Fuego aangeschaft, nieuwe APK p8!

Fuego specifieke technische vragen
Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Nog 1 vraagje dan

Bericht door gs82 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Het is me niet helemaal duidelijk uit het instructieboekje of het min-niveau in het KVS-reservoir gehaald moet worden als het reservoir ingebouwd en dus onder een hoek staat, of als het losgehaald is en rechtop staat. Daar zit nu nogal verschil in. Rechtop haal ik het min-niveau, ingebouwd niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 7
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Ik zou het koelvloeistofniveau in ingebouwde toestand ongeveer op maximum proberen te houden.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Dank je voor de info. Aparte constructie moet ik zeggen.

Opvallend vind ik dat de motor helemaal niet warm lijkt te worden. Met de verwarming op max blijft er koude lucht binnen stromen, en de KVS-temp meter blijft helemaal onderin. Alleen bij stilstaan meteen na een stuk snelweg zie ik de temperatuurmeter stijgen. Die doet het dus wel. Na een langere rit blijft dit nog steeds zo. De aanvoer naar de radiator is echter goed warm, en de afvoer is handwarm. De aanvoer naar het kachelhuis is ook handwarm. Is dit gewoon typisch Fuego? Moeilijk warm te krijgen in koude tijden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 7
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Het is natuurlijk wel aan de koude kant de laatste dagen. TIP: heb je de luchtaanvoer voor de motor wel op winterstand staan, of is dat bij jouw uitvoering niet met de hand te verzetten? Verder kan het zo zijn dat je kachelradiateur verstopt zit, dat had ik met mijn Fuego ook. Maar allereerst even zorgen dat het kvs niveau goed op peil is en dat je koelsysteem goed ontlucht is.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Ten eerste: iedereen een prettig 2008 toegewenst!

Inmiddels wordt de Fuego wel makkelijker warmer, ik heb vooralsnog alleen KVS aangevuld. Onluchten zal ik zsm gaan doen.

Wat me opviel bij een korte inspectie in het motorruim is de benzine die rond de pakking van de benzinepomp zit. Dit lijkt me niet normaal. Is mijn vermoeden juist?

Afbeelding

Wat betreft achterruitverwarming en wisser: dat was inderdaad een loszittend contact bij de gasveren. Bedankt voor de tip Meerten.
Overigens begon boven de 130 km/h het dakraam te fluiten als ie dichtstond. Na het aandraaien van de achterste bevestigingsschroeven was dat ook over...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meerten Welleman
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 337
Lid geworden op: 06 feb 2006 23:58

Stukje bij beetje...

Bericht door Meerten Welleman »

...kom je er wel achter welke geheimen zo'n Fuego voor je heeft. Jij bent toch behoorlijk technisch dus zal dat bij jou allemaal wat sneller gebeuren dan bij mij.

Succes en ook de beste wensen!

Groet, Meerten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Zo, dat was een aardig nuttig middagje knutselen.

Nieuwe motorolie + filter, koelsysteem ontlucht, deur opnieuw afgehangen, koppeling beter gesteld, alleen de bakolie is nog niet gelukt. Ik ben een uur bezig geweest om die rotplug los te krijgen, maar hij weigert pertinent...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ben
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 nov 2004 18:11
Actief als: particulier
Locatie: ijsselstein

nieuwjaars meeting

Bericht door ben »

Hallo Fuego liefhebbers.vraagje is er behoefte om ergens in den lande een fuego nieuwjaars bijeen komst te houden.
Hoor van jullie.
In iedergeval alvast een goed nieuwjaar. Gr Ben 2.2L

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Oeps...

Bericht door gs82 »

Hm, de Fuego rijdt eventjes niet meer. Tijdens het verwijderen van de oude gaskabel is het houdertje van de kabel bij het gaspedaal aan een kant gebroken, dus die vertrouw ik niet meer. Zowel Brezan als dealer kon ze niet vinden.

Als iemand nog zoiets heeft liggen: ik houd me aanbevolen!

Daarnaast is zelfs met grof geweld de aftapplug niet opengegaan, dus daar moet nog weer grover geschut aan te pas komen: gewoon een staaf er op lassen voor meer grip.

Er zat een klein roestplekje in de dorpel wat onder invloed van de staalborstel veel groter werd. Tijdelijk in de Owatrol gezet, maar daar moet binnenkort een nieuw stuk in.

Verder stoot ze opeens als ze iets kouder wordt enorme witte rookwolken uit. Het KVS-niveau blijft echter gelijk, maar de schrik van een kapotte koppakking sloeg me meteen om het hart. Ik houd het in de gaten.

En die benzinepomp blijft maar zweten bij de pakking op de motor. Verbazend eigenlijk, want daar zou helemaal geen benzine mogen zijn, tenzij het vanuit het bovenste gedeelte langs de behuizing naar beneden lekt. Gelukkig lag er nog een nieuwe pomp in de achterbak.

De motor wordt nu overigens wel gewoon warm naar behoren bij stationair draaien, maar de kachelradiateur doet nog niet al te veel.

Ik houd me nog wel even bezig de komende tijd, alle tips en opmerkingen zijn van harte welkom ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Bericht door Fuego Turbo »

Hoi Michiel

Heb je een foto van wat je precies zoekt van het gaspedaal?
Wellicht kan ik je er aan helpen.

mvg

Enrico
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Dag Enrico,

aangezien ik de boel nu even houtje touwtje in elkaar heb gezet om het morgen toch nog eens bij een andere dealer te proberen heb ik helaas geen foto. Wel een soort van tekening ;)

Afbeelding

Het gaat dus om het plaatje waar het pijltje heen wijst. Een soort dubbelgevouwen metalen plaatje waar de verdikking op de gaskabel in klemt, en die om het gaspedaal is heengevouwen.

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

De dealer in Delft kon toch nog een complete gaskabel mét houdertje bestellen. Vandaag binnen, en meteen daar ook gepoogd de bakolie te vervangen. Bij peilen bleek die echter op niveau en zeer vers. De herkomst van het gejank is dus nog vaag, misschien toch het druklager. Nou ja, dan de radio maar wat harder zetten.

Erg leuk trouwens om enkele monteurs binnen te zien lopen om even een praatje te maken over zo'n auto. 'Die zie je niet vaak meer! '.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meerten Welleman
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 337
Lid geworden op: 06 feb 2006 23:58

Die zie je niet vaak meer

Bericht door Meerten Welleman »

Hoi Michiel,

Dat is inderdaad een van de leuke aspecten van het rijden in een Fuego. Geen idee hoe dat met andere klassiekers is, maar het is wel opvallend dat je op de weg heel vaak een thumbs up krijgt van andere automobilisten. Zo'n klassieker is ook wel heel verfrissend tussen al dat moderne blik.

Groet, Meerten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Vandaag heb ik maar eens de thermostaat vervangen. Die stond open en zat vast. Nu werkt de koeling weer naar behoren, blijft de meter mooi in het midden en doet de verwarming het weer. Weer wat geleerd. En weer uit de brand geholpen door Autohaag Zeeuw in Delfgauw. Je belt ze 's ochtends en 's middags hebben ze het onderdeel klaar liggen, en heeft de monteur nog even alle tijd om wat tips en truuks uit te leggen. Erg prettig. :Yes:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Vandaag even heen en weer geweest naar Friesland, voor een nieuwjaarsbijeenkomst van Citroënrijders. De auto hield zich perfect, en kreeg veel bewonderende blikken van Citroën-rijders.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 7
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Mooi plaatje GS82! 8)
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

En voor de liefhebbers hier het plaatje vanaf de brug: (zou zomaar 25 jaar geleden gemaakt kunnen zijn, spot de Fuego!)

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Met het risico dat het een beetje een monoloog wordt: sinds ik de nieuwe thermostaat gemonteerd heb kom ik 4,5 kilometer verder per liter benzine. Van 1 op 11 naar 1 op 15,5. Die laatste tank was wel voornamelijk snelweg, maar om nou te zeggen dat ik rustig heb gereden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 7
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

gs82 schreef:En voor de liefhebbers hier het plaatje vanaf de brug: (zou zomaar 25 jaar geleden gemaakt kunnen zijn, spot de Fuego!)
Hoezo spot de Fuego. Er staat maar één auto op de foto :lol: :wink: :lol:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meerten Welleman
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 337
Lid geworden op: 06 feb 2006 23:58

Mooi, hoor!

Bericht door Meerten Welleman »

Het heeft iets bijzonders om in colonne te krijgen met hetzelfde type of merk.

Nu de Fuego's nog!

Groet, Meerten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

XBXG
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 jan 2006 23:43
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Bericht door XBXG »

Leuk topic, Michiel. :wink:

Ik had jouw Fuego al eens gespot, toen ie nog te koop stond in Zwaanshoek, op 17 november 2007:
Afbeelding

Afbeelding

Ik reed overigens mee in die colonne, en heb toen deze foto van de mooie Fuego gemaakt:
Afbeelding
Peugeot 206 - 2008
Citroën Ami 8 - 1970

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Leuke foto's, Wouter!

Zojuist kwam de verkoper van de Fuego nog even wat onderdeeltjes naleveren die bij de auto hoorden.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

:? 8)

Iemand nog onderdelen nodig?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Nou, de smurrie rond de benzinepomp was dus olie. De pakking tussen pomp en motor was volledig overleden. Gelukkig had ik daar nog een reserve van.

Volgende stap: kleppen stellen. De boel ratelt me net iets te veel stationair. Dan zal ik misschien voor de veiligheid de klepdekselpakking maar meteen meevervangen.

Ik was overigens wat verbaasd. Ik had 2 nieuwe conventionele stroomverdelers bij de onderdelen zitten, dus ik ging er vanuit dat ik gewoon een conventioneel verdelersysteem had. Zojuist bleek echter dat ik een electronisch gestuurde verdeler heb, dus ik heb niet zo veel aan de reserve stroomverdelers...
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Kleppen gecheckt, en er viel eigenlijk erg weinig te stellen. Alles zat netjes op de 0.2 in en 0.25 uit. Tsja, en er was ook geen kleppendekselpakking voorradig, dus ik hoop dat deze niet gaat lekken.

Ook eens gekeken hoe de remblokken er voor stonden, en die waren prima in orde, maar dat was pas te zien na openen van de klauwen (Girling). Doe mij maar Bendix in het vervolg!
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meerten Welleman
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 337
Lid geworden op: 06 feb 2006 23:58

Onderhoud Fuego

Bericht door Meerten Welleman »

Hé Michiel,

Ik denk dat ik mijn Fuego's voortaan maar bij jou in onderhoud doe. Zeker nu je al die onderdelen heb.

De afgelopen week weer veel met mijn oude Fuego, waar ik al bijna zeven jaar in rij. Eind november wordt het een oldtimer.

Groet, Meerten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Onderhoud

Bericht door gs82 »

Hehe, ach, kleppen stellen deed ik bv ook voor het eerst. Ik probeer het gewoon, desnoods oefen ik eerst even droog op de reserveonderdelen, en met de Haynes erbij kom ik een heel eind.

Vandaag even de boel gewassen, de bestuurdersduur glimmend gemaakt met commandant en de boel in de was gezet. En natuurlijk wat foto's gemaakt.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 7
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Mooie foto's! Wat is zo'n Fuego toch een geweldig mooi vormgegeven auto, super! Wees er zuinig op.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Dank je. Ik ga er zeker zuinig op zijn, alhoewel ie wel voornamelijk gaat doen waar ie voor gemaakt is: rijden!
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Vandaag heb ik gemerkt dat de koppeling écht op is. Ik moet nu bij de koppelingskabel kiezen tussen doorslippen of niet helemaal ontkoppelen. Hij staat nu kennelijk helaas op het laatste, wat natuurlijk weer uiteindelijk funest is voor de synchromeshes. Nou heb ik wel een reservebak liggen, maar die wil ik voorlopig nog even niet aanspreken :P

Brengt me dus bij het volgende puntje: Brezan kan alleen maar LuK leveren, en die wil ik eigenlijk niet. Volgens www.valeoservice.com is te zien dat Valeo ook een koppeling voor de Fuego heeft geleverd. Iemand enig idee hoe ik hier aan kom?

De dealer is vooralsnog ook zoekende...
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Nou, via Valeo kon ik Brezan overtuigen dat Brezan toch echt die Valeo-koppeling kon leveren. Volgende week woensdag is ie binnen, en dan maar eens een dagje uitzoeken om de boel er in te hangen!
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Koppeling heb ik al een tijdje binnen, maar ik heb vooralsnog geen tijd gehad om hem er in te zetten. Wellicht dat ik maar eens een dagje vrij moet nemen komende week.

Vandaag nog wel een stukje gereden, alhoewel dat steeds lastiger gaat met de koppeling ;)

Het lijkt er overigens ook op dat de linker aandrijfas z'n beste tijd gehad heeft. Ik kom er nog niet helemaal uit in hoeverre die te reviseren zijn.


Nog wat fotootjes van vandaag ;)

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Hm, daar vloog ik gisteravond uit de bocht met de Fuego. Ik reed met 40 door een bocht heen waar ik normaal met gemak met 50 doorheen kan toen de achterkant uitbrak. Door een bizarre reactie heb ik de auto recht weten te houden en een verkeersbord weten te ontwijken, maar prettig was het niet. Ik ben er nog niet achter wat het was. Achterbanden hebben voldoende profiel, maar zijn wel aan de oude kant, wellicht dat het rubber niet optimaal was. Daarvoor leek de auto al verschrikkelijk licht te sturen. Ergens door olie gereden ofzo?

Nou ja, de auto is in ieder geval nog heel...
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Aandrijfas vraagjes...

Bericht door gs82 »

Nou, een van de aandrijfassen lijkt zo goed als overleden. Nou ja, dat kan ik mooi meepakken bij de koppelingswissel.

Die aandrijfassen heb ik nog niet helemaal door (dat zal wel veranderen als ik onder de auto lig).

Op mijn reserveversnellingsbak zitten twee stompjes van aandrijfassen met splines op de uiteinden. Ik heb een reserve-aandrijfas met slechts één homokinetische koppeling. (met dus aan beide zijden van de as splines op de uiteinden).

Er zal nog wel een tweede koppeling nodig zijn, waar ik beide as-uiteinden in moet kunnen steken. Betekent dat dan ook dat ik bij het verwijderen alles tussen uiteinde bij het wiel en binnenste koppeling, met uitzondering van het asje op de bak, kan loshalen? Of moet ik ook dat laatste stukje uit de bak halen.

En als laatste vraag: als de homokinetische koppeling enorm lawaai maakt bij grote stuuruitslagen is de boel behoorlijk stuk. Dan lijkt het me dat er aan de koppeling weinig meer te reviseren valt, of kan ik mazzel hebben en gewoon een nieuwe lading vet er in knikkeren en hopen dat het over is?
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gerrit
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 mar 2005 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door gerrit »

De as heeft aan wielzijde en vergelijkbare vertanding als die van je reserve bak, de andere zijde valt dus over de assen die uit de bak steken. Hier zit een dubbele stalen spanbus(een kleine in een grotere) doorheen die de as op z'n plek houd.
Kortom de nieuwe as moet 2 koppelingen hebben.
de linker en rechter as zijn overigens gelijk.

Als je nog een nieuwe as zoekt, ik heb er nog een.
12 Gordini '73, 12 Break, 20 TX '82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Gerrit, je hebt een PM! :)
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gs82
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Ik wacht nog even met het vervangen van koppeling tot ik de aandrijfas binnen heb, dan doe ik het in 1 keer. Vandaag even twee nieuwe Michelins er voor op laten zetten. Achter volgt binnenkort. Dat rijdt dan opeens wel een stuk beter.
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht