onregelmatig rateltje
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 apr 2014
- Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
- Actief als: particulier
onregelmatig rateltje
Dag allen,
Weet eigenlijk niet of ik me moet voorstellen in apart bericht dus even maar zo als het mag.
Heb sinds kort een prachtige espace type 3 met 273000 omdat mijn nog prachtiger type 2 echt op was.
Gisteren nog automaat laten onderhouden (verversen en uitlezen). Tijdens de rit hoorde ik een klein rateltje.
Klonk als een defecte magneetkopp ofzo wat blikkerig.
Vanmorgen echter goed gaan zoeken en luisteren met schroevedraaier en komt uit de buurt van distri maar kan ook onder klepdeksel vandaan komen.
Ondertussen paar uur zitten zoeken op het net en de nokkenasversteller lijkt de boosdoener.
Bovenste motorsteun losgehaald en gestart en het lijkt toch meer in het verlengde van de nokkenasversteller richting de tuimelaars onder klepdeksel vandaan te komen.
Het is geen constante ratel, warm of koud maakt niet veel uit, is wat onregelmatig. Heb ooit met een auto een halve losgelopen poeliebout gehad waarbij de sluitring zelfde gerinkel/ratel veroorzaakte. Dit komt alleen echt onder klepdeksel vandaan.
Khoop dat oa mechanic wil reageren.
Zelf doe ik altijd al het onderhoud zelf al vanaf mn 12e (uiteraard was dat geen auto maar een brommer) overwegend auto's gehad tussen 1968 en 1995 dus sleutelen ist probleem niet. Kweet pas sinds vandaag dat er VVT in deze motor zit. VVT heb ik nog nooit aangesleuteld en lees zoveel diverse oorzaken die met de VVT te maken kunnen hebben dat ik het maar hier drop.
Andere vraag is, kan ik er nog even mee rijden en wat kan voor schade kan het blok oplopen als de nokkenasversteller defect is. Kdacht eerst dat het spanner van distri was dus heb er niet meer meegereden maar volgende week wilde ik nog wat lekkere ritjes maken in de vakantie dus ben benieuwd?
DJ
Weet eigenlijk niet of ik me moet voorstellen in apart bericht dus even maar zo als het mag.
Heb sinds kort een prachtige espace type 3 met 273000 omdat mijn nog prachtiger type 2 echt op was.
Gisteren nog automaat laten onderhouden (verversen en uitlezen). Tijdens de rit hoorde ik een klein rateltje.
Klonk als een defecte magneetkopp ofzo wat blikkerig.
Vanmorgen echter goed gaan zoeken en luisteren met schroevedraaier en komt uit de buurt van distri maar kan ook onder klepdeksel vandaan komen.
Ondertussen paar uur zitten zoeken op het net en de nokkenasversteller lijkt de boosdoener.
Bovenste motorsteun losgehaald en gestart en het lijkt toch meer in het verlengde van de nokkenasversteller richting de tuimelaars onder klepdeksel vandaan te komen.
Het is geen constante ratel, warm of koud maakt niet veel uit, is wat onregelmatig. Heb ooit met een auto een halve losgelopen poeliebout gehad waarbij de sluitring zelfde gerinkel/ratel veroorzaakte. Dit komt alleen echt onder klepdeksel vandaan.
Khoop dat oa mechanic wil reageren.
Zelf doe ik altijd al het onderhoud zelf al vanaf mn 12e (uiteraard was dat geen auto maar een brommer) overwegend auto's gehad tussen 1968 en 1995 dus sleutelen ist probleem niet. Kweet pas sinds vandaag dat er VVT in deze motor zit. VVT heb ik nog nooit aangesleuteld en lees zoveel diverse oorzaken die met de VVT te maken kunnen hebben dat ik het maar hier drop.
Andere vraag is, kan ik er nog even mee rijden en wat kan voor schade kan het blok oplopen als de nokkenasversteller defect is. Kdacht eerst dat het spanner van distri was dus heb er niet meer meegereden maar volgende week wilde ik nog wat lekkere ritjes maken in de vakantie dus ben benieuwd?
DJ
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: onregelmatig rateltje
De enige motor in de espace III met de nokkenasversteller is de f4r, oftewel de 2.0 16v.
Als deze versteller defect is, hoor je tijdens het starten een ratel, en tijdens stationair draaien een dieselachtig motorgeluid.
Opzich kan het geen kwaad, het gros van de espace modellen met deze versteller hoor je de versteller ratelen.
In uiterst geval gaat deze zodanig defect dat de riem verspringt en de motor in de soep draait. Heb dit pas heel 1x meegemaakt.
Via dit forum erg lastig een af en toe ratel te beoordelen, maar de versteller is makkelijk te horen indien defect.
Wanneer is de riem vervangen? elke 120.000km of 5jaar is deze aan de beurt. Meen bi de espace 3 dat de waterpomp door de Multi v riem wordt aangedreven net als bij de scenic 1. Maar dat weet ik niet zeker..
Indien je twijfelt aan de riem deze gewoon vervangen, materiaal kost weinig via internet. Alleen de versteller is prijzig en lastig imitatie te krijgen.
Is wel speciaal gereedschap voor nodig om de riem te wisselen, een nokkenas lineaal en een krukas pin. ( zonder schroefdraad ) In de espace 3 is voldoende ruimte om dit klusje te klaren zonder moeilijkheden.
Wanneer is de olie vervangen voor het laatst? Mogelijk te dunne olie gebruikt waardoor de hydraulische klep stoters ratelen?
Als deze versteller defect is, hoor je tijdens het starten een ratel, en tijdens stationair draaien een dieselachtig motorgeluid.
Opzich kan het geen kwaad, het gros van de espace modellen met deze versteller hoor je de versteller ratelen.
In uiterst geval gaat deze zodanig defect dat de riem verspringt en de motor in de soep draait. Heb dit pas heel 1x meegemaakt.
Via dit forum erg lastig een af en toe ratel te beoordelen, maar de versteller is makkelijk te horen indien defect.
Wanneer is de riem vervangen? elke 120.000km of 5jaar is deze aan de beurt. Meen bi de espace 3 dat de waterpomp door de Multi v riem wordt aangedreven net als bij de scenic 1. Maar dat weet ik niet zeker..
Indien je twijfelt aan de riem deze gewoon vervangen, materiaal kost weinig via internet. Alleen de versteller is prijzig en lastig imitatie te krijgen.
Is wel speciaal gereedschap voor nodig om de riem te wisselen, een nokkenas lineaal en een krukas pin. ( zonder schroefdraad ) In de espace 3 is voldoende ruimte om dit klusje te klaren zonder moeilijkheden.
Wanneer is de olie vervangen voor het laatst? Mogelijk te dunne olie gebruikt waardoor de hydraulische klep stoters ratelen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 apr 2014
- Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
- Actief als: particulier
Re: onregelmatig rateltje
Bedankt voor de reactie.
!!! Filmpje is niet het geluid van mijn auto
Onderhoud:
Alle onderhoud heb ik vanaf dag 1 dus kan ik vertellen.
Huidige kmstand is 273000.
Bij 208000 (2010) zijn distriset/waterpomp/spruitstuk/ tandwiel (versteller, 175ex dus dat moet hem zijn denk ik) en nog wat zaken vernieuwd.
Dus riem moet officieel voor zn leeftijd in 2015.
Olie (5w30) is zomer 2013 vervangen en nu bijna 10000 verder.
Ratel:
Tijdens het starten is de motor stil en er is absoluut geen sprake van de dieselgeluiden als hij loopt die ik hoor op Youtube.
Het is een onregelmatig gerinkel/geratel wat in hetzelfde ritme als de riemen loopt. Een tuimelaar of kleppenfrequentie ligt veel hoger is mijn ervaring maar aangezien ik het systeem niet ken heeft het er gerust wel mee te maken.
Zowel bij warme als koude motor is het exacte hetzelfde.
Kheb ooit een keer een spacewagon gehad waarbij de kogels van het spanrollager van de distri eruit lagen. Motor draaide gewoon nog maar maakte ook zo een klingelend geluid was alleen veel constanter.
Het geluid uit het filmpje is het dus niet, dit is echt zo'n dieselratel zoals die oersterke diesels (knikkerbakken) uit de Golf 1. Het is veel zachter en onregelmatiger.
Oliehistorie:
Tot 257000 heeft de auto gelopen op 10w40 sindsdien op 5w30.
Geruime tijd terug heb ik een keer bijgevulde met 15w40 omdat ik het voorhanden had en meende dat het niet bijzonder kwaad kon. Kwas toch al van plan om de olie te verversen voor 10w40 van de zomer (5w30 staat me niet echt aan)
Kweet dat er Ford motoren zijn die vanwege bepaalde plunjerdruk alleen maar op 5w30 lopen maar omdat ie het gewoon gedaan heeft afgelopen tijd leek me dat geen argument.
Auto heeft het sindsdien gewoon geruisloos gedaan en nu is het geluid is er ineens ingekomen vrijdag.
Vraag:
Ik hoorde toen ik de auto kocht wel iets heel kleins verdacht (zo klein dat eigenaar zichtbaar aangaf niet te begrijpen waar ik het over had
maar wijtte dat aan een spanrolletje wat een keer vervangen zou moeten worden.
Ik durf zoals ik al zei er niet echt mee te rijden nu ik hoor dat het uit distribuurt komt of kleppentrein.
Kan de distrispanner om zeep zijn en zo ja wat voor beeld geeft dat, wellicht kan dat niet en wastie al in elkaar gelopen geweest dan.
Ksnap dat beoordeling bijna niet te doen is, maar ik moet wat, kheb weinig met de gemiddelde kennis van doorsneebedrijven hoe goed ze hun best ook doen en de dealer kom ik liever niet want ben aantal keer met een verkeerde diagnose het bos in gestuurd. Ik probeer het dus te zoeken bij mensen die het echt weten of de in iedere geval de juiste stappenvolgorde nemen.
Kzal anders een filmpje trachten te maken maar ik denk dat mijn apparaat het niet goed weer kan geven.
!!! Filmpje is niet het geluid van mijn auto
Onderhoud:
Alle onderhoud heb ik vanaf dag 1 dus kan ik vertellen.
Huidige kmstand is 273000.
Bij 208000 (2010) zijn distriset/waterpomp/spruitstuk/ tandwiel (versteller, 175ex dus dat moet hem zijn denk ik) en nog wat zaken vernieuwd.
Dus riem moet officieel voor zn leeftijd in 2015.
Olie (5w30) is zomer 2013 vervangen en nu bijna 10000 verder.
Ratel:
Tijdens het starten is de motor stil en er is absoluut geen sprake van de dieselgeluiden als hij loopt die ik hoor op Youtube.
Het is een onregelmatig gerinkel/geratel wat in hetzelfde ritme als de riemen loopt. Een tuimelaar of kleppenfrequentie ligt veel hoger is mijn ervaring maar aangezien ik het systeem niet ken heeft het er gerust wel mee te maken.
Zowel bij warme als koude motor is het exacte hetzelfde.
Kheb ooit een keer een spacewagon gehad waarbij de kogels van het spanrollager van de distri eruit lagen. Motor draaide gewoon nog maar maakte ook zo een klingelend geluid was alleen veel constanter.
Het geluid uit het filmpje is het dus niet, dit is echt zo'n dieselratel zoals die oersterke diesels (knikkerbakken) uit de Golf 1. Het is veel zachter en onregelmatiger.
Oliehistorie:
Tot 257000 heeft de auto gelopen op 10w40 sindsdien op 5w30.
Geruime tijd terug heb ik een keer bijgevulde met 15w40 omdat ik het voorhanden had en meende dat het niet bijzonder kwaad kon. Kwas toch al van plan om de olie te verversen voor 10w40 van de zomer (5w30 staat me niet echt aan)
Kweet dat er Ford motoren zijn die vanwege bepaalde plunjerdruk alleen maar op 5w30 lopen maar omdat ie het gewoon gedaan heeft afgelopen tijd leek me dat geen argument.
Auto heeft het sindsdien gewoon geruisloos gedaan en nu is het geluid is er ineens ingekomen vrijdag.
Vraag:
Ik hoorde toen ik de auto kocht wel iets heel kleins verdacht (zo klein dat eigenaar zichtbaar aangaf niet te begrijpen waar ik het over had

Ik durf zoals ik al zei er niet echt mee te rijden nu ik hoor dat het uit distribuurt komt of kleppentrein.
Kan de distrispanner om zeep zijn en zo ja wat voor beeld geeft dat, wellicht kan dat niet en wastie al in elkaar gelopen geweest dan.
Ksnap dat beoordeling bijna niet te doen is, maar ik moet wat, kheb weinig met de gemiddelde kennis van doorsneebedrijven hoe goed ze hun best ook doen en de dealer kom ik liever niet want ben aantal keer met een verkeerde diagnose het bos in gestuurd. Ik probeer het dus te zoeken bij mensen die het echt weten of de in iedere geval de juiste stappenvolgorde nemen.
Kzal anders een filmpje trachten te maken maar ik denk dat mijn apparaat het niet goed weer kan geven.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: onregelmatig rateltje
5w30 is niet juiste olie,maar een filmpje zou wellicht helpen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 apr 2014
- Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
- Actief als: particulier
Re: onregelmatig rateltje
Ha,
Hierbij 2 fragmenten.
Draait hem helaas op zn kant af met volledig scherm is het te doen.
Vanaf 0:16 hoor je bij de eerste video ook duidelijk een piepje steeds er tussendoor alsof ie een lagertje niet zo blij is.
Hierbij 2 fragmenten.
Draait hem helaas op zn kant af met volledig scherm is het te doen.
Vanaf 0:16 hoor je bij de eerste video ook duidelijk een piepje steeds er tussendoor alsof ie een lagertje niet zo blij is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: onregelmatig rateltje
Hoor wat je bedoelt,kan het zo alleen niet thuis brengen.
Je kunt de riem demonteren en de aangedreven organen controleren.
Mogelijk inderdaad loop/spanrol met versleten lager.
Of de multiriem loshalen en nog eens luisteren.
Je kunt de riem demonteren en de aangedreven organen controleren.
Mogelijk inderdaad loop/spanrol met versleten lager.
Of de multiriem loshalen en nog eens luisteren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 apr 2014
- Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
- Actief als: particulier
Re: onregelmatig rateltje
Dank tot dusver!
Multiriem is idd het makkelijkst om eerst af te checken bedacht ik me.
Ben je het eens dat het niet overduidelijk de versteller is of denk je dat het hem helemaal niet is?
Als ik multiriemorganen uitgesloten meld ik me weer met wat vragen want procedure rondom distrimontage heb ik theoretisch bij dit type wel helder denk ik maar praktijk ligt meestal net anders.
DJ
Multiriem is idd het makkelijkst om eerst af te checken bedacht ik me.
Ben je het eens dat het niet overduidelijk de versteller is of denk je dat het hem helemaal niet is?
Als ik multiriemorganen uitgesloten meld ik me weer met wat vragen want procedure rondom distrimontage heb ik theoretisch bij dit type wel helder denk ik maar praktijk ligt meestal net anders.
DJ
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: onregelmatig rateltje
Versteller hoor ik niet,en dus ok. Klinkt niet áls een diesel.
Je hebt het motortiming gereedschap echt nodig voor riem te vervangen.
Je hebt het motortiming gereedschap echt nodig voor riem te vervangen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: onregelmatig rateltje
Ik zou beginnen met het gebruik van de juiste olie 10w40 met ACEA A3/B3 specificaties.
Wellicht eerst nog flushen met de oude olie erin dan aflaten en nwe filter en juiste olie.
Is het geluid niet weg, dan multiriem even loshalen, is het dan nog niet weg dan via de wielkuip de kap van de distributie verwijderen en voorzichtig een heel klein beetje olie op de lagering van de loop en spanrollen doen(bij stilstaande motor), 1 voor 1, dan weet je na starten meteen of en welke het is. Is het dan nog niet gevonden dan blijft eigenlijk de nokkenas versteller als enig over.
heck ook meteen de spanning vd distributieriem. Zag overigens een vreemde gladde plek op de riem?
SUC6
mvg WillemS
Wellicht eerst nog flushen met de oude olie erin dan aflaten en nwe filter en juiste olie.
Is het geluid niet weg, dan multiriem even loshalen, is het dan nog niet weg dan via de wielkuip de kap van de distributie verwijderen en voorzichtig een heel klein beetje olie op de lagering van de loop en spanrollen doen(bij stilstaande motor), 1 voor 1, dan weet je na starten meteen of en welke het is. Is het dan nog niet gevonden dan blijft eigenlijk de nokkenas versteller als enig over.
heck ook meteen de spanning vd distributieriem. Zag overigens een vreemde gladde plek op de riem?
SUC6
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 apr 2014
- Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
- Actief als: particulier
Re: onregelmatig rateltje
Dank voor de reactie.
Het wordt de distrikap, dus kga op zoek waar welke bout zit om hem te lossen.
Daarnaast wilde ik eergisteren spruitstuk lossen en dus torx aan voorzijde gelost maar kwam niet veel verder, aan achterkant zit ook nog eea denk ik maar zie ik niet ivm parafaan. Khad gelezen dat eea voorzichtig gebeuren moet ivm breuk.
Kwilde daarna nl onder klepdeksel koekeloeren.
Het wordt de distrikap, dus kga op zoek waar welke bout zit om hem te lossen.
Daarnaast wilde ik eergisteren spruitstuk lossen en dus torx aan voorzijde gelost maar kwam niet veel verder, aan achterkant zit ook nog eea denk ik maar zie ik niet ivm parafaan. Khad gelezen dat eea voorzichtig gebeuren moet ivm breuk.
Kwilde daarna nl onder klepdeksel koekeloeren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 apr 2014
- Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
- Actief als: particulier
Re: onregelmatig rateltje
Hierbij een update.
Distrikap losgehaald in stellige (eigenwijs) overtuiging dat het daarvandaan kwam.
Alles ok daarachter, dus toen multibelt gelost, motor gestart en geluid was direct weg...
Waterpompas voelbare speling, tgekke is dat je het geluid niet perse daarvan komt, weer wat geleerd dus.
Rest van rolletjes en componenten die langs multibelt gaan geen speling.
Kdurf er nu weer mee op pad (maandag Friesland op en neer) en binnenkort dus waterpomp vervangen.
Dank beiden voor zover.
DJ
Distrikap losgehaald in stellige (eigenwijs) overtuiging dat het daarvandaan kwam.
Alles ok daarachter, dus toen multibelt gelost, motor gestart en geluid was direct weg...
Waterpompas voelbare speling, tgekke is dat je het geluid niet perse daarvan komt, weer wat geleerd dus.
Rest van rolletjes en componenten die langs multibelt gaan geen speling.
Kdurf er nu weer mee op pad (maandag Friesland op en neer) en binnenkort dus waterpomp vervangen.
Dank beiden voor zover.
DJ
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 487 Weergaves
-
Laatste bericht door stadium III