Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Als het goed is krijg ik volgende week mijn Zoe. Ben de laatste weken mij al een beetje aan het voorbereiden op “actieradius angst” oftewel overal waar ik nu naar toe ga, kijk ik al of ik het zou kunnen halen danwel dat er in de buurt een mogelijkheid zou zijn om op te laden. Dat ging eigenlijk altijd goed tot gisteren, want daar waren de ‘geplande’ laadplaatsen bezet. Er was nog wel op een kleine kilometer afstand andere laad mogelijkheid, maar dat bracht bij mij wel de vraag naar voren, hoe gaan jullie hier mee om? Kleine kilometer is nog wel te lopen, maar wat als het meer is en eigenlijk nog belangrijker heeft iemand daar al eens echt grote problemen mee gehad?
Dacht zelf in eerste instantie een vouwfiets maar om helemaal in stijl te blijven is natuurlijk een elektrische step natuurlijk helemaal tof…
Die actieradiusangst is snel weg. Reeds na enkele langere ritten weet je perfect wat kan en wat niet kan. En wanneer het toch spannend dreigt te worden, zijn er trucjes om het bereik te vergroten: klassiek is het rijden in de slipstream van een vrachtwagen of gewoon de snelheid verminderen.
Denk er ook aan dat de wagen niet vol moet bij een laadbeurt. Het volstaat meestal om een 15' te laden bij een 22 kW-paal. Dat geeft je toch zo'n 35à40km extra bereik. Het is in de praktijk dan handiger om op de terugweg even aan zo'n laadpaal te pauzeren in plaats van 2 km te stappen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Meestal kan alles retour op 1 lading. Wordt het krap kan je vaak rustig binnendoor rijden om heel veel km's extra te krijgen. Doet een paal het niet, dan vind ik via www.ac-lader.nl altijd wel een 22 kW (of nu ook 43) waar ik binnen een uur (of half uur) vol kan laden, maar waar vaak een kwartier al genoeg is om het gewoon naar huis te redden. Maar dan hebben we het al over lange stukken rijden wat zelden gebeurt. En bij echt lange stukken overnacht ik vaak (naar ouders in Twente of naar een feestje) en neem ik mijn 220 Schuko stekker (en verlengsnoer) mee om in een normaal stopcontact heel langzaam op te laden. In 15 uur van leeg naar vol, maar een stopcontact vind je altijd wel. Overigens ook maar drie keer in een jaar gebruikt.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Ik gebruik geregeld mijn Brompton vouwfiets. Vooral nodig gehad wanneer er toch bijv een gewone auto op de laadpaalplek staat en je ineens moet uitwijken naar een paal verderop.
Maar het is vooral inderdaad wennen en doen plus genieten
Dank voor jullie reacties. Bottom-line: Maak je niet druk ...
P.S. @Roy-Zoe: A-bike kende ik niet, maar dat ziet er (opgevouwen) goed uit. Fietst het een beetje?
Prima voor een paar km. Ik ben 1.91 m en dat is eigenlijk iets te lang.
Als je iets kleiner bent is het helemaal goed voor de korte afstand. Daarmee ideaal als nood-fiets achter in de auto
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
In feb van dit jaar ging onze twingo 3 bj 2014 onregelmatig stationair lopen. (71 pk versie)
Naar een garage (algemene) gebracht en advies grote beurt, resultaat bleef hetzelfde.
Daarna als advies gekregen om de nokkenas sensor te vervangen (ruim 6...