Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Model/uitvoering : Renault Scenic Mégane _ Bouwjaar : 2002 _ Brandstof :Benzine _
Hallo allemaal!
Ik maak me wat zorgen over mijn Renault. Enkele weken geleden kwam ik in een file terecht. Duurde ongeveer een half uur, waarin de temperatuur heel hoog opliep. In eerste instantie leek me dat normaal, door al dat optrekken en afremmen op lage snelheid. Totdat het op een punt kwam dat de motor gewoon afsloeg en ik deze niet meer aankreeg. Na ~5/10 minuten wachten op de snelweg was de temperatuur nog steeds hoog, maar kon ik hem wel starten. Bij het eerstvolgende benzinestation de koelvloeistof bijgevuld, die was wel ver leeg. Er moest zeker 2 liter in meen ik. Een week later grote beurt gegeven, opdracht gegeven om naar de waterpomp te kijken, of iets anders wat met koelen te maken heeft, daar was niks mis mee. Nu paar dagen terug, stond ik weer in de file, steeg de temperatuur weer en sloeg hij dus af. Ook al was de temperatuur nog niet tegen de 'gevaarlijke streepjes' zoals vorige keer. Na een tijdje wachten, startte hij weer. Het lijkt me niet dat dit normaal is, of toch wel? Koelvloeistof is trouwens niet meer gedaald nadat ik het had bijgevuld. Wel start de auto elke keer moeizaam wat voorheen niet was, nu duurt het ongeveer 6 seconden voordat hij start, terwijl hij voorheen altijd in een seconde was gestart. Maak ik mij zorgen om niks of kan er iets aan de hand zijn? Ik heb niet heel veel verstand van autotechnische zaken, dus uw mening/advies wordt zeer op prijs gesteld! Alvast bedankt!
Zorgen om niks zal het sowieso niet zijn als de naald van de temperatuurmeter hoog oploopt.
Gok dat tekort koelvloeistof al het geval was en niet eerder opgemerkt is
Nr 1 verdachte lijkt me de thermostaat. Als je de kachel voluit op warm laat blazen, zakt de temperatuur dan?
Slaat de koelventilator achter de radiateur wel aan , als de temperatuur zo hoog is.
Bdp sensor zou een verdachte in het afslaan en slecht aanslaan kunnen zijn.
Als de kachel volle bak blaast,dan zakt de temperatuur wel iets, niet veel maar wel goed genoeg om hem te starten en draaiende te houden. Zo heb ik de rest van de file uit kunnen rijden.
Als de temperatuur zo hoog is, zie ik de ventilator niet aanslaan. Heb het laatst thuis geprobeerd, tijd lang laten draaien en de motor begon behoorlijk op te warmen, best wel ver boven het 'normale streepje' maar zie of hoor geen ventilator draaien. Toch wordt hij dan wel warm maar slaat hij niet af. Hoe kan ik erachter komen dat het de bdp sensor is?
Je hebt volgens mij 2 problemen , ten eerste dat de ventilator niet aanslaat als de temperatuur te hoog op loopt.
Dit zou ik eerst gaan oplossen , controleer de betreffende zekering , meet of je spanning krijgt op de ventilator , en de temperatuursensor die voor de aansturing zorgt.
Ten tweede zal de storing van het afslaan bij hoge temperatuur een beveiliging kunnen zijn of de bdp sensor wordt zo heet dat deze dan niet goed meer werkt.
probleem van het afslaan zou maar zo weg kunnen zijn als probleem 1 is opgelost.
Laat em voor de deur stationair lopen en geef de fan 12Volt zodat ie in ieder geval draait. Loopt je temperatuur dan nog te hoog op dan heb je niet alleen de aansturing van je fan als probleem.
Bij onze Scenic komt de naald een stukje boven het midden te staan als we lang geen rijwind hebben.
"vroeger" zette we er een schakelaartje tussen als de fan niet meer op temperatuur aansloeg. Was de goedkoopste oplossing, hadden we meer geld over voor bier :->
Bedankt voor alle reacties! De zekeringen waren doorgemeten en die waren allemaal goed bevonden! Daar ik verder absoluut niet handig ben, ben ik toch maar naar de Renault garage gegaan. Bleek dat de thermostaat defect was en de koelvloeistofpakking lekte. Allebei vervangen in 1,5 uur en hij rijdt weer geweldig + de fan slaat aan Enkel 150 euro armer, maar ach dat hoort erbij. Dit was het eerste probleem na 35000 km dus ik ben nog steeds best tevreden. Alleen binnenkort een afspraak maken voor distributieriem te vervangen, aangezien er verteld werd dat dat best wel hard nodig was. Zie alleen op tegen de kosten
Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!
Goed dat het is opgelost!
Voor het vervangen van de Distributie zou je eens wat kunnen shoppen hier en daar. Er zijn wel wat grote verschillen in prijs.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Hallo,mijn Kangoo van 2002 1.2 16 v krijg ik niet van de startblokkering het lampje knippert snel,en heb de truc met de knop ingedrukt houden ook gedaan tijdens starten.
Niets werkt dus.
Volgens de garagehouder kan dit niet gemaakt worden.
Auto is...
Wie mijn posts van de laatste weken een beetje heeft gevolgd weet dat ik nog een Megane I had aangeschaft. Heb hiervan het interieur omgewisseld met die van mijn Berline.
Beetje getwijfeld maar de break mag weg. Forum vraagprijs 500 euro....
Beste lotgenoten, Nadat onze Kangoo 2002 1600-16 van zijn elektronische spoken is afgeholpen via dit voortreffelijke forum is er een nieuw probleem: De ATF van de stuurbekrachtiging lekt via een gat in de slang. Op internet vind ik geen vervangend...
De versnellingsbak is kapot van mijn Renault Kangoo 4x4 (benzine) uit 2002.
Nu is mijn vraag,
Kan ik er een tweedehands versnellingsbak van een Kangoo (uit die periode) onder zetten of heeft deze 4x4 uitvoering een andere versnellingsbak?
Er zijn...
Onze huidige scenic uit 2006 begint langzaam aan wel op te raken, ondanks de kilometerstand van 145.000. Bijrijdersraam kan al jaren niet meer open, cruise control stuk, grond bij bijrijdersstoel is drijfnat en gister startte de auto niet meer......
Help! Wij hebben een Scenic 3 (december 2012), 2.0-16v M4R, 140 pk, CVT-automaat en LPG. De motor slaat af in de opwarmfase, zowel op benzine als op LPG.
Wat is er allemaal vervangen? Het gasklephuis (ingeleerd bij een Renault-specialist en ook een...