Hier dan mijn (Belgisch, Franstalig) stop/start verhaal (langlanglang) van mijn bagnole (staat op 4 wielen, maakt geluid, het rijdt en het stinkt).
Tuurtje is nu 4 maanden jong met 5600 km op de teller en zoals zoveel van jullie werkte het stop/start systeem op een zwaar waardeloze manier, maw, meestal niet uiterst soms wel.
Ik heb mijn dealer hiervan verschillende malen op aangesproken en zoals de meeste van jullie wel zullen herkennen is het altijd onze schuld.
We voldoen ik aan de werkingscondities van het systeem:
http://www.e-guide.renault.com/portail/ ... fe9YtLCTRY
Ik kon mij hierbij niet neerleggen en protesteerde vriendelijk maar uit volle borst. Ik heb ze er attent op gemaakt dat RN NL in het bezit was van een aangepaste stroomsensor met verwijzing naar dit forum.
Ze hebben toen contact opgenomen met de tech. dienst van RN Belgiekske en dit was hun antwoord:
De stroomsensor op de batterij wordt er bedoeld.
Op de fora hebben ze geen flauw benul van hoe het systeem technisch
werkt...
De lading van de batterij moet minimaal 82% zijn, anders werkt de S&S niet!
De stroomsensor moet ervoor zorgen dat de batterij geladen wordt, maar
als de ritten te kort zijn met vele ingeschakelde verbruikers, lukt het
natuurlijk nooit om die batterij fatsoenlijk op te laden.
Voor uw wagen hier, 1560 kilometer op 3,5 maand tijd, logisch dat de S&S
niet werkt.
Doe eens een grote rit (meer dan 50km) met zo min mogelijk verbruikers,
de S& S zal nadien wel werken eens de batterij voldoende geladen is.
MVG
Naam
En hierop gedeelten van mijn antwoord naar de dealer:
Dan schrijft Naam minachtend over het forum en dat die betrokkenen
geen flauw idee hebben waar ze over schrijven.
Deze fora leden zijn, door ervaring, beter op de hoogte dan Naam denk ik.
Ik denk dat deze Naam er geen flauw benul van heeft waar erover
geschreven wordt, m.a.w., hij heeft er totaal, maar dan ook totaal niets
van gelezen! Want dan had hij op pagina 11, zowat heel van boven het
volgende kunnen lezen:
>>>>> Vandaag mijn Captur weer terug met een nieuwe sensor die volgens de
chefmonteur ervoor zal zorgen dat mijn accu sneller volgeladen wordt.
Volgens de chefmonteur is deze sensor nog maar onlangs gemodificeerd dus
ik adviseer iedereen met een niet werkend systeem naar de garage gaat.
Ook telefoon gehad van Renault Nederland met de vraag of ik naar
tevredenheid ben geholpen en dat ze er van uit gaan dat door de nieuwe
sensor het probleem blijvend is opgelost.<<<<< Hier te vinden:
niet-werkend-start-stop-systeem-t18634-250.html#p136930
Hij zegt hiermee dat de chef-monteurs van Renault garages en Renault
Nederland geen flauw benul hebben waar ze over spreken.
En dan spreekt Naam over de korte ritten en 1560km op 3,5 maand,
wablief. Waar haalt hij dat?????
Op dit moment staat er 5272km op de teller.
3/4 hiervan bestaat uit ritten tussen 80 en 150km.
Nagenoeg al mijn ritten worden zonder airco gereden.
Op enkele uitzonderingen na, bijv. 30graden of meer, voldoe ik aan de werkingscondities van het systeem, hier te vinden:
http://www.e-guide.renault.com/portail/ ... fe9YtLCTRY
Ondanks dat ik regelmatig meer dan 50km rij,
ik voldoe aan de werkingscondities, doet het stop/start systeem niet
zijn werk. Dus de batterij wordt niet voldoende geladen. Daarmee zegt
hij zelf dat die sensor niet voldoende zijn werk doet, of........ dat de
batterij die in de Captur gemonteerd zit te licht is en daardoor zijn
vermogen te snel afstaat.
Ik heb deze auto gekocht voor het model maar bovenal vanwege het
eco systeem die er in gebouwd is stop/start incluis.
Volgende is te vinden op de promotie pagina van Reault Captur:
Het snelle, effectieve, stille en betrouwbare Stop & Start-systeem zet de motor in standby vanaf het moment dat de auto tot stilstand komt.
Dankzij deze technologie, in combinatie met een regeneratief remsysteem,
worden het verbruik, de CO2-uitstoot, de vervuiling en zelfs de
mogelijke geluidshinder zo veel mogelijk beperkt.
Mag ik dringend vragen dat er een oplossing komt voor mijn auto.
In afwachting van uw antwoord.
MVG
rentur
Dit heeft de dealer doorgestuurd naar RN B. met als resultaat: we gaan de batterij controleren te samen met die beruchte sensor ( ik heb deze ook besteld - deze wordt woensdag geleverd ) indien nodig vervangen we deze en gaan we verder zien of dit idd opgelost geraakt.
Gisteren 08/10 kon ik naar de dealer van de batterij en sensor.
Na flink getest te hebben zag de monteur van dienst dat mijn batterij geen groen kleurtje meer had (gewoon te licht, ontlaad te snel).
Er zit nu een zwaardere batterij in (65Ah - 720A) met de vernieuwde sensor.
Deze morgen 35 x uitgetest en het werkt als een t..t. Eén maal weigeren met airco volle bak en dat lijkt mij een normale weigering.
Ik kan hierbij alleen maar lof uitspreken naar mijn dealer toe want als ik zo tussen neus en lippen door luister dan denk ik dat de dealers flink in de steek gelaten worden door RN.
Ik ga dit de komende tijd nog flink uit testen en dan laat ik nog iets van mij horen. Maar dan wel een kortere versie dan dit verhaal.
Suc6 allemaal en laat je niet doen. Ons geld was goed genoeg dan moet RN maken dat de verkochte auto voldoet aan alles.
