How To: Distributieriem Vervangen

Winterklaar maken, handige trucjes om lastig zaken makkelijker te doen, dat soort dingen
Forumregels
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

How To: Distributieriem Vervangen

Bericht door tazjp »

DISTRIBUTIERIEMEN: DE CRUCIALE SCHAKEL IN DE MOTOR.

Om een dure reparatie door motor schade te voorkomen, is het voldoende om de distributieriem preventief te controleren en te vervangen. De duurzaamheid van een distributieriem is vooral afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, de montage, de spanning en de correcte behandeling van de riem zelf. Als alternatief voor de distributieriem is er de enkele of dubbele distributieketting die opnieuw meer wordt gebruikt.

filmpje over de distributieriem

http://youtu.be/sJsgLsbg0mI

filmpje met uitleg over de werking van en motor

http://youtu.be/HCaqgNzjj8Q

filmpje met uitleg over de kleppen

http://youtu.be/rYdszK0onrY

Preventief vervangen

De distributieriem zorgt ervoor dat de nokkenas, of bij sommige motoren zelfs meerdere nokkenassen, door de krukas wordt aangedreven. Het is van cruciaal belang dat de krukas en de nokkenassen op elkaar zijn afgesteld. Dat gebeurt tijdens de montage van de riem. De kleppen moeten in functie van de stand van de zuigers op het gepaste moment open- en dichtgaan. Die timing kan in het gedrang komen door een slechte montage, maar ook wanneer de getande riem een tandje overspringt zoiets kan alleen door een slechte riemspanning. Voor elke motor bestaat een spanningswaarde van de distributieriem en die waarde is door de constructeur vastgelegd. De spanning van de riem wordt op peil gehouden door de spanrol en de meelooprol. Er zijn twee types spanrollen. Bij de automatische spanrol wordt de spanning automatisch goed ingesteld. Bij een manuele spanrol moet de monteur de Spanning eigenhandig instellen. De distributieriem en zowel de span- als meelooprol moeten samen worden vervangen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat het lager van de rollen versleten is, waardoor de distributieriem extra wordt
belast en zelfs breekt. Als de riem breekt kan de schade heel hoog oplopen. De kleppen komen dan heel dicht bij de zuiger en het is niet uitgesloten dat de deze de zuigers raken bij een riembreuk. Een preventieve vervanging van de distributieriem en de bijbehorende rollen maakt dat de motor betrouwbaar is. Dat is niet enkel belangrijk voor de klant maar ook voor de garagehouder. Het is altijd een vervelende zaak om hoge reparatiekosten te verantwoorden bij de klant. Als het om een tweedehands auto onder garantie gaat, zijn de kosten voor rekening van de garagehouder. In dit geval is het dus zeker beter professioneel te werken. Als je de riem vervangt omdat deze stuk is, dan is het goed om na te gaan welke motorschade is aangericht. Ook de reden van de breuk is van belang. Zowel de oorzaak als de gevolgen van de breuk moet worden weggewerkt door bijkomende herstellingen. Als je nog nooit eerder bij een bepaald type auto de distributieriem hebt vervangen, dan is het goed om eventuele typische richtlijnen voor de demontage en de montage te kennen. Weet je bijvoorbeeld met welke spanning de distributieriem ingesteld moet worden?
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: How To: Distributieriem Vervangen

Bericht door tazjp »

STAPSGEWIJZE DEMONTAGE VAN DE DISTRIBUTIERIEM

1. Ontkoppel de aarding van de batterij. Draai de krukas in de richting van de normale rotatie tot aan het bovenste dode punt door de ‘0’-markering op het motorblok op één lijn te brengen met de markering op de krukasdemper. Breng de verdelerrotor op één lijn met de markering op het verdeleromhulsel, zodat hij in de ontstekingspositie van de eerste cilinder staat.

2. Neem alle riemen, schijven of slangen weg die verwijdering van distributieriem deksel hinderen.

3. Verwijder distributieriem deksel.

4. Maak de regelschroef van de spanrol los.

5. Duw de spanrol van de distributieriem weg en maak de regelschroef van de spanrol opnieuw vast.

6. Verwijder de distributieriem.

7. Hou rekening met de specifieke instructies van de autoconstructeur.
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: How To: Distributieriem Vervangen

Bericht door tazjp »

STAPSGEWIJZE MONTAGE VAN DE RIEM

1. Zorg ervoor dat de markeringen van de krukas, de nokkenas en de verdelerrotor op één lijn staan. De wijzer van de krukas richt zich naar de markering van het bovenste dode punt. De verdelerrotor staat op één lijn met de markering op het verdeleromhulsel. De wijzer van de nokkenas staat op één lijn met de markering op het motorblok.

2. Leg de distributieriem over de tandwielen

3. Maak de regelschroef van de spanrol los, zodat ze opnieuw tegen de distributieriem kan drukken. Breng de spanrol voorzichtig in positie. Zorg ervoor dat de veer van de spanrol juist gekoppeld is. Als de spanrol geen veer heeft, span de distributieriem dan op volgens de aanbevelingen van de autoconstructeur.

4. Draai de krukas in de richting van de normale rotatie ten minste twee keer volledig rond, zodat de distributieriem niet langer loshangt en de spanrol de riem goed aanspant.

5. Controleer of de markeringen op één lijn staan. Draai de regelschroef van de spanrol en de schroeven van haar as aan volgens de richtlijnen van de fabrikant.

6. Monteer opnieuw het distributieriem deksel en alle riemen, slangen en schijven die daarvoor werden gedemonteerd.

7. Koppel de aarding van de batterij weer aan.

8. Start de motor, controleer de ontsteking en stel alles correct af.
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: How To: Distributieriem Vervangen

Bericht door tazjp »

DE DISTRIBUTIERIEM OP GOEDE SPANNING

De levensduur van de distributieriem wordt in grote mate bepaald door een correcte spanning. Als de distributieriem lawaaierig is, dan is het meteen de tijd om in te grijpen, de spanning te controleren en de riem eventueel te vervangen. De riemspanning blijft slechts intact als de spanrol goed werkt. Bij een automatische spanrol kan de veer niet goed werken, maar ook het lager kan stuk zijn. Dit laatste geldt natuurlijk ook voor een manuele spanrol en voor de meelooprol. Heel wat monteurs regelen de spanning op het gevoel. Er bestaan speciale gereedschappen waarmee de spanning met slechts een kleine afwijking perfect kan worden geregeld. De recentste meetapparaten hebben een ingebouwde databank met de spangegevens van de meest courante automodellen.

WAT JE NIET MAG DOEN

1. Als je de distributieriem moet verwijderen om bijvoorbeeld een reparatie aan de cilinderkop uit te voeren, raden wij aan de distributieriem ten alle tijde te vervangen. Monteer dus nooit een gebruikte distributieriem.

2. De distributieriem is inwendig versterkt met glasvezels die een heel hoge trekkracht hebben, maar tegelijk heel broos zijn als je ze plooit. Precies daarom mag je de distributieriem nooit platdrukken. Op die manier worden de inwendige vezels immers gekraakt.

3. Om die inwendige glasvezels te beschermen, mag je de riem niet zijdelings buigen om de spanning te meten.

4. Nog altijd omwille van die interne vezels mag je de distributieriem niet samen wriemelen.

Hieronder enkele afbeeldingen van riemen die de beste tijd hebben gehad
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: How To: Distributieriem Vervangen

Bericht door mechanic »

De verende spanners bij renault hebben merktekens om de juiste spanning te bereiken. Bij de 2.2dci zie je spanning dmv blokkeergereedschap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht