Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Moet Fastned tijdelijk 1 AC-lader op een station beperken op 22kW?

Ja, 1 lader op 22kW en 1 op 43kW
23
62%
Nee, alle laders op 43kW
14
38%
Ja zeker, alle laders moeten op 22kW blijven
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 37

Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 25
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door MartijnEV »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Inmiddels heb ik contact gehad met de dealer. Zij hebben contact gehad met RNL Klantrelaties en RNL Technische Dienst en het is nu helemaal helder. Aan de hand van het serienummer kon worden vastgesteld dat onze Zoe inderdaad nog is uitgerust met het oudere model filter in de BCB. De software update is gedaan op advies van RNL Technische Dienst. Er zijn enkele opties voor de oplossing, die Klantrelaties met mij zal delen. Kortom: gisteren een beetje teleurgesteld, nu weer helemaal tevreden over de afhandeling omdat alles uiteindelijk toch volgens opdracht/advies van RNL is afgehandeld en er mogelijke oplossingen in zicht zijn.
Kortom: "Al is het soms een beetje met de Franse slag, uiteindelijk besluit je bij Renault alles altijd weer met een glimlach."
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 26
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door HarmOtten »

@MartijnEV, kun je het referentienummer van de "oude" BCB in jou Zoe misschien hier delen?
Bij mij treden de problemen op met referentienummer 296050972R. In december 2016 was dat de laatst beschikbare versie, maar nu blijkt er een nieuwere versie te zijn.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 25
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door MartijnEV »

HarmOtten schreef:@MartijnEV, kun je het referentienummer van de "oude" BCB in jou Zoe misschien hier delen?
De dealer heeft deze informatie. Ik zal proberen of ik het nog kan achterhalen.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door zoe2goe »

Is er markt voor een "mod plug"? Die je dus tussen de auto en de laadkabel zet en vervolgens de auto knijpt op, liefst een instelbaar niveau? Goed mogelijk dat het probleem pas bij 35 kW optreed, ik geloof niet dat dat is onderzocht. Probleem is een beetje dat die connectoren zo verdomd duur zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 25
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door MartijnEV »

Die markt zal niet groot zijn maar ik denk dat het voor enkelen met een oude Zoe wel interessant kan zijn. De pluggen kosten ca. €100 per stuk, plus wat elektronica en een behuizing 'in the middle' plus R&D en arbeidsuren. Kostbaar hulpstukje dus maar wie weet...
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door Hachy »

Is een 1-fase kabel dan niet makkelijker? Werkt altijd... alleen 3,7 kW is wel wat langzaam.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 25
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door MartijnEV »

Hachy schreef:Is een 1-fase kabel dan niet makkelijker? Werkt altijd... alleen 3,7 kW is wel wat langzaam.
Ik denk dat zoe2goe doelt op een verloopkabeltje dat je bij Fastned kunt gebruiken.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door VanAssen »

MartijnEV schreef:Inmiddels heb ik contact gehad met de dealer. Zij hebben contact gehad met RNL Klantrelaties en RNL Technische Dienst en het is nu helemaal helder. Aan de hand van het serienummer kon worden vastgesteld dat onze Zoe inderdaad nog is uitgerust met het oudere model filter in de BCB. De software update is gedaan op advies van RNL Technische Dienst. Er zijn enkele opties voor de oplossing, die Klantrelaties met mij zal delen. Kortom: gisteren een beetje teleurgesteld, nu weer helemaal tevreden over de afhandeling omdat alles uiteindelijk toch volgens opdracht/advies van RNL is afgehandeld en er mogelijke oplossingen in zicht zijn.
Kortom: "Al is het soms een beetje met de Franse slag, uiteindelijk besluit je bij Renault alles altijd weer met een glimlach."
Martijn, een software update was dus voldoende?
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door Hachy »

MartijnEV schreef:
Hachy schreef:Is een 1-fase kabel dan niet makkelijker? Werkt altijd... alleen 3,7 kW is wel wat langzaam.
Ik denk dat zoe2goe doelt op een verloopkabeltje dat je bij Fastned kunt gebruiken.
Ah, een soort fivari charger met aan beide kanten een Mennekes stekker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door zoe2goe »

Yep. Of via "wire gauge" weerstand, of via het manipuleren van het pilot-signaal. Het eerste is veruit het gemakkelijkste, maar mogelijk dat het in een klap van 43 naar 22 kW gaat. Het tweede is het elegantste maar ook het ingewikkeldste.

Wat natuurlijk veel mooier zou zijn als (als noodverband) of Renault of Fastned een knopje in respectievelijk het scherm zou zetten met de optie om met gereduceerd vermogen te laden. Voor FastNed is dat het gemakkelijkste, maar begrijpelijkerwijze tegen de strategie van het snel(st)laden. Maar ja, nog altijd meer resultaat dan nu. Het duurt allemaal véél te lang.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 25
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door MartijnEV »

VanAssen schreef:
Martijn, een software update was dus voldoende?
Haha nee was dat maar waar... Wat de oplossing wel is, is over een paar maanden bekend. Wordt aan gewerkt.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 25
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door MartijnEV »

zoe2goe schreef: Wat natuurlijk veel mooier zou zijn als (als noodverband) [...] Fastned een knopje in respectievelijk het scherm zou zetten met de optie om met gereduceerd vermogen te laden.
Zou dat mogelijk zijn, @Roland van der Put? Wellicht een "reduced power" button in de app die alleen verschijnt als je het Renault Zoe profiel voor je auto hebt geselecteerd? Lijkt mij toch wel, dat het CP signaal softwarematig vanuit een subroutine dynamisch aangepast kan worden?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door zoe2goe »

MartijnEV schreef: Zou dat mogelijk zijn, @Roland van der Put? Wellicht een "reduced power" button in de app die alleen verschijnt als je het Renault Zoe profiel voor je auto hebt geselecteerd? Lijkt mij toch wel, dat het CP signaal softwarematig vanuit een subroutine dynamisch aangepast kan worden?
(Zoe2goe trapt tegen een open deur) Mocht het worden overwogen, dan lijkt het me zeer verstandig nog even een paar proefjes te doen en niet als een blind paard op 22 kW te mikken. We weten al dat het een edge case is, en als het nou met 36 kW gefixt zou zijn, is iedereen weer helemaal blij en ademen we allemaal weer rustig verder.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 16
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door rvdput »

MartijnEV schreef:
zoe2goe schreef: Wat natuurlijk veel mooier zou zijn als (als noodverband) [...] Fastned een knopje in respectievelijk het scherm zou zetten met de optie om met gereduceerd vermogen te laden.
Zou dat mogelijk zijn, @Roland van der Put? Wellicht een "reduced power" button in de app die alleen verschijnt als je het Renault Zoe profiel voor je auto hebt geselecteerd?
In theorie is er natuurlijk veel mogelijk, maar in de praktijk komt er nogal wat bij kijken en zijn er allerlei beperkingen. De huidige workaround hebben we inmiddels een jaar geleden geïmplementeerd. Onze intentie is dat iedereen zonder problemen op 43 kW kan laden als de auto en lader dit beiden ondersteunen.

Daarnaast is het helaas ook niet mogelijk gebleken om de snelladers deze harmonische verstoring automatisch te laten detecteren om daarna vanzelf het vermogen (stapsgewijs) terug te schroeven.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 25
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door MartijnEV »

rvdput schreef:
MartijnEV schreef:
zoe2goe schreef: Wat natuurlijk veel mooier zou zijn als (als noodverband) [...] Fastned een knopje in respectievelijk het scherm zou zetten met de optie om met gereduceerd vermogen te laden.
Zou dat mogelijk zijn, @Roland van der Put? Wellicht een "reduced power" button in de app die alleen verschijnt als je het Renault Zoe profiel voor je auto hebt geselecteerd?
In theorie is er natuurlijk veel mogelijk, maar in de praktijk komt er nogal wat bij kijken en zijn er allerlei beperkingen. De huidige workaround hebben we inmiddels een jaar geleden geïmplementeerd. Onze intentie is dat iedereen zonder problemen op 43 kW kan laden als de auto en lader dit beiden ondersteunen. Het is helaas niet mogelijk gebleken om de snelladers deze harmonische verstoring automatisch te laten detecteren om daarna vanzelf het vermogen (stapsgewijs) terug te schroeven.
Roland, automatisch detecteren is niet nodig. Wat wij bedoelen is dat de gebruiker van een 43kW Zoe met het oude filter (die dus harmonische verstoringen kan geven) zélf op een button in de Fastned app zou moeten kunnen drukken om het laadvermogen (via de CP in de lader) terug te zetten naar bijvoorbeeld 30kW of 24kW.
Zonder een dergelijke optie zouden de Zoe rijders met een oud filter straks anders helemaal niet meer bij de Fastned stations met lokale middenspanningstrafo kunnen laden.
De Fastned app zou zo gemaakt kunnen worden dat de app die 'Reduced Power' button alleen in de app laat verschijnen als de gebruiker voor zijn auto het Zoe profiel heeft ingesteld én een vinkje heeft gezet bij 'enable Reduced Power button (only required for Zoe with first generation harmonic filter)'. Verder zou de app het ook nog zo kunnen laten werken dat deze button op basis van stationherkenning überhaupt alleen in de app verschijnt op stations met een lokale middenspanningstrafo, en niet op de 'oude' stations.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door zoe2goe »

^^ Dat! ^^
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 26
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door HarmOtten »

Vervolg van vorige bericht.

Afgelopen week was de dealer, waar mijn ZOE in onderhoud is, met een Demo ZOE die een BCB heeft van dezelfde versie (referentienummer 296050972R) als mijn ZOE, naar Fastned Ooiendonk gereden om te testen op 43kW. Daarmee ging het laden wél goed. Daarom gaan we morgenochtend naar dat zelfde Fastned station, maar dan met mijn ZOE, om te meten tijdens het opladen. Hopelijk wordt de oorzaak dan duidelijk.

Overigens hulde aan Renault Arend auto Eindhoven dat ze alle moeite doen om het probleem goed op te lossen, en indien nodig gratis een leen-ZOE ter beschikking stellen.

@MartijnEV, Weet je het referentienummer van je "oude" BCB al? en wat bij jou de oplossing wordt?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door jdgh72 »

Zaterdag nacht er achter gekomen dat mijn Zoe van 08-2014 toch ook last heeft van harmonische problemen bij het laden. Was bij laadstation Ooiendonk, gelukkig was er nog de 22kW optie, anders was ik gestrand. Vind het vreemd. Ik heb vaak genoeg geladen bij De Hucht, op volle snelheid, langdurig, nooit problemen gehad.
Op de heenweg geladen bij van der Valk in Eindhoven. Tijdens het koffie drinken was de laadsessie gestopt, ging weer verder toen we de deur openden. Zucht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 26
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door HarmOtten »

Vanochtend hebben we (Renault Arend Eindhoven en ik) bij Fastned Ooiendonk getest met mijn ZOE. Gelukkig was er op dat moment niemand anders aan het laden, en trad de fout meteen op. Uit de meetgegevens bleek dat de hogere harmonische bij mijn ZOE duidelijker aanwezig waren dan bij een andere ZOE (met dezelfde versie BCB) waarbij het laden op 43kW wel goed ging. Beide ZOE's hebben dus een BCB met referentienummer 296050972R, en bij deze versie zou het harmonische-probleem eigenlijk niet meer op kunnen treden. Waarom dat bij mijn ZOE dan toch nog wel optreedt wordt nog verder onderzocht.
Kortom, de fout is geconstateerd. Nu nog de oorzaak en de oplossing vinden.

Voor de liefhebbers zal ik, zodra ik de meetgegevens binnen heb, ze hier presenteren.

Wordt vervolgd...
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 33
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door GertjanVB »

@jdgh72; vd Valk Eindhoven is een rare. Ik zou niet gelijk naar de ZOE wijzen. Met Allego regelmatig contact over gehad en er zou regelmatig naar gekeken zijn. Maar het is daar altijd een gok of het werkt. Gezien de lay-out van het geheel, zou het harmonisch verhaal daar overigens ook kunnen opduiken (2* 2*22kW Greenflux/ANWB, 1*LoLo, 1*Efacec Allego, batterij Tesla Superchargers, dus daar moet wel een trafostationnetje kort op de laders zitten lijkt me)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:21
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door alexdepalex »

Bij van de Valk Eindhoven zit de trafo direct achter de Efacec en de Tesla laders. Maar ik heb daar ook wel eens problemen gehad en gemeld. Leek eerder aan de connector te liggen, dan aan de lader zelf. De laatste tijd overigens geen problemen meer gehad hier.
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door PieterZoe »

Harm, dank voor je update. Je hebt de dankbare rol om als pionier dit probleem uit te zoeken, net als Martijn trouwens. Mijn auto laadt ook niet bij de Fastned stations met middenspannngstrafo en daar baal ik erg van want we kunnen verwachten dat nieuwe Fastned stations allemaal van dit type zullen zijn.
Maar het risico om een BCB te vervangen die het juist wel goed doet bij alle 11kw laapalen, is me te groot. Dat is de catch22 waar we in zitten: of je auto doet het probleemloos bij de 11kw publieke palen, of je auto doet het probleemloos bij Fastned. Maar nooit allebei.

Dankzij een test van Marijn lijkt het erop dat het niet aan de sofware ligt. Maar de test van Harm suggereert dat het ook niet alleen aan de hardware ligt....wie biedt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door VanAssen »

HarmOtten schreef:Beide ZOE's hebben dus een BCB met referentienummer 296050972R, en bij deze versie zou het harmonische-probleem eigenlijk niet meer op kunnen treden. Waarom dat bij mijn ZOE dan toch nog wel optreedt wordt nog verder onderzocht.
Kortom, de fout is geconstateerd. Nu nog de oorzaak en de oplossing vinden..
Inderdaad dank voor de update Harm. :thumb:
Dan wacht ik even met mijn test zoals je voorstelde bij een van de mogelijk Fastned "probleem" stations.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door zoe2goe »

Vandaag mij eerste "FastNedje" gedaan om vast te stellen of ik een BCB heb (toch een 2013 versie) die gevoelig is voor het probleem. Meer daarover volgt later. Bloemheuvel A12 (zuid) was het proefkonijn. Eerst maar even het goede nieuws. Geen probleem om 43 kW in te nemen. Starten en app en al dat soort dingen gingen allemaal als een speer.



Maar dan het onbegrijpelijke. Wat een ongelofelijke K-stekker hebben ze daar aan gezet zeg. De krachten die op je "stopcontact in de neus" komen te staan zijn idioot. De arm (in natuurkundige zin) is zeker 50 cm en daar hangt dan het gewicht van een bijna polsdikke kabel aan. En dat hangt dan allemaal aan zo'n hard-plastic randje van een cm of 3. In mijn geval stopte de lader er ook subiet mee. Oorzaak is dat de hele boel zo vervormd wordt door de tordering dat het schakelaartje in het lock-pin mechanisme opengaat. Einde laadsessie, na drie keer rode neus, etc etc. Hier al een keer wat over geschreven:

http://canze.fisch.lu/the-charge-plug-l ... mechanism/

M.i. is dit weer een combinatie van twee niet al te clevere designs die samen tot problemen leiden:
- Het ontwerp van de lockpin (switch) van de ZOE is twijfelachtig.
- Fastned zegt dat het misschien verstandig is de kabel een beetje te ondersteunen tot de sessie start. Dat is wel het understatement van 2017: de plug die ABB aan zijn laders hangt zijn gewoon waardeloos.

Uiteindelijk (ik had geen zin een kwartier lang die kabel omhoog te houden), heb ik de kabel maar zo "gedrapeerd" dat hij als het ware zichzelf ondersteunde, zie



Ik zal maar iets van een bamboe staak met een vorkje in de auto leggen of zo. Hmpf!! ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 33
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door GertjanVB »

Klopt, dat is wat ik uit automatisme doe; vasthouden tot ie vergrendeld, optimaal positioneren van de ZOE tot de kortst mogelijke afstand en dan maar ondersteunen met de laadkabel zelf, zoals de foto toont. Geld overigens ook voor Allego, zeker die lader in Eindhoven.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door Nivve »

Ik houd hem ook altijd vast totdat hij gelocked is en heb nooit problemen met laden gehad.
Mijn grendelmotor is wel eens kapot gegaan, misschien dat dat wel hiermee te maken had...

Edit: Overigens gisteren even getest op Boskoop, maar de lader update heeft dus niets uitgemaakt, exact hetzelfde verschijnsel. Zelfs erger, gezien ik maar 0,1kWh heb kunnen laden, normaal duurde het langer voordat het probleem op trad.
Edit2: Bij nader inzien zal dat waarschijnlijk aan de temperatuur liggen. Gisteren heel goed warm gereden dus dan kon die echt gelijk naar 43kW en dus gelijk klappen. (mijn theorie)
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door PieterZoe »

@Jeroen:
Die slechte stekker en (natuurkundige) hefboom was me ook al een paar keer opgevallen bij FastNed.

Maar.... ga je me nu vertellen dat het onmiddelijk stoppen van het 43kw-laden (nadat het goed begonnen was) komt door de slechte verbinding tussen stekker en Zoe? Dat zou namelijk erg goed nieuws zijn; in de zin dat het probleem dan eenvoudig te verhelpen is. Natuurlijk wacht ook ik tot de stekker vergrendeld is, alvorens de stekker los te laten. Maar wat jij suggereert is dat verbinding NADAT de stekker keurig is gelocked toch slechter wordt op het moment dat je de stekker loslaat. toch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 26
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door HarmOtten »

@PieterZoe,
Die gedachte had ik ook, maar dan zou het laden met 22kW bij Fastned ook fout moeten gaan, want dan gebruik je dezelfde zware kabel. Bovendien was bij de test van mijn Zoe het harmonische-geluid alleen hoorbaar op 43kW. Dus ik denk dat het hier over 2 verschillende problemen gaat.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door zoe2goe »

Jullie hebben alletwee gelijk:
- ja. Het verwringen (door de hefboomwerking) NADAT het laden is gestart, met uiteraard ondersteuning zodat de lock-pin goed gaat etc etc, opent de microswitch en dat leidt tot onmiddellijke beëindiging van de sessie. Het is dus niet een slecht contact tussen de plug en auto, het is het signaal dat de lock-pin omlaag staat. Staat uitgebreider in de post op de canze website waar ik naar linkte.

- ja, het harmonischen-probleem is een andere en heeft hier absoluut niets mee te maken, anders dan dat ik op dit station aan het laden was om juist dat te testen. Voor mijn specifieke ZOE blijkt, althans op dit ene station in deze condities, dat er geen harmonischen-probleem mee was. Dat kon ik dus pas vaststellen na mijn "dansje" met die suffe plug/kabel/lock-pin.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door Hachy »

Bij deze bevestigd, met nieuwe zoe (07-2016) ook last van 'laden niet mogelijk'. A15 varakker. Is dat ook zo een met lokale middenspanningstrafo? Wel erg irritant want die melding verdween niet voordat ik de '6 minuten regendans' voltooid had. Aparte was dat de melding een paar keer kwam. Eerst ging hij nog een paar keer door. het aan- en uitslaan van de fans tijden het laden was ook apart; hoewel hij dat nu bij de abb bij Total Dijkhuizen ook volkomen willekeurig lijkt te doen. Patroon: fan slaat aan, komt op volle toeren en slaat direct weer af. Dit fenomeen herhaalt zich na 10 seconden weer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 25
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door MartijnEV »

Hi Hachy - klopt: A15 Varakker is een station met lokale middenspanningstrafo. En dat gedrag van de fans dat herken ik: dat doet mijn Zoe al jaren bij het snelladen en ik ben er inmiddels aan gewend.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door zoe2goe »

Hachy: laad jij lekker op bij Dijkhuizen? Dat is (naast alle Fastned's) een van de weinige 43 kW ABB laders voor zover mij bekend. Hoewel ik dus met mijn oude ZOE (nov 2013, Q210) geen probleem had bij Fastned Bloemheuvel (Veenendaal), heeft deze vriend mij wel eens lelijk in de steek gelaten. Ook wel eens WEL gewoon lekker geladen overigens.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door Hachy »

Ja daar laad hij prima. 25 min 17kWh.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 26
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door HarmOtten »

Vervolg van 05 NOV 2016, 06-DEC-2016, 12-DEC-2016, 05 JAN 2017, 15 JAN 2017 en 16 JAN 2017.

Vandaag is wederom onderzoek geweest bij mijn Renault dealer naar de oorzaak van het niet kunnen laden met mijn ZOE op o.a. deze stations van Fastned en dit station van Ella in Oostenrijk.
Hierbij kwam duidelijk de volgende foutmelding in de BCB naar boven: DTC067019 (Neutral current sensor, circuit current above threshold) Oftewel, een te hoge lekstroom door de nul-geleider.

Dus, de fout was al geconstateerd en ook reproduceerbaar. De exacte oorzaak is moeilijk aan te wijzen, maar het heeft iets te maken met harmonische die ontstaan bij de gelijkrichting van de 3 fasen, waardoor een te hoge lekstroom door de nul-geleider gaat lopen.
Maar het belangrijkste is de oplossing: Er komt een nieuwe lader (BCB) in mijn ZOE! :dance:

De huidige BCB in mijn ZOE heeft referentienummer 296050972R (Bij deze versie zou dit probleem eigenlijk al niet meer voor moeten komen, maar kennelijk is met mijn exemplaar toch iets mis. Deze versie is inmiddels niet meer te bestellen.)
De meest recente BCB heeft referentienummer 296054949R, dit is exact dezelfde versie die ook in de Q90 ZOE's zit, en straks dus ook in mijn ZOE.

Hulde aan Arend auto die, samen met Renault, de moeite heeft genomen deze storing tot de bodem uit te zoeken. Sterker nog, als zometeen de nieuwe lader er in zit, gaan ze nog een keer testen en meten bij Fastned om zeker te weten dat het nu goed is! :thumb:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door Nivve »

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Als dit inderdaad de oplossing is dan ga ik er ook achteraan voor een nieuwe lader. En dan maar hopen dat ze het onder de garantie laten vallen.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 33
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door GertjanVB »

Ik denk dat Harm, Arend en Renault zichzelf en de gedupeerde ZOE-rijders een dienst hebben bewezen als dit de oplossing is. Wel een kostbare want ik begrijp dat die BCB nogal wat kost. Wel apart dat dat uit het systeem toveren van de foutmelding niet eerder is gelukt, ondanks intensief onderzoek van Renault en Fastned nav deze klachten. :think:
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht