Op basis van het overzicht van
Idolaad lekker aan het fröbelen geweest en tot deze
abonnementswijzer gekomen.
tarievenkiezer.png
Je kunt hier voor een maand je laadpatroon bij verschillende Chargepointproviders invullen. Voor de geselecteerde Laadpasprovider wordt dan je maandbedrag berekend. De bedragen kun je dan in de laatste kolom overnemen en een andere Laadpasprovider kiezen om het verschil te zien. Kies je auto, de maand die je wilt bekijken en de Laadpasprovider van je keuze. Stel dan je maandelijks laadpatroon samen. Daarvoor kies je je Chargepointprovider, het aantal sessies in de maand en het meest waarschijnlijke start en eind SoC. Tot slot nog een indicatie wanneer je gaat laden (kies een type rit).
Andersom kun je dus binnen een abonnement kosten voor laadsessies bij verschillende Chargepointprovider vergelijken door dezelfde laadsessie bij diverse Chargepointproviders te kiezen. Met name het verschil van tijd-laden is "leuk" om te zien
Was allemaal niet zo spannend totdat Allego met laden per minuut kwam. Idolaad heeft gemakshalve de ladercapaciteit gebruikt om dit minuuttarief om te rekenen naar een kWh tarief. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je met een te koude accu aankomt of te lang doorlaad, dan geld die maximale laadcapaciteit niet meer. Bij op tijd laden is batterijtemperatuur en SoC van belang en dat zit in dit overzicht. Ook heeft Idolaad nogal wat tariefopties voorzien van de mededeling "Locatie", daarmee refererend aan de wisselende starttarieven per locatie. Na wat onderzoek op de websites van
Allego en
TNM heb ik die ingevuld en de Idolaadlijst uitgebreid, maar dit is geenszins volledig. Dit zijn de standaarden die ik vond op de site van Allego en TNM, maar er zijn nog volop laders met verschillende starttarieven. het is ondoenbaar om die in een lijst te verzamelen.
Het is een rekenblad en nog geenszins foolproof (je kunt DC laders kiezen voor de Zoe en AC-laden met een Leaf) dus pas nog even op. De gevolgen van de verschillende laadmogelijkheden zitten er wel in (met een Leaf kun je geen 11 of 22 kW laden). Om de lijst te kunnen gebruiken is hij vrijgegeven voor bewerken, dus als je zelf wilt vogelen download dan een kopie en laat het origineel intact. Foutjes mag je me mailen of hier posten.
Resultaat van een paasweekeind laadtarieven navlooien is dat Allego met zijn tijd-laden een gigantische ruis in de markt heeft gegooid. De Allego snelladers die in 2014 door TNM werden weggezet blijken helemaal niet van TNM te zijn en Allego legt TNM gewoon tarieven op. TNM moet mee anders zijn ze een dief van hun eigen portemonnaie. Van duidelijke laadtarieven kan geen sprake meer zijn en de effecten kunnen enorm zijn. Sowieso ga je veel meer betalen bij Allego laders, maar het kan hard gaan als je geen benul hebt. Op voorhand kun je verwachten dat nieuwelingen in EV rijden, die bij zo'n mooie snellader gaan laden van een koude kermis thuiskomen. Fastned bied geen abonnement om bij andere Chargepointproviders te laden, maar voor het vergelijk heb ik ze wel meegenomen in de keuzelijsten. Ik dacht dat Fastned Unlimited € 200,00 kostte maar dat is € 99,00, dus als je de keuze hebt en zo vaak moet laden, dan is die keuze voortaan snel gemaakt. Dus met zijn allen naar Fastned of gewoon niet meer snelladen of alleen als het echt niet anders kan. Vanuit dat oogpunt bezien blijkt de Renault ZOE R240 zo gek nog niet .....
Een ander ding is de auto's. Wel eens geprobeerd te bekijken wat de laadmogelijkheden van een EV zijn? Nog nooit zoveel hocus pocus gezien als bij VW, BMW en Mercedes. Je gaat het daar gewoon niet vinden.
TNM heeft (met de hulp van Ad van der Meer) een overzicht van de capaciteiten van de EV's die in Nederland te koop zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh