[Espace 2.2I] benzine lek injector?
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
[Espace 2.2I] benzine lek injector?
Ik heb sinds enige tijd dat als de auto een tijd heeft stilgestaan de motor soms een beetje verzopen is. Na enkele keren starten slaat de motor aan maar soms heeft hij dan nog even moeite om stationair te draaien. Na een paar minuten loopt de motor goed.
De laatste week slaat de motor wel direct aan maar ruik ik een benzinelucht na het starten.
Ik kan geen lekkage ontdekken maar mijn auto staat iedere avond voor m'n garage en daar zie ik wel een donkere plek liggen. Er lekt dus wel iets.
Iemand een idee waar dit probleem ligt?
Het is een 2.2 benzine-motor met injectie.
De laatste week slaat de motor wel direct aan maar ruik ik een benzinelucht na het starten.
Ik kan geen lekkage ontdekken maar mijn auto staat iedere avond voor m'n garage en daar zie ik wel een donkere plek liggen. Er lekt dus wel iets.
Iemand een idee waar dit probleem ligt?
Het is een 2.2 benzine-motor met injectie.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Eerst even een tegen vraagje, geef je gas tijdens het starten ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Hide post links |
-
Nee ik geef nooit gas als ik start.
Ik trap de koppeling in of ik trek de handrem aan en zet hem in z'n vrij en dan start ik de motor. Maar gas geven doe ik nooit. Ik wacht altijd even een paar seconden tot de motor stationair loopt en rij dan pas weg.
Ik trap de koppeling in of ik trek de handrem aan en zet hem in z'n vrij en dan start ik de motor. Maar gas geven doe ik nooit. Ik wacht altijd even een paar seconden tot de motor stationair loopt en rij dan pas weg.
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Dan zou je inderdaad wel eens een lekkende injector kunnen hebben, klinkt in elk geval plausibel.
Zat nog even te denken aan de koud-start injector, maar die zit er volgens mij niet eens op.
In plaats daarvan spuiten de injectoren 2 keer per omwenteling van de krukas wat benzine tijdens de start.
Nu komt natuurlijk de hamvraag, namelijk, hoe weet je welke injector...
Zit ook nog aan een ander scenario te denken, namelijk een lekke benzine slang.
Dat zou het plasje kunnen verklaren, en het moeilijke starten ook, omdat er dan immers bij de injector(en) geen benzine voldoende voorradig is om tijdens de start 2 keer per omwenteling benzine te injecteren.
In plaats daarvan zit die lucht weg te persen.
Probeer eens te achterhalen waar die lekt. Als ik het goed heb, zitten de injectoren met flexibele slangen op een soort omloop buisje. Op dat buisje zit ook een soort potje. In dat potje, zit een membraan die lek zou kunnen zijn.
Of elders in de benzine toevoer.
Nog een klein testje:
Als je het contact aandoet, gaat normalerwijze de benzine pomp even lopen (zoemend geluid). Wanneer dit geluid stopt, zou je het contact uit kunnen doen, en nogmaals het contact weer aandoen. Eens kijken of die dan in één keer goed start.
Zat nog even te denken aan de koud-start injector, maar die zit er volgens mij niet eens op.
In plaats daarvan spuiten de injectoren 2 keer per omwenteling van de krukas wat benzine tijdens de start.
Nu komt natuurlijk de hamvraag, namelijk, hoe weet je welke injector...
Zit ook nog aan een ander scenario te denken, namelijk een lekke benzine slang.
Dat zou het plasje kunnen verklaren, en het moeilijke starten ook, omdat er dan immers bij de injector(en) geen benzine voldoende voorradig is om tijdens de start 2 keer per omwenteling benzine te injecteren.
In plaats daarvan zit die lucht weg te persen.
Probeer eens te achterhalen waar die lekt. Als ik het goed heb, zitten de injectoren met flexibele slangen op een soort omloop buisje. Op dat buisje zit ook een soort potje. In dat potje, zit een membraan die lek zou kunnen zijn.
Of elders in de benzine toevoer.
Nog een klein testje:
Als je het contact aandoet, gaat normalerwijze de benzine pomp even lopen (zoemend geluid). Wanneer dit geluid stopt, zou je het contact uit kunnen doen, en nogmaals het contact weer aandoen. Eens kijken of die dan in één keer goed start.
Hide post links |
-
Bedankt voor je tips! Hier kan ik weer mee verder.
Nu weet ik ook wat iedere keer dat zoemende geluid is.
de bezinepomp dus.
En het is geen plasje maar meer een vlek die gevormd is na dagen lang. (auto staat altijd op dezelfde plek voor mijn garage) Het is dus echt heel weinig wat er lekt.
maar blijkbaar genoeg om moeilijk te starten. Dat moeilijk starten is zoals ik al eerder schreef niet meer. Maar hij stinkt nu bij het starten naar bezine.
Maar ik weet nu door jou waar ik naar moet gaan kijken!
tnx!
Nu weet ik ook wat iedere keer dat zoemende geluid is.

En het is geen plasje maar meer een vlek die gevormd is na dagen lang. (auto staat altijd op dezelfde plek voor mijn garage) Het is dus echt heel weinig wat er lekt.
maar blijkbaar genoeg om moeilijk te starten. Dat moeilijk starten is zoals ik al eerder schreef niet meer. Maar hij stinkt nu bij het starten naar bezine.
Maar ik weet nu door jou waar ik naar moet gaan kijken!
tnx!

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in