DHL schreef:Ik snap het niet... hij zou in feite op 95 moeten draaien en volgens de technieker was er niks aan de hand? Hoe legde die dan uit dat de motor pingelde op 95 ?
Van uit zijn standpunt als garagehouder/technieker was het heel simpel : die auto kon eenvoudigweg niet rijden op 95 en was het noodzakelijk om 98 te tanken. Eigenlijk was dat een heel eenvoudige oplossing voor een ernstig probleem.
Ik vond dat op zich in die periode eigenaardig, maar stelde me daar geen verdere vragen bij vermits het een degelijke oplossing was. Ik reed daar voor een R11 van 1987 tot 1998, als ik me goed herinner, de periode toen het aanbod van benzines van super en normaal loodhoudende (Seca bood zelfs "Special" aan, een kwalitei tussen normaal en super) vervangen werd door de loodvrije benzines 95 en 98.
In België verkochten vele merken nog een tijdlang loodhoudende super naast de loodvrije.
Die R11 kon al helemaal geen loodvrije benzine hebben en reed enkel op loodhoudende super. Wat was dat een oersterke motor die R11, uiteindelijk toch naar de kl°°°° gereden door die verrekte loodvrije super. Door het vele stadsverkeer, korte ritjes en ... de loodvrije 98, raakten de kleppen verbrand en was het met de toen al oudere R11 afgelopen ...
Weet je, die pomphouders die toen loodhoudende naast loodvrije benzines verkochten, haakten één na één af, zodat het een zoektocht werd naar loodhoudende benzine voor de R11, een zoektocht die gedoemd was om slecht af te lopen.
Als ik nu al die commentaren hier lees over de lariekoek die mij toen verteld zou zijn over het gebruik van 95 en 98, begrijp ik er even niks meer van. Feit is dat de Laguna geen 95 kon hebben en schreeuwde om 98 ...

Zo veel was zeker, geloof me.
In die optiek vond ik het maar normaal dat de Laguna met in zijn tijd een moderne motor aangepast aan de loodvrije benzine, enkel probleemloos reed op 98.
Wist ik veel ...