On-board diagnostics


ericon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 766
Lid geworden op: 28 feb 2006 14:16
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door ericon »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ziet er goed uit!, is zoiets ook geschikt voor meerdere Renaults ?.
Ben al een tijdje aan het kijken, hoeft niet draadloos maar met de meeste mogelijkheden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

@ericon,
Ja. Zie de link in mijn voorgaande bericht. Ietsje naar beneden scrollen, dan zie je alle Renault modellen die ondersteund worden.
Maar als je een niet-elektrisch model wil uitlezen, dan kan je eventueel ook een goedkopere ELM327 Bluetooth dongle kopen, en met allerlei Apps op je telefoon data uitlezen. Zie ook het eerste bericht in dit draadje.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ericon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 766
Lid geworden op: 28 feb 2006 14:16
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door ericon »

Dank je, ik zal er eens induiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Korte update. Break out box is binnen. De Zoë heeft op de OBD2 connector twee (!) CAN bussen. Waarschijnlijk één voor de auto zelf, en één voor de multimedia (hebben ze vaker gedaan bij Renault).

CAN berichten lees je niet zo maar uit. Ze worden met 100, 125, 250, 500 of 1000 kbps verstuurd. Die snelheid moet ik met de scope uitzoeken, van beide bussen. Een CAN bus is ook ontzettend druk, daar wordt continue data overheen gestuurd, je tekent niet zomaar een berichtje uit uit die enorme stroom met een scope.

Dus zal ik een CAN decoder moeten bouwen. Dat wordt waarschijnlijk een Arduino Due ( http://www.ebay.com.au/itm/291345020431 ), die heeft een CAN controller ingebouwd. Twee tranceivers erbij en klaar ( http://www.ebay.com.au/itm/251751061468 ). Ik heb al een paar "home automation" projectjes gebouwd met Arduino's Nano's (die zijn veel simpeler) dus daar ben ik min of meer bedreven in. Er is een arduino CAN software library ( http://forum.arduino.cc/index.php?topic=131096.420 ). Het fijne van deze oplossing zou zijn dat er geen extra controller meer nodig is om nog wat "te doen" (zoals logging, doorsturen via Wifi, noem het maar op); de Due heeft een krachtige ARM processor.

Ik ben al een beetje aan het rondvragen op dat arduino forum, op goingelectric.de ( http://www.goingelectric.de/forum/renau ... 18-60.html ) en bij ELM. Nog geen Zoë "takers". We gaan het zien. Lastig, maar wel leuk project.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Door zelf te meten met de iCarsoft i907, hulp van mensen uit meerdere landen, en wat interpolatie, heb ik al aardig wat data bij elkaar kunnen sprokkelen voor de "Maximum charge power" grafiek.
MaxChargePower4.png
Voor de duidelijkheid: In deze grafiek kun je zien bij welke temperatuur en battery %, met welk vermogen er maximaal geladen kan worden. (Er zitten nog wel wat onregelmatigheden in, maar dat komt waarschijnlijk doordat de temperatuur van het batterij-compartiment gemeten wordt, terwijl waarschijnlijk de werkelijke batterij-temperatuur bepalend is. Maar deze liggen nooit heel ver uit elkaar.)
Ik ben de data nog verder aan het analyseren, waardoor ik er wellicht nog een beter leesbare grafiek van kan maken.

Voor mensen die ook een i907 hebben, en willen helpen data aan te leveren (Alvast dank!), dit zijn de te meten waarden:
EVC 95 - Max charge power [kW]
EVC 109 - T battery compartment [°C]
EVC 112 - Battery %
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: On-board diagnostics

Bericht door OlafH »

Mooi project! Zou er bijna een i907 voor kopen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

@Harm: Impressive! We gaan steeds verder "onder de motorkap" zeg maar. Logt de i907 nou met enige regelmaat, of loop je bij wijze van spreken elk kwartier naar buiten om die drie waarden op te halen?

Ik heb steeds meer zin om die CAN analyser te bouwen. ALs we 10 van die dingen werkend kunnen krijgen heb je dit soort data natuurlijk in een paar weken volautomatisch verzameld. Via het arduino forum heb ik inmiddels een mooi hardware-setje gevonden http://store.evtv.me/proddetail.php?pro ... BUS&cat=23 waar je niet alleen een CAN sniffer hebt, maar ook een SD slot en EEPROM, met andere woorden, live loggen wordt dan wel heel eenvoudig. Kost wel wat. De uitdagingen: tijd (moet ook nog een oma lader bouwen ;-) , de software, en heel veel door data spitten als het eenmaal zo ver is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

@zoe2goe:
Dank!
De i907 laat na selectie van de parameters, deze waarden continue live op het kleurenschermpje zien.
Als ik thuis ga meten tijdens het opladen, sluit ik de i907 in de auto aan, zet er een webcam op, en lees dan lekker warm binnen de waarden van het scherm :D.
Maar zo'n automatische logger zou inderdaad erg handig zijn! Dan kan je ook meer interessante data gelijktijdig loggen.

Waar ik daarnaast ook nog aan zit te denken: Zou Renault niet een simpele App kunnen maken in R-Link, waarmee een aantal van dit soort waarden op het scherm in de auto worden getoond, en eventueel ook gelogd kunnen worden op een USB-stick? :think:
Zelf een App maken voor R-Link schijnt nogal lastig te zijn. Zie hiervoor deze link op een Engels forum.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Tuurlijk. De R-Link zit geheid op beide bussen. Die link is niet erg bemoedigend. Ik denk dat TomTom er ook nog eens met zijn vingertjes tussen zit. Schijnt heavily modified Android te zijn.

Ontzettend grapig trouwens, de webcam :D
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Vandaag de scope er op. Wat ik al vermoedde lijkt bevestigd: de primaire bus draait op 500 kb/s, de secundaire (multimedia) op 250 kb/s. Verder niks te zien natuurlijk op de scope. Ik heb inmiddels hardware besteld, gaat wel een drie weken duren voor dat dat er is.

CAN Tranceiver: http://www.ebay.com.au/itm/251751061468

Arduino Due (met CAN pinnen extern) http://www.elechouse.com/elechouse/inde ... ts_id=2256
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door renault15.17 »

Mooi draadje dit....... ik kan er helemaal niks van volgen. :doh: :doh: :doh: Tja, ik ben gewoon maar een autoliefhebber, dit gaat me allemaal boven de pet. :lol: :wink: :lol: :think: :doh:

(en gaat weer terug naar de andere secties van dit autoforum)
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Fair enough. De echte bit-nitty-gritty (die je overigens vooral hier zal kunnen vinden) zal voorlopig wel even stil staan tot de hardware er is. Dan bouw ik ondertussen mijn oma-lader.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Tot mijn stomme verbazing viel gisteren al de CAN tranceiver (zie linkje drie postjes terug) in de bus. Geen peil op te trekken!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: On-board diagnostics

Bericht door WillemS »

Jij blij en wij krijgen eerder een update van jouw bevindingen
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Even weer een update over de Max-Charge-Power-Chart. Omdat die 3D-grafiek toch wat lastig is af te lezen, heb ik er een (vind ik zelf) handigere 2D-grafiek van gemaakt.
Dus dit:
MaxChargePower5.png
wordt dan dit:
Renault Zoe - Charge power restriction 1.png
Wat vinden jullie daarvan?

Nu nog wachten op data bij hogere (en lagere) temperaturen, zodat ik de grafiek verder kan uitbreiden.
Ik heb ook Renault gevraagd of ze mij de formule of data kunnen aanleveren. Maarja, die willen niet meewerken. Jammer dan, want uiteindelijk komen we er toch wel achter.
Nog een opmerking over de meetresultaten tot nu toe. Je ziet dat de data in de grafiek aan de onderkant niet verder gaat dan 10 tot 5 °C, terwijl de buitentemperatuur de laatste tijd toch regelmatig rond het vriespunt was. Het blijkt dat de batterij dus toch redelijk geïsoleerd is, en zijn warmte een tijdje vast houdt.
Daarnaast, als ik thuis in mijn onverwarmde garage oplaad met 11kW van 20 naar 100%, stijgt de temperatuur in de batterij meestal zo'n 3 graden. Bij een snellader zal er meer warmte ontstaan, dus zal de batterij dan ook sneller opwarmen.
Wordt vervolgd :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Mijn verwachting was dat op de Y-as de laadsnelheid zou staan als functie van SoC. Naarmate de batterij voller wordt neemt de laadsnelheid af. Een lijn per laadsnelheid en vervolgens verschillende lijnen voor laden bij een bepaalde temperatuur. De 3-D grafiek blijft de meeste info geven; je gaf al aan dat gedurende de laadsessie de temperatuur van de batterij stijgt en daardoor de laadsnelheid ook beïnvloed wordt.
Het kwartje voor de 2-D grafiek valt nog niet. Ik neem aan dat je bij de 43kWh laadsnelheid toch doorlaad tot meer dan 34%? De lijnen uit de 2-D grafiek lijken de "hoogtelijnen" te zijn van de 3-D grafiek. Dan lees ik dat een 43kWh laadsessie maar heel kort dat max. vermogen binnenhaalt. Met het tellen van seconden voor 1% SoC toename zie ik ook bij 80% hogere laadsnelheden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Klopt, in de 2D-Grafiek laat ik "hoogtelijnen" zien van de 3D-grafiek. En het klopt ook dat als de batterijtemperatuur rond de 10/15°C is, het laadvermogen al vanaf zo'n 30% SOC (State Of Charge) beperkt zal worden!
Het kan goed zijn dat toen jij de ZOE aan de snellader had, de batterijtemperatuur hoger was dan dat ik tot nu toe gemeten heb, waardoor hij bij 80% SOC ook nog snel oplaadde. En inderdaad, die hogere temperatuur zal gedeeltelijk door het snelladen zelf veroorzaakt zijn.
Maar ik heb ook al veel berichten gelezen in een ander draadje op dit forum waar de 43kW niet gehaald werd bij een snellader.

In de grafiek die jij verwachte zal ook de verwarming van de batterij door het opladen zelf meegenomen moeten worden. Die informatie zit niet in bovenstaande 3D-Grafiek. Maar ik zal eens kijken of ik dergelijke data kan verzamelen.

Wat in alle gevallen handig zou zijn, is dat in de ZOE (via een R-Link-App) zichtbaar gemaakt wordt, wat de batterijtemperatuur, en de maximale oplaadsnelheid is.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Heb zelf gisteren even met mijn vinger in de connector gezeten en tijdens het snelladen bij Vd Valk in Dordt de tijden genoteerd voor het laden van elke stap van 1% SoC. De batterij was redelijk leeg dus een groot traject gemeten (van 17 naar 99% SoC) met wel wat verrassende elementen. De 3-D grafiek van Harm is bij aanvang compleet vlak en lijkt begrensd tot 40 kWh. Als mijn meting en berekening van het vrijgegeven laadvermogen klopt (gebaseerd op deel 911 door het aantal seconden benodigd voor 1% SoC) dan ligt dat vermogen kort na aanvang behoorlijk wat hoger. Graag commentaar van de elektrisch geschoolden op dit forum wat ik fout interpreteer of doe. De snellader was bijzonder in vorm, maar al vaker heb ik gemerkt dat de Allego snelladers bijzonder rap uit de startblokken schieten.
image.jpg
Het Numbers rekenblad staat hier
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

@GertjanVB,
De formule (911 / aantal seconden tussen 1% SOC = Vermogen in kW) is een beetje natte vingerwerk, maar in de praktijk klopt het vrij aardig. Dus het kan zijn dat dat een ligt vertekend beeld geeft. (In jou geval natte-vinger-in-de-connector-werk :D )

Daarnaast geef ik in de 3D-Grafiek het maximale vermogen weer wat de batterij in kan gaan. Dus dat is exclusief de verliezen door het omzetten van AC naar DC. Daarom is die waarde ook maximaal 39,9kW en geen 43kW.

Daarnaast zou het percentage dat op het dashboard wordt weergegeven nog iets af kunnen wijken, en heel misschien spelen onnauwkeurigheden bij het meten nog een rol :wink: .

Je drukt het Laadvermogen uit in KWH uit, maar je bedoeld natuurlijk kW. (Het betekent iets heel anders, en daarom hamer ik daar graag op :wink: )
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

kWh en kW aangepast, dank (blijft lastig)

Overigens; Ja. Maar......
  • als het laadvermogen met de factor 911 niet juist wordt bepaald, dan blijkt uit deze meting dat dat 645 zou moeten zijn (60,7kW = 43kW), een te groot verschil
  • of het is idd het vermogen excl. laadverliezen, laadverlies zou in dat geval ca. 37% zijn over de gehele laadsessie
  • de 18 geladen kWh in 40 minuten wijzen naar een gemiddeld laadvermogen van 26,4 kW, dat klopt met dat verlies (26,4/38,8)
  • in 27 min ben je echter 90% vol (vanaf 17% is dat 16kWh), dan dus met een gem laadvermogen van 36 kW incl. laadverlies
  • tegen 42,8 kW (?!) gem laadvermogen uit de 911 meting (excl. laadverlies) tot 90% is dat ca. 16% laadverlies en dat is weer een herkenbaar cijfer
  • Dus de 43 kW is een waardeaanduiding excl laadverlies. Het is niet duurzaam meer als 90% te snelladen en qua tijd ook niet interessant (14 min voor de laatste 9%)
  • hoe zou het er aan een 22kWh paal uitzien?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

43kW is wat een AC paal echt maximaal kan leveren (63A op 3 fase). Ik heb dus moeite met de een na laatste bullet.

Hoe je het ook wilt bekijken, wat uiteindelijk in kWh de batterij weer uitkomt is:
43kW, maal de tijd in uren, maal de CosPhi van de lader (dicht bij 1 op deze vermogens), vermindert met het warmteverlies in de lader en kabels (een "educated guess" is 3 a 5%), verminderd met het chemische/warmte verlies in de batterij zelf.

Bij 22 kW verwacht ik weinig verandering (procentueel gezien dan) in de componenten, behalve wellicht het chemisch/warmte verlies in de batterij. Uiteraard treedt het "terugdraaien" van het laadvermogen pas later op.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fivari »

Gisteren nog eens aan de snellaadpaal gehangen. Tot 80% 43 kW of 1% per 20". 14 kWh in 21'35" dan had ik 85%. Vanaf 80% neemt het laadvermogen af.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Vanavond aan de 22 kW lader van AutoIndumij in Oosterhout gehangen:
image.jpg
Hier een strakke (constante) horizontale lijn. Over hetzelfde traject (17-99%) duurt het laden aan deze 22kW lader maar 7 min langer dan bij de 43 kW lader. Dat beeld ziet er natuurlijk heel anders uit als je eerder stopt en niet tot 99% doorhaalt. Maar bij deze laadsessie neemt de Chameleonlader van de ZOE een constant vermogen af en met minder verlies. Wat als Renault met de nieuwe motor dat verlies nog kan reduceren? De Chameleonlader laat (itt de waarneming van fivari) een eindsprintje zien, voordat het ontvangen vermogen wordt teruggedraaid.

De waarneming is met doorlopende tijdwaarneming gedaan, dus een eventuele foutieve aflezing wordt automatisch direct daarna gecorrigeerd. De grijze trendlijn poetst die schommelingen weg. Naar aanleiding van de opmerkingen van Zoe2goe (hier onder) de tekst wat aangepast (de paal stelt vermogen ter beschikking, waarvan de auto bepaalt wat ie afneemt)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

@GertjanVB: Dat zijn echt mooie grafieken, maar, laat je niet voor het lapje houden door de 22kW grafiek. Je ziet dat in de laatste paar procent SOC het vermogen afneemt (ongeveer vanaf 93%), en 93% is precies het punt waar in je 43kW grafiek het laadvermogen op ongeveer 22kW wordt geknepen. Met andere woorden, je grafieken zijn "hetzelfde", met als enige verschil dat de tweede op 22kW geknepen is.

En dat is ook exact zoals het zou moeten zijn: de paal zegt tegen de auto: 22 is wat je hebben mag, doe wat je wilt, maar niet meer dan 22! En dan hoort daar voor mooie paal nog achter: en als je toch meer neemt gooi ik je er af, want dan is er iets goed mis. De auto neemt vervolgens wat volgens de SOC en de temperatuur maximaal mag (lees, de grafiek die Harm aan het samenstellen is). Het is nog denkbaar dat het BMS met nog meer factoren rekening houdt zoals bijvoorbeeld de korte- en langetermijngeschiedenis van de batterij, maar dan wordt het wel heel ingewikkeld om de parameters te reverse-engineeren.

Zie jij een eindsprintje wat ik niet zie? Ik zeg het nog maar eens: een paal bepaalt alleen de maximaal afgenomen stroom, m.a.w., de paal doet geen sprintje, de auto doet het.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fivari »

Die eindsprint is wel te verklaren. En nu Gertjan hem vermeldt, ik merkte hetzelfde op bij het snelladen: 80-81-82-83% werd gerealiseerd in 18s per %, maar ik dacht dat de boordcomputer de SOC verkeerd inschatte.
Ik heb zelf heel wat geëxperimenteerd met Li-ion batterijen. Zij laden volgens het principe CC-CV: Constant Current en dan Constant Voltage. De laadstroom wordt constant gehouden tot de spanning die daarvoor nodig is vb. 4,2V per cel bereikt. Vanaf dan wordt die 4,2V vast gehouden en neemt de stroom geleidelijk aan af.
Er is gedurende erg lange tijd een bijna constant spanning in de cellen aanwezig. Pas in de eindfase neemt de spanning vrij snel toe. Dit is bij LiFePO4 erg uitgesproken.
Afbeelding
Vermogen is stroom * spanning, dus zal net voor de eindfase de spanning oplopen, de stroom blijft de max toegelaten stroom zodat het vermogen even oploopt. Op het ogenblik dat kort daarop de CV-fase bereikt wordt neem het vermogen opnieuw af omdat de stroomsterkte afneemt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

De twee laadsessie naast elkaar gezet. Het ziet er voor de 43 kW lader iets beter uit. Bij de totale laadtijd had ik 7 min. meegeteld na het bereiken van 99% SoC. Die heb ik van de laadtijd afgehaald want die zaten er bij de 22 kW ook niet bij.
Leuk dat er een verklaring voor dat "eindsprintje" is en de grafieken lopen op 't eind idd samen af. Wel te zien is dat de Chameleonlader beter met 22kW omgaat dan met 43kW. Dat met het laadverlies is sterk afhankelijk van de uitgangspunten (de 911-factor of op welke batterijgrootte je de SoC loslaat (22 of de echte omvang)'
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Ik had al eerder geprobeerd om met de iCarsoft i907 zogenaamde DTC meldingen te wissen, maar dat lukte niet. Ze bleven erin staan.
Menu - Diagnose Process_.JPG
Vandaag leerde ik echter een trucje waardoor het wél lukt!
Je moet de auto namelijk eerst in een bepaalde toestand brengen. Vanuit de toestand dat Zoe nog niet gestart is, gaat dit als volgt:
  • Stop de kaart in de gleuf
  • Zet de pook in stand D (Drive)
  • Houd de startknop ongeveer 5 seconden ingedrukt, totdat de melding "Kaart verwijderen a.u.b." op het display verschijnt
  • Zet de pook terug in stand P (Parking)
Hierna is het wél mogelijk om de meldingen te wissen! :dance: :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Dat is een maffe truc zeg! :-)

Ongerelateerd: wat betekent: Data streams?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Via het menu Data streams kun je de parameters kiezen (van de betreffende unit die je hiervoor geselecteerd hebt), en vervolgens live op het schermpje gaan monitoren.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld de stand van het "gaspedaal", het vermogen? M.a.w., de live streams zeg maar (i.t.t. b.v. schakelcommando's zoals "doe de deuren open")?

Ik las in het andere draadje dat de monteur je die clear truc heeft geleerd. Dat zijn toch wel weer de goudklompjes zeg maar.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Nu de temperatuur alweer iets hoger is, heb ik ook weer nieuwe data kunnen verzamelen voor de Max-Charge-Power-Chart. (Tijdens het laden met 11kW van 13 naar 100% SOC, steeg de temperatuur van de accu van 18 naar 20°C.)
MaxChargePower7.png
Renault Zoe - Charge power restriction 7.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

@zoe2goe,
Klopt, dat zijn de live streams. Zie ook een schermprintje daarvan in een aantal berichten terug.

En met dat nieuw geleerde trucje kan de i907 in bepaalde situaties wel eens heel waardevol zijn! Je zal maar ergens in de middle of nowhere staan en niet kunnen laden, omdat (om wat voor reden dan ook) een foutmelding in het systeem zit. Als je dan zelf die fout kan wissen, kun je tenminste weer (even) opladen, en je weg vervolgen.
Natuurlijk heeft die foutmelding een oorzaak gehad, maar er zitten genoeg veiligheidscontroles in het systeem, dat door het wissen van een fout, er niet zomaar iets stuk kan gaan.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Vandaag ontdekte ik nog een interessant nieuwtje toen ik in de versie informatie van de diverse elektronische onderdelen zat te neuzen. In de TCU (TELEMATIC CTRL UNIT) zag ik het volgende:
Het blijkt dat de Zoe's (in Nederland) niet meer via het T-Mobile netwerk communiceren, maar met KPN!
Op 25-JAN-2015 stond er nog dit:
Version info - TCU 1a_.JPG
En nu staat er dit:
Version info - TCU 1b_.JPG
Ik vermoed dat dat met een van de updates via de R-Link aangepast is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 73
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door MartijnEV »

Dat is heel goed nieuws!! Dat betekent dat Orange Fr. het roamingcontract dat eerst alleen met T-Mobile Nederland was (obv het voormalige Ben/Dutchtone netwerk) nu ook heeft uitgebreid naar KPN. Heel goed! Want dat oude Ben/Dutchtone netwerk is krakkemikkig en vervult maar een deel van het totale T-Mobile netwerk in Nederland. Nu dus het oerdegelijke KPN, hoera!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door PieterZoe »

Harm, ik heb ook wel eens begrepen dat de simkaart (en dus bijhorend contract) in onze auto's van het soort is dat van alle service providers gebruik kan maken. Een soort general roaming. Zodat de auto op elke locatie altijd van een netwerk gebruik kan maken. Zou het kunnen dat je bij wijze van spreken morgen Vodafone op je scherm ziet staan en de dag erna weer T-mobile afhankelijk van waar je je in NL bevindt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Wellicht is dit dan ook een alternatieve verklaring warom ik vanaf 14 december offline was (maar dan ook echt helemaal) en vanaf ongeveer 3 maart weer strak bij. En dat correspondeert niet met een R-Link (of any met de hand uitgevoerde) update.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht