk controleren.
Zoals Sven al aangaf heeft hij geen technische achtergrond, en let dus op met het opkrikken van de auto met een originele autokrik.
Zet de auto in ieder geval in de versnelling en een blok voor en achter het voorwiel.
Zelf zou ik een garagekrik prefereren staat een stuk stabieler.

Een niet vrijkomende remklauw kun je controleren door op een iets hellende weg te gaan staan. Stop dan even lat de rem los, als de remklauw niet goed lost dan blijft de auto staan, anders loopt hij naar achteren.

Of als je toch met de krik bezig bent even de auto bij het voorwiel opkrikken even remmen en controleer hierna of je het wiel
Zonder al te veel weerstand kan draaien.
Tijdens bovenstaande de handrem erop en de versnelling in z'n vrij zetten.

Suc6 Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SvenSoeterbroek
repeating visitor
repeating visitor

Ik heb alle stappen uitgevoerd!
En één achterwiel maakte een schrapend geluid als ik hem licht liet draaien. Ook remde hij automatisch wat af.

Zodoende nu naar de garage gebracht met die informatie.

Bedankt voor de hulp allemaal!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen