We zijn weer terug in Ede na onze tour van 2712 km door Zwitserland, Liechtenstein en Duitsland. Op de laatste dag reden we weg om 10:30 u van Rudesheim am Rhein om langs de Rhein terug te rijden via Koblenz. Hier een ADAC garage (Victoriastrasse) in het centrum gekozen als eerste stop waar je gratis kon laden tijdens het (betaalde) parkeren. Hiervoor moet je 2 etages omhoog van de laadplek om een RFID kaart te halen in een kantoor tegen € 5 borg. Zo gedaan, ADAC medewerkers zeggen dat ze tot 17 uur er zijn en de Zoe aangesloten op de 11KW Mennekes laadpaal en het centrum van Koblenz in gegaan. Na 1,5 uur check ik de laadstatus met mijn telefoon en zie dat de Zoe niet laadt en slechts 8 % (14 km) heeft geladen in 12 minuten. Dus terug naar de garage waar de Zoe niet laad en ik de deur opentrek en de Zoe gelijk begint te laden. We besluiten om dan maar weg te gaan dus de Zoe afgekoppeld en omhoog om de RFID kaart terug te geven. Kom ik boven, is er niemand en is in een andere kamer iemand voor 10 minuten aan de telefoon. Erg handige ADAC procedure. Bij het verhaal van het laadgedrag komt het excuus dat "ja met de Zoe hebben we altijd problemen en we moeten dat toch maar eens met de leverancier opnemen.". En bedankt he.

Verderop zit een laadpunt, rechts, links en dan rechtdoor. Dus 2 uur parkeren betaald met € 3 en naar het aangegeven laadpunt. Komen we daar zit de parkeerplaats naast de laadpaal op slot met een paal en moet je de sleutel in het gemeentehuis halen. Ja doei.
Volgende laadpaal gezocht die bij Deutsche Eck zou zitten. Daar niets te vinden. Dan maar naar Renault dealer Schilling waar we dan eindelijk 22KW kunnen laden en daar nog een drankje krijgen. Daarna op weg naar Tank&Rast Siegburg West waar we belangstellende vragen krijgen van een Duitse mevrouw die een elektrische auto overweegt en nog nooit een laadstation in werking had gezien. Hierna komt er een Opel Ampera uit Slowakije naast de Zoe staan en de bijrijder begint eerst de Chademo en daarna de CCS kabel tegen zijn Ampera aan te houden. Ik ben verbaasd omdat een Ampera helemaal geen DC kan laden. Dus ik vraag of de Slowaak Duits spreekt en dat lukt. De man vraagt of ik al vol was om dan de AC te gebruiken, nou dat kan want ik was op 97%. Loop ik intussen om de Ampera heen en zie ik een kleine type 1 socket. Dus zeg ik dat zowel DC als AC niet gaat werken tenzij hij een adapter heeft. Kofferbak open en is er alleen een Type 1 naar Type 2 laadkabel waarna de Slowaken met hun toeterende Ampera op benzine afdruipen.

Daarna weer door richting Duisburg. Inmiddels was het rond spitsuur en liep de A3 vol en zijn we van de snelweg af gegaan en een heerlijk Tessiner restaurant in gegaan.

Daarna een laadpunt gezocht en een 22KW in Odenthaler Str. 12 bij Renault schellberg in Kürten gevonden. Nou dit duurde even om de lader aan te krijgen via de apps. Ik had een redelijke dataverbinding maar zowel Plugsurfing, Evway als E-kwh konden de laadpaal niet aanschakelen. Deze zijn goedkoper in de laadkosten als TheNewMotion in Duitsland dus zwaar favoriet. Uiteindelijk toch TNM gebruikt voor 15 min. omdat die wel werkte om 29 km extra te laden.
In het donker inmiddels weer door op de A3 en een laadpunt dicht bij de snelweg gezocht en een in de Mülheimer Str. 3 in Ratingen gevonden. Komen we aan staan er twee dikke ICE's op de twee parkeerplaatsen maar die stonden er kennelijk te wachten want toen ik stopte reden ze allebei gelijk weg zodat ik kon parkeren.
Hier weer de app dans gedaan. TNM, Plugsurfing en EVway kende nu deze paal niet en bleef de E-kwh app over waar je netjes de tijd kan kiezen en dus 30 minuten a € 3,98 gekozen op 32A waardoor we precies op 94% uitkwamen en we onze vaste lader in Emmerich konden bereiken en we om 01:26 uur in Ede waren.

De totale laadkosten van onze trip schatten we op € 15,- wat we vooraf niet hadden ingeschat maar zowel in CH als D zijn veel laadpunten gratis te gebruiken en de Tank&Rast stations zijn nu ook nog gratis voor zolang het duurt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.