Terugloop Accu
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 mar 2017
- Laatste bezoek: 15 mar 2017 07:44
- Actief als: professional
Terugloop Accu
Beste Zoe-rijders
Graag zou ik 100% elektrisch gaan rijden, dus ik hou de ontwikkelingen op dat gebied een beetje in de gaten. Ik zal vooral zakelijk rijden en ik werk in het hele land. De actieradius was van de betaalbare auto's was steeds te beperkt (de Tesla ging boven mijn budget). En ik wil eigenlijk 220-250 in een streep kunnen rijden, zonder laden. Nu lijkt dat wel te kunnen met de nieuwste Zoe, al het niet al te koud is... en hoeveel dagen per jaar is het nu echt koud...?
Maar, als de capaciteit van de accu terugloopt, naar de genoemde 66% (koop) of 75% (huur) dan wordt het toch wel wat magertjes, zeker omdat snelladen niet snel kan als de accu nog maar voor 30% vol is. Ik probeer dus wat meer zekerheid te krijgen over hoe de accu zich houdt. Een Tesla rijder gaf aan dat zijn accu (na 40.000) niet merkbaar minder is geworden, maar ik meen dat daar een andere techniek of type batterij in zit.
Wat is jullie ervaring, hoe houdt die batterij zich? Of wat zou je ervan mogen verwachten?
Wat is nu het verschil tussen de batterij van de Zoe en de Tesla, zijn ze wel of niet te vergelijken?
Ben erg benieuwd naar jullie kennis en ervaringen!
Hartelijke groet,
Sandra
Graag zou ik 100% elektrisch gaan rijden, dus ik hou de ontwikkelingen op dat gebied een beetje in de gaten. Ik zal vooral zakelijk rijden en ik werk in het hele land. De actieradius was van de betaalbare auto's was steeds te beperkt (de Tesla ging boven mijn budget). En ik wil eigenlijk 220-250 in een streep kunnen rijden, zonder laden. Nu lijkt dat wel te kunnen met de nieuwste Zoe, al het niet al te koud is... en hoeveel dagen per jaar is het nu echt koud...?
Maar, als de capaciteit van de accu terugloopt, naar de genoemde 66% (koop) of 75% (huur) dan wordt het toch wel wat magertjes, zeker omdat snelladen niet snel kan als de accu nog maar voor 30% vol is. Ik probeer dus wat meer zekerheid te krijgen over hoe de accu zich houdt. Een Tesla rijder gaf aan dat zijn accu (na 40.000) niet merkbaar minder is geworden, maar ik meen dat daar een andere techniek of type batterij in zit.
Wat is jullie ervaring, hoe houdt die batterij zich? Of wat zou je ervan mogen verwachten?
Wat is nu het verschil tussen de batterij van de Zoe en de Tesla, zijn ze wel of niet te vergelijken?
Ben erg benieuwd naar jullie kennis en ervaringen!
Hartelijke groet,
Sandra
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Terugloop Accu
Hoi Sandra, dat gaat best lukken. 66% duurt wel een flink aantal jaren, als het al zover zou komen. In het draadje batterij-gezondheid-meten kun je een indruk krijgen wat je met een 22kWh batterij kunt verwachten.
Deze cijfers zijn over de Teslacijfers gelegd en die presteert beter. De oorzaak ligt (waarschijnlijk) in de batterijgrootte en daarmee wordt het aantal keren helemaal leeg en helemaal vol beperkt, wat blijkbaar goed is voor de levensduur. Dat gezegd hebbende zal de 40 kWh door dit fenomeen beter presteren dan de 22 kWh batterij. Daarnaast lijkt Renault bij het snelladen heel voorzichtig te zijn met deze 40 kWh batterij. De vooruitzichten lijken goed voor de levensduur. Enig voorbehoud is toch op zijn plaats aangezien die grotere capaciteit behaald is binnen hetzelfde volume van het batterijpakket. Dat doet wat met de temperatuurhuishouding. We gaan er vanuit dat Renault daar goed over heeft nagedacht (zie de opmerking over het snelladen) zodat dit geen nadelige gevolgen voor de levensduur zal hebben.
Deze cijfers zijn over de Teslacijfers gelegd en die presteert beter. De oorzaak ligt (waarschijnlijk) in de batterijgrootte en daarmee wordt het aantal keren helemaal leeg en helemaal vol beperkt, wat blijkbaar goed is voor de levensduur. Dat gezegd hebbende zal de 40 kWh door dit fenomeen beter presteren dan de 22 kWh batterij. Daarnaast lijkt Renault bij het snelladen heel voorzichtig te zijn met deze 40 kWh batterij. De vooruitzichten lijken goed voor de levensduur. Enig voorbehoud is toch op zijn plaats aangezien die grotere capaciteit behaald is binnen hetzelfde volume van het batterijpakket. Dat doet wat met de temperatuurhuishouding. We gaan er vanuit dat Renault daar goed over heeft nagedacht (zie de opmerking over het snelladen) zodat dit geen nadelige gevolgen voor de levensduur zal hebben.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 mar 2017
- Laatste bezoek: 15 mar 2017 07:44
- Actief als: professional
Re: Terugloop Accu
Dank je wel GertjanVB, dat draadje biedt inderdaad de ervaringen die ik zoek!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 dec 2015
- Laatste bezoek: 18 mar 2017 00:54
- Actief als: professional
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Terugloop Accu
91% na 88.000 km
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Terugloop Accu
90% na 82700 km.
Zou Renault c.q. LG dit verwacht hebben?
Zou Renault c.q. LG dit verwacht hebben?

Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Terugloop Accu
Slechter worden ze er niet van met de huuraccu's...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Terugloop Accu
Uit die presentatie van die Japanse kerel bleek dat ze ruim over de 200.000 km verwachten, gemiddeld (zegt dus niks over een individuele batterij) voordat ze vervangen moeten worden. En ook dat de verslechtering langzamer gaat naarmate deze lager is.VanAssen schreef:90% na 82700 km.
Zou Renault c.q. LG dit verwacht hebben?
Ik vind het bepaalt geen slechte waarde (90% @ 82700); ik sta op 84% @50000, en ik ben meen ik een middenmoter.
Want? Ik heb eens uitgerekend dat ik een kleine 7 jaar huur moet betalen voordat ik de retail waarde heb betaald. Natuurlijk zijn de kosten geen retail, maar er is wel serieus veel geld uitgegeven aan die batterij-pakketten.OlafH schreef:Slechter worden ze er niet van met de huuraccu's...
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Terugloop Accu
Het was een reactie op VanAssen. Als ze verwacht hadden dat de accus minder lang meegingen zijn ze nu spekkoper. En je kunt beter met distributieprijzen rekenen...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Terugloop Accu
Ik ben zelf niet zo van het tot op de laatste cent uitrekenen of koop of huur, maar vind de prestatie van de accu's vele male beter dan verwacht toen wij aan de Zoe begonnen in 2013.
Eigenlijk hadden we geen idee van wat te verwachten eigenlijk.
Nu na dik 3 jaar met de 22 kWh accubakje onder die van ons en de aantal kilometers versus 90% SoH, sjapo LG / Renault.
Heb de meeste kilometers kunnen rijden op de gratis stroom van onze (extra) zonnepanelen en zeker voor een niet geringe deel van de werkgever.
De accuhuur heb ik hier behoorlijk mee kunnen verrekenen, dus de pure km prijs op basis van energie, "mwah niet schlecht".
Daar komt natuurlijk bij geen wegenbelasting in al die tijd.
Eigenlijk hadden we geen idee van wat te verwachten eigenlijk.
Nu na dik 3 jaar met de 22 kWh accubakje onder die van ons en de aantal kilometers versus 90% SoH, sjapo LG / Renault.

Heb de meeste kilometers kunnen rijden op de gratis stroom van onze (extra) zonnepanelen en zeker voor een niet geringe deel van de werkgever.
De accuhuur heb ik hier behoorlijk mee kunnen verrekenen, dus de pure km prijs op basis van energie, "mwah niet schlecht".
Daar komt natuurlijk bij geen wegenbelasting in al die tijd.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Terugloop Accu
Mijn punt gaat ook niet over jouw kosten hoor...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 dec 2015
- Laatste bezoek: 18 mar 2017 00:54
- Actief als: professional
Re: Terugloop Accu
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om 80000 km te rijden en dan de accu nog op 90%?
Dan doe ik het erg slecht met 35000 km 81%
Dan doe ik het erg slecht met 35000 km 81%
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Terugloop Accu
batterij-gezondheid-meten lezen
Samengevat:
Samengevat:
- niet elke dag aan het stroom en vol laden (plan je behoefte en je laadbeurten)
- helemaal leeg rijden vermijden, in ieder geval niet te vaak (achter elkaar) doen
- helemaal vol laden vermijden (is beter, niet funest)
- af en toe een snellaadkuurtje, wat variatie in de laadsnelheden
- niet vol of leeg in extreme temperaturen (kou en hitte) langere tijd laten staan
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Terugloop Accu
Manier van laden goed samen gevat, ik herken ons er wel in.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Terugloop Accu
Snap ik.OlafH schreef:Mijn punt gaat ook niet over jouw kosten hoor...

Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Terugloop Accu
Bij mij gaat bovenstaande niet op, ik ga "slecht" om met de accu en heb nog immer 91% bij 89.000 km. Dus GertJans lijstje is bij mij als volgt:
Oh ja, en ik zet ook altijd bij het laden de Eco stand aan om de accu zo warm mogelijk te laten worden, zodat het laden zo lang mogelijk op hoge snelheid plaatsvindt.
- Dagelijks laad ik minimaal 1 x volledig vol
- Meerdere keren per week rijd ik hem zo leeg dat k het nummer van Renault Route Service al bij de hand heb.
- Dagelijks gaat hij tot 100% vol
- Wel veel variatie in opladen. Waar het kan aan de 22 of 43 kWh en waar het niet kan 8 of 11. Lager komt bijna niet voor.
- Zowel in de zomer als winter zet ik de auto 's avonds volledig geladen weg.
Oh ja, en ik zet ook altijd bij het laden de Eco stand aan om de accu zo warm mogelijk te laten worden, zodat het laden zo lang mogelijk op hoge snelheid plaatsvindt.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Terugloop Accu
Je moet idd het gebruik laten prevaleren boven beschermen van de batterij. Maar als je de keuze hebt...
Dat is de achtergrond van de "niet elke dag 100% vol" opmerking. Met 85% vol en de volgende dag een klein ritje voor de boeg, hoeft ZOE niet aan de stroom. Een nachtje in de kou is ook geen probleem, negatieve effecten zijn meer te verwachten bij een weekje in de vrieskou oid.
Het blijkt dat veelvuldig grote afstanden juist beter uitpakt voor de batterij, zoals OlafH aangeeft. Anderen, waaronder MartijnEV, hebben ook dergelijke ervaringen.
Onze ZOE heeft de eerste jaren dagelijks aan het thuislaadpunt (lage spanning) gehangen met 85% SoH tot gevolg. Op grote ritten met snelladers zie je dan soms een sprongetje in de SoH omhoog.
Dat is de achtergrond van de "niet elke dag 100% vol" opmerking. Met 85% vol en de volgende dag een klein ritje voor de boeg, hoeft ZOE niet aan de stroom. Een nachtje in de kou is ook geen probleem, negatieve effecten zijn meer te verwachten bij een weekje in de vrieskou oid.
Het blijkt dat veelvuldig grote afstanden juist beter uitpakt voor de batterij, zoals OlafH aangeeft. Anderen, waaronder MartijnEV, hebben ook dergelijke ervaringen.
Onze ZOE heeft de eerste jaren dagelijks aan het thuislaadpunt (lage spanning) gehangen met 85% SoH tot gevolg. Op grote ritten met snelladers zie je dan soms een sprongetje in de SoH omhoog.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Terugloop Accu
77000 km hier en nog 98% SOH
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 27 nov 2014
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: Terugloop Accu
Ik onderschrijf OlafH's ervaringen ook. Nu 76000km en nog iets van 98% [edit: hiermee bedoel ik dat ik ook niet het 'veilige gebruik' handhaaf, simpelweg omdat ik me dat vaak niet kan veroorloven]. Laatste betrouwbare meting 102% met CanZE, maar volgens mij is er nu echt een klein beetje af.
Ik denk dan ook dat OlafH en ik gewoon goed gefabriceerde accu's hebben, en dat sommigen gewoon minder geluk hebben daarin.
Ik denk dan ook dat OlafH en ik gewoon goed gefabriceerde accu's hebben, en dat sommigen gewoon minder geluk hebben daarin.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Terugloop Accu
Mijn sterke vermoeden is dat de SOH bij nieuwe accu's/auto's sterk varieert. Daarom raadt ik iedereen aan bij aanschaf van zowel een nieuwe als gebruikte ZOE om dit te laten meten / opgeven. De eerste keer dat bij onze ZOE de SOH gemeten werd bij een beurt (ca. 20.000 km / 1 jaar) zaten wij ook al op 85%. Daarna is het nauwelijk nog gezakt, circa 82% nu (bij 76.000 km / 4 jaar en 3 maanden)werikw schreef:Hoe krijgen jullie het voor elkaar om 80000 km te rijden en dan de accu nog op 90%?
Dan doe ik het erg slecht met 35000 km 81%
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: Terugloop Accu
Mijn Soh is was bij 41500km 85%.
Momenteel staat de Zoë bij de dealer en krijgt deze een nieuwe accu. Zal volgende week als de Zoë weer klaar is eens kijken wat de SOH is en welke km stand de accu aangeeft.
Momenteel staat de Zoë bij de dealer en krijgt deze een nieuwe accu. Zal volgende week als de Zoë weer klaar is eens kijken wat de SOH is en welke km stand de accu aangeeft.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 988 Weergaves
-
Laatste bericht door haelewyn
-
- 5 Reacties
- 660 Weergaves
-
Laatste bericht door rteske
-
- 1 Reacties
- 349 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 2 Reacties
- 755 Weergaves
-
Laatste bericht door J2507
-
- 5 Reacties
- 215 Weergaves
-
Laatste bericht door Herbie0007
-
- 5 Reacties
- 438 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 2 Reacties
- 170 Weergaves
-
Laatste bericht door Marc151073