Auto start niet meer
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 25 aug 2016 19:15
- Actief als: particulier
Auto start niet meer
Model/uitvoering : MEGANE I Coupe 1.6-16V
Bouwjaar :1999-2000
Mijn Megane wil niet meer starten. Al enige tijd problemen gehad met wel of niet starten en wanneer ik dacht het opgelost te hebben, geeft de auto de brei eraan vandaag. De startmotor gaat goed rond, maar de motor slaat niet aan. Op de dashboard zie ik twee lampjes (oliepijl en accu) branden. Oliepijl is nagekeken en is prima in orde en de acu is redelijk nieuw. Iemand tips?
Alvast bedankt!
Bouwjaar :1999-2000
Mijn Megane wil niet meer starten. Al enige tijd problemen gehad met wel of niet starten en wanneer ik dacht het opgelost te hebben, geeft de auto de brei eraan vandaag. De startmotor gaat goed rond, maar de motor slaat niet aan. Op de dashboard zie ik twee lampjes (oliepijl en accu) branden. Oliepijl is nagekeken en is prima in orde en de acu is redelijk nieuw. Iemand tips?
Alvast bedankt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: Auto start niet meer
Bovenop de versnellingsbak zit bij het vliegwiel een sensor(BDP-sensor), als deze niet goed werkt dan slaat de motor niet aan.
Sensor schoonmaken kan helpen, maar ook de stekker wil wel eens slecht kontakt maken. Anders vervangen.
mvg WillemS
Sensor schoonmaken kan helpen, maar ook de stekker wil wel eens slecht kontakt maken. Anders vervangen.
mvg WillemS
Hide post links |
-
BDP-sensor nagekeken, zag er prima uit maar voor de zekerheid toch vervangen. Helaas... auto wil nog steeds niet starten.
Zekeringen ook nog even nagekeken, maar ook dat ziet er prima uit. Ben nu bezig met het laden van de accu.
Verder iemand nog tips?
Zekeringen ook nog even nagekeken, maar ook dat ziet er prima uit. Ben nu bezig met het laden van de accu.
Verder iemand nog tips?
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
BDP-sensor vervangen voor nieuw of sloop? Weigering is vaak teruglopend magnetisme (dat kan je van buiten niet zien) en dat kan bij een sloop-exemplaar na al die jaren ook het geval zijn...
BDP-stekkers geïnspecteerd? gereinigd? Connector vervangen? Weerstand van de spoel gemeten over de connector-pinnen?
Sleutels wisselen, mogelijke slechte code-transfer?
Computer uitlezen & Diagnose stellen?
HTH
Rein
BDP-stekkers geïnspecteerd? gereinigd? Connector vervangen? Weerstand van de spoel gemeten over de connector-pinnen?
Sleutels wisselen, mogelijke slechte code-transfer?
Computer uitlezen & Diagnose stellen?
HTH
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Hide post links |
-
Auto uitgelezen.
Eerder geprobeerd, maar kon geen connect maken. Er bleek een probleem met de klopsensor te zijn.
Dit is nu vervangen en de auto rijdt weer. *happy*
Eerder geprobeerd, maar kon geen connect maken. Er bleek een probleem met de klopsensor te zijn.
Dit is nu vervangen en de auto rijdt weer. *happy*
Hide post links |
-
- lid
Happy ja dat begrijp ik! Goeie zaak!
Wat was het probleem met die klopsensor?
En waarom leidde dat tot niet-starten?
Dat is toch voor het functioneren van de motor helemaal geen essentieel onderdeel?
Rein
Wat was het probleem met die klopsensor?
En waarom leidde dat tot niet-starten?
Dat is toch voor het functioneren van de motor helemaal geen essentieel onderdeel?
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Hallo,
Hij bedoeld waarschijnlijk de crashsensor met rode knop .
Indien je geen verbinding kan maken met rekeneenheid wijst dit op een probleem met voeding .
De crashsensor schakelt de voeding uit naar relais en pomp bij aanrijding of kantelen .
Deze durven al eens stuk gaan met leeftijd .
Mvg Kurt
Hij bedoeld waarschijnlijk de crashsensor met rode knop .
Indien je geen verbinding kan maken met rekeneenheid wijst dit op een probleem met voeding .
De crashsensor schakelt de voeding uit naar relais en pomp bij aanrijding of kantelen .
Deze durven al eens stuk gaan met leeftijd .
Mvg Kurt
Hide post links |
-
- lid
@Scenic 2000: dank je, nu snap ik het...
Dat klinkt plausibel!
Rein
Dat klinkt plausibel!
Rein
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 30 dec 2015 11:05
Ter info:
Volgens mij worden TDC/BDP en CPS sensor en de termen nokkenas sensor en krukassensor door elkaar gebruikt. Ik ben geen expert, maar ik had zelf problemen met warme start van een 1.5 dCi, daarom ben ik erin gedoken.
Eerst heb ik de krukassensor (TDC/BDP) gereinigd (achterzijde motor). Dit had geen enkel positief effect op het slechte starten, maar wel een positief effect op het netjes lopen van de motor (stiller).
Een paar dagen later heb ik de nokkenassensor (CPS) vervangen (bovenop motor), en dit heeft gelijk het warme start probleem verholpen.
Volgens mij worden TDC/BDP en CPS sensor en de termen nokkenas sensor en krukassensor door elkaar gebruikt. Ik ben geen expert, maar ik had zelf problemen met warme start van een 1.5 dCi, daarom ben ik erin gedoken.
Eerst heb ik de krukassensor (TDC/BDP) gereinigd (achterzijde motor). Dit had geen enkel positief effect op het slechte starten, maar wel een positief effect op het netjes lopen van de motor (stiller).
Een paar dagen later heb ik de nokkenassensor (CPS) vervangen (bovenop motor), en dit heeft gelijk het warme start probleem verholpen.
Renault Megane II 1.5dCi K9K-732 106pk 2006 (345.000 km)
Hide post links |
-
- lid
Ben heel geinteresseerd te weten welke rol een BDP-sensor en de nokkenassensor vervullen bij een diesel.
Ik weet goed wat het verschil vanuit de benzinemotor-wereld o.a. meerdere Scorpio Cosworth V6 v24 3.0l motoren met ECU-motor-management -- en de nodige problemen!
Immers er is geen ontsteking nodig. Dienen die bij een dieselmotor puur voor het injectiemoment en dosering?
Of is er meer?
Rein
Ik weet goed wat het verschil vanuit de benzinemotor-wereld o.a. meerdere Scorpio Cosworth V6 v24 3.0l motoren met ECU-motor-management -- en de nodige problemen!

Immers er is geen ontsteking nodig. Dienen die bij een dieselmotor puur voor het injectiemoment en dosering?
Of is er meer?
Rein
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 29 mei 2025 12:01
Ge weet toch dat een common rail elektrische injectoren heeft.En dat de nokkenas iets kan verdraaien tov de kukas (vanos of zoiets).
Men probeert steeds de grootste kracht of hoogtepunt van verbranding te krijgen ca 7° na BDP.En daar zitten zoveel sensoren,parameters en aqtuatoren op je motor en een ecu omdat te verwezenlijken.
Anders moet je eens 3j autotechnieken leren zoals ik.Dus eerst de theorie,alhoewel je geïnteresseerd bent gaat dat wel.
Men probeert steeds de grootste kracht of hoogtepunt van verbranding te krijgen ca 7° na BDP.En daar zitten zoveel sensoren,parameters en aqtuatoren op je motor en een ecu omdat te verwezenlijken.
Anders moet je eens 3j autotechnieken leren zoals ik.Dus eerst de theorie,alhoewel je geïnteresseerd bent gaat dat wel.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-